Perspektiv på arkitektur

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
Konstruktivismens syn på krig och konfliktorsaker
Samhället är mer än summan av sina delar
Aktör / Struktur.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Ledarskap och arbetsliv
Förmågor & Centralt innehåll
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Tolken – en kulturell mellanhand Riksbankens jubileumsfond.
Filosofisk estetik Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Det finns många bildspråk !
Att skapa världar och leda rollspel
Svenska p Svenska p.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Tema Kär och galen.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
Stig Dagerman Född 1923 i Älvkarleby (Uppsala län) Dog 1954 (tog sitt liv) Svensk författare och journalist Han var en av de mest framträdande författarna.
Etik Moral Filosofi.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Nationalitet och etnicitet
Finns konst? Ja Nej. Är konst materia? JaNej Är allt konst? Ja Nej.
Design & Utvärdering, 5 poäng Produkt & Process Informatik A.3.
Begrepp.
Etnicitet och Nationalism
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Att lära sig att analysera
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
S + U KOMMISSION – VISION - INPUT Det primära är ”mjukvaran”. Rumslig organisation, fysisk planering syftar till att något skall äga rum. I den byggda.
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Mönster och uttryck.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Identitet Vad formar oss till oss?.
Genus Manligt & kvinnligt.
Politisk Geografi.
Form och funktion Designprojekt TK år 7.
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
:.:....:..:...:.::...:......:.:::.: :::..:..: ::....:::::::.::..:..... Interaktionsdesign : metodik 3p.  Metodik, inte metoder.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Genus och religion.
Förändring i organisationer
Språkanalys och språkfilosofi
Två konstnär Rembrandt van Rijn och Jonas Åkesson
Religion.
Presentationens avskrift:

Perspektiv på arkitektur Mats Hultman 14/1 2008

Är detta arkitektur?

Vad för sorts arkitektur är det här?

Vad är arkitektur? Arkitekturbegreppet Arkitekturens sammanhang Olika perspektiv

Ord och begrepp begreppet/tanken ”hus” alla fysiska/faktiska ordet HUS

Bild och begrepp begreppet/tanken ”hus”? det fysiska/faktiska huset

Den semiotiska triangeln semiotik = teckenlära, betydelselära interpretant begreppet/tanken ”hus”? det fysiska/faktiska huset eller HUS objekt representamen

Vad är arkitektur? Vad betyder arkitektur? (Språklig betydelse) Vad är det som gör arkitektur till arkitektur? (Essentiella egenskaper) Vad gör att arkitektur får en viss form? (Orsaker) Vad är viktigt inom arkitektur? (Vilka egenskaper är betydelsefulla?) Vad är meningen med arkitektur? (Betydelse för/roll i livet)

Med arkitektur menas ofta…

…särskilt ”fina” byggnader

…byggnader byggda efter ritning

…byggnaders formspråk

Problem: Finns det arkitektur ”utan arkitekter”?

Arkitektur eller ”bara” byggnader? Hade de någon ritning?

Är rummet en del av formspråket?

Arkitektur betyder enligt Websters engelska lexikon Konsten eller kunnandet att bygga; speciellt konsten eller praktiken att designa (formge) och bygga strukturer och speciellt beboeliga sådana. a. Formation eller konstruktion som eller som om resultat av en medveten handling (exempel: trädgårdens arkitektur). b. En förenande eller sammanhängande form eller struktur (hos exempelvis roman). Arkitektoniskt verk eller produkt En byggnadsmetod eller -stil. Det sätt på vilket komponenterna i en dator eller ett datorsystem är organiserade och integrerade.

En skulptur för en viss plats

Arkitektur som design – uttänkt i förväg

Arkitektur som kommunikation

Arkitektur som poesi extramums v.1

Byggnader +estetik/konst extramums v.2

Arkitektur som mystisk ande förkroppsligad i arkitekturverket

Arkitektur är mer än nytta(?)

Arkitektur en estetisk organisation av en praktisk verklighet artefakter som formar användbara rum byggnader med ett konstnärligt syfte

byggnadsKONST? konst som kunnande (t.ex. kokkonst) konstverk som a) ger en viss (estetisk) upplevelse och/eller b) uttrycker en konstnärlig avsikt egenskap hos konstverket (t.ex. struktur /komposition eller estetisk kvalitet)

Att se byggnader som konst inte bara som: byggnadsteknik historiskt dokument användning etc. men också som uttryck och konstnärlig komposition

sammanhang där arkitektur får sin mening Platsen (geografisk-topografisk lokal, rumslig-visuell kontext, klimat etc) Tiden (perioden, årstiden, dagen) Användningen/bruket Socio-kulturella sammanhang (historiska, religiösa, ideologiska, samhälleliga, konstnärliga etc) Teknisk/ekonomiska sammanhang (byggande, försäljning, förvaltning etc) Arkitektoniska sammanhang (stil, byggnadstyp, arkitekturhistoria etc)

arkitekturens sammanhang sammanhang där arkitekturen uppträder sammanhang där arkitekturen tolkas

tolkningssammanhang tillblivelsens sammanhang brukets sammanhang

Meningen med byggnader: att ge skydd mot klimat och andra människor att utgöra livets scen Meningen med arkitektur: att ge estetiska upplevelser att ge upphov till känslor som glädje, trygghet,upphetsning etc. att gestalta och uttrycka en livsform och dess kulturella föreställningar

Perspektiv position – var står jag? vilka är mina utgångspunkter och intressen? blickpunkt – vad betraktar jag? vilka aspekter väljer jag ut?

hur är husen byggda? hur mycket har de kostat? är de dyra att hyra? vad är det för stil? när byggde man så? vilket samhällsskick återspeglar de? vilken världsbild? hur är fasaderna komponerade? vad uttrycker de? hur skiljer sig tolkningen mellan olika människor? hur påverkar de miljön och människorna? (direkt och indirekt)

hur används parken? av vem? vilka delar används mest? vem har makten över rummets utformning respektive användning? hur upplever parkbesökarna platsen? vad har den för betydelse i deras liv? är det skillnader mellan män och kvinnor? fattiga och rika? hög- och lågutbildade? olika etniska eller religiösa grupper?

Perspektiv på arkitektur Sociologiska (användning) Tekniska Ekonomiska Historiska Politiska Kulturella (tolkningar) Ekologiska klass, genus, etnicitet, etik konstruktion, byggteknik, byggprocess byggkostnad, förvaltning arkitektur-, konst- och allmänhistoria makt, territorium semiotik, fenomenologi, psykologi, filosofi, estetik biologi, kemi, medicin

Perspektiven är arkitekturteoretiska om de har arkitektur d.v.s. byggnader sedda som konst som sitt undersökningsobjekt

Är detta arkitektur?

Det måste vi fortsätta att diskutera!