Utbildningen Förenkla - helt enkelt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
Advertisements

Välkommen till temadag Geodatasamverkan
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Framgångsfaktorer Ramhöjning av budgeten Inte projekt utan verksamhet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
FMCK Konferens Varför är du medlem i FMCK?
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Grupparbete 2 Hur tar vi nästa steg vidare ?
Våra barns skolmiljö: Omfattar allt ifrån trafikmiljö till miljön i klassrummen. Det kan gälla alltifrån övergångsställen till hur stora elevgrupperna.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Välkommen.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
CEMR The Council of European Municipalities and Regions Deklarationens innehåller sex principer därutöver finns 30 artiklar Tänkt som ett stöd för att.
Utbildningen Förenkla - helt enkelt. Hur kan kommunen bli bättre på att möta företagen? = bättre företagsklimat.
Länsstyrelsen i Norrbottens län bjuder in till Konferens om introducering av radiokommunikationssystemet RAKEL i Norrbotten 25 mars 2009 i Luleå Riksdagen.
AU Digital samverkan LO Process
Syftet med en personlig handlingsplan
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Pilotkommuner för serviceutveckling - vad erbjuds och vad krävs?
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Roger Rosbeck, S:t Örjans skolor, Stockholm –
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Länsgemensam ledning i samverkan
Läroplansnätverk förskola
KUR Kompetensutveckling inom Rehabilitering Dag 1 Myndighetsgemensam konferens 21 november 2011 Falkenbergs Strandbad.
Välkommen till Årsmöte och Proffsdagarna maj 2014
PROEFF ”Projekt för energieffektivisering i skånska företag genom tillsyn och rådgivning” GRUNDUTBILDNING -Energieffektivisering och energitillsyn 20 mars.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Framtidens roll som förskrivare
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Webbenkät genomförd maj 2010 Regeltillämpning i praktiken 1-2. Vem 3-8. Beslut och struktur Myndighetsutövning och ”service” Kvalitetsfrågor.
Utställare som är där för dig. –Universitet/högskolor –Yrkeshögskolor –Folkhögskolor –Företag Rekrytering på kort sikt Rekrytering på lång sikt –Organisationer.
Tid Agenda Anmälan och kaffe
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011
Ortsutveckling Skebokvarn
Den företagsamma förvaltningen
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
FREDAG 9.00 – Välkomnande till konferensen Ann, Christer ”Varför är vi här” SLS VärdegrundKarin – Medlems och verksamhetsdiskussion Anders.
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen Regionalt utvecklingsforum planering.
HVB Barn och Unga 2013.
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Välkomna.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Vår Framtid sitter just nu på skolbänken Vad skall jag bli när jag blir stor Tänk om vi kan vara med och inspirera och påverka den ?!
Finansiell samordning
Lokalt Företagsklimat Ranking Vad är företagsklimat och varför mäter vi det? Lokalt företagsklimat handlar om förutsättningar för företagande Lokalt.
En insiktsfull historia – Öppen jämförelse företagsklimat
Lokalt företagsklimat Värmland 2017
Presentationens avskrift:

Utbildningen Förenkla - helt enkelt www.skl.se/forenkla

Hur kan kommunen bli bättre på att möta företagen? = bättre företagsklimat Vet vi vad företagen tycker om vår kommun och Hur tar vi reda på svaren till dessa frågor? 2

Kommuner i Förenkla helt enkelt Orust Borås Kungsbacka Oskarshamn Gotland Falkenberg Nybro Laholm Ängelholm Olofström Ronneby Karlskrona Karlshamn Sölvesborg Länsstyrelsen i Blekinge Orsa Söderhamn Borlänge Säter Avesta Västerås Sigtuna Örebro Eskilstuna Värmdö Huddinge Flen Nyköping Norrköping Linköping Skövde Boden Luleå Skellefteå Vindeln Robertsfors Umeå Vännäs Bjurholm Nordmaling Sollefteå Östersund Ånge Gävle Härjedalen Härnösand

Kommuner i Förenkla helt enkelt Ale Alingsås Arvika Berg Filipstad Forshaga Hagfors Hammarö Höör Karlstad Kil Kristinehamn Lerum Lilla Edet Stenungsund Sunne Säffle Tanum Torsby Årjäng Ängelholm …

Block 0 – Introduktion Innehåll och frågeställningar Gemensam målbild.

Block 1 –Fakta, problematisering och inspiration Omvärldsperspektiv: Entreprenörskap, företagsklimat, välfärd - hur ser sambanden ut? Företagens perspektiv. Hur upplevs vardagen? Kommunperspektiv: Teatergrupp ger bilder Ditt perspektiv: Hur bemöter vi varandra? Medskick till block 2

Block 2 – Fördjupning Framgångsexempel. Att bygga fungerande organisationer Handläggning: Myndighetsutövning och service. Medvetenhet: Situationsspel Kreativitet: Metoder för förändringsarbete Erfarenhetsutbyte: Lokala vittnesbörd Handlingsplansarbete Medskick till Block 3

Block 3 – Goda exempel och handlingsplan Lärdomar från andra: Goda exempel på förbättringsarbete Handlingsplansarbete Avstamp inför framtiden

Framgångsfaktorer Utbildningen stöd till intern process Egen idé om vart ni skall Inte bara näringslivskontoret Viktigt område – nyckelpersoner Upptäckare - Konstnär – Domare – Kämpe

Ett avgörande möte

Bibiana Steinhaus

Offentliga kontakter Skatteverket Länsstyrelsen Boverket Västra Götalandsregionen Bohusläns Museum Bolagsverket Polisen Lantmäteriet Kronofogden Kriminalvården Migrationsverket Jordbruksverket Trafikverket Boverket Transportstyrelsen Försäkringskassan Arbetsförmedlingen Arbetsmiljöverket SOS Alarm Svenskt Näringsliv Vägverket Kommuner Statistiska Centralbyrån Svenska Kyrkan

Stenungsunds kommun - kontakter Miljö och Hälsa Räddningstjänst Överförmyndare Arbetsmarknadsenhet Socialförvaltning Kultur och Fritid Stadsbyggnad Renhållningsbolag Sotning Elnätbolag VA-enhet Energirådgivare Näringslivsenhet Skolförvaltning Södra Bohuslän Turistbyrå Idrottsanläggningar m.m.

Med rätt att granska… Fackförbund Arbetsgivarorganisation Försäkringsbolag Sjuk- och Pensionsförsäkringsbolag Banken Samfällighetsförening Örådet Auktoriserad elektriker Auktoriserad ventilationskontrollant Anticimex, Dialect Branschorganisation - STIM Radiotjänst TV4 Lagar Kollektivavtal

Privata fonder och stiftelser

Västra Götaland Göteborg Örebro 769601-8907 Göteborg Sundsvall

Utvecklingsområden ATTITYDER ORGANISATION/SYSTEM Bemötande – egna intressen Självbild/bild av andra Domare/servicegivare ORGANISATION/SYSTEM Systemfel Det bromsande regelverket Språk Blanketter och dokument En förtroendelös kultur HANDLÄGGNING Att hantera regelverket Handläggningstider Godtycke Tillgänglighet SAMVERKAN Revirtänkande Byråkratisk djungel Samverkansbrist Okunskap om omvärlden KREATIVITET Att våga bjuda på sig själv Rum för kreativitet Statiska miljöer

} Redskap och metoder Förenkla – helt enkelt Attityder Ledarskap Engagemang Regeltillämpning Inblick Förståelse Metodisk kreativitet Skapande processer Förenkla – helt enkelt

Utbildningen Förenkla - helt enkelt www.skl.se/forenkla

Program Dag 1 09:00 Fika och mingel 09:30 Introduktion. Syfte och mål. Thomas Forslin 09:50 Från oroliga till roliga organisationer. Jan Holmbom, Tranås United. 10.40 Diskussion och reflektion 11:00 SamSpelet med företagen. Fredrik Berglund, Anders Gunnarsson, SKL 12:15 Lunch 13.15 Hur förena myndighetsutövning och service? På väg mot den empatiske byråkraten. Anders Persson, Linköpings Universitet. 14.15 2/3 empati och 1/3 byråkrat. Kate Svensson 14:45 Diskussion och reflektion 15.00 Fika 15:30 Samarbete, hur svårt kan det vara? Kristiina Kosunen Eriksson 16:00 Diskussion och summering 16:45 Slut dag 1 18.30 Middag

Program Dag 2 09:00 Från idé till kreativ handling? Mia Carlén, Startcentrum 11:00 Så gör vi, så gör andra. Deltagarorganisationerna berättar. 12.00 Lunch 13:00 Introduktion och handlingsplansarbete 14:30 Fika 14:50 Återsamling och grupparbete 15:00 Grupparbete 15.30 Återsamling, summering. 16.00 Slut

Samspelet med företagen www.samspeletmedforetagen.se www.skl.se/beställ och ladda ner http://brs.skl.se/skpubl/index.jsp?http://brs.skl.se/skpubl/start.jsp

Samtalsfrågor Hur är upplevelse av företagarnas drivkrafter? Skiljer sig den från era drivkrafter? Hur kan ni stödja företagaren att öka förståelsen och insikten för sitt samhälleliga sammanhang (kontext)? Har kommunala tjänstemän ett ansvar för att ha omsorg om företagaren och att verka företagsfrämjande? I sådana fall, i vilken utsträckning?

Vikten av ett bra företagsklimat Vad ligger i potten? 275 000 / 75 000 Sysselsättning – befolkning – skatteintäkter + 50 % utveckling över 3 år

Företagares olika situation ”Min grönsakshandlare vet inte vad moms är. Han vill bara ge mat på bordet till sin familj men när han fick sin F-skattsedel fick han samtidigt en biljett till fängelset”. (Elias Melki ur boken Skatteverket anfaller). ”Vid ett etableringsärende som berör många olika förvaltningar är den vanligaste samordnaren av processen företagaren själv”. (Göran Goldkuhl från Linköpings Universitets forskning) Göteborg är det käraste jag har. När jag kom hit tänkte jag: Varför kan inte alla städer vara så här? Då skulle vi åstadkomma mycket mer. Jag kände mig välkommen. Då tänkte jag: Här vill jag investera! (Petter Stordalen vid invigningen av Clarion Hotel Post i Göteborg)

Konsten att få och inte få service

Service Ä Ä Ä Ä Ä Ä Ä Ä Ä Ä Ä Ä Ä Ä Ä

Service U U U U U U U U U U U U U U

Förenkla helt enkelt – för våra företag FÖRETAGET X HANDLÄGGARE Q FÖRETAGS-LOTS Första samtalet 1 ställ frågor t företaget 2 ”tanka” ur företaget + gör ett PM 4 bestäm tid möte/kalla berörda 5 informera företaget vad som förväntas av dem Mötestider, samma varje vecka Onsdagar jämn vecka 8.00 9.00 10.00 11.00 Hålles till fredag innan kl 12.00 Tiden bokas in i First Class där tiderna är blockade 9.00 Företaget X 10.00 Företaget Y Deltager: Miljö Plan & Mark Alkohol AB Energi ÄrendePM som stöd vid första samtalet -Frågor att ställa -Vad gäller för olika tillstånd -Informera om tidsperspektiv -Att förbereda t möte för företagaren Företagslotsen äger ärendet, tills någon handläggare ev tar över. Mötet Hur går det till? Förberedelser? Ordförande för mötet? Dagordning/Checklista? Återkopplingar t företaget? Företagslotsen håller kontakten m företaget och lotsar ärendet. Handläggare bereder ärendena/lägger fram t nämnd Socialnämnd 13/3 Miljö- och byggn. nämnd 20/3 FÖRETAGSLOTS återkopplar till FÖRETAGET X Ett nummer 66611 En e-post-adress foretagslots@xxxx.se Kommunikation Webben Resten av org. Media Företagen ÄrendePM - mall Ett ÄrendePM skapas för respektive ärende. POLITIKER

Uppföljning! Digital enkät Hemsida Vi hör av oss och kollar hur det gick ”Skrytkonferens” Nya mätningar Hör av er!

Idag är första dagen på resten av ditt liv. ”Förenkla – helt enkelts” mål har varit att nå fram till denna tidpunkt. Det är nu det börjar! ”Allt är möjligt för den som tror” Framtiden är er

Verktyg för er? Roger Wemans servicedubbeltratt Lars Ericssons kvalitetsfrågor Mia Carléns fyra kreativitetsfaser Jan Holmboms rolighetsskala Göran Goldkuhls handläggarroller Katarina Bergströms välkomnande attityder Skatteverkets A, B, C – typer Insiktsmätningens resultat

Tillit!

Offentlig sektor Näringsliv Ideell sektor

Offentlig sektor Ordning och reda Rättvisa Kartläsare

Näringsliv Entreprenörskap Effektivitet Ekonomisk bäring

Ideell sektor Meningsfullhet Gemenskap Goda värderingar

Offentlig Näringsliv sektor Ideell sektor Goda värderingar Meningsfullhet Rättvisa Offentlig sektor Näringsliv Effektivitet Gemenskap Ideell sektor Kartläsare Entreprenörskap Ordning och reda Ekonomisk bäring