Diagnos – och sen då? BOF och Tejping i arbetet med familjens samspel efter en neuropsykiatrisk utredning av barnet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Läsglädje – varför och hur?
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
När kan BOF och Tejping komplettera familjesamtal?
Barnanpassad utredning
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Klassisk familjerock i snabbt lösningstempo
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Dept. of Design Sciences, Lund University
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
INSATSER TILL SMÅ BARN MED AUTISM UTIFRÅN TBA
Livskunskap för de allra yngsta
”Vi kan alltid göra nåt!”
Utvärdering av BBIC på Södertörn
KOMMUNLEDNINGSKONTORET Komet för föräldrar Ljungby 2008.
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Vad är du för typ av person?
Familjehemsenheten Angered
Vilken ska bort och varför
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Psykolog utan gränser, september 2013
Kunskapscentrum för barnhälsovård Barn som anhöriga
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
AME/EMS Samverkansuppdraget Eva Marie Sjöberg Leg arbetsterapeut, specialist inom hälso- och sjukvård Leg psykoterapeut med auktorisation inom.
Hannah Jakobsson, leg. psykolog;
BUM. BUM Barnhusmodellen – en integrerad mottagning Barnmed Barnhab Barnpsyk.
Grattis Du har fått fiber - en framtidssäkrad lösning!
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
Diskussionstillfälle 4
En arena för lek och kompisskap
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Omhändertagande av barn med komplexa hjärtfel
Sjuka barn – vad behöver barn och föräldrar?
Information från godkända utförare inom familjerådgivning i Ekerö kommun C.Westin psykologpartners AB/ City Psykologhus Kontaktinformation: City Psykologhus.
DIVISION Vuxenpsykiatri Stöd till barn och familjer Hospiteringsprojektet Maud Söderholm Häll.
Barn som anhöriga Hearing 17 januari 2013 Hur arbetar BRIS Vad berättar barn för BRIS Slutsatser BRIS.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Barnperspektiv Introduktionsprogram Göteborgs Stad 27 maj 2015
Berättande text.
Användarcentrerade metoder Daniela Baccarini
Barnperspektiv Introduktionsprogram Göteborgs Stad 13 oktober 2015
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
- Hur ser stress ut bland barn och ungdomar i jämförelse med vuxna? - Hur många drabbas av stressrelaterad ohälsa och varför? - Hur kan skola och hem samarbeta.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Välkomna! presentation av Embla Center, Li Persson, socionom, föreståndare Embla Center ”PTSD och samsjuklighet”. Anna Rantzow, leg.
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
Ljungbackens skola - Föräldrafrukost Tisdagen den 9 februari – Lisa Ekman, familjebehandlare Kristina Widmark, specialpedagog ” Goda relationer.
Hur kan man tillvarata föräldrarnas egna resurser? Tankar om empowerment.
En trygg famn – om Anknytning och Familjerådgivning Christina Hänström Legitimerad psykolog och familjerådgivare.
Familjerådgivningen på familjecentralen Ett sätt att samarbeta Familjecentralen.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Träna svenska A och B Häfte 7 Klockan Familjen Alm s dag.
Barnperspektiv Introduktionsprogram Göteborgs Stad 19 oktober 2016
Introduktionsförskola i Rinkeby
Barn som närstående.
När kan BOF och Tejping komplettera familjesamtal?
Välkomna på föräldramöte
För föräldrar till barn 6-12 år
ATTENTION! Nelli Kalnak, leg logoped, PhD
Vill du bli mästerdetektiv?
Att arbeta språkutvecklande - strategier och metoder
Presentationens avskrift:

Diagnos – och sen då? BOF och Tejping i arbetet med familjens samspel efter en neuropsykiatrisk utredning av barnet

BOF - Tejping BOF passar för barn i lekåldern. I BOF går vi från symbolleken i sandlådan upp till samtal med föräldrarna om vad som sker i leken och hur det hänger ihop med de problem familjen har hemma/på dagis/i skolan. Tejping (leksamtal) kan användas från 3 till 100 år för att visualisera verkliga konflikter eller låsningar. I Tejping går vi från samtalet om problemet ner till en illustration, gestaltning av det.

BOF Barnorienterad familjeterapi Martin Soltvedt Samhandling

Frågor utifrån leken Vad behöver barnet/hur behöver barnet mötas? Vad gör föräldrarna? Vad behöver de göra mer/annorlunda?

En lekfull metod för att arbeta med yttre och inre relationer Tejping En lekfull metod för att arbeta med yttre och inre relationer

Tejping kan användas för att Visa nätverket med personer och platser Illustrera vardagsrutiner hemma, på dagis eller i skolan Visa upp en konfliktsituation i familjen eller i kamratgruppen Prova ut nya lösningar

Tejpingfigurer michal@michalhudak.se

Jim Wilson Barnets röst i utredning och behandling Om vi vuxna kan få in mer lekfullhet och bilder i samtalen så blir bron mellan vuxna och barn lättare att gå på.

Kinesiskt ordspråk Det jag hör glömmer jag, det jag ser minns jag, men det jag gör förstår jag

Barbro Sjölin-Nilsson Marie Giron socionom, leg psykoterapeut, handledarutbildad Stockholm 070 – 59 00 88 marie.giron@comhem.se Barbro Sjölin-Nilsson leg psykolog, leg psykoterapeut, handledarutbildad Uppsala 070 – 644 38 72 nilsjo.psyk@telia.com Läs mer om BOF och Tejping på www.bof-tejping.com