Marknadsföring – FEK:s intäktssida

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
Presentation av resmål
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Marknadsplan Elvis Zahirovic Gorica Mlivic Christoffer Arvidsson
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
En upplevelse *
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Marknadsplan Sandström de Wit
Marknadsföring Kap 7 Strategisk planering
Grundkurs i marknadsföring
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Operativ marknadsföring – kapitel 19.
Marknadsföring – del 4 F8 –
Block 4: Att driva företag
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Affärsidé - företagets vägvisare
Logistics platforms for improved strategic flexibility
PA Consulting group ab.
M. Hernant (2010).
Workshop: Marknadsplan 14 oktober 2014 Lukas Åvall
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Organisation och produktion
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Moderna affärsstrategier
Marknadsplan Vad? För vem? Hur?
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Marknadskommunikation och mediaval
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Dissekera ett mobiltelefonerbjudande. Det utvidgade erbjudandet Grundläggande erbjudande Tjänstens tillgänglighet Interaktion med tjänsteorganisationen.
Lefflers HiFi & Hembio AB
Geografi – Produktion, handel och transporter
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Konsten att göra bra inköp
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Seminarium Affärsidé & Budget
Relationsmarknadsföring med kunden i fokus
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Målsättning/Huvudsyfte
[Produktnamn] Marknadsplan
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Presentationens avskrift:

Marknadsföring – FEK:s intäktssida Förstå marknader och identifiera kunder Utveckla produkter och tjänster som fyller kundens behov och skapar värde! Attrahera, behålla och utveckla lönsamma kunder Effektivt leverera varor och tjänster Påverkan Företag Marknad Varor/tjänster Pengar Information

Från produktorientering till Marknadsorientering Effektiv marknadsföring Behovstillfredsställelse hos kunderna Goda kundrelationer Lönsamhet för företaget

Förutsättningar för marknadsorientering Kundbrist – köparens marknad Stordrift – massproduktion och masskommunikation Internationalisering och minskat avstånd Hög teknisk förändringstakt Intensiv konkurrens: ”hyperkonkurrens” Ökad osäkerhet och behov av marknadsorientering av verksamheten NOW MARKETING IS EVERYTHING!

Marknadsorientering Marknaden är den plats där (potentiella) säljare och köpare möts! Utgångspunkt Fokus Medel Mål Det sälj- orienterade företaget Sälj- och marknads- föringstryck Lönsamhet genom för- säljningsvolym Nuvarande Produkter Produktionen Fokus mot inre effektivitet Det marknads- orienterade företaget Integrerad marknads- föring Lönsamhet genom nöjda kunder Marknaden Kundbehov Fokus mot yttre effektivitet

Marknader Konsumentmarknad och producentmarknad (industriella köpare) Geografiska marknader (svenska marknaden) Användningsområdet (IT-marknaden) Demografiska marknader (tonårsmode) Behovsmarknader (underhållning och upplevelser)

Marknadsföringsprocessen Strategisk marknads- föring Operativ marknads- föring Marknads- undersökning Genom- förande Upp- följning Upptäcka behov och marknads- potential CSF för delmarknader Segmenting Targeting Positioning Med konkreta konkurrensmedel eller marknadsföringsmix 4 P

Marknadsföringens Fyra P Teknologi Lagstiftning Konkurrenter PRODUKT Marknads- föringsmixen PÅVERKAN PRIS Distributionsapparat PLATS Marknaden

Marknadssegmentering Segmentering av konsumenterna efter hur snabbt de tar till sig nya produkter Tidig majoritet Sen majoritet Tidiga accepterare Pionjärer Eftersläntrare

Vad består en produkt av? Kärnprodukten är den primära orsaken till att en kund är köpintresserad! Leverans- och betalningsvillkor Förpackning Funktion Service Kärnprodukt Installation Kvalitet Utseende Garanti

Påtaglig och utvidgad produkt Påtaglig produkt (fysisk produkt) Förpackning Utseende Funktion Kvalitet Varumärkesnamn Utvidgad produkt Service Installation Leverans- och betalningsvillkor Garanti

Marknader och produktklassificering Producentvara (B2B) systemförsäljning Konsumentvara (B2C) dagligvaror/ kapitalvaror Standardprodukter/specialprodukter högengagerade/lågengagerade kunder Personlig försäljning Sales promotion Publicitet Reklam Konsumentvaror Producentvaror

Ett varumärkes innebörd Ett varumärke Påminner om attribut Påminner om fördelaktiga egenskaper Representerar kultur Personlighet och identitet Volvo : känsla av säkerhet Gillette : the best a man can get (kundnytta) Rolex : för män som styr världens öden Nike: Just do it

Varumärkens styrka En varumärkes styrka Grad av konjunkturkänslighet Kommunicera med icke-kunder Konsistens Upward strech: tänjbar Price premium

Fem sätt att påverka (promotion) Annonsering (Radio/TV/Bio/press/internet) Personlig försäljning Säljkampanjer PR och evenemang (Volvo Ocean Race, Cloetta Center) Direktmarknadsföring (riktade brev och email till utvalda kunder) Integrerad marknadskommunikation! Ett företags strävan att koordinera olika marknadskanaler så att budskapet om företaget och dess produkter blir tydligt, samstämmigt och attraktivt

Priset Interna faktorer - marknadsmål - marknadsmix-mål - kostnader - organisatoriska/logistiska Externa faktorer - marknad- och efterfrågan - konkurrenter - konjunkturen - konsumenternas priskänslighet

Prissättningspolitik Vinstpåläggsmetod Värdebaserad prissättning Skimming price (högt introduktionspris) Penetrationspris (lågprissatsning) Prisdifferentiering kvantitetsrabatter, kassarabatter, säsongsrabatter

Priset och läget i produktlivscykeln Introduktionsstadiet skumma eller penetrera (testa marknaden) Tillväxtstadiet: konkurrensen tilltar höja priset Mognadsstadiet konkurrensen och kundkretsen stabiliseras sänka kostnader Nedgångsstadiet försäljningen minskar använd bidragskalkyl

Marknads- och distributionskanaler (Plats) Olika typer av kanaler Agent/mäklare Handelsföretag Fysiskt distributionsföretag (logistiker) Serviceföretag Olika distributionsvägar Poducent  Grossist  Detaljist  Konsument Direktförsäljning och ”kortslutning” av vägar Distribution utan sortimentsgrossist (B2B) Distribution med sortimentsgrossist (spindeln i nätet) Vertikal och horisontell integration Nya distributionsformer (franchising, TV-shopping, internet)

Val av marknadsföringskanal Mellanhänder eller direktmarknadsföring? Vilka funktioner ska distributörerna utföra? sortimentssammansättning säljfrämjande åtgärder kundkontakter fysisk distribution och lagerhållning finansiering och risktagande Hur många mellanhänder ska utnyttjas i varje led? intensiv distribution exklusiv distribution selektiv distribution

Påverkan - marknadskommunikation Marknadskommunitiontrappan KÖP! Preferens Kunskap Medvetenhet Bristande medvetenhet

Metoder för marknadskommunikation Personlig försäljning muntlig kommunikation, B2B Reklam TV/Radio/Tidningar/skyltar/butiksreklam säljaren bygger upp ett märkesmedvetande opinionsbildning Säljfrämjande åtgärder PR/publicitet Elektronisk kundkommunikation Direkt marknadsföring

Relationsmarknadsföring Etablera, vårda och förädla kundrelationer: ”identifiera, etablera, sköta om och utveckla samt vid behov avveckla relationer med kunder” ”marknadsföring som bygger på relationer, nätverk och interaktioner” Kundrelationens livscykel Att attrahera kunder Att få kunder att köpa första gången Att vårda och utveckla kundrelationer

Kundvärde Att omvandla förstagångskunder till trogna återköpskunder, genom att erbjuda sådana värden som kunden efterfrågar och är beredd att betala för Upplevt kundvärde Kundvärde = Pris + övriga uppoffringar

Nuvarande konkurrenter (i branschen) Konkurrensen Fem-krafts-modellen enligt Porter Nya konkurrenter Leverantörer Nuvarande konkurrenter (i branschen) Kunder Substitut