1 Rutin hantering av bostadsärenden 2010-11-25 (reviderat 2011-02-16) Ada och Maria.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Koloniområden i Göteborg
Skyddsombuds- utbildning
Begränsade utdrag ur belastningsregistret
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
i samarbete med Folksam
Vårdplaneringsprocessen vid in- och utskrivning till och från landstingets slutna hälso- och sjukvård Inskickningsmeddelande Inskrivnings meddelande Kallelse.
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Domarassistenten.com - en introduktion för domare
Miljöförvaltningen Landskrona Stad
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Förhandla för bättre arbetsmiljö
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Användande av JIMO Version 1.1
Distriktet i Stockholm
Redovisning av uppdrag ang
Presentation av projektmaterial Egenkontroll för fastighetsägare
Mottagningen för logopedi och foniatri SU/Sahlgrenska
Smittskydd Skåne INFORMERAR
Vatten och avlopp Latrinlösningar på kolonilotter Enskilda avlopp hos privatpersoner Kommunalt dricksvatten Grundvattenprovtagning Legionella.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
Beräkningsverktyg info Klimatkollen Vad behövs för att bli godkänd som användare av beräkningsverktyget? Delta i denna webkurs Gör övningsuppgift.
Frånvarorutin i förskolan
FÖRARINFORMATION Södermanland-Västmanlands Bilsportförbund 1/21 VÄLKOMMEN !
Ljungs skola Inspektion våren 2013 (luftkvalitet, buller, rökförbud) Protokoll till vu: redovisning ventilation till 3 juni Redovisning som visar.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Sjuk- och friskanmälan Anmälan vård av sjukt barn
SBAR för strukturerad kommunikation
Arbetsmiljöverkets vision
Bevakning av driftplatser
1 Inkomstförsäkring 1 januari 2009 i samarbete med Folksam.
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Framtidens roll som förskrivare
Från riskbedömning till räddningsplan
Möte inför upphandling,
MRSA 2014 Statistik Smittskyddsenehten, , Karin Strand.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Skatteverket - nationellt samarbete om hantering av sekretessmarkerade personuppgifter i offentlig förvaltning Deltagande myndigheter: Datainspektionen.
Ska du lämna anbud eller utföra tjänster för Halmstads kommun?
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Workshop 7 okt Samling Välkommen Hur ska man agera som inspektör? Frukt Handläggning Egen lunch på stan Förelägganden.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
SBAR för strukturerad kommunikation
Egenkontroll enligt Miljöbalken
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Kvalitetssäkring av eventuellt förorenade områden i Blekinge län 2008 Christer Idström och Johanna Rosén Miljöenheten Länsstyrelsen i Blekinge län Stockholm.
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
Välkommen till ett seminarium om Klimatarbete och klimatinvesteringsprogram En heldag om klimatstrategi och Klimp- bidrag! Den 29 maj 2007 på Landstingets.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Kommunikationslösning för licensansökningar (KLAS)
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
När och hur skall Lex Maria anmälan göras och vad skall den innehålla.
Föräldramötets agenda Föregående protokoll Träning 1. Uppföljning 2. Utvecklingssamtal 3. Planering för våren och försäsongsträningen 4. Mål för spelarna.
Arrangera mera! En föreläsning om vad som är bra att tänka på inför, under och efter ett arrangemang.
Beställning vid brådskande ärende - process
Mail med länk.
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Presentationens avskrift:

1 Rutin hantering av bostadsärenden (reviderat ) Ada och Maria

2 Flödesschema bostadsärenden

3 1. Anmälan om olägenhet kommer in •Via telefon, besök, e-post eller brev •Ta kontakt med anmälare och ta reda på följande: -Informera anmälaren först om att uppgifterna är offentliga (enl offentlighetsprincipen) -Vad ärendet gäller -Hur länge störningen/problemet pågått (enbart dag eller natt) -Anmälarens kontaktuppgifter -Vem/vilket företag som stör/orsakar felet -Vem som är fastighetsägare till fastigheten där störningen/problemet pågår -Vem som är förvaltare (namn, adress, telefonnummer) vid t.ex. hyresförhållanden/ bostadsrätt -Om anmälaren har varit i kontakt med den som orsakar störningen/problemet -Anmälaren bör först själv ha varit i kontakt med fastighetsägaren/förvaltaren innan vi agerar -Försök att få så många detaljerade uppgifter som möjligt -Anmälaren borde kanske föra ”störningsdagbok” •Beskriv ärendegången för den som anmält

4 2. Kontakt med anmälarens motpart •Skicka meddelande 2. med svarsbrev till FÄ/VU/granne •Skicka en kopia till anmälaren •Endast i brådskande fall (t.ex. legionellaärenden) åker vi ut direkt.

5 3. Uppgifter från motpart •Uppgifter från motpart kommer in. Om inte, gå vidare till punkt 5.

6 4. Informera anmälare •Ring anmälaren i första hand! •Meddelandeskrivelse 4. om anmälaren inte nås via telefon •Om anmälaren inte är nöjd fortsätt till punkt 5.

7 4.1 Avsluta ärendet (med feedback) •Anmälaren är nöjd! •Avsluta genom samtal med anmälaren om inga tveksamheter föreligger (tjänsteanteckning förs) •Eventuellt beslut 4.1, kopia till motpart

8 4.2 Avsluta ärendet (utan feedback) •Vi hör inte av anmälaren trots flera försök till kontakt (telefon) •Skicka ut underrättelse 4.2 •Beslut 4.2

9 5. Bedömning av olägenhet •Eventuell inspektion -Använd inspektionsrapport 5. eller protokoll över ljudnivåmätning 5. •Specifika rutiner, handläggarstöd, underlag för bedömning (buller, fukt, temperatur, fåglar...mm)

Avsluta ärendet •Ej olägenhet eller oskäliga krav och missnöjd anmälare: -Underrättelse 5.1 -Beslut 5.1 •Ej olägenhet och nöjd anmälare: -Avsluta i telefon eller vid inspektion -Beslut 4.1

Föreläggande/Förbud •Konstaterad olägenhet eller risk för olägenhet: -Underrättelse 5.2 -Föreläggande 5.2 -Föreläggande vid vite 5.2 -Förbud 5.2 -Förbud vid vite 5.2

Uppföljning av föreläggande/förbud •Beroende på beslutet -Återinspektion -Bedöm inkomna uppgifter -> om kraven är uppfyllda gå till punkt 6

13 6. Avsluta ärendet •Avsluta med information till anmälare via telefon - anmälaren är nöjd •Beslut 4.1 •Om anmälaren fortfarande är missnöjd trots att olägenheten är åtgärdad -> underrättelse 5.1, beslut 5.1