En strategi för biologisk mångfald och ekosystemtjänster

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
Advertisements

Disposition - Hållbar utveckling
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Nationell riskbedömning
ETAPPMÅL – STEG PÅ VÄGEN. Skiss miljömålen ETAPPMÅL – STEG PÅ VÄGEN •Steg på vägen att nå generationsmålet samt ett eller flera miljökvalitetsmål •Kopplade.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Når vi miljökvalitetsmålen till 2020*?
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Miljömålsberedningen. Om Miljömålsberedningen •Parlamentariskt sammansatt •Ger råd till regeringen om hur miljömålen kan nås •Strategier för områden som.
Miljömålsberedningen Miljömålen i förändring – exemplet långsiktigt hållbar markanvändning Rolf Annerberg Miljömålsberedningens ordförande.
Svensk konsumtion och global miljöpåverkan Hur fortsätter arbetet ?
Regionala prioriteringar f r o m Region Värmland I Ann Otto.
CBD-processen i Sverige
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Biologisk mångfald.
Miljömål och klimatstrategi
Levande skogar.
Anpassning till ett förändrat klimat Uppdrag för länsstyrelserna Regeringens proposition En sammanhållen klimat- och energipolitik – Klimat 2008/09:162.
Människan eller naturen i centrum?.  Syftet med rapporten är att klargöra avsikten med de nationella miljökvalitetsmålen och belysa möjligheterna och.
Synliggöra värdet av ekosystemtjänster
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Skriv här ArtDatabanken Konventionen om biologisk mångfald Från Rio till idag – vad gör vi nu? Jan Terstad ArtDatabanken, programchef Naturtyper och naturvård.
Regional uppföljning och bedömning av Levande skogar 2014
”Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade.
Nagoya och svensk miljöpolitik
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Sigtunastiftelsen 17 maj 2006
1. Begränsad klimatpåverkan
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
OECD Territorial Review of Sweden
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Miljömålen och förorenade områden
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Finansiella medel för landsbygdsutveckling Nationella och regionala statliga utvecklingsmedel Kommunala och landstingskommunala utvecklingsmedel Nationellt.
MILJÖKVALITETSMÅL OCH PRECISERINGAR De sexton miljökvalitetsmålen och det miljötillstånd som ska nås förtydligas genom ett antal preciseringar.
Miljödepartementet Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013 Petronella Troselius Miljömålsenheten, Miljödepartementet.
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Parallellt seminarium Ett rikt växt- och djurliv – introduktion  Vad har hänt hittills & vad händer härnäst?  Vad är miljömålet Ett rikt.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Kerstin Lundin-Segerlund Miljömålsarbete i Norrbotten Jörgen Naalisvaara ”Norrlandsmöte”, Umeå 19 oktober 2011.
Vad betyder ekosystemtjänster för samhällsplanering, näringsliv och naturvård? Kunskapskonferens 12 nov Syftet var att erbjuda kompetensutveckling och.
Sveriges miljökvalitetsmål
Miljömålsberedningen
Susanne Dahlberg, miljöstrateg Miljö- och vattenstrategiska enheten Företagsträffar hösten 2011.
Susanne Dahlberg, miljöstrateg Miljö- och vattenstrategiska enheten
Miljömålsberedningen
Miljömålsberedningen Miljömålen – grunden för svensk miljöpolitik.
Johan Niss, naturskyddsenheten
Nya regionala miljömål för Västra Götaland. Miljömålsarbetets styrgrupp (Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och VGR) har beslutat att vi behöver regionalisera.
Projekt ekosystemtjänster RUS och Skogsstyrelsen Nobelmötet 2015 Ulf Sandström.
Naturvårdsarbetet i Skåne
FN.s globala mål
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
INFOGA SIDFOT (PROJEKTNAMN, AVSÄNDARE, ÄMNE ...)
Miljömålen Emilia Högquist, Miljömålsenheten
Vi driver omställningen
Miljömålen består av tre slags mål
En strategi för biologisk mångfald och ekosystemtjänster
Miljömålen består av tre slags mål
Miljömålen nu och framåt!
Miljömålen Emilia Högquist, Miljömålsenheten
Presentationens avskrift:

En strategi för biologisk mångfald och ekosystemtjänster 2014-2020 Michael Löfroth, Miljödepartementet

Planerad proposition om biologisk mångfald och ekosystemtjänster Syfte: -att lägga fast den svenska politiken och redovisa en strategi för att uppnå: 1) det svenska bidraget till måluppfyllelse av Nagoyaplanen, dvs åtgärder som syftar till att stoppa förlusten av biologisk mångfald och att senast 2020 säkra att ekosystem är resilienta och fortsätter att tillhandahålla väsentliga ekosystemtjänster, 2) det svenska bidraget till måluppfyllelse av EU:s strategi för biologisk mångfald som antogs 2011 samt 3) insatser för att nå berörda delar av generationsmålet etappmålen och nationella miljökvalitetsmål.

FN:s konvention om biologisk mångfald (Convention on Biological Diversity, CBD) Tre huvudmål från 1992 bevarande av biologisk mångfald, hållbart nyttjande av dess beståndsdelar, samt rättvis fördelning av de vinster som uppstår vid utnyttjandet av genetiska resurser.

Några viktiga händelser 1992 Riokonferensen CBD 1992 Art- och Habitatdirektivet NATURA 2000 2001 Gbg: Stoppa förlusten av BM till 2010 2002 Haag CBD dito -> Johannesburg-FN:s världstoppmöte 2005 Millennium Ecosystem Assessment EST-lansering 2008 TEEB initieras 2009 ”2010-målet kommer inte att nås”

Några viktiga händelser 2009 SE ordf EU. RSS om EST. Start EU CBD pos 2010 CBD-Nagoya –strategisk plan –EST ingår 2010 Miljömålsproposition: EST grund för generationsmål 2010 Miljömålsberedningen inrättas 2011 EU strategi biologisk mångfald EST ingår 2012 Rio+20 bekräftar EST värden 2012 Etappmål om ekosystemtjänster bl a 2013 MMB betänkande markanvändning, EST-utredning 2014 SE Planerad proposition BM+EST

Värdet av ekosystemtjänster alltmer uppmärksammat Kostnaden av den årliga globala förlusten av ekosystemtjänster uppgår redan till 50 miljarder euro (TEEB) Om inga åtgärder vidtas för att förbättra situationen beräknas förlusten för enskilda länder att uppgå till sju procent av BNP 2050. (TEEB) Människorna i länderna runt Östersjön är villiga att betala 3 800 miljoner euro per år för att förbättra Östersjöns miljö (”Baltic Stern”)

Exempel från Nagoyas strategiska plan Skydda 17 procent av land- och vattenområden samt 10 procent av kust- och marina områden från exploatering. Minst halvera och där det är möjligt stoppa avskogning och förstörelse av andra naturmiljöer. Stoppa överfiske Säkra eller restaurera ekosystem som erbjuder värdefulla ekosystemtjänster, framförallt vatten. Restaurera minst 15 procent av degraderade ekosystem Fasa ut eller reformera skadliga subventioner som förstör biologisk mångfald. Påbörja arbetet med att synliggöra värdet av biologisk mångfald och ekosystemtjänster i nationella räkenskaper och ekonomisk rapportering.

EU:s strategi för biologisk mångfald 2011-2020 antogs av Rådet med utgångspunkt i Nagoyaplanen. övergripande mål: stoppa förlusten av biologisk mångfald och ekosystemtjänster i EU senast 2020, i möjligaste mån återställa dem och samtidigt förstärka EU:s bidrag för att motverka förlusten av biologisk mångfald på global nivå. Strategin har 6 mål, exempelvis GI och EST. Ett viktigt mål är mål 1 som säger att till 2020 ska minst 100% fler naturtyper och 50% fler arter (som listas i habitatdirektivet) ha en gynnsam, eller förbättrad bevarandestatus till.

EU:s strategi för biologisk mångfald 2011-2020 Ett fullständigt genomförande av EU:s naturvårdsdirektiv om skydd av för biologisk mångfald; 2) Bättre skydd för ekosystem och ökad användning av grön infrastruktur 3)Främja biologisk mångfald genom ett säkerställande av hållbart jord- och skogsbruk 4) Bättre förvaltning av fiskbestånd 5) Strängare kontroller av invasiva främmande arter 6) Ett ökat EU-bidrag i arbetet med att avvärja den globala förlusten av biologisk mångfald.

Svenska miljömål – för ett effektivare miljöarbete Regeringens proposition 2009/10:155 Den biologiska mångfalden är en förutsättning för allt liv på jorden och utgör basen för de ekosystemtjänster som är nödvändiga för mänsklighetens existens. Dessa ekosystemtjänster inkluderar t.ex. försörjningen av livsmedel och rent vatten, omhändertagande av föroreningar, jordens bördighet buffringen av negativa effekter av klimatförändringarna.

Regeringsbeslut om etappmål 2012 Etappmål om ekosystemtjänster och resiliens -viktiga ekosystemtjänster och faktorer som påverkar deras vidmakthållande är identifierade och systematiserade senast 2013. Etappmål om betydelsen av den biologiska mångfalden och värdet av ekosystemtjänster -senast 2018 ska betydelsen av biologisk mångfald och värdet av ekosystemtjänster vara allmänt kända och integreras i ekonomiska ställningstaganden, politiska avväganden och andra beslut i samhället där så är relevant och skäligt. Etappmål om hotade arter och naturtyper –ÅGP senast 2015 Etappmål om invasiva främmande arter -effekterna ska vara bedömda och prioriterade insatser för bekämpning ska ha inletts senast 2015. Etappmål om kunskap om genetisk mångfald -kartläggning och övervakning av den genetiska mångfalden ska ha inletts senast 2015.

Miljömålsberedningens delbetänkande 2013 om långsiktigt hållbar markanvändning • Etappmål om ökad helhetssyn på markanvändningen genom förstärkt samordning i den statliga förvaltningen. • Etappmål om skydd av land- och sötvattenområden. • Etappmål om förtydligad miljöhänsyn i skogsvårdslagstiftningen. • Etappmål om ett variationsrikt skogsbruk. • Etappmål om ett nationellt skogsprogram.

Utredningen Synliggöra värdet av ekosystemtjänster 2013 Integrering av ekosystemtjänster i beslutsprocesser Finanspolitiska beslut Reglering av mark- och vattenanvändning Ekonomiska styrmedel Ekologisk kompensation i vardagslandskapet Samverkan för kapacitetsbyggnad och innovation Bättre kunskapsunderlag om ekosystemtjänster Ekosystemtjänstbedömningar Utveckling av relevanta hållbarhetsindikatorer Lärande om biologisk mångfald och ekosystemtjänster

Grön infrastruktur Ekosystemtjänsterna Medlemsstaterna ska göra Natura 2000-nätverket mer ekologiskt sammanhängande genom att främja skötsel och förvaltning av element i naturen som har avgörande betydelse för vilda djur och växter, ex Linjära element (ex floder, flodbankar, stängsel eller andra gränsmarkeringar) Förbindelsefunktioner (ex dammar eller små skogar) Element som är viktiga för vilda arters flyttning, spridning eller genetiska utbyte (fritt från habitatdirektivet 1992, artikel 10) Ekosystemtjänsterna Michael Löfroth Miljödepartemenetet 2008-09-08

Grön infrastruktur Ekosystemtjänsterna För att säkerställa den biologiska mångfalden och förmågan hos ekosystemen att kunna leverera ekosystemtjänster i ett förändrat klimat är det nödvändigt att utveckla grön infrastruktur -exempelvis spridningskorridorer och nyckelbiotoper som knyter ihop skyddade områden i landskapet. -En sådan grön infrastruktur ökar inte minst ekosystemens möjligheter till anpassning till ett förändrat klimat med bibehållen möjlighet till kollagring. Regeringens proposition 2008 En sammanhållen klimat- och energipolitik Ekosystemtjänsterna Michael Löfroth Miljödepartemenetet 2008-09-08

Grön infrastruktur Ekosystemtjänsterna Skyddade områden kan ses som värdekärnor som bör knytas samman med spridnings-korridorer och kompletterande bevarandeinsatser för viktiga biotoper och livsmiljöer i framför allt det brukade landskapet. Utan en sådan grön infrastruktur riskerar artpopulationer att isoleras och decimeras. Detta ökar i sin tur risken för lokalt utdöende, minskat genutbyte mellan populationer försvårad rörlighet för arter. Sammantaget riskerar dessa effekter att gradvis försvaga ekosystemens möjlighet att leverera tjänster och försvårar nödvändig klimatanpassning. I dag saknas en samlad, djupgående analys av hur väl det svenska naturvårdsarbetet och åtgärder som sker inom ramen för sektorsansvaret sammantaget uppfyller de krav som bör ställas på en grön infrastruktur. Regeringens proposition 2008 Hållbart skydd av naturområden Ekosystemtjänsterna Michael Löfroth Miljödepartemenetet 2008-09-08

Grön infrastruktur Verktyg för positiva ekologiska, ekonomiska och sociala effekter. Ger hälsofrämjande effekter som bättre luft- och vattenkvalitet i stadsmiljöer. Viktig i klimatarbetet ex förbättrar motståndskraften mot katastrofer som översvämningar, jordskred, laviner och flodvågor. Bör integreras i projekt som får stöd genom finansieringsmekanismer som den gemensamma jordbrukspolitiken, Sammanhållningsfonden, Europeiska regionala utvecklingsfonden, Horisont 2020, Fonden för ett sammanlänkat Europa, Europeiska havs- och fiskerifonden och det finansiella instrumentet för miljön (Life). Ny finansieringsfond för stöd till investeringar som rör biologisk mångfald, däribland GI-projekt –under utveckling av KOM och EIB MS uppmuntras att utveckla grön infrastruktur och dra nytta av dess positiva effekter för en hållbar utveckling. EU-kommissionens meddelande om Grön infrastruktur 2013

Grön infrastruktur Integrera skydd, bevarande och återskapande av naturen och naturliga processer, i fysisk planering och lokal och regional utveckling. Stärkt samordning nationellt, regionalt och lokalt Nationella underlagsdata och landskapsklassificering Regionala ramverk för naturvårdsåtgärder i landskaps-perspektiv, konnektivitet och mångfunktionalitet Stor vikt läggs vid olika aktörers medverkan, roller och ansvarsfördelning i processen RU 2013 Handlingsplan för grön infrastruktur på regional nivå

Underlag för planerad prop Biologisk mångfald/Ekosystemtjänster RU Bevarande av biologisk mångfald, redovisad sept 2012, remitterad RU Ekosystemtjänster, redovisad okt 2012, remitterad RU GI- landskapsanalys mm, redovisad dec. 2012. Remitterad RU Marint områdesskydd redovisad maj 2013. Remissbehandling pågår Utredning MMB markanvändning del 1 redovisad juni 2013. Remitterad RU Handlingsplan för GI på regional nivå, redovisad september 2013. Remissbehandling pågår Utredning Synliggöra värdet av ekosystemtjänster redovisad september 2013. Remissbehandling pågår RU Kommunikation om ekosystemtjänster, redovisad oktober 2013.

Om ekosystemtjänster på Miljödepartementets blogg; http://blogg

Mer information Regeringens hemsida: www.regeringen.se/miljo Utredningen om ekosystemtjänster: http://www.regeringen.se/sb/d/17944/a/226471 Podradio och blogg om biologisk mångfald och ekosystemtjänster: http://blogg.miljodep.se/blog/podradio-anders-turesson-moter-michael-lofroth/ http://blogg.miljodep.se/blog/hur-bevarar-vi-den-biologiska-mangfalden-i-sverige/ http://blogg.miljodep.se/blog/konferens-med-tankesmedjor-om-ekosystemtjanster/ Miljömålsberedningen (M2010:04) www.sou.gov.se