Forskning om skolan – en liten översikt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Skolinspektionens granskningar – ett sätt att påverka Skolinspektionens dag 2010.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Varför fokus på nyanlända just nu
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
”Likvärdig utbildning i svensk grundskola?” (Skolverket/Sverker)
Välkomna!.
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Världens bästa skola Linda Norberg.
Läroplansträff Välkomna!.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Hej och välkomna!.
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff Välkomna!.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Välkommen till Braås skola
Kommentarer Anders Björklund SOFI, Stockholms universitet
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Decentralisering, skolval och friskolor: resultat och likvärdighet i svensk skola av Helena Holmlund, Josefin Hägglund, Erika Lindahl, Sara Martinson,
Utmaningar i arbetet med BfL
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
ÖSTBERGSSKOLAN VÅR VISION: En modern och attraktiv skola där alla elever lyckas optimalt i sitt lärande.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Läroplansträff Välkomna!.
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Kunskapsbaserat förebyggande arbete.
En analys om denna fallande skolprestation i Sverige. 1.
Nämndplan 2015.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Att jobba språkutvecklande
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Brukarenkät Vilka tillfrågas? Föräldrar i familjedaghem (62% svar) Föräldrar i förskola (80% svar) Föräldrar i förskoleklass (81% svar) Föräldrar.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Varför just ämnet fysik?
Inkludering och skolans uppdrag
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Forskning om skolan – en liten översikt Vad påverkar resultaten i svenska grundskolan? Forskning om skolan – en liten översikt Kan det vara så att den svenska lärarkåren är alldeles för dålig? Ge mig två timmar, så har du ett VG…

Aktuellt om skolan Dagens nyheter www.dn.se 8/9-2012 Helsingborgs Dagblad 8/9-2012 Lärarnas tidning v.36/2012

Viktiga rapporter Vad påverkar resultaten i svensk grundskola (Skolverket, 2009) Visible Learning (John Hattie, Routledge, 2009) How the world´s most improved school systems keep getting better (McKinsey, 2010)

Likvärdig utbildning i svensk grundskola (Skolverket 2012) ”Det är mycket tveksamt om den kompensatoriska resurstilldelningen har varit tillräckligt omfattande för att i någon större utsträckning ha kunnat motverka den negativa utvecklingen för likvärdigheten” Nationell nivå Mellan skolor Mellan kommuner Mellan klasser, inom skolor

Resultatförändringar i svensk grundskola De genomsnittliga resultaten har försämrats över tid. Resultatskillnaderna mellan skolor och olika elevgrupper har blivit mer markanta.

Fyra olika fält – Från systemnivå till klassrum Samhällsfaktorer och skolresultat (demografi, utbildningsnivå, fritidsvanor, boendemönster, förskola, familjernas försörjningsmöjligheter) Reformer (kommunalisering, skolvalsreform, nya styrdokument, nytt bedömningssystem) Resursers betydelse för elevers resultat (klasstorlek, lärartäthet, särskilt stöd, lärarkompetens, datorer) Skolans inre arbete och skolans resultat (ledning, organisering, genomförande av undervisningen)

Klassrummet är inte isolerat – olika nivåer samverkar Systemnivå – val av skola (segregering) Kommunnivå – resurstilldelning (decentralisering) Skolnivå – organisering av undervisningen (differentiering) Klassrumsnivå – genomförande av undervisningen (individualisering)

1 Segregering Föräldrars utbildningsnivå har fått större betydelse. Val av skola har större betydelse för att lyckas Skolnivåeffekter - Kamrateffekter påverkar mycket - Lärarnas förväntningar har stor betydelse

2 ”Hemmets läroplan” Föräldrarnas förväntningar och ambitioner Föräldrarna är involverade i skolarbetet Se exempelvis Lennart Grosins ”Alla föräldrar kan”

3 Reformer Skolvalsreformen Ökad boendesegregation tillsammans med fria skolval har bidragit med ökade skillnader mellan skolor Genomgripande förändringar i början av 90-talet Kommunaliseringen Lpo 94, kursplaner, betygssystem o.s.v. Ökade resultatskillnader sammanfaller med dessa reformer Oönskade effekter p.g.a. brister i implementeringen, ej tillräckligt starkt stöd… Friskolor Nya villkor för att starta fristående skola

Vad betyder resurser för elevernas resultat? 4 Lärartäthet och klasstorlek svag generell effekt …men betydligt viktigare för yngre elever och elever med sämre studieförutsättningar.

Resurser Kommunerna kompenserar i liten grad för att skolor arbetar under olika villkor ex. kompensatorisk resursfördelning utifrån socio-ekonomiska faktorer.

Vad betyder differentiering för elevernas resultat? 5 Differentierad undervisning – ingen generell vinst. Stigmatiseringseffekter. Elevernas självkänsla och motivation påverkas. Lägre lärarförväntningar och utebliven kamrateffekter. Risk för inlåsningseffekter när placeringen i grupp blir permanent.

Lärare och skolledning 6 10-15% skillnad för en elev beroende av hur bra läraren är. Bra och effektiva lärare: - Flexibla lösningar i klassrummet (arbetssätt, lärstilar, ordning och reda) - Relation mellan lärare och elev. - Framgångsfaktor om eleverna förstår vilka mål de jobbar mot. - Feedback i form av formativ bedömning (sämst feedback ges via straff, belöningar, böner) Rektor som pedagogisk ledare är viktig. - Klassrumsbesök - Pedagogiska diskussioner - Utvecklande ledarskap - Samverkan mellan skola och hem

Individualisering Läraren är viktig men… En förändrad lärarroll – mindre vanligt med undervisning i helklass och grupparbeten Mer individuellt arbete s.k. eget arbete. Läroböckerna är väldigt dominerande. Eleverna får ta ett större eget ansvar och lämnas mer åt sig själv Stöd hemifrån viktigare – föräldrars utbildning och kulturella kapital för större betydelse.

Synligt lärande, John Hattie Utbildningsforskare från Nya Zeeland Meta-meta studie Analys av 138 faktorer som påverkar elevernas prestationer Viktigast är det som sker i klassrummet!

McKinsey Två rapporter 20 länder eller delstater Reformer  förbättring av elevernas resultat Dåliga HyfsadeBraFramståendeExcellent Singapore, Hongkong, Sydkorea och Ontario (Kanada)

McKinsey Sex komponenter som återkommer… (1) Utveckla och stärka lärarnas och skolledarnas kompetens och status i syfte att förbättra undervisningsmetoderna. (2) Bedömning av eleverna och regionala och nationella sammanställningar av elevernas kunskapsnivåer i olika ämnen. (3)Databearbetning av elevernas resultat som analyserar hur målen uppnås i olika delar av landet, på olika skolor, i olika ämnen etc. (4)Uppgradering av elevernas kunskapsmål och de nya ambitionerna följs upp av lärarna. (5) Förbättrade villkor för lärare och skolledare och möjlighet att ge ekonomiska belöningar till lärare som utför ett extraordinärt arbete. (6) Tydligt formulera utbildningspolitiska policydokument och framhålla mål och prioriteringar.