Moodle, forts.kurs del 1-2 Oktober 2012

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Att förstå anonymiteten (översättning från
Svensk idrotts egna verksamhetssystem
Skapa ett video-CV på YouTube
Sista anmälningsdag är 16 april
Om studentwebben Mitt Lnu – Bakgrund
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet,
Mediekritik och medieforskning Jaana Hagelberg, hösten 2008
Videokonsultation med medborgare
Nätbaserad publiceringskurs i Ping Pong
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Webbanmälan till högskolestudier vt 2015
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
2. Utveckla en presentation
Logga in i Cambro Efter att du har aktiverat ditt CAS-id kan du logga in i Cambro. Gör såhär: 1. Surfa in på och klicka på ”Student” längst.
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Information till IT-designs programstudenter
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 E-tent Tove Forslund, Lärcentret Februari
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
En PowerPoint om PowerPoint
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Avslutande seminarium för nätkursprojekt Tove Forslund, Lärcentret
Beräkningsverktyg info Klimatkollen Vad behövs för att bli godkänd som användare av beräkningsverktyget? Delta i denna webkurs Gör övningsuppgift.
Scenarioexempel ”Översvämning i Silverån” Hur man kan använda WIS i krishanteringsarbetet.
Källor! Hur gör man egentligen?
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Så här söker du kurser på Svenska Matte Företagsekonomi Spanska Historia Biologi Religion Affärsjuridik Entreprenörskap Sociologi Samhällskunskap Fysik.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Manual: Att skapa ett nytt forum och att kommentera i forumet. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsregistrering SAFF har skapat en förenklad version på hur ni i föreningarna lägger upp era medlemmar. Har ni frågor ring Marika Holm på
Tillgänglig IT Komma igång med Basecamp. Som deltagare i kursen får du en individuell inbjudan via epost med en registrerings- och en startlänk.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Uppdaterad januari 2015 Webbanmälan till högskolestudier ht 2015 Material för studie- och yrkesvägledare.
KONFIDENTIELLT. Distribution endast till partners enligt sekretessavtal. Microsoft utfäster inga garantier, varken uttryckliga eller underförstådda. ©
Lync-möten Ansluta till ett Lync-möte Schemalägga ett Lync-möte
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
November 2010Åbo Akademi, Lärcentret i Åbo / Fagerlund & Forslund1 Referensgruppsmöte vid BioVet & Natvet Tove Forslund, Lärcentret i Åbo.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Startmöten för nätkursprojekten 2013 Tove Forslund & Maria Sundström, Lärcentret
1 Kreativa och hållbara lärmiljöer, CLL Tove Forslund Lärcentret i Åbo
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 Elektronisk tentamen och vad kan studentrepresentanterna göra för dess införande på den egna institutionen? Studentrepresentanternas.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Teknik för multimediaproduktion Referensgruppsseminariet, november 2011 Tove Forslund, Lärcentret
Starta bildspelet 1. Starta Bildspelet genom att klicka på Ikonen Bildspel i din webbläsare. 2. Klicka sedan, en gång, var som helst i dokumentet.
Webbanmälan till högskolestudier HT 2017
Webbanmälan till högskolestudier HT 2016
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
Microsoft® Office SharePoint® 2007-utbildning
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Så här anmäler du dig till högskolan VT19
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Komma igång med Moodle Januari 2016
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Rapportera resultat med titel
Presentationens avskrift:

Moodle, forts.kurs del 1-2 Oktober 2012 Tove Forslund, Lärcentret tove.forslund@abo.fi, www.abo.fi/lc/ Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Nätpedagogik: Planering av och handledning på nätstödda kurser 30.10.2012 kl. 13.00-15.30 Plats: Videokonferens Åbo-Vasa Innehåll: Den här kursen hjälper dig att komma igång med uppläggningen av nätstödda kurser! Vi går igenom vad man bör tänka på då man planerar en kurs med nätstöd och hur nätet och närträffar kan stöda varandra. Aktiveringen och examinationen kan ske med hjälp av olika medier och olika typer av material. Handledningen är A och O för en lyckad nätkurs. Det gäller att få deltagarna att ta ett större ansvar för sin egen inlärning. På kursen tar vi upp handledningen under olika skeden av kursen och funderar över kritiska frågor i detta med handledning. Vad ska vi tänka på då vi planerar nätstödd undervisning? (planeringsprocessen) Övningsuppgifter på nätet: exempel, goda råd, bra att tänka på Handledningen under olika skeden av kursen: före arbete med uppgifter (instruktioner), under arbetets gång (stöd och handledning) och efteråt (feedback) Lärarens roller och handledningens funktion: social, teknisk, pedagogisk och organisatorisk Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

BYTESTORG FÖR MOODLEIDÉER 30.11.2012 kl. 9.00-12 Plats: Åbo + Adobe Connect Innehåll: Vi samlar in och delar med oss av goda råd och praktiska idéer för hur Moodles olika funktioner kan användas i undervisningen. Hör av dig till Lärcentret, larcentret@abo.fi, om du är villig att kort visa hur du använt Moodle. Presentationer på kommande (listan kompletteras): Använda aktiviteten "Databas" för inlämning av filer - en låda där kursdeltagare fritt kan ladda upp och ladda ner filer utan lärarens medverkan Hur sätter man in (embed) video och ljud på korrekt sätt Egen enkät: hur man använder en kursutvärderingsmall eller samlar utvärderingar från flera kurser Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Den här kursens innehåll Om uppgradering till Moodle 2.2 Kursens layout: lägga in bilder användning av blocken kalender-blocket tabellöversikt Återanvändning av kursmaterial återanvändning av kurs med ny grupp (nollställ kurs) importering av kursmaterial Tilldela roller och gruppindelning: Grupper Opinionsundersökning Ge feedback och vitsord betyg-funktionen ge vitsord och feedback på inlämnade uppgifter (på Uppgift och Forum) kursutvärdering Önskemål inför forts.kurs del 2 Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Översikt i kurser Kalenderblocket Tabellöversikt Presentera info på ett enhetligt sätt Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Översikt och planeringsverktyg Exempel på schematiska översikter: https://www.abo.fi/stodenhet/anvisningar > Schematiska översikter över kurs

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Layout Presentera infon i varje sektion och för varje övningsuppgift på enhetligt sätt Använd inte kursens första sida för innehåll eller för länkning till webbsidor Använd mellanrubriker Använd bilder Undvik onödig skrollning (blocket med länkar till sektioner) Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

För att skapa tydliga övningsuppgifter: Uppgiftens nummer: Uppgiftens namn (så beskrivande som möjligt) Tidpunkt/Deadline: Målsättning med uppgiften: Litteratur/material som utgör underlag för uppgiften: Uppgiftsbeskrivning: Omfång: Bedömning: (dvs. vad är det som bedöms, vad är kriterierna och får den studerande vitsord eller godkänt/icke-godkänt) Feedback: (dvs. hurudan feedback får den studerande av läraren eller av andra studerande; är det individuell feedback, gruppfeedback, modellsvar) Hur bedöms uppgiften? När ges feedback? Vem ger feedback? I vilken form ges feedback? Var hittas feedbacken? Tekniska instruktioner: (dvs. instruktioner för hur uppgiften skickas in, och för vem den publiceras)

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Återanvända kurs Rensa (tömma) kursen på användardata Studenternas foruminlägg, inlämnade uppgifter mm + betyg Lärarens inlägg i forum Går inte att tömma allt material från en sektion Ev. säkerhetskopiering före tömmer kursen Se guide ”Rensa/Tömma kursen på användardata” via Introkurs (under sektion 1: Att komma igång och skapa en kurs) Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Importera kursmaterial från annan kurs Välj kurs Välj vilka resurser och/eller aktiviteter som ska importeras Klicka nästa Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Tilldela roller och gruppindelning Viss lärare/deltagare osynlig för studentrollen Obs tilldela studentroll åt dig själv Inställningar (synliga/separata-olika/inga grupper) på kursnivå (välj alltid synlig) aktivitetsnivå: gäller forum och wiki (välj enligt behov) För vissa aktiviteter: gruppläget syns endast för läraren i ex. betyg Lokal tilldelning av roll för viss aktivitet Grupper-funktionen Indela i grupper Hur ser studenterna sina grupper Automatisk gruppindelning Gruppindelning innan forum för grupper öppnas Opinionsundersökning synpunkt på ett påstående, studenterna delar in sig i grupper Se Introguiden (kap. 5) Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Ge feedback och vitsord Betyg-funktionen Färdiga skalor, skapa egna skalor Betygskomponenter och –kategorier Betygsbokens utseende Ge vitsord och feedback på inlämnade uppgifter (på Uppgift och Forum) Gruppfeedback Dokument i moodle (synligt åt alla) Synligt per grupp (i forum) Studenterna ger feedback åt varandra/övriga gruppmedlemmar (i forum) Kursutvärdering i Egen enkät Se guide ”Betyg” via Introkurs (under sektion 3: Utvärdering och feedback) Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Betyg – minimikrav För varje uppgift, bestäm om den ska bedömas och välj skala Simple view: stryk allt onödigt! (My preferences: Visa snabb återkoppling) Rapport för användare: Kolla hur betygsboken ser ut för studenterna Se Betygsrapport – aktivera redigering Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Dessa behöver du i Betyg-funktionen

Feedback på Uppgift – avancerad uppladdning av filer Lärarens feedback Studentens inlämnade övningsuppgift

Egen enkät – för ex. kursutvärdering Skapa nya enkäter/Använd mall Editera och skapa nya frågor Läs resultaten Stryk inskickade svar Kontrollera om en studerande skickat in en anonym utvärdering (ser ej svaren) Se guide ”Egen enkät (kursutvärdering)” via Introkurs (under sektion 3: Utvärdering och feedback) Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Önskemål inför forts.kurs del 2? Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

MOODLE FORTS.KURS DEL 2: Övningsuppgifter Moodle.org Frågor om Betyg-funktionen? Kort repetition av betygsrapporten + feedback via uppgift? Rapporter och loggar Val av aktivitet Dagbok > Aktivitet online Opinionsundersökning Ord- och begreppslista Självrättande test Egen enkät: Kursutvärdering Wiki Bra att tänka på... FAQ – infoblad med FAQ i Introkurs i Moodle Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Moodle.org moodle.org Välj 1.9 Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Kort repetition av Betyg? Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Rapporter och loggar Följa med vem som gjort vad i kursen Ex. om besvarat anonym kursutvärdering Ge tillgång åt studenterna att följa loggar Se guide via Introkurs (under sektion 4: Administrera kursen) Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Vilken aktivitet ska jag välja? Jämförelsematriser Uppgift-Journal-Forum Test-Enkät-Opinionsundersökning Forum-Nyhetsforum-Chatt-Quickmail Se matriser via Introkurs (under sektion 2: Ativiteter och uppgifter)

Dagbok/loggbok i Journal/Aktivitet online Studenten ska producera ett dokument (ex. kurslogg, föreläsningsdagbok) under hela kursen och läraren vill följa med att han/hon kontinuerligt skriver, läraren kan kontinuerligt ge feedback Rekommendation: använd INTE funktionen Journal, kommer antagligen inte att finnas i nästa version av Moodle, använd i stället: Uppgift: Aktivitet online fungerar på samma sätt som journal, dvs. deltagaren kan fortsätta skriva i samma textruta; vi har inte noterat att det finns en begränsning på hur långa texter studenterna kan skriva syns i Betyg Brist med Aktivitet online syns inte när studenten skrivit vilka inlägg och inte vilket avsnitt läraren gett feedback på (men läraren har tillgång till editeringsbalken) samlar inte alla studenters inlägg på samma sida, utan man bör öppna varje deltagares inlägg skilt. Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Aktivitet online

Studentens vy i Aktivitet online 1 3 1 2

Opinionsundersökning Välja mellan olika alternativ (kan välja bara ett) För gruppindelning, välja tentdatum Som intro till tema, låt studenterna ta ställning till påståenden > utgå från dem i följande föreläsning Anonymt/med namn Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Ordlista Läraren och/eller studenterna skapar ordlistan Ordlistans ord kan länkas automatiskt till de ställen där de förekommer i kursen Bifogade filer till bidrag Bidrag kan bedömas och kommenteras Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Skapa (självrättande) Test I menyn Lägg till en aktivitet väljer du Test. Gör grundinställningar för testet. Skapa en eller flera kategorier för de frågor du kommer att producera. Skapa frågorna. Plocka in de frågor du vill använda i det aktuella testet. (Frågorna till ett test kan plockas från flera olika kategorier). Efter att studenterna gjort testet kan du vid behov ge feedback på frågor manuellt och publicera feedback. Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Egen enkät – för ex. kursutvärdering Skapa nya enkäter/Använd mall Editera och skapa nya frågor Läs resultaten Stryk inskickade svar Kontrollera om en studerande skickat in en anonym utvärdering (ser ej svaren) Se guide ”Egen enkät (kursutvärdering)” via Introkurs (under sektion 3: Utvärdering och feedback) Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

För att kontrollera om en studerande gjort kursutvärderingen eller inte:

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Wiki Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Bra att tänka på... Kommunikationsverktygen Chatt: Ifall du testar chatten ensam kommer dina sessioner inte att sparas, dvs. man kan då tro att den inte fungerar – för att sessionen ska sparas bör det finnas minst två deltagare i chatten. Quickmail: Då du skickar mejl från quickmail, vilka alltså kommer till mottagarens e-post, syns det inte från vilken kurs de skickas, kom alltså ihåg att ange i rubriken eller i mejlet vilken kurs det gäller! Nyhetsforum: Om du vill att deltagarna ska kunna kunna besvara inlägg i nyhetsforum bör du lokalt tilldela dem roll som lärare (samtidigt kan de då också skapa nya inlägg). Forum: Om läraren vill spara forumdiskussioner från en tidigare grupp – kopiera dem innan kursen nollställs. Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Bra att tänka på... Uppgift Använd alltid Avancerad uppladdning av filer i stället för Ladda upp en enskild fil Studenterna kan ändå tillåtas ladda upp endast en fil Studenterna kan skriva kommentarer/uppgiftssvaret i textruta (inkl. eller utan möjlighet ladda upp fil) Tillåter att läraren bifogar fil i feedback Tillåter borttagning av inlämnade svar Aktivitet online Uppgiftssvaret skrivs i textruta (utan möjlighet ladda upp fil) Påminner om journal (men betygen syns i betygsboken) Välj ”Låt delt. skicka om sina dokument” och ”Kommentar inne i dokument” Aktivitet offline Som introsida till övningsuppgift som görs i annan moodle-funktion (ex. forum som inte öppnas för studenterna innan gruppindelning gjorts) eller som görs utanför moodle (betyder att studenterna ändå hittar alla sina övningsuppgifter under ”Uppgift” i Aktiviteter-blocket) Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Annat bra att tänka på...? Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Någon som inte behöver sin övningskurs? (om ni använder dem, släng ut Tove, annars slänger hon ut er ) Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo Vi börjar här... Logga in på http://moodle2.vasa.abo.fi Tove plockar vid behov in dig i en övningskurs ’Refresh’ din webbsida (vänta en stund...), så hittar du din övningskurs under ”Mina kurser” Registrera dig på Introkurs i Moodle2 Vilka guider finns i Introkurs i Moodle2? Prenumerera på forumet ”Webbplatsnyheter” Behöver du en övningskurs? Om inte... Vill du börja använda din övningskurs som en ”riktig kurs”? Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Studentvyn (tove inloggad med studentroll)

Lärarvyn för studenten tove Ljusgrå texten – uppgifter som är stängda > syns ej för studenten