VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Advertisements

Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Problemsnack eller bygga lösningar.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
Behöver Sverige en ny skattereform? Kommentarer på Peter Birch Sorensens rapport Ann-Sofie Kolm, Stockholm University.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Grundkurs i marknadsföring
Viktorija Kalonaityte
SATSA PÅ ENTREPRENADJOBB! - där finns pengar att tjäna!
Reflektion över försäljningsseminarium
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
Case seminarium: Individuell Reflektion
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Affärssystem som en aktör Linda Askenäs Linköpings universitet.
Fattigdom och ett gott liv
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Workshop inför Projektet
Case – ABB, FG Wilson och CAT
CASE Grupp 8 Fanny Abelsson | Felicia Karlsson | Irene Werin
Reflektion kring Caseseminarium Grupp 1 Victoria Carlsson, Madeleine Eriksson, Magnus Grönhult, Cecilia Löfgren, Anna Reuterskiöld.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Kina ett U-land? Enorm ekonomisk utveckling, risk att man ser ner på Kina som en kommunistisk diktatur. Stora problem... Men samtidigt måste vi inse att.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Budget Företagets planering i siffror
Case ABB Grupp 6 Stina Friberg Emily Gustavsson Anja Mlivic Jesper ny
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
PA1201 Projektarbete 100 p.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Seminarium Industriell Försäljning Eric Marketoft.
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
Sammanfattning Artikel 15 VALUE INNOVATION IN BUSINESS MARKETS: BREAKING THE INDUSTRY RECIPE PAUL MATTHYSSENS, KOEN VANDENBEMPT & LISELORE BERGMAN SOFIE.
Case seminarium Grupp 3, Azra Custovac, Anna Ojdanic & Indira Todorovac.
Kapitel 15 Budgeten.
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Caseseminarium Sofie Johansson, sofjo153
Grupp 11. Reflektion av ABB-caset -Bra att avsätta resurser för samtal och därigenom skapa tillit genom kontinuerlig dialog om brister, utveckling etc.
Caseinlämning kl Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
THE ABB, FG WILSON & CATERPILLAR CASE Grupp 4: Christoffer Andersson SCM & Industriell Marknadsföring Cathrine Bose 722A29 Elin Ivarsson Jonas.
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.
Case - ABB och caterpillar
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Samuel Svenson samsv
FG Wilson & Caterpillar
Anna Blomquist, Pernilla Larsson, Jenny Fiskàare & Clara Frost
Utvärdering av caseseminarium
Lösningsförslag för ABB
The ABB - FG Wilson and Caterpillar case
Case: ABB - F.G Wilson - Cat
Resultat från brukarundersökning – Hemtjänst Mölndal
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE INDUSTRIELL FÖRSÄLJNING Nathalie Rashed (natra287)

VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET? Det är viktigt för säljande företag att prioritera relationsskapande med kunden och lyckas bygga upp ett förtroende. En god relation skapar ett större värde för kunden, vilket leder till en stark konkurrensfördel. Goda personliga relationer är viktiga för att skapa en god affärsrelation, då det finns en stark korrelation mellan dessa. Det är viktigt att kontinuerligt – och inte bara i krissituationer – vårda relationen och uppmärksamma kunden genom personligt bemötande. Säljande företag måste ha en förståelse för maktbalansen och kunna omvandla en eventuellt pågående maktkamp till ett samarbete. För att erhålla en långsiktig win-win-relation kan det vara förmånligt för det säljande företaget att tillfälligt acceptera en win-lose-situation och erbjuda kunden ett ”ekonomiskt stöd” i övergången till ett nytt varumärke. Ett bra utformat erbjudande bygger på en säljares förståelse för kundens organisation, hur verksamheten bedrivs samt vad kunden vill få ut av sina affärsrelationer. För att kunna leverera ett värdefullt erbjudande till kunden är det viktigt att försöka få samtliga delar av värdekedjan att förstå erbjudandet och välja sina prioriteringar utifrån ett större perspektiv istället för att bara se till sina egna mål.

VAD VAR POSITIVT/NEGATIVT MED SEMINARIET? Väldigt uppskattad och rolig undervisningsform. Borde användas oftare och i fler kurser. Seminariet hade kunnat ligga tidigare i perioden (före försäljningscaset) för att jämna ut arbetsbelastningen. Intressant case. Lärorikt att diskutera i storgrupp och höra andras synpunkter på samma problem  nya infallsvinklar. Vissa deltar mer aktivt än andra, därför hade kanske lite mindre grupper varit bättre. Bra att Jakob hela tiden ledde diskussionen åt rätt håll och gav utrymme för kort diskussionspaus. I slutet av seminariet hade 15 minuter kunnat ges för en utförlig sammanfattning av de slutsatser som gruppen kom fram till och för att mer ingående jämföra med det faktiska utfallet.