Lokal pedagogisk planering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Välkommen till Vikenskolan
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Centrala innehåll och kunskapskrav
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Processtödjare 16/
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Nytt betygssystem.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Lokal Pedagogisk Planering
Bedömning.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Att synliggöra lärande
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Reseproduktion och försäljning
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Förskoleklassen Torpshammar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Läroplansträff Välkomna!.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Marknadsföring och försäljning
JORDENS INRE OCH YTTRE KRAFTER
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Kursplan Åk 7 Geografi.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Nationer, ideologier och folkmord genom
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Lära för livet!.
Matspjälkningssystemet
Friluftsliv och orientering år 9 Planering ämne/n och årskurs
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Presentationens avskrift:

Lokal pedagogisk planering

Vilka mål ska vi jobba med? Titta i ämnets syfte vilka förmågor som eleverna ska träna Målen är inriktningsmål och är därför inte till för eleven Målen beskriver istället vilka förmågor som undervisningen ska ge möjlighet att utveckla Undervisningen ska förutsättningar att nå de långsiktiga målen

Hur ska eleven bedömas? Finns beskrivet i kunskapskraven efter åk 3, 6 och 9 I årskurs 9 finns även de kunskapskrav betygsstegen A, C och E Vad ska eleven göra för att visa med vilken kvalitet som han/hon använder förmågorna? Det centrala innehållet beskriver det ämnesinnehåll som eleverna ska tillämpa förmågorna på Ska bedömas i det skriftliga omdömet och via betyg

Vilket stoff ska vi använda? Finns beskrivet i ämnets centrala innehåll Beskriver det ämnesinnehåll som eleven ska få arbeta med för att träna på att använda sina förmågor. Ska inte upplevas som någonting som eleverna ska kunna memorera inför ett prov Ämnesinnehållet ska eleverna kunna bearbeta med hjälp av sina nyvunna intränade förmågor Stoffet väljs ut i samarbete med eleverna

Hur ska undervisningen genomföras? Vilka arbetsformer ska vi använda? Vilken tid har vi till förfogande? Hur ska vi få eleven att utmana sin tidigare förförståelse och sina egna erfarenheter? Vilka inlärningsstilar ska stimuleras i arbetet? Hur ska vi kunna lägga upp arbetet så alla elever stimuleras och utvecklas? Undervisningen planeras tillsammans med eleverna

Mål och måluppfyllelse Analysera, bygga upp förståelse eller skapa tolkningar är någonting som händer inne i elevens huvud Det syns därför inte vid ett enskilt tillfälle Det är när eleven har förmåga att välja ut relevant och central fakta för att kunna beskriva, sammanfatta, dra slutsatser, förklara och argumentera som man kan se om eleven nått kunskapskvaliteerna

Ett konkret exempel Förmågan att analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen Kunskapskraven efter åk 3 genom att ge exempel beskriver eleven likheter och olikheter i människors livsvillkor på olika platser och i olika tider Kunskapskraven efter åk 6 med stöd av kartor och andra källor berättar eleven om befolkningsfördelning över jordklotet, och ger exempel på någon orsak till fördelningen

Ett konkret exempel forts… Kunskapskravet för betyg E efter åk 9 eleven bearbetar och beskriver enkla samband mellan klimat och vegetationszoner, befolkningsfördelning, migration och tillgång till naturresurser samt någon faktor av betydelse för försörjningen Kunskapskravet för betyg C efter åk 9 eleven undersöker och beskriver olika samband mellan klimat och vegetationszoner, befolkningsfördelning, migration och tillgång till naturresurser samt någon faktor av betydelse för försörjningen

Ett konkret exempel forts…. Kunskapskrav för betyg A efter åk 9 Eleven utreder och beskriver komplexa samband mellan klimat och vegetationszoner, befolkningsfördelning, migration och tillgång till naturresurser samt någon faktor av betydelse för försörjningen

Hur lägger vi upp undervisningen i t ex åk 8 för att träna på detta? Föreläsning av läraren om hur det ser ut i olika delar av världen ( för att ge en helhetsbild ) Eleverna får välja en del av världen och förklara varför det ser ut som det gör. ( Utgångsfrågan kan då vara för eleven Hur är det att leva i den här delen av världen? ) Arbetet pågår i 3-4 lektioner ( beroende på hur långt lektionspasset är ) där eleven söker fakta, sovrar, granskar källkritiskt, analyserar sitt stoff och sammanfattar i ett arbete som ska presenteras. Eleven får välja hur de ska redovisa t ex via en muntlig presentation, Powerpoint med berättarröst eller via ett inlämningsarbete

Hur bedömer vi elevernas arbete? I bedömningen tittar vi på vilket djup av eleven har i sina kunskaper. Kan eleven inte analysera eller ge några förklaringar alls blir det betyget F Kan eleven bara ge ytliga och enkla förklaringar så får eleven E Kan eleven visa på hur han/hon undersökt och kan beskriva fler olika samband så ges betyget C Om eleven kan göra en djupanalys och utreda varför det ser ut som det gör i sin del av världen och hittar svåra och komplexa förklaringar så blir betyget A