Datoranvändningen i lag 3 - integrering i olika ämnen Ewa Ögren 2008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Referat En sammanfattning.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Skriva för att lära – så gör du
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Datoranvändningen i lag 3 - integrering i olika ämnen Ewa Ögren 2008.
Rapportskrivning – rep.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Sektionen för Ekonomi och Teknik
Nationellt prov Sv1.
Riktlinjer för presentationer
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Svenska p Svenska p.
CINAHL Börja med CINAHL Headings för att hitta ämnesord.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Betyg och förmågor.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Bedömning.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Kunskapskrav och matriser
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
1 Utbildning Ledarskap Återkoppling Beslutsfattande Sytematisk Felsökning Första kontroller Stress.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Sammanfattning av EU-lagstiftning: en introduktion 2008.
Instruktioner Hur man skriver.
Översikt av väsentliga frågor -samråd 2008 Du har nu möjlighet att 1 februari till 1 augusti ge oss din åsikt om rapporten och om vilka frågor du tycker.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
(Skriv överenskommelsens namn här) ÅÅÅÅ-ÅÅÅÅ Slutrapport (…och lägg gärna en bild här, exempelvis kommunloggan) En överenskommelse inom Västra Götalandsregionen.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
4 processer att behärska:
Reklam Vem får synas och hur?.
Lokalbokning i Outlook
Psykologi Introduktion.
Respons från förra lektionen
Problemformulering En introduktion på kursen
Att skriva en resonerande text
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Vetenskapsprojekt, rubrik
Kreativitetssession Presentatörens namn.
Rubrik på kurspresentation
Öka effektiviteten och produktiviteten
Utbildningspresentationens rubrik
Bli säker på utredande PM
Argumenterande text.
Rekommenderar en strategi
Rubrik på utbildningspresentation
UTVÄRDERING AV HANDLEDARENS DAG 2015
Utbildningspresentationens rubrik
* Personalutbildning Skriv ämne här *.
* Personalutbildning Skriv ämne här *.
Öka effektiviteten och produktiviteten
Nötskrika Finlands fåglar Finlands fåglar.
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Föredragshållarens namn
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Datoranvändningen i lag 3 - integrering i olika ämnen Ewa Ögren 2008

 Forskningsöversikt Forskningsöversikt  Redogör för vad åhörarna kommer att lära sig under utbildningstillfället  Ta reda på vilka relevanta erfarenheter som finns och hur stort intresset är hos åhörarna

Dagordning  Redogör för vilka delämnen som kommer att behandlas  Redogör för hur tiden är fördelad

Översikt  Beskriv ämnet i sitt sammanhang  Beskriv hur delämnena hänger ihop Text

Terminologi  Ordlista  Definiera termerna så som de används inom ämnet

Delämne ett  Förklara detaljer  Ge exempel  Öka förståelsen med hjälp av övningar

Delämne två  Förklara detaljer  Ge exempel  Öka förståelsen med hjälp av övningar

Sammanfattning  Redogör för vad som har lärts ut  Beskriv sätt att tillämpa de nya kunskaperna  Begär feedback på utbildningen

Ytterligare information  Andra utbildningar  Böcker, artiklar, elektroniska källor  Handledare och andra källor