Operativ marknadsföring – kapitel 19.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Samhällsekonomi 2.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
SAMHÄLLSEKONOMI.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Marknadsföring Kap 7 Strategisk planering
Marknadsföring – FEK:s intäktssida
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
LRF Kött Mål och strategier med sikte på 2020
Grunden i kostnads- och intäktsanalysen
Marknadsföring – del 4 F8 –
Block 4: Att driva företag
Handel – ord och begrepp
Andra föreläsningen redovisning & finansiering
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Affärsidé - företagets vägvisare
Faktorer för lärande (2I1073)
Kalkylering – en snabb översikt
marknadsförarens verktygslåda
F6 - Investeringskalkyler
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Industriell Ekonomi och Entreprenörskap Vt 2006, Jan-Olof Müller & Leif T Larsson.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Reseproduktion och försäljning
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknadsförarens yrkesroll
Ekonomiska system Viktiga begrepp
De nya affärsrelationerna
Föreläsning
Marknadsplan Vad? För vem? Hur?
Varför reklam? Öka försäljningen
Sista föreläsningen! IndEkEnt, Vt Om betygsgränser tentamen. 5:a = 70 – 80 p 4:a = 55 – 69p 3:a = p Tenta 22:e kl se ING.
Kapitel 20 - Finansiering
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Geografi – Produktion, handel och transporter
Kapitel 11 - Resultatplanering
Vad gör Almi?.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Produktens olika delar
Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Sälja en produkt eller tjänst
Seminarium Affärsidé & Budget
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Operativ marknadsföring – kapitel 19. Föreläsning 2006-04-25 Operativ marknadsföring – kapitel 19.

Marknadsföringsmix synsättet – Produkt Pris Plats Påverkan Betydelsefullt att alla insatserna avseende de 4P:na stödjer varandra. Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Konkurrensmedelanvändning – PRODUKTEN! Produkt = det ett företag har att erbjuda till försäljning på en marknad. Produkter kan vara en vara, tjänst, plats, person, idéer, organisation eller aktivitet. Viktigt att skilja mellan: Den fysiska produkten. Produktens kundnytta. Den utökade produkten. Produktens kärna är det värde den skapar för kunderna. Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Några olika kategorier av produkter Den utökade produkten är tilläggs-service/erbjudande som syftar till att höja kundvärdet. Upplevelsekonsumtion – vissa talar om en upplevelseekonomi t.ex. kultur och nöje. Några olika kategorier av produkter Konsumentvaror – köps och förbrukas av den slutliga konsumenten. Producentvaror – köps för att tillämpas under produktionen av andra produkter – ofta råvaror eller halvfärdiga produkter. Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Konsument och producentmarknaden skiljer sig avseende flera aspekter. Konsument – efterfrågan direkt från slutkunderna – producentmarknaden är indirekt/direkt beroende av efterfrågan på konsumentmarknaden. Industriell marknadsföring bygger ofta på långa affärsrelationer och ett stort inslag av personlig försäljning. Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Konsumtionsvaror – förbrukas snabbt. Kapitalvaror har ofta ett, åtminstone delvis, bestående värde – försäljningen är ofta konjunkturkänslig. Försäljning av system – försäljare tillhandhåller hela systemet – men producerar ofta inte alla komponenterna – t.ex. totalentreprenörer i byggbranschen, bevakningsföretag m.fl. m.fl. – ett mycket vanligt fenomen i vissa branscher. Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Varumärken – registreras hos PRV. Används ofta för att rikta in produkten mot ett viss marknadssegment. Skillnad i varumärke kan, men behöver inte, innebära skillnader i produktegenskaper. Logotyper och symboler används ofta i samband med varumärken. Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Tjänster som höjer värdet av något materiellt. Produktens livscykel – introduktion, tillväxt, stabilisering mognad och nedgång – ser ut som normalfördelningen. Tjänster - ”Rena” tjänster – t.ex. biluthyrning, sjukvård, utbildning, bio och träningsråd. Tjänster som höjer värdet av något materiellt. Tjänster som producerar något materiellt. Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Prissättning Några betydelsefulla faktorer: Kundernas priskänslighet. Produktens självkostnad. Konkurrenternas priser. Elastisk efterfrågan – stor volymförändring vid liten prisförändring – t.ex. viss lyx/extra-konsumtion. Oelastisk efterfrågan – liten volymförändring vid stor prisförändring – t.ex. produkter vi alltid behöver el & drivmedel. Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Tre alternativa metoder för prissättning: Vinstpåläggsmetoden. Värdebaserad prissättning. Gällande marknadspris. Skimming – högt pris! Penetrationspris – lågt pris! Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Ett pris bör alltid täcka självkostnaden! Leasing – istället för att köpa produkten – t.ex. p.g.a. att ägandet i sig ointressant, kan finnas skattefördelar och berör kapitalbindningen + interna budgetorsaker. Ett pris bör alltid täcka självkostnaden! Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Valet av marknadsföringskanal Mellanhänder eller direktmarknadsföring? Använd mellanhänder då det är mer effektivt. Några vanliga arbetsuppgifter som mellanhänder utför: Sammanfatta sortimentet. Säljfrämjande arbete. Kundkontakter. Förhandling och genomförande av affärstransaktioner. Fysisk distribution. Finansiering och risktagande. Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Integration framåt i distributionskedjan? Elektroniska distributionskanaler – hög tillgänglighet, tids- och kostnadsbesparande – formen tillämpas inom en del områden med stor framgång men verkar svårare att lyckas med inom andra områden. Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Påverkan – marknadskommunikation Syftar till syvende och sist till att åstadkomma försäljning – sker ofta stegvis – start i medvetenhet och sedan fördjupas processen! Vanligaste metoderna: Personlig försäljning – skräddarsy säljtillfället. Reklam – presentation betald av identifierbar sändare som syftar till att främja försäljningen – t.ex. opinionsbildare. Sales promotion – t.ex. varuprover & kuponger. Public relations – publikationer, arrangemang & lobbying. Direkt reklam. Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Illustration planering av markn.kom. (Olsson & Skärvad, s. 284) Pull- Push- strategi Icke personlig bearbetning Personlig bearbetning Illustration planering av markn.kom. (Olsson & Skärvad, s. 284) Pull- strategi Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Relationsmarknadsföring – ett paradigmskifte?! Tyngdpunkten ligger på att: Etablera kundrelationer. Vårda kundrelationer. Förädla kundrelationer. Kundrelationens livscykel – tre huvudsteg: Attrahera kunder. Få kunder att köpa första gången. Vårda och utveckla kundrelationer. Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Kunder och lönsamhet - Det gäller att behålla och vårda rätt kunder! Kunder är ofta olönsamma om de: Köper lite. Har alltför förmånligt pris. Kräver mycket service i relation till deras insats. Olika kunders lönsamhet kan analyseras t.ex. med ABC-analys! Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Efter slutförd kundanalys är det betydelsefullt att: Fastställa prioriterade grupper. Fastställa vilka grupper som skall omvandlas till prioriterade grupper. Fastställa vilka kunder som skall prioriteras ner eller avvecklas. Gäller att stärka kundvärdet för att nå återköp! Kundv.=Upplevt kundv./(Pris+Övriga uppoffr.) Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Lojalitetseffekten – att behålla ytterligare 5% av sina kunder ledde till 35%-95% ökad lönsamhet! Nätverkssynsättet – utvidgad relationsmarknadsföring – industriella marknader – relationer skapar säkerhet, förmedlar kunskap och närhet – gäller att få en lämplig position i nätverket! Ind.Ek.Ent., Vt 2006

Till nästa gång: läs kapitel 20 om finansiering noga – lagerekonomi kommer delvis in här – jmf schema. Ind.Ek.Ent., Vt 2006