Islands universitet Humanistiska fakulteten Nordisk master ( 120 ECTS ) Masterprogrammet (isl. Norðurlandafræði) är ett språk- och kulturstudium med ett.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Advertisements

Välkomna till Masterutbildningen
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Arbetshandledning i Finlands ev-luth. kyrka ”Til kildene” Nordisk konferanse om kirkelig arbeidsveiledning september 2010 Reykjavik.
Humanistiska programmet
Föräldramöte 12 september 2011
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Policy för miljö och hållbar utveckling
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Islands universitet Humanistiska fakulteten Nordisk master ( 120 ECTS ) Masterprogrammet (isl. Norðurlandafræði) är ett kulturstudium med ett nordiskt.
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Att läsa humaniora vid Uppsala universitet
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Svenska p Svenska p.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Internationella språkprogrammet
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studera utomlands Utlandsstudier som en del av din ÅA-examen.
ATT LÄSA PÅ MIUN: VI HAR MÖJLIGHETERNA - UPPTÄCK DINA!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Språkrådets möte Språket ur utbildningens synvinkel Språkundervisningen i gymnasiet Språkundervisningen i gymnasiet Språkets betydelse för.
Språk och interkulturell kommunikation
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
- Det nye programmet for det nordiske språksamarbeidet innen NMR
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Går du andra året på Restaurang- och livsmedelsprogrammet? Vill du ha ett intressant jobb efter avslutad gymnasieutbildning? Vill du se dig om i världen?
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Den största Högskolereformen sedan 1977
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Mariehamn, Åland 13 – 17 okt. Nordplusnätverket Eko-Tek Nord.
Världslitteratur Program på avancerad nivå, 120 hp Språk och litteraturer.
Nordiska språken del 1 Lgr-11 säger: ”Du ska känna till likheter och skillnader mellan svenska och de andra Nordiska språken”
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
04/20041 Nordplus Sprog Programmet för det nordiska språksammarbetet inom NMR.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Nationer, ideologier och folkmord genom
Att närma sig svenska språket med annan språkbakgrund Ann-Christin Torpsten Fil.dr. i pedagogik.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
ETNICITET SOM STRUKTUR Kap 6. RAS-BEGREPPET Människor kategoriserar – en av kategorierna har historiskt sett varit Ras – att dela in människan i olika.
Yrkeshögskolornas medverkan i det europeiska högskoleområdet
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Dekan informerar.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK ELLER EDGYMNASIET.SE
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Gymnasievalet 2018.
VÄLKOMNA TILL INFORMATION Inför gymnasievalet 2018
Geografi / samhällskunskap
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Samhällsprogrammet.
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Presentationens avskrift:

Islands universitet Humanistiska fakulteten Nordisk master ( 120 ECTS ) Masterprogrammet (isl. Norðurlandafræði) är ett språk- och kulturstudium med ett nordiskt perspektiv och med inriktning mot kommunikation, litteratur och samhälle. De studerande skaffar sig en bred kunskap om Norden som språklig, litterär och kulturell region och får en allsidig kompetens inom de tre skandinaviska språken danska, svenska och norska. Studierna ger också insikt i det som speciellt kännetecknar de olika samhällena i Norden. Utbildningen ger de studerande kommunikativ kompetens iså att de kan kommunicera säkert och adekvat i ett brett nordiskt sammanhang. Kurser i kommunikation, litteratur och samhälle behandlar detta komplexa, mångspråkiga och mångkulturella nordiska område. I kurserna fokuseras det på frågor kring språk-, litteratur- och kulturmöten samt på identifikations- och identitetsproblematik. Språkkurserna ger de studerande goda redskap att utveckla sina kommunikationsstrategier i nordiska samtal och till att använda sina kommunikativa kunskaper som nyckel till de skandinaviska grannspråken. Och på så sätt öka sin möjlighet att kommunicera inom den nordiska regionen. Det avslutande examensarbetet består av en masteruppsats där ett komparativt perspektiv eftersträvas för att belysa den nordiska dimensionen. Kontor Hugvísindasvið Aðalbygging, 3. hæð v/ Suðurgötu 101 Reykjavík Webbplats Ansökan Ingibjörg Þórisdóttir Kontaktpersoner Ida Busk Pedersen Tiril Myklebost Lars-Göran Johansson Randi B. Brodersen

Programöversikt Masterprogrammet omfattar 120 ECTS och beräknas slutföras på två år (4 terminer). Programmet består av 6 obligatoriska kurser, valkurser och ett examensarbete på 40 ECTS. Utbildningens struktur Vit: Obligatoriska kurser Grå: Valkurser Mörk: Uppsats

Undervisningsspråk Undervisningen ges i huvudsak på danska, norska och svenska. Obligatoriska kurser 1. Ord i Nord(en) [10 ECTS] På kursen arbetar vi med de nordiska språkens ordförråd i ett komparativt perspektiv. Vi tar fasta på likheter och olikheter i språkens ordförråd och på ordförrådets utveckling. Kursens tre huvudmål handlar om det nordiska ordförrådet, internordisk språkförståelse och olika kommunikationsstrategier : Historia och samhälle [10 ECTS] Kursen lägger särskild vikt vid att ge en bild av den nordiska välfärdsmodellens uppkomst och historia under 1900-talet. Dessutom presenteras områden som miljö, religion och den ”kvinnovänliga” välfärdsstaten. 3.Nordisk modernism [10 ECTS] Kursen anlägger ett tvärestetiskt perspektiv och fokuserar på konstarter som litteratur, bildkonst och performance. Likheter och skillnader inom de nationella avantgarde- scenerna belyses och kursens mål är att undersöka om en nordisk modernism existerar idag och hur den i så fall ska definieras. 4. Kulturell kompetens [5 ECTS] Kursen undersöker kulturella och sociala värderingar och faktorer som skapar människors identitet och handlingar i ett mångkulturellt samhälle. Förmågan att hantera kulturella olikheter i ett samhälle diskuteras och individers skilda kulturella referensramar belyses. 5. Modern nordisk litteratur [10 ECTS] Kursen fokuserar på olika genrer, tendenser och trender i modern nordisk litteratur. Här beaktas speciellt interkulturella dialoger mellan de olika länderna. 6. Internordisk kommunikation [ 10 ECTS] Kursen presenterar olika aspekter av de nordiska ländernas språkpolitik ur ett historiskt och komparativt perspektiv. Frågor ställs som exempelvis: Hur fungerar internordisk kommunikation idag?

Välkommen till Islands universitet Islands universitet (Háskóli Íslands) grundades år Det är ett internationellt universitet med ett stort utbud av utbildningar och kurser på kandidat- (bachelor-), master- och Ph.D-nivå. Universitetet ligger på promenadavstånd till Reykjavíks centrum. Den Humanistiska Fakulteten erbjuder en dynamisk studiemiljö med varierande undervisnings- och examensformer. Efter masterprogrammet finns goda möjhligheter att fortsätta med Ph.D-utbildning. Arbetsliv Programmets inriktning mot kommunikation, litteratur och samhälle ger dig kunskaper och färdigheter inom ett brett arbetsområde i de nordiska länderna och i andra delar av världen. Du får goda arbets- och karriärmöjligheter inom nordiskt samarbete, administration, kultur och politik inom såväl nationella som internationella organisationer. Andra arbetsområden kan vara inom turism, tolkning och översättning, journalistik samt media och reklam. Behörighet Du som har avlagt Filosofie kandidatexamen/Bachelor- examen (180 ECTS ) vid ett nordiskt universitet eller med motsvarande utbildning vid utländsk universitet. Av alla krävs att svenska, danska eller norska behärskas på hög nivå. Vid behov används språktest. Både utbytesstuderande (Erasmus/Nordplus) och andra studerande är välkomna att ta en eller flera enstaka kurser. Ansökan Frågor gällande utbildningen och ansökningsförfarande ställs till: Humanistiska fakulteten Ingibjörg Þórisdóttir E-post: Telefon: