Marknadsföring Alumniföreningen vid Teknologkåren i Lund.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
Att förstå anonymiteten (översättning från
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Välkomna till Blåa Skor!
IPad grundkurs.
Medlemsförmåner på Internet
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
~ Den första mobiltelefonen ~
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Solanderskolan presenterar
Demokrati.
Mycharityprojects Barnhem, Fadderprojekt och hjälparbete
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
_______________ _____ ____________ __________
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)

Vad innebär val av vårdenhet?
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Samhäll-Europa-tvåornas Danmarksutbyte våren 2004.
KICK-OFF 2:a JUNI 2012, HAMNSKOLAN, STOCKHOLM FEEDBACK Bengal Tigers Kulturförening (BTK)
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
XanGo Företagets Kompensationsplan -. Fyra sätt att tjäna pengar med XanGo: 1.Direktförsäljning 2.PowerStart – För nya medlemmar Betalas ut veckovis 3.
KTH:s digitala mötesplats för alumner
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
Välkomna till Skogens föräldramöte!
Demokrati och hur Sverige styrs
Sektorn för Socialtjänst
Diskussionsmöte i Södertälje Frågeställningar som diskuterades: Vad har Ni som medlemmarnas för synpunkter på Svenska Rottweilerklubben/AfR.
Välkommen till Olle Svensson Medlemsförmåner på Internet.
1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.
Mer flygsport till fler! Riksidrottsförbundet har av regeringen fått 500 miljoner kronor för satsningar på idrottens barn- och ungdomsverksamhet i det.
Mer idrott till fler! Riksidrottsförbundet har av regeringen fått 500 miljoner kronor för satsningar på idrottens barn- och ungdomsverksamhet i det som.
Det här bildspelet visar en del av innehållet i Friskverktyget - Proffs. Starta bildspelet genom att i PowerPoint klicka på Bildspel i toppmenyn och sedan.
Välkomna! Informationsmöte ang. LOK-stödsansökan via IdrottOnline (IO) Henrik PerssonHans Bergman Gästriklands IdrottsförbundSISU Idrottsutbildarna.
En vän hjälper i en ensam vardag
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Stefan Johansson Är det åldern som är problemet?
Fotbollssäsongen 2015 Domarträff. Fotbollssäsongen 2015 Hålltider Kaffe och kaka! Information inför kommande säsong
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Planera ett Event 30-år-fest.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
FREDAG 9.00 – Välkomnande till konferensen Ann, Christer ”Varför är vi här” SLS VärdegrundKarin – Medlems och verksamhetsdiskussion Anders.
Valberedningsutbildning
Välkomna till nationell utbilning i SKÅNE
Välkomna.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
SKYDDSNÄT BEHÖVS. BLI MEDLEM. Medlemsvärvning 2015.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Projekt: Distrikt Värmland Övergripande mål Öka intresset hos 40-talister att bli medlemmar i SPF Hitta och identifiera verktygen för en kostnadseffektiv.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Åland på MATKA Upplägg 2016 Går av stapeln torsdag –söndag, Fackdagar; torsdag-fredag till kl Allmänna dagar; fredag kl söndag.
UC+, vad är det? - UC+ är en förkortning av Utvecklingscentra Plus. - UC+ är en del av Utvecklingscentra Uppsala, en operativ enhet i samverkan med Upplands.
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
Ny tävling för Företagarnas föreningar och förtroendevalda Bland priserna finns presentkort på SiljaTallink, en exklusiv webbkurs i retorik samt valfri.
Stresshantering och säljplanering
Lokalbokning i Office 365 Falkenbergs kommun
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Välkomna.
U01 Introduktion till MiRiaM aug 2017 V3
KIF dagen 13 maj F 08/09 har ansvaret för chokladhjulet
SLÄKTFORSKARNA i NORRKÖPING (SiN)
FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR VÄRVNING.
Tidsplan.
Där idéer blir verklighet
Presentationens avskrift:

Marknadsföring Alumniföreningen vid Teknologkåren i Lund

Introduktion Marknadsföring har tre grundläggande frågor: Vad ska vi marknadsföra, till vem ska vi göra det, och hur gör vi det. Vi har en bra uppfattning om vem - det är unga alumner och gamla studenter på LTH, ungefär i åldrarna år. Vi har däremot inga bra svar på vad och hur. Tre förslag till svar på vad ges i det här diskussionunderlaget, nämligen aktiviteter, och de fem viktigaste svaren till hur presenteras. Det är viktigt att aktiviteter är både attraktiva och lite exklusiva, och att någon sorts aktivitet upprepas ofta så att den kan användas som anledning att gå ut med information och marknadsföring. Samtidigt får det inte innebära för mycket jobb - föreningen har pengar, men inte oändligt med tid och energi.

Förslag •Aktiviteter o Afterwork o Alumnimiddagar o För unga alumner •Rekrytering o Personliga kontakter o Facebook o Engångsmassmail o Nya alumner o Arkad •Sammanfattning

Aktiviteter: Afterwork •Kräver närapå ingen insats från föreningen, mer än att en representant befinner sig på platsen och välkomnar alumner •Platsen är viktig o Varannan vecka: onsdag, Lund o Varannan vecka: fredag, Malmö o Välj ut en pub i varje stad, som inte har för hög ljudnivå - då är det svårt att prata med varandra - och som är trevlig •Promota varje AW extra mot en specifik sektion o Första AW mot F, andra mot E, tredje mot M, etc. o Skicka ut info genom den sektionens alumninätverk / mailinglistor •Möjligen: Alumniföreningen betalar första ölen el. dyl.

Aktiviteter: Alumnimiddag •Gratis middag för alumner och studenter o Möjligen nominell kostnad, eller bindande anmälan och avgift om man inte dyker upp, för att säkerställa närvaro •Lagd på en veckodag när vi inte har AW o Mingel i Fakultetsklubben runt 17:30 o Middag börjar vid 18:30 och fortsätter till senast 22:00 •Plats för cirka 15 alumner och ungefär 30 studenter o Kontaktyta mellan alumner och studenter o Viss spridning av studenter över program för att passa besökande alumner någotsånär •Tillställningen kan köpas in från lämpligt sex o Budget storleksordningsmässigt 5000 kronor (~100 kronor per person)

Aktiviteter: För unga alumner •Astronomi o Observatoriet Lund o Planetariet København •Barsebäcksverket •Juridikafton •Segwaykörning •Forsränning •Vattenskidor •Vattenscooter •Windsurfing •Företagsbesök o Polykemi, Ystad o Spendrups, København o (med många flera) •Mat och dryck o Champagne, sabrering o Choklad o Kaffe o Konjak o Ost o Portvin o Vin o Whiskey

Rekrytering: Personliga kontakter •Var och en av oss i styrelsen letar fram fem bekanta som blir kontaktpersoner •Kontaktpersonerna får lämpliga fördelar framför andra medlemmar o Tackfest o Förtur till evenemang •Kontaktpersonernas uppgift är att prata med tio vänner var, och värva dem till föreningen •Går det här bra, kan vi sedan utöka till fler kontaktpersoner

Rekrytering: Facebook •Facebook är en mycket stark marknadsföringskanal •Vi vill att alumner och studenter ska hitta oss här, och berätta om oss för sina vänner o Nätverket med personliga kontakter behöver byggas upp först, så att de kan agera ambassadörer •Information på Facebook måste spridas ofta och i små bitar o LTHs ombyggnad är ett bra exempel på någonting vi kan sprida på Facebook för att få uppmärksamhet o Varje vecka måste vi berätta om den AW vi kör o Varje AW bör ha en egen anmälningssida på Facebook, så man lätt kan se hur många som är intresserade o Det är viktigt att lägga upp bilder och filmer på Facebook - det får mer uppmärksamhet än text

Rekrytering: Engångsmassmail •Alumner och studenter vet inte om att vi finns •Vi gör ett engångsutskick till alla personer vi kan få adresser till, och som började efter 2000 o Vi skickar även till skolmailen, om vi inte har någon bättre adress •Det är viktigt att vi kan motivera varför folk ska gå med i föreningen - rent praktiska fördelar

Rekrytering: Nya alumner •Gratis medlemskap första året •Få ut lista över examinerade människor från LTH varje examenshögtid o Personnummer, adress etc. o Skicka inbjudan och information •Prata kort på examenshögtiden, om möjligt

Rekrytering: Arkad •Arkad handlar om jobb och kontakter med arbetande •Alumniföreningen passar perfekt in i detta •Vi kan vända oss till både alumner och studenter •Vi borde ha ett bås på Arkad o Bemannat med ett fåtal alumner från olika program o Enkelt att skriva upp sig som medlem o Gratis för studenter och förstaårsalumner o Lista över events under året + bilder o Lista över kommande events

Sammanfattning •Det finns flera bra kanaler vi kan använda för att värva nya medlemmar, och vi har stor potential för att växa. •För att växa krävs det att vi gör saker som är av genuint intresse för potentiella medlemmar, och att vi gör det kontinuerligt, så att vi på ett naturligt sätt kan skicka ut information och marknadsföra oss ofta. •Vi kan inte börja med marknadsföring utan att också ha bra aktiviteter; och bra aktiviteter kräver marknadsföring. Marknadsföring och aktiviteter måste gå hand i hand.