Kapitel 11 Prissättning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Automatic Delivery Rewards
Advertisements

Kort tillbakablick Vem startar ett eget företag, och hur gör man?
Kapitel 13, Likviditet.
Procent Betyder hundradelar.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Tomträttsavtal Du hyr tomten av kommunen och betalar tomträttsavgäld
Föreläsning nr 2 röd kurs
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Ekonomisk bedömning av energirelaterade åtgärder
PROCENT.
Kapitel 21 Periodisering.
Fastighetsbeskattning
Produktkalkylering Kap 17 Kalkylering Kap 18 Självkostnadskalkylering
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Så här fungerar systemet! •Varför är du intresserad av en förändring? •Vilket resultat är viktigast för dig? •Varför väljer du just detta resultat? •Vad.
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
DISCO!!!!!!!!!!! Fredagen den 20/5 i Folkets Hus
Västankvarn Fältdag 2013.
Miljarder möjligheter på en plats!
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Kunskaper och förmågor FEK1
Block 4: Att driva företag
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Aktiviteter och upplevelser
Block 4: Att driva företag
Kostnads- och intäkts analysens grundbegrepp
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Tjänstemän Arbetsbrist Trygghetsrådet TRR Trygghetsrådet.
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Skatteregler för Bredband Vindkraftverk Presentation i Växjö 12/
Bokslutsprocessen Högskolan
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Uppgift 1 a) 15/17≈ 0,88 x 100= 88% Svar: 88% har smart phones i min klass b) 53% 27% 13% 7% Appl e Sony Ericsson Samsung Huawei & Andra.
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Hur går företaget Det måste löna sig.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Kapitel 20 Personal och löner.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Procent.
Utgifter och inkomster räknas om till kostnader och intäkter
K16 Aktivitet ger resultat
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Standardkostnader Thomas Westin Kapitel 18.
Ekonomistyrning Kap 26 Ekonomistyrning - budgetering.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Lösnings förslag KI TÖI (Övning 2 och 3)
Budget Företagets planering i siffror
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Företag.
Kapitel 15 Budgeten.
Försäljning av Newbody Säsongen Mål Målsättningen är att sälja 1000 st paket. Förra året sålde vi totalt 801 st paket, vilket gav ett överskott.
Kapitel 19 Inköp och försäljning.
Procent Betyder hundradelar.
Budgetering och lönsamhet
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Allting har ett pris. Divisionskalkylering Enklaste sättet Räkna ihop företagets totala kostnader. De totala kostnaderna delas med antal varor eller tjänster.
Prissättning Daniel Nordström. Presentationens innehåll  Faktorer som påverkar prissättningen  Prissättning för tjänsteföretag  Prissättning för varuproducerande.
H2000 Inköp 1 – Viktigt för lönsamheten Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 Priset beror på ? ? UTMANINGEN.
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Adventure Works försäljningsförslag för <år>
Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt,
Olika påläggsmoms 25 % Kläder, hushållsartiklar, fordon, m.m.
Månadsbudget Inkomster Studiebidrag Extrajobb
KAPITEL 9 Pris och moms.
Ekonomiska grundbegrepp
Produkt, pris, plats och påverkan
Presentationens avskrift:

Kapitel 11 Prissättning

Företagsekonomi 2 Centralt innehåll Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med detta behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar. Grundläggande lagar och andra bestämmelser som styr företagens agerande inom olika områden. Metoder, teorier och modeller som används i företagens interna styrning och planering i form av budgetering och kalkylering.

Vad behöver ett företag ta hänsyn till vid prissättning? Kostnaderna Kunderna Konkurrenterna

Ett företag importerar en sportdryck för 5 kronor flaskan Ett företag importerar en sportdryck för 5 kronor flaskan. Hur sätter vi priset? Kostnader: Lokal 40 000 kr Telefon 4 000 kr Marknadsföring 5 000 kr Varukostnad 100 000 kr (20 000 st x 5kr) Summa 149 000 kr

Beräknad försäljning 20 000 st. flaskor per år Kostnader 149 000 kr = Beräknad förs. 20 000 st. = 7,45 kr lägsta priset

7,45 kr lägsta priset Vill också ha lön och vinst: 100 000 kr Kostnader 149 000 kr Lön & vinst 100 000 kr Summa 249 000 kr 249 000 kr / 20 000 st = 12,45 kr

249 000 kr / 20 000 st. = 12,45 kr Konkurrenterna? - Liknande produkter säljs för 20 kr flaskan. Kunderna? Hur attraktiv är vår produkt? – Likvärdig Lämpligt pris: 18-22 kr

Divisionskalkyl Totala kostnader under ett år + vinst = Antal sålda produkter under ett år = kostnad per styck Detta fungerar då man säljer en produkt som ovan eller t ex ett tjänsteföretag som säljer timmar.

Divisionskalkyl i tjänsteföretag Advokatbyråns totala kostnader är 5 000 000 kr per år. Tre advokater kan debitera 1 000 timmar vardera per år. Företaget vill ha en vinst på 1 000 000 kr. Vilket timarvode behöver advokatbyrån ta ut för att betala sina kostnader och uppnå önskad vinst?

Divisionskalkyl i tjänsteföretag Totala kostnader + Vinst = Antal timmar 5 000 000 + 1 000 000 = 2 000 kr per timme 3 000

Hur gör man vid flera produkter? Använder påläggsmetoden: Varukostnad + Pålägg = Försäljningspris exkl. moms + Moms = Försäljningspris inkl. moms

Praktiskt exempel En butik säljer damkläder och använder ett pålägg på 50 % på alla varor. De har köpt in ett parti jackor för 300 kr/st. Vad blir priset? Varukostnad 300 kr Pålägg 150 kr (0,5 x 300 kr) Förs.pris exkl.moms 450 kr Moms 112,50 kr (0,25 x 450 kr) Förs.pris inkl.moms 562,50 kr

Hur får man fram påläggsprocenten? (1) Varukostnader 4 800 000 kr Personalkostnader 2 300 000 kr Lokalkostnader 280 000 kr Avskrivningar 40 000 kr Övriga kostnader 660 000 kr Summa kostnader 8 080 000 kr

Hur får man fram påläggsprocenten? (2) Vilken påläggsprocent ska de välja för en vara som kostar 200 kr i inköp? De kostnader (+ ev. vinst) som inte hör direkt till produkten (dvs. allt utom varukostnaden) måste fördelas på de direkta kostnaderna (dvs. varukostnaden)

Hur får man fram påläggsprocenten? (3) De kostnader som inte hör direkt till produkten: Personalkostnader 2 300 000 kr Lokalkostnader 280 000 kr Avskrivningar 40 000 kr Övriga kostnader 660 000 kr Summa 3 280 000 kr Vinst 50 000 kr

Hur får man fram påläggsprocenten? (4) Kostnader (ej direkta) 3 280 000 kr Vinst 50 000 kr Summa 3 330 000 kr Direkta kostnader 4 800 000 kr 3 330 000 kr / 4 800 000 kr = 69 % pålägg

Marginal Efter att produkten sålts vet man det verkliga priset. Prutning, rabatter, rea mm kan göra att priset blir lägre än det från början beräknade. Då räknar man ut marginalen. Försäljningsintäkt – Varukostnad=Marginal (kr)

Praktiskt exempel En databutik har köpt in 100 skrivare för 180 000 kr exkl. moms. Skrivarna har sålts för 3 000 kr i genomsnitt. Marginal i kronor: 300 000 kr (100 st x 3 000 kr) - 180 000 kr = 120 000 kr

Marginal i % 120 000 kr / 300 000 kr = 40 % Dvs. marginalen i procent av försäljningen (hur stor del är marginalen av försäljningen) Genom att räkna ut marginalprocenten kan man jämföra olika varor.

Moms Mervärdesskatt (VAT, Value Added Tax) Skatt som tas ut vid försäljning i Sverige: 25 % (vanligast, t ex kläder) 12 % (livsmedel + restaurangmat) 6 % (kultur: tidningar, bio, böcker etc.) Momsen är ingen intäkt eller kostnad för ett företag! Obs: moms ej med i kalkyler!

Moms Pris exkl. moms 2 000 kr Moms (0,25 x 2 000) 500 kr Pris inkl. moms 2 500 kr Moms (0,20 x 2 500) 500 kr

Ann Wetterström Nacka Enskilda gymnasium 2014 vt