Resultat så här långt… företag 60 workshops

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Rexnet.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Kvalitetssäkring Struktur och organisation
Från idé till lönsamt företag
Kulturförvaltningens verksamhet
Statistikbilder för september I nskrivna arbetslösa i september 2013 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Välkommen till BraFöre Syfte Att integrera anställda individers kompetensutveckling med verksamheters utveckling regional tillväxt.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Utveckling av familjecentraler i ett nationellt perspektiv
Projektet Electric Car Region • Pågår under tiden – (beslut 20 augusti 2013) • Total budget 1,4 miljoner varav kr är medfinansiering.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Förskola – lärande och yrkesprofession
Gävleborg – möjligheter för alla
1 Vägvalet och dess konsekvenser: offentligt, ideellt eller privat.
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
Placerade barn och unga i familjehem och HVB Trygg och säker vård – SoS Nationellt kunskapsstödNationellt kunskapsstöd - Handbok - Handbok - Vägledning.
Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll.
Gemensam HR (PA)- funktion i Hälsingland. Syfte med mötet Komma överens om hur arbetet ska bedrivas i projektet Tydliggöra uppdrag, syfte, mål, roller.
Regional digital agenda för Östergötland
Statistikbilder för november Inskrivna öppet arbetslösa och deltagare i program med aktivitetsstöd i november 2011 som andel (%) av den registerbaserade.
Statistikbilder för januari BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,7 – 9,7 % 1 = –
Statistikbilder för februari BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,7 – 9,7 % 1 =
Statistikbilder för april BD AC Z Y C AB S T U O N M K H I E D G X W F = 9,3 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet = 7,2 – 9,2 % 1 = – 7,1.
Statistikbilder för mars Inskrivna arbetslösa i mars 2014 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Statistikbilder för maj Källa: Arbetsförmedlingen Totalt inskrivna arbetslösa i maj 2013 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16.
Statistikbilder för mars Källa: Arbetsförmedlingen AB BD Y AC Z X W S T U D C O E F H G I K M N = 9,8 % – 1 Genomsnitt för Riket +/- 1 procentenhet.
Statistikbilder för april Inskrivna arbetslösa i april 2014 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Statistikbilder för januari Inskrivna arbetslösa i januari 2014 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Statistikbilder för augusti Källa: Arbetsförmedlingen Inskrivna arbetslösa i augusti 2013 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16.
Statistikbilder för november Källa: Arbetsförmedlingen Totalt inskrivna arbetslösa i november 2012 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften.
© Hälsingland Turism ek.fr Länets största tillväxtkluster Hälsingland Turism.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län med Hälsingland och Gästrikland (inkl. Älvkarleby) december 2009 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Gemensam gymnasie- och vuxenutbildning i Hälsingland.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Statistikbilder för december Totalt inskrivna arbetslösa i december 2012 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Regionalt utvecklingsprogram
NSFG möte 3 maj, 2013.
Landa II Ett regionalt mottagande av vidarebosatta flyktingar i länet En vidareutveckling av informations- insatserna för vidarebosatta Vidareutveckling.
Pressmeddelande för Gävleborg augusti 2010
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Nätverksträff Högbo april VÄLKOMMEN !. Flyktingmottagande Gävleborg Kommun Bollnäs Gävle Hofors* Hudiksvall Ljusdal Nordanstig Ockelbo Ovanåker*
- Från ord till handling
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Regeringens bredbandsstrategi för Sverige
Vad är Hälsokällan? Uppdrag – att främja barn och ungdomars hälsa Arbetar i Fyrbodals Kommunalförbund i fjorton kommuner samt Lilla Edet Tre verksamhetsområden.
Kapitel 15 Budgeten.
Nya Landsbygdsprogrammet
Utrikesfödda Inskrivna arbetslösa i mars 2014 som andel av den utrikesfödda registerbaserade arbetskraften 16 – 64 år Källa: Arbetsförmedlingen.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Til. LandstingetLänsstyrelsenKommunerna Visit Västernorrland Genom kunskap lyfter vi besöksnäringen.
Förslag på långsiktig organisering och turistisk utveckling
FLYKTINGAR I VÄRLDEN Nära 60 miljoner människor är på flykt i världen
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Statistikbilder för augusti Källa: Arbetsförmedlingen Inskrivna arbetslösa i augusti 2015 som andel (%) av den registerbaserade arbetskraften 16.
På gång i Region Gävleborg
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Competence Academy – Public Sector
Skördeutfall 2018 Gävleborg.
Upphandlingssamverkan 2.0
Resurser och genomförare!
Presentationens avskrift:

Destinationsutveckling Digital Tillgänglighet Internationell marknadsföring

Resultat så här långt… 300 60 3 2 1 10 9 300 företag 60 workshops 3 gånger så många holländare respektive finländare 2 destinationsorganisationer 1 destinationsorganisation vidareutvecklats 10 av 10 kommuner kompetens och kvalitet 9 av 10 kommuner arbetar efter exitbilden

Kommersiell affärsstruktur Mf. och sälj org. Marknadsföring Sälj Bokning Marknadsförings- och säljorganisation Dest. org. Dest. org. Dest. org. Dest. org. Destinationsorgansiation ´Marknadsför. den egna dest. Paketering Produktutveckling Nätverk F F F F F F F F F F F F Stödstruktur Nätverk Nätverk F Kommunerna Lokala nätverk Affärsutveckling Lokala förutsättningar F F Bollnäs F Hudiksvall Hofors F Nordanstig F Nätverk F F F F Region Gävleborg Omvärldsbevakning Statistik, analys Infrastruktur Utvecklingsprojekt Gävle Söderhamn F F Sandviken Ockelbo Nätverk F F Ovanåker Nätverk Ljusdal Nätverk Nätverk Region Gävleborg

DMO = Destination Management Organisation Samverkan mellan näring och kommun Förvalta och utveckla en destination Satsade pengar av kommun och näring stannar lokalt Vinster investeras lokalt Samhällsnytta genom samverkan skapar bättre förutsättningar för BO, VERKA och LEVA lokalt i kommunen Finansiering genom kommunala uppdrag och den lokala näringens insatser som skapar långsiktig grund. Inga bidrag Väl beprövad och använd organisationsform i Sverige

Fördelen med upplägg och affärsregelverk DMO i förhållande till det regionala sälj- och marknadsbolaget Hur finansieras detta? Med privata medel och offentliga uppdrag Var investeras de offentliga uppdragen och de privata medlen? Lokalt, i hemma kommunen, så nära den lokala näringen som möjligt. Vad blir effekten av samverkan mellan kommun och näring? Uppväxlingsresultatet av offentliga medel och privata medel blir större än principen 1:1. Betydelsen av lokal uppväxling för hela regionen? Alla DMO:ers uppväxlade medel uppväxlas en gång till i en regional gemensamhet. Vem äger kunden? Kunden ägs av den lokala DMO Lagring av data Data registreras lokalt, på DMO nivå Vid obestånd eller konkurs hos den länsövergripande enheten DMO behåller sin data, oavsett vad som händer på regionalnivå eller inom andra DMO:er Vid konflikt mellan DMO:er och/eller den länsövergripande enheten All data ägs av respektive DMO Hur regleras samverkan formellt och juridiskt? Gemensam arbetsprocess med aktuella DMO:er skapas juridiskt hållbara dokument. Hur involveras de lokala DMO:erna i det operativa genomförandet? Stategiskt som taktiskt. Arbetsgrupper utsedda av resp. DMO planerar och genomför, med ett lokalt underifrån perspektiv Hur påverkar det lokala destinationsarbetet besöksnäringens utveckling? Genom ökat produktutbud och möjligheten att nå ut på nationall och internationell marknad.

Kommersiell affärsstruktur Destinationsorganisation Nuläge i regionen Kommersiell affärsstruktur Säljorganisation Marknadsföring Sälj Bokning Destinationsorganisation Marknadsföring av den egna destinationen Paketering Produktutveckling Nätverk Destination Järvsö AB Visit Glada Hudik AB Visit Gävle F DGH Upplev Nordanstig Kommunerna Region Gävleborg Regionförbundet Bollnäs Näringsliv/ Turism Nordanstig Hofors Söderhamn Sandviken Hudiksvall Ovanåker Gävle Ljusdal Ockelbo Visit Bollnäs Bollnäs Draget Offentliga stödstrukturer

Kommersiell affärsstruktur Marknadsförings- och säljorganisation Slut: 2016 Visit X AB, Exitmodellen, står på egna ben Kommersiell affärsstruktur Säljorganisation Marknadsföring Sälj Bokning Destinationsorganisation Marknadsföring av den egna destinationen Paketering Produktutveckling Nätverk Destination Järvsö AB Visit Glada Hudik AB Marknadsförings- och säljorg. Marknadsförings- och säljorganisation Visit X AB Visit Gävle DGH Kommunerna Region Gävleborg Regionförbundet Bollnäs Näringsliv/ Turism Nordanstig Hofors Söderhamn Sandviken Hudiksvall Ovanåker Gävle Ljusdal Ockelbo 25 % 25 % 25 % 25 % Visit Bollnäs AB Näringen Upplev Nordanstig Bollnäs draget Näringen Offentliga stödstrukturer

Steg 1 – Överbryggningsprojekt 2014 Bolagisering. Region Gävleborg startar ”Bolag X” under första kvartalet 2014. Ägarbyte. Destinationsorganisationerna (DMO) går in som ägare, senast under hösten 2014. Överbryggning. Region Gävleborgs arbete fortlöper under hela 2014, dvs även eter att projekt ”Nu Kör Vi” avslutats. Steg 2 – Etableringsprojekt 2015-2016 Processtöd Digital utveckling Internationell marknadsföring 2017-04-03

Nästa steg 1. Bolagisering Initialt bildar Region Gävleborg ett bolag, arbetsnamn Visit X AB Avsiktsförklaring i skrift Avtal med teknikleverantör Nyttjar befintliga bankavtal och DIBS avtal. “Verkstad” kvartal 1, 2014 2. Ägarbyte 2014 DMO löser ut Region Gävleborg som ägare. (I samma takt som resp. DMO är redo) Affärsplan Ekonomiska rapporter (Budget, Likviditetsrapport, Kassaflödesanalys mfl) Avtal Visit X AB vs DMO m fl 3. Etableringsprojekt Processtöd Digital utveckling Internationell marknadsföring

Nästa steg 1. Bolagisering – 2014 under slutfasen av “Nu Kör Vi” 2. Etableringsprojekt, dockas på efter “Nu Kör Vi” Budget: 7,5 milj per år. Projekttid 2 år

Kommersiell affärsstruktur Slut: 2016 Visit X AB, Exitmodellen, står på egna ben Kommersiell affärsstruktur Säljorganisation Marknadsföring Sälj Bokning Destinationsorganisation Marknadsföring av den egna destinationen Paketering Produktutveckling Nätverk Destination Järvsö AB Visit Glada Hudik AB Marknadsförings- och säljorg. Marknadsförings- och säljorganisation Visit X AB Visit Gävle DGH Kommunerna Region Gävleborg Regionförbundet Bollnäs Näringsliv/ Turism Nordanstig Hofors Söderhamn Sandviken Hudiksvall Ovanåker Gävle Ljusdal Ockelbo 25 % 25 % 25 % 25 % Visit Bollnäs AB Näringen Upplev Nordanstig Bollnäs draget Näringen Offentliga stödstrukturer

Turism Livsmedel Personbilar ´Trä Järn o Stål Möbler 2017-04-03

Besöksnäringen är världens största och snabbast växande näring!! 2017-04-03

UTLÄNDSKA GÄSTER SMAKPROV från Två undersökningar 2012 – CMA Research AB – Bilden av vår del av Sverige i några utländska marknader

6,4 miljarder och transporter Boende o restaurang Varuhandel 1 324 mkr Kultur o tjänster Resor 421 mkr 2017-04-03

Årssysselsatta Gästrikland 3 017/Hälsingland 2 817 Resor och trpt Boende o restaurang Varuhandel 630/589 966/902 488/455 Kultur och tjänster 933/871 Gästrikland och Hälsingland 2017-04-03