RESERVDELAR (företagets nav)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Provsvar om hudcancer blev liggande i fyra månader
Advertisements

Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Varför är det viktigt att mäta?
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Detta är ett automatiskt lönesamtal
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
Mall för företagspresentation Toveks bil
Försäljning! Johan, Patrik, Per
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
Intervju inför ViV-projektet.
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Program Genomgång av Synpunkten
Redovisning av uppdrag ang
Case Aneby Vilka är vi?.
Webbkollen Hemma Berit Hassel Utvecklingsledare Region Värmland.
Platsteamsresultat Team Marita/Skene dialysen 2008.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vad tycker de lantbruksverksamma om Säkert Bondförnuft
SERVICEBRANSCHEN.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
i kommuner, landsting/regioner
Välkomna Föräldramöte EIF F01/ Sammanslagning av F01/02 Föräldramöte EIF F01/02 Bakgrund Förväntningar Dagsläget.
20/11/ Hur går vi vidare? Integrerat Mångfald i våra värderingar Integrerat Mångfald i vårt PGT-arbete.
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Brukarundersökning 2014 Enkät till brukare med beslut om växelvård på Lupinängen Tumba vård- och omsorgsboende.
Praktisk arbetslivsorientering
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Lars Ramstierna
Fakta om undersökningen
Medlemsrekrytering Vaffö dådå?. Analys Varför ska vi rekrytera nya medlemmar? Uppgift: Diskutera fram 2 st anledningar varför vi ska bli fler medlemmar.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Argumenterande text.
RF AN/IVA 50 år Vad tycker AN/IVA sjuksköterskor om arbete och villkor?
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Anställningsintervjun
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
1 Utbildning Ledarskap Återkoppling Beslutsfattande Sytematisk Felsökning Första kontroller Stress.
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Intern/extern kommunikation
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Pulpetenbladet Juni 2015 Uppfräschning av lokalen Tvärtom om vad vi skrev under aktuellt fliken i förra pulpetenbladet så kommer vi inte att ta in någon.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Rapport psykosocial skyddsrond
Rapport psykosocial skyddsrond
Presentationens avskrift:

RESERVDELAR (företagets nav) DIN BIL SÖDERTÄLJE

Deltagare Tobias Sjöbäck Audi Malmö

Deltagare Tobias Sjöbäck Audi Malmö Patrik Nilsson VW Kristianstad

Deltagare Tobias Sjöbäck Audi Malmö Patrik Nilsson VW Kristianstad Hans Matsson Bilmetro Ludvika

Deltagare Tobias Sjöbäck Audi Malmö Patrik Nilsson VW Kristianstad Hans Matsson Bilmetro Ludvika Ola Karlsson VW Malmö

Deltagare Tobias Sjöbäck Audi Malmö Patrik Nilsson VW Kristianstad Hans Matsson Bilmetro Ludvika Håkan Pettersson Skoda Malmö Ola Karlsson VW Malmö

DIN BIL SÖDERTÄLJE Höga returkostnader Outnyttjade lagerytor RESERVDELAR Höga returkostnader Outnyttjade lagerytor Hög personalomsättning DIN BIL SÖDERTÄLJE

RESERVDELAR Höga returkostnader BAKGRUND 2006 DIN BIL SÖDERTÄLJE

DIN BIL SÖDERTÄLJE Höga returkostnader RESERVDELAR Höga returkostnader BAKGRUND 2006 Vid analys av bokslut 2006 upptäckte vi höga kostnader på konto 4251 (returer) DIN BIL SÖDERTÄLJE

DIN BIL SÖDERTÄLJE Höga returkostnader RESERVDELAR Höga returkostnader BAKGRUND 2006 Vid analys av bokslut 2006 upptäckte vi höga kostnader på konto 4251 (returer) Returkostnad 2006 = 244 000 DIN BIL SÖDERTÄLJE

DIN BIL SÖDERTÄLJE Höga returkostnader RESERVDELAR Höga returkostnader BAKGRUND 2006 Vid analys av bokslut 2006 upptäckte vi höga kostnader på konto 4251 (returer) Returkostnad 2006 = 244 000 11.6% av inköpskostnaderna i retur DIN BIL SÖDERTÄLJE

Hur stor del av nettoinköp returneras till VSG. DIN BIL SÖDERTÄLJE

DIN BIL SÖDERTÄLJE Troliga orsaker RESERVDELAR Troliga orsaker Hanteras beställningar på rätt sätt? Är målet hög omsättningshastighet? Är det rätt kostnader på konto 4251 (returer)? DIN BIL SÖDERTÄLJE

Våra slutsatser och förslag till åtgärder Noggrannhet vid reservdelsbeställning (CSS) Se till att personalen har fått möjlighet till rätt kompetens för att beställa hem rätt del. Kräv rätt och kompletta uppgifter från kundmottagningen Aktiv felsökning vid första besök

Våra slutsatser och förslag till åtgärder Ökad kostnadsmedvetenhet Se till att berörd personal är medveten om vilka kostnader som gäller för returer. Förklara för personalen vilka kostnader och besvär som våra kunder får vid felbeställning.

Våra slutsatser och förslag till åtgärder Kontroll av påfyllnadssortiment Arbeta aktivt med kontroll och justering av påfyllnadsförslaget från VGS.

Våra slutsatser och förslag till åtgärder Kontroll av detaljrapport Bevaka konto 4251 med hjälp av X-ors detaljrapport.

RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE

DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft DIN BIL SÖDERTÄLJE

DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft Däck och plåt på golvet DIN BIL SÖDERTÄLJE

DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft Däck och plåt på golvet Platsbrist DIN BIL SÖDERTÄLJE

DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft Däck och plåt på golvet Platsbrist Dålig ordning DIN BIL SÖDERTÄLJE

DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft Däck och plåt på golvet Platsbrist Dålig ordning Skaderisk DIN BIL SÖDERTÄLJE

RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE

RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE

RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE

RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE

RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE

Här är vi på rätt väg…… DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Här är vi på rätt väg…… DIN BIL SÖDERTÄLJE

RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE

Våra slutsatser och förslag till åtgärder Skaffa ytterligare däckställ Köp in möjligheter till däckförvaring för ca. 20 bilar då ni ej har ert däckhotell på gården. Utnyttja höjden och spar på det viset ca. 30 kvm. DIN BIL SÖDERTÄLJE

Våra slutsatser och förslag till åtgärder Komprimera gångar mellan lagerhyllor För att få in så mycket artiklar som möjligt i hyllplan tycker vi att ni ska komprimera ytan mellan lagerhyllorna på lågfrekvent. Målet bör vara att arbetsgolvet är HELT rent från reservdelar, då detta är en skaderisk både för personal och reservdel. DIN BIL SÖDERTÄLJE

Våra slutsatser och förslag till åtgärder Utnyttja tomma hyllplan som är lättillgängliga Se till att det finns högfrekventa artiklar i de tomma hyllorna som finns strax innanför butiksdörren. Detta spar tid för butikspersonalen och gör dessa mer tillgängliga för kunderna. Automaster tillåter flera lagerplatser. DIN BIL SÖDERTÄLJE

Våra slutsatser och förslag till åtgärder Skaffa en annan plats för pappersarkiv Då detta är den mest centrala platsen på ert lager bör den ytan utnyttjas till annat än pappersarkiv. Skaderisk. DIN BIL SÖDERTÄLJE

DIN BIL SÖDERTÄLJE Hög personalomsättning RESERVDELAR Hög personalomsättning Personalenkät skickad 21 januari Uppföljande telefonintervju 2 dagar senare Svar från samtliga medarbetare Helt anonymt - borgar för ärlighet DIN BIL SÖDERTÄLJE

DIN BIL SÖDERTÄLJE Hög personalomsättning RESERVDELAR Hög personalomsättning Nu Janne Nilsson….så här tycker din personal DIN BIL SÖDERTÄLJE

1. Hur trivs du på din arbetsplats? DIN BIL SÖDERTÄLJE

2. Känner du att du har rätt arbetsuppgifter? DIN BIL SÖDERTÄLJE

3. Hur tycker du att samarbetet fungerar inom din egen avdelning? DIN BIL SÖDERTÄLJE

4. Hur fungerar samarbetet mellan er och andra avdelningar? DIN BIL SÖDERTÄLJE

5. Har du erbjudits PU-samtal inom de senaste 12 månaderna? DIN BIL SÖDERTÄLJE

6. Har du genomfört eller erbjudits någon utbildning de senaste 12 månaderna? DIN BIL SÖDERTÄLJE

7. Är du nöjd med mötesfrekvensen på din avdelning? DIN BIL SÖDERTÄLJE

8. Känner du att du får rätt och tillräckligt med information från din chef? DIN BIL SÖDERTÄLJE

9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ?

9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress

9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön

9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med)

9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra

9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra Vill prova något annat

9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra Vill prova något annat Ung personal

9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra Vill prova något annat Ung personal Fel kompetens

9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra Vill prova något annat Ung personal Fel kompetens Dom flesta som slutat har jobbat mot verkstaden och där är trivseln problemet

9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra Vill prova något annat Ung personal Fel kompetens Dom flesta som slutat har jobbat mot verkstaden och där är trivseln problemet Vet ej

Våra slutsatser och förslag till åtgärder

Våra slutsatser och förslag till åtgärder Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet

Våra slutsatser och förslag till åtgärder Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet Upprätta tydliga arbetsbeskrivningar

Våra slutsatser och förslag till åtgärder Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet Upprätta tydliga arbetsbeskrivningar Tydliga ansvarsområden

Våra slutsatser och förslag till åtgärder Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet Upprätta tydliga arbetsbeskrivningar Tydliga ansvarsområden Upprätta en lista på mjuka värden hos Din Bil Exempel: Bonus, utbildningsmöjligheter, hobbykvällar, friskvård, rabatt på bilar m.m, ev.fritidshus, möjlighet till karriär i ett större företag.

Våra slutsatser och förslag till åtgärder Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet Upprätta tydliga arbetsbeskrivningar Tydliga ansvarsområden Upprätta en lista på mjuka värden hos Din Bil Exempel: Bonus, utbildningsmöjligheter, hobbykvällar, friskvård, rabatt på bilar m.m, ev.fritidshus, möjlighet till karriär i ett större företag. Gör en SWOT-analys på egen avdelning

Våra slutsatser och förslag till åtgärder Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet Upprätta tydliga arbetsbeskrivningar Tydliga ansvarsområden Upprätta en lista på mjuka värden hos Din Bil Exempel: Bonus, utbildningsmöjligheter, hobbykvällar, friskvård, rabatt på bilar m.m, ev.fritidshus, möjlighet till karriär i ett större företag. Gör en SWOT-analys på egen avdelning Styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Fortsätt jobba för ökad trivsel och gemenskap

DIN BIL SÖDERTÄLJE SAMMANFATTNING Höga returkostnader Noggrannhet Kostnadsmedvetenhet Outnyttjade lagerytor Utnyttja volym i rummet bättre Närhet till högfrekvent Hög personalomsättning Delegera ansvar Mjuka värden DIN BIL SÖDERTÄLJE