Examensarbete Brandtrovärdighet Case: Helsingfors stad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
Reseproduktion och försäljning
Underlag för att utveckla ett nytt ”Vinna”
Skapa en lönsam kundrelation
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Utskrift: Det är förresten inte säkert att din skrivare skriver ut på samma sätt som våra skrivare gör, så glöm inte att göra några provutskrifter. Om.
Manual: Att skapa en ny händelse (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Mål och betygskriterier
Att bygga en fungerande webbplats
Grundkurs i marknadsföring
Att arbeta praktiskt.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Block 4: Att driva företag
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Riktlinjer för presentationer
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Ett arbetsområde om poesi
Så snickrar du en artikel
Grafisk profil.
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
- Är den här talaren kompetent och trovärdig i sin sak
Bygg ett argumenterande tal
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Konkurrentanalys mellan Helsingfors och Oslos turism
Skriva noveller.
Marknadsföring och försäljning
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Den retoriska arbetsprocessen Från tanke till tal
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
om företaget där du gör din praktik!
Retorikens ”tre musketörer”
Inledning och avslutning
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Utveckla skrivandet.
Röd tråd.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
Reportage.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Logo för Sjukhus/Universitet
Reklam.
Grafisk profil.
Novellanalys.
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
Huvudstadsregion Enkät till föräldrar som har barn i småbarnspedagogik och förskolan 2017 SAMMANFATTNING AV RESULTAT
Huvudstadsregion Enkät till föräldrar som har barn i småbarnspedagogik och förskolan 2017 SAMMANFATTNING AV RESULTAT
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Grafisk profil.
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
Neuro varumärke Neuro visuella identitet Neurorapport E-hälsa
Din företags-broschyr
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Kort kärnfull rubrik Datum för evenemang, tid och plats om lämpligt
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Examensarbete Brandtrovärdighet Case: Helsingfors stad

Inledning  Syfte  Att undersöka om en av Helsingfors marknadsföringsmaterial, främst broschyren Helsingfors - Turistguide, motsvarar det brand som staden har skapat åt sig.  Problemområde  Stämmer broschyren Turistguide överens med Helsingfors brand, hur den upplevs av dem som läser den och vilka förbättringar kan göras?  Avgränsing  Metod  En kvantitativ undersökning som förstärks med en teoretisk del

Brand  Definitioner av brand  Ordet brand härstammar ursprungligen ur det engelska ordet brand, som betyder brännmärke, varumärke eller märke. (Laakso 1999)  För med sig värde, fungerar som fördel, täcker även service och tjänster, konkret och emotionell sida, mätbara ekonomiska fördelar (Hart&Murphy 1998)  En uppfattning som formars i kundens sinne, en summa av kärn- och tilläggsfaktorer (Moilanen 2007)  Ett namn, en term, en symbol eller en design eller en kombination av dessa, vars mening är att identifiera en försäljare eller en grupp av försäljares varor eller tjänster och skilja dem från liknande konkurrenter. (Amerikas marknadsföringsassociation)

Brand  Mening och roll  Utveckla sig själv, sina produkter och verksamheten  Ett löfte som stärker relationer  Påverkar och skyddar  Nyttor  Emotionella  Differentierar  Kvalitetscertifikat  Finansiella-, strategiska- och riktningsfördelar

Brand  Att bygga upp ett fungerande brand

Brandet i marknadsföring  Brandet skall synas i all marknadsföring  Gör produkter kända, skapar en positiv bild  Broschyrer vanligast, viktigast och mest centrala  Lätt att använda och förvara  Nackdelar är att den blir snabbt föråldrade, svinn och misstag

Brandet i marknadsföring  Bilder  Stillbilder, flesta och första intrycken  Denotativ och konnotativ nivå  Text  Rubriker  Brödtext  Layout  Passa ihop, stämma överens  Kontrast och harmoni

Brandet i marknadsföring  Budskap och övertalningsförmåga  Logos, ethos och pathos

Metoddiskussion  Helsingfors:  Vision  Brandelement  Träffpunkten mellan öst och väst  Skrägården och Östersjön  Design och shopping  Arkitektur  Naturskön och parkaktig stad  Evenemang  Huvudmålgruppen barnfamiljer  Museer, kultur och sevärdheter,  Finsk mat

Metoddiskussion  Broschyren Turistguide  Publiceras årligen på 11 olika språk  Gratis  Information om bl.a. sevärdheter, restauranger, evenemang och logi  Karta

Metoddiskussion  Forskningsmetod  Kvantitativ metod  Enkät  22 frågor inom tre kategorier; bakgrundsfaktorer, marknadsföring av Helsingfors och broschyren turistguide  Insamling av svar under juni, juli och augusti  Sammanlagt 85 svar

Resultatredovisning och diskussion  Bakgrundsfaktorer  Jämn ålders- och könsfördelning  Respondenter från 22 olika länder, uppdatera listan  Varierande resesällskap, mest med familjen  De flesta hade inte rest till Helsingfors tidigare

Resultatredovisning och diskussion  Marknadsföring av Helsingfors  Varierande faktorer som påverkat vid val av destination  Mest allmänna svar var kryssningsdestination, se ngt annorlunda  Logiska och emotionella faktorer  Faktorer som syns vid marknadsföring  Vissa turister hade inte sett någon marknadsföring

 Marknadsföring av Helsingfors  Ord som beskriver staden  Reflekterar överlag bra verkligheten, men kunde vara mer varierande OrdAntalOrdAntalOrdAntalOrdAntal Ren19Dyr3Underbar för barn1Karismatisk1 Vänlig16Säker3Varm1Ordning1 Vacker13Öppen3Unik1Design1 Modern9Intressant3Stressig1 Överraskand e1 Hav9Avslappnad3Underhållande1Skandinavisk1 Trevlig8Historisk3Värd att besöka1Bra musik1 Natur7 Fotgängar vänlig3Informativ1Varierande1 Dyr6Hamn3Torg1Turistisk1 Annorlunda5Liten3Lätt att se1Konst1 Arkitektur5Nordisk3Färggrann1Ung1 Tyst4Solig3Tuff1Innovativ1 Shopping4 Väl organiserad2Öl1 Ärliga och Hjälpsamma människor4Attraktiv2Kvinnor1 Het2Barer1 Fredlig2Klassisk1 Kultur2Kaotisk1

Resultatredovisning och diskussion  Broschyren Turistguide  Bilder  Både antal och kvalitet bra  Reflektera mer verkligheten, mer varierande  Reklam  Skall finnas i passlig mängd  Fundera på hurdan typ av reklam som är lämplig

Resultatredovisning och diskussion  Broschyren Turistguide  Text och rubriker  Passlig mäng, informativ, rubrikerna sammanfattar  Layout, harmoni och kontrast  Logik och trovärdighet

Resultatredovisning och diskussion  Broschyren Turistguide  Känslor som väcks  nyfikenhet, intresse, lycka och önskan om att se platser  Att finna det man letar efter  Språk  De flesta fick broschyren på sitt språk

Resultatredovisning och diskussion  Broschyren Turistguide  Att få tag på broschyren  Betygsättning  Medeltal 3,98 Statistics Vitsord N Valid 81,00 Missing 4,00 Mean 3,98 Std. Deviation,94 Minimum 1,00 Maximum 5,00 Frequency Total 81

Avslutning  Förbättringsförslag  Validitet och reliabilitet  Storleken på samplet  Insamling av svar  Enkäten