Bolognaseminarium om Anställningsbarhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Regionalt kompetensforum Utmaningen. Regionalt Kompetensforum Syfte Regionalt kompetensforum ska verka för att säkerställa kompetensförsörjningen i regionen.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
 En jämförande studie av högskoleutbildning och yrkeshögskoleutbildning Agneta Bladh  Ratio-seminarium 18 november /11/2013.
SET Social Emotionell Träning
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Att styra med kompetens
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Näringslivet och universitetet Erfarenhet från samarbete med lokala företag och Compare Johan Eklund.
Nya utvecklingssamtal
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Yrkeslärarnas roll i det svenska utbildningssystemet några reflektioner från Stefan Skimutis Myndigheten för yrkeshögskolan.
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Omställningsförsäkring! Ulf Brändström Eva-Maria Dufva
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Läroplansträff fritidshem
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Hur blir man klok på universitetet?
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Hvad vilja Biblioteken? Arbetsgivarnas krav och förväntningar på en förändrad B&I-utbildning Jakob Harnesk / Harnesk Information Mötesplats för framtiden.
CV & ANSÖKNINGSBREV Per Arvidsson Lina Landström KARRIÄRCENTRUM
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Projektet Bli företagare – Ett exempel på samverkan med det lokala näringslivet för att bidra till generationsskiften i småföretag HSS Karlstad
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Vad och hur? Betydelsen av studentcentrerad inlärning vid förmedling av professionsutbildning på distans Nina Albrecht och Erika Olofsson Skog och trä/LNU.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Korta vägen – en arbetsmarknadsutbildning på uppdrag av Arbetsförmedlingen Välkomna till Korta vägen!
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Fokus Yrkesutbildning VO
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Bolognaseminarium om Anställningsbarhet 13-14 december 2007, Uppsala Eva Lund

Program Bolognapromotor Marita Wingren: ”Anställningsbarhet i Bolognaprocessen” Prorektor Kerstin Sahlin-Andersson Ulf Andreasson, TCO: ”Anställningsbarhet ur ett företagsperspektiv” Mikael Jungquist ”Anställningsbarhet ur ett lokalt perspektiv, Karriärcentrum SU” Diskussioner i mindre grupper ledda av studenter Det var SSF som anordnade seminariet och förste talare var Marita Wingren som inledde med en presentation av Bolognaprocessen och de primära råden att befrämja rörlighet, anställningsbarhet och främja Europas konkurrenskraft. Många är upptagna med Bolognaprocessen nationellt i regeringsorganisation Bologna follow up groups och Bologna promotor gruppen då universitetsorterna på fakultets, institutions och ämnesnivå vidare studenterna själva…

Bologna seminarier under 2006 Förväntade lärandemål och kompetenser Kvalitetssäkring Progression Anställningsbarhet Med olika aktörer som SFS, SUHF,NSHU m fl SFS Sveriges förenade studentkårer SUHF Sveriges Universitet och högskoleförbund NSHU myndigheten för nätverk och samarbete i högre utbildning

Under 2007 1-2 februari progression inom de tre nivåerna, poängsättning enligt ECTS och studentens arbetsinsats Anställningsbarhet efter kandidatnivå, progression efter avancerad nivå (forskarnivå) samt forskningsanknytning. Professionsutbildningarna och utbildningar anordnade av dem som inte har universitetsstatus

Examensstruktur Forskar Utbildning 4 år Master 2 år Kandidat- examen Högskoleex 2år Magister 1 år

Anställningsbarhet-employability Vad är det? Vad är det inte? Att förbereda studenterna för ett arbetsliv – inte nödvändigtvis för en anställning

Definition enligt Tuning projektet Vad? Ett uttryck för en persons speciella kunskaper, kompetenser och erfarenheter. Hur? Genom utbildningens innehåll Genom tydlighet i förväntade lärandemål In the framework of the Tuning project a methodology has been designed to understand curricula and to make them comparable. Five lines of approach have been distinguished to organize the discussions in the subject areas: generic (general academic) competences, subject-specific competences, the role of ECTS as an accumulation system approaches to learning, teaching, and assessment and the role of quality enhancement in the educational process (emphasizing systems based on internal institutional quality culture).

Forts Tuning projektet Förväntade lärandemål skall visa på Ämnesmässiga kunskaper Generella (generiska kunskaper)

Konkret hur? Genom att kartlägga och synliggöra de inslag av generiska kompetenser som finns. Genom att samordna och prioritera

Exempel på hur Gästföreläsare från näringslivet Alumniverksamhet- bjuda in ”gamla” studenter Arbetsplatsförlagda moment Inslag av entreprenörskap Att vara entreprenöriell- att utveckla,ta tillvara, och driva idéer Träning i muntlig och skriftlig kommunikation

Marita Wingren slutkläm Ta chansen att förbättra anställningsbarheten!

Ulf Andréasson, TCO-om akademin Framtid Vad kan rubba denna ställning? anställningsbarhet Akademin Eftersom prorektor åt lunch med nobelpristagaren i litteratur fick Facket göra sig hört. Ulf talade om vilken tung betydelse akademin haft att visst hot kunde skönjas t ex vikande söktryck till högskolan oron för anställningsbarheten etc Globalisering Ett hot och en möjlighet dåtid Lång historia, tillsammans med katolska kyrkan den äldsta.

Svaret på dessa utmaningar är Högre Utbildning Bolognaprocessen är ett smörjmedel för att detta skall fungera i ett globaliseringsperspektiv

Arbetsgivaren Arbetstagaren Vill ha en som utför arbetsuppgifterna För med sig en kompetens, en färdighet, så att någon vill anställa en Ganska generaliserande men det ligger något i det

Förr Idag Lägre utbildningsnivå, man fick vidareutbildning på jobbet Ökat konkurrenstryck Man måste snabbare komma in i arbetsuppgifterna. Starta med högre kompetens Ha både spetskompetens och bredd Alltså högre krav på den som anställs Kraven på den anställde förr tittade man säkert på ämneskunskaperna och var nöjd med att har han eller hon kunnat läsa så svåra kurser så kan dom säkert lära sig det vi kräver Idag mer specificerade krav men inte specifikt i ämneskunskaper.

Kerstin Sahlin-Anderssons tankar Att anställningsbarhet = att anpassa till yrkesutbildning? Kunskapen skall vara tillämpbar Presentera ämneskombinationer som är tillämpbara Tala om vad som gör oss nyttiga Kvalité lockar och består Forskning inte i motsats till undervisning Nu kom Kerstin Sahlin- Andersson upprymd efter mötet med nobelpristagaren. Det var lite sent att hälsa oss välkomna men hon filosoferade på ett mycket trevligt sätt över ämnet. Och i min reflektionsmarginal kom många precis som jag tycker och Bra! Så jag gör inte alls anspråk på att vara opartisk. Absdolut inte sätta likhetstecken mellan anställningsbar och anpassbar. Man kan se en del nya program hur man försöker anpassa allt efter det man tror är ettt behov. Det som så länge byggt upp akademin består men vi måste tala om vad det är som gör oss så nyttiga att det är grundläggande kvalitet och ställningstaganden kritiskt granskande och opartiskhet som är våra honnörsord. Forskningen hand i hand med undervisningen forskningsanknuten grundutbildning vågar jag säga också verksamhetsanknuten utbildning borgar för kvaltet.

Vad kan universiteten erbjuda Forskningsanknuten grundutbildning bidrar till anställningsbarheten För inget är så praktiskt som en bra teori Vikten av bildning Att kombinera kunskap och kompetens Att i hjärtat av samhället utvecklas med samhället men också att utveckla samhället Betydelsen av begreppet utbildning

Kerstin Sahlin-Anderssons slutkläm Anställbarhet är inte detsamma som anpassbarhet Vi får inte lägga oss för näringslivets krav

Mikael Jungqvist Karriärcentrum SU F utb Starta eget M K 50% målet Breddad rekrytering Kvalificerade arbeten Ny dag och ett mycket tänkvärt inslag. Livslångt lärande Okvalificerade arbeten Dold arbetslöshet Att läsa mer

Citat om employability ”a degree is no longer a mealticket- it is more a license for hunt” Tyvärr har jag glömt vem som citerats men det var ett engelskt citat.

Mikaels exempel på generiska färdigheter och kompetenser Hantera information Värdera och analysera Problemlösning/bearbetning: identifiera, definiera, formulera och tillämpa Kommunicera muntligt o skriftligt Arbeta självständigt; förmåga att sätta igång och avsluta ett arbete Arbeta i grupp IT

Hur stöder man dem som är på väg ut i arbetslivet? Karriärplaneringskurs Utveckling av gruppvägledning Karriärplanering skriva CV Individuella inlärningsmål portfolio Presentationsteknik t ex på engelska Hemsida riktad till arbetsgivare Planering av nya utbildningar i samarbete med presumtiva arbetsgivare.

Och så mina egna reflektioner Inom akademin skall vi upprätthålla kvalitet erbjuda bildning och ämnesspecifik utbildning samt generiska kompetenser Men inte vika oss för krav från näringslivet och sträva efter kortsiktig anpassning.

Bolognaprocessen är en möjlighet Därför att vi kan tydliggöra och beskriva de generiska kompetenserna i lärandemålen. Genom varierande former också examinera dem. Vi kan dessutom stödja våra studenter i deras karriärplanering med individuella inlärningsmål och portfolio. Ta tillvara kontakter med alumni och näringslivet

För en hög anställbarhet! Tack för mig!