Viktorija Kalonaityte

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FTFs motionsskola.
Advertisements

Varför är det viktigt att mäta?
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Informationssökning & Källkritik
Rapportskrivning – rep.
Pedagogisk dokumentation
Hur ska kommunen marknadsföra de kommunala yrkena mot ungdomar?
Formellt, skarpt och snyggt
Intervju inför ViV-projektet.
Campus Växjö Viktorija Kalonaityte
Att skriva en artikel.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
En fördjupning i en samhällsfråga
Ledarskap och Förändring
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Undersökningsmetodik och statistisk dataanalys, grundnivå, 15 p VT 2008.
Idrottsfysiologi, tränings och tävlingslära 2
Introduktion Helén Holmgren 2013 Ska vi hyra en maskin eller ska vi köpa den? Tjänar vi mer på att köra en gammal maskin i två år till, i stället för att.
Hur presentera och opponera?
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
1. Uppgiften presenteras
Bedömningskriterier för studentrapporter
Huvudområde offentlig förvaltning
Att vara 15 år Det var bättre förr!.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Kvalificerad redovisningsekonom 400 yh-poäng
EKONOMI OCH LEDARSKAP I TEKNIKINTENSIV VERKSAMHET ME2304 D-NIVÅ, 6P, HT09, PER2 VÄLKOMNA!! Monica Lindgren Lucia Crevani.
Källkritik.
Källkritik.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Frågestund inför tentamen
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
Vad är sant? Vem kan man lita på?
Teoretisk referensram
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Att lära sig att analysera
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Om skrivande av uppsats
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Hemuppgift (gruppuppgift): Bransch- och affärsmodellanalys CBA01.
Institutionell och spelteoretisk analys Peter Andersson (kursansvarig), Göran Hägg, Jan Lindvall, Bo Persson, Hans Sjögren Avancerad nivå nationalekonomi.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Formellt, skarpt och snyggt
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Affärsplanering för tillväxtföretag 7,5hp Det här är Venture Cup Sveriges ledande tävling för affärsidéer En ideell organisation som startades 1998 av.
Revision & Redovisningsval Pernilla Broberg/Torbjörn Tagesson Balans nr 1/2015 s 8Civilekonomen nr 2/2015 s 30.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
MATEMATISK KOMMUNIKATION
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
IT Fördjupning Databaser & Excel.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Presentationens avskrift:

Viktorija Kalonaityte Viktorija.Kalonaityte@lnu.se Grupprapport 1 Viktorija Kalonaityte Viktorija.Kalonaityte@lnu.se

Idag: Information om grupprapporten Gruppindelning: rapportgrupper (4 personer som ska skriva ihop) och seminariegrupper (8 rapportgrupper) Lite om kvalitativ forskningsmetod

Kursmoment under 1FE850: Teoretiska perspektiv: Organisation och ledarskap: grundläggande begrepp och teorier, tentamen 4.5 hp, U-G-VG Marknadsföring: grundläggande begrepp och teorier, tentamen 4.5 hp, U-G-VG Fältarbete: grundläggande kunskaper i vetenskaplig metod Tillämpning: Rapport 1, organisation, 1.5 hp, U-G Fältstudie: en undersökning av ett företag Rapport 2, marknadsföring, 1.5 hp, U-G Presentationsteknik Integration och tillämpning av marknadsföring och organisation: slutrapport, 3 hp, U-G-VG

Grupprapporten i sin helhet: Ni utför en fallstudie av ett företag och författar tre rapporter Det går bra att använda sig av delrapport 1 och 2 i den sista rapporten. Dock med förbättringar/fördjupning av del 1 och 2. Ni jobbar i samma grupp och med samma företag under hela 1FE850 Ni väljer företaget själva. Två krav på det studerade företaget: minst 5 anställda och tillverkar eller säljer slutkonsumentprodukter Detaljerade instruktioner finns i häftet med kursinformation (mymoodle.lnu.se)

Vad ska ni göra? Välj ett företag, och välj med omsorg – utöver våra krav på att företaget ska tillverka/sälja slutkonsumentprodukter och ha fler än 5 anställda bör ni välja ett företag som ni tycker är intressant att lära er mer om. Utgå från någon aspekt av det valda företaget som ni tycker är intressant och värd att studera närmare, t ex framgångsrik affärsidé, eller tvärtom, tecken på att företaget har stagnerat/inte går så bra. Det som ni ska göra är 1) nulägesanalys av organisationen/ledarskapet (rapport 1), 2) nulägesanalys av marknadssituationen – möjligheter och hot och 3) en plan på hur möjligheter kan utnyttjas/hot kan avvärjas (slutrapporten, fältarbetet).

Syftet med den första rapporten: Påbörja er fallstudie – läs därför Bryman & Bell och välj studiemetod Skapa en första beskrivning av fältföretaget Argumentera för varför det valda företaget är intressant att studera, praktiskt och teoretiskt Utveckla en frågeställning som rapporten avser besvara Öva på att analysera fallföretaget med hjälp av två perspektiv från Bolman & Deal

Datainsamlingen Den första rapporten kan bygga på sekundärkällor (dvs. internetkällor, artiklar m.m.), en intervju med någon på företaget är ej ett krav. Se ändå till att ni har kontakt med företaget inför rapport 2 och slutrapporten. Utforma en undersökning med hjälp av Bryman & Bell. Vad vill ni veta, varför, och hur ska ni gå tillväga för att ta reda på det? Var källkritiska!

Metod i den första uppgiften: Avgränsningar Informationssökning och källkritik Om intervju med företagsrepresentant: intervjufrågor och hur de konstruerades

Rapporten bör innehålla: En introduktion och en frågeställning Ett metodavsnitt Ett avsnitt där ni presenterar det insamlade materialet om företaget Ett teoriavsnitt, där ni presenterar och motiverar ert val av ett perspektiv från boken Ett analysavsnitt En slutdiskussion Källförteckning Rapporten bör vara max 2500 ord exkl framsida, innehållsförteckning och källförteckning.

Examination för den första rapporten: Obligatoriskt seminarium den 19 september. Rapporten ska lämnas in till seminarielärare samma dag som seminariet Hur inlämningen ska ske – via e-post, papperskopia, eller moodle –samt upplägget på seminariet bestämmer seminarielärare, Återkoppling sker enligt seminarielärarens anvisningar. Seminarielärare är: Seminariegrupp A – B: Viktorija Kalonaityte Seminariegrupp C – D: Patrik Persson, patrik.persson@lnu.se Seminariegrupp E: Anna Alexandersson, anna.alexandersson@lnu.se

Frågor och svar Fråga: Jag har fått poäng tillgodoräknade för delkurs 1. Måste jag delta i den första grupprapporten? Svar: Ja. Delrapport 1 är en förutsättning för slutförande av fältarbetskursen. Därför vill vi att även de som har fått poäng tillgodoräknade deltar i alla rapporter. Fråga: En gruppmedlem gör inte sin del av rapportarbetet. Vad gör vi? Svar: Ta kontakt med personen ifråga och förklara situationen. Är det så att ni inte kan lösa problemet inom gruppen, ta kontakt med er seminarielärare, helst god tid innan slutinlämningen.

Forts. Frågor och svar Fråga: Jag är jättesjuk och inte kan komma till ett obligatoriskt seminarium! Vad gör jag? Svar: Ta kontakt med din seminarielärare. Vanligen krävs en kompletteringsuppgift Fråga: Kan man få underkänt på rapporten (del 1, 2 eller slutrapporten) och vad gör man då? Svar: Ja, det kan man. Då gäller komplettering enligt seminarielärares anvisningar. Fråga: Jag skrev inte gruppuppgiften under kursens gång, vad gör jag för att examineras? Svar: Den som av olika skäl inte deltog i grupparbetet och inte har gjort gruppuppgiften får göra det nästa gång kursen ges.