Öppenhet och trygghet
Tillitsspiralen ÅPENHET OCH TILLITSSPIRALEN UPPGAVES KOMPLEKSITET Operativ: Enkel nivå Tillitsspiralen RELASJONSDYP Taktisk: medelsvår nivå CF – Vid en start av ett projekt, gruppen är ny eller något annat oförutsägbart händer så kan det vara bra att ta sig tid till att öka relationsdjupet. Genom att jag öppnar mig så får jag andras tillit som kan öppna sig för mig och då kan jag öppna mig mer för den. Så fungerar öppenhet och tillitsspiralen. Desto mer öppenhet desto mer relationsdjup som gör att uppdraget kan klaras ut på en högre nivå. Strategisk komplex nivå
Komfortzone Utrygg Trygghet CS – Komfortzonen är en modell som illustrerar att ni har en gul yta som du är trygg i, och den blåa otrygga zonen. Man lär sig om sig själv om man är i den blåa zonen, så tänk på att det kan vara bra att gå utanför den tryggazonen. Exempel att jag skulle hoppa bangyjump. Det är att gå utanför min komfortzone, men när jag väl har gjort det så lär jag mig mycket om mig själv.
Feedback
Feedback Feedback er et av de aller viktigste instrumentene i individuelle og gruppdynamiska utviklingssituasjoner. Derfor er også feedback en av de største gaverne dere kan gi en medmenneske. Feedback får ikke gis med de fire h:na Hat, Trusler, (Hot) Hån, Hevn CS
Feedback ”regler” Rätt tid/ när mottagaren är mottaglig Rätt plats Förändrings bara beteenden Feedback bör vara specifik Den som ger feedback säger jag, inte vi eller man. Lagom mycket CF
JAG budskapet Beteende: Berättar vilket beteende jag ser eller hör hos den jag ska ge feedback till Känsla: Berättar vad för känsla som framkallas av beteendet Konsekvens: Berätta varför jag reagerar så och vad jag eventuellt önskar hända i stället. CS Rollspel exempel ”När du skrattar, känns det bra och jag blir glad. Önskar att du gjorde det oftare”.
Feedback trappan FORANDRE FORSTÅ FORKLARE FORSVARE FORKASTE Ditt eget val FORANDRE ” Du mener…” ”Jo, men du forstår…” FORSTÅ FORKLARE ” Nei, du har missoppfattet det hele …!” FORSVARE CF – Jag kan förhålla mig till Carolines feedback som jag vill, men strävan är att man skall vara högst upp på feedbacktrappan. Jag kommer nu nerifrån och upp illustrera hur man beter sig på de olika nivåerna. ”Äsch, de va hele laget” FORKASTE
De tre frågorna 1. Är det nödvändigt? 2. Är det genomtänkt? 3. Är det kärleksfullt? Kan du svara ”ja” på samtliga tre frågor, då är du på god väg att ge någon en stor gåva. Ofta uppstår behovet att ge någon feedback i situationer där vi är känslomässigt mycket berörda. Glada, arga, ledsna eller besvikna. Känslor kan ibland få oss att säga saker vi sedan ångrar. Starka känsloreaktioner kan ibland också bottna i ett problem som ligger hos mig själv. Ett problem styrt mer av mina egna behov än motpartens beteende. Därför är en av de främsta och viktigaste reglerna att stanna upp! Ta ett par minuter och ställ dig följande tre frågor:
Övning Dela upp er i era grupper Diskutera kring feedbacken och hur ni bäst ni skapar ett öppet feedbackklimat. Ge feedback till alla i gruppen om något som ni uppskattar hos personen. En post-it till varje person i gruppen. Glöm inte att använd JAG budskapet. Fundera även kring: Hur tycker de andra att jag fungerar i gruppen? Är stämningen sådan att jag kan tala om för de andra hur jag tycker att de fungerar? Kan jag tala om hur jag känner mig?