Strandskyddet Reglerna efter den 1 juli 2009

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Strandskyddet Reglerna efter den 1 juli 2009
Tillägg till översiktsplanen •Tillägg kan göras för t.ex. en planeringsfråga som tidigare inte har tagits upp i översiktsplanen. •Genom tillägget görs.
LIS Landsbygdsutveckling i strandnära lägen.
BENGTSFORS KOMMUN PLANERING AV OMRÅDEN FÖR LANDSBYGDSUTVECKLING.
K-märkt? Skydd av kulturhistorisk bebyggelse i den kommunala planeringen Kerstin Andersson och Roger Lind Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Tillbyggnad småhus När krävs bygglov? Förutsättningar för bygglov
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Ändamålsenliga planbestämmelser
LÄNSSTYRELSEN VÄSTRA GÖTALANDS LÄN
Kulturmiljöfrågor i PBL
Särskilda skäl och tillsyn
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Prövning av vindkraft Peter Ardö, Länsstyrelsen i Halland
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Proposition 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag
Ofta förekommande frågor
Strandskydd och miljöpolitik
Strandskydd Seminarium Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Samråd Vad en Tävlingsledare bör känna till Fråga: Vad är samråd.
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Ny strandskyddslagstiftning
Tillsynsplan Gällivare kommun
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Skadeersättningsfallen
Presentation av nya strandskyddsregler
Vem ansvarar för miljön?
Översyn av det utvidgade strandskyddet Västra Götalands län.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
NYA STRANDSKYDDSBESTÄMMELSER
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Pär Persson vattenstrateg Enheten för samhällsplanering
Länsstyrelsens fyra roller i samhällsplaneringen
Strandskydd – dispenser och tillsyn
Vägledning strandskydd
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Boverket Byggregelenheten
Strandskyddsvägledning Halmstad 10 mars 2010
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Stranden – en värdefull miljö! Vem tar ansvaret? Kommunaltekniska föreningen – Örebro den.
1 Landskapskarakterisering för vindkraft. 2 Finansieras av Boverket och med regionala projektmedel Helhetssyn på landskapet Projektet syftar till att…
Landsbygdsutveckling i strandnära lägen Avses ett område som: lämpligt för utvecklingen av landsbygden av ett sådant slag och har en så begränsad omfattning.
Tidsbegränsat bygglov Samlad bebyggelse Vindsinredning
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Friluftsliv - isvett Var aldrig ensam på isen
Översyn av naturreservatens föreskrifter. Naturvårdsverket: ”Varje naturreservat är unikt och har därför egna föreskrifter för att bevara naturvärdena.”
1 VÄLKOMNA! Tillsynsvägledning 24 april 2012 Strandskydd.
Generellt biotopskydd Britta Johansson
Övergångsbestämmelser detaljplan (lag om införande av miljöbalken)
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Områdesskydd (enligt Miljöbalken) Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
När får man bygga? FAQ OM BYGGLOV OCH SÅNT. Innehåll Klicka på en länk för att komma till svaret.  Vad gäller om man vill bygga en Friggebod? Vad gäller.
Vatten i gränsen mellan stad och land Tilla Larsson Jordbruksverket Vattenenheten i Alnarp.
Tema DP Strandskydd i detaljplan avvägningar mellan olika intressen.
Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Mötestema: Fastighetsbildning. Fastighetsbildning Presentationsmaterial med länkar och frågor från Strandskyddsdelegationen för regionala och lokala möten.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Inrätta tätortsnära, kommunala naturreservat!
Boendemiljöjuridik Madeleine Arvidsson Wäli.
Skydd av dricksvattentäkter i Stockholms län
Utvidgat Strandskydd - Arild och Kringelängen
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Påtaglig skada – hur ser tillämpningen ut?
Presentationens avskrift:

Strandskyddet Reglerna efter den 1 juli 2009 Avdelningen tillväxt och samhällsbyggnad Reigun Thune Hedström reigun@skl.se 08-452 78 59

Stranden som resurs Strandskyddet tryggar allas tillgång till strandområden genom allemansrätten. Bevarar goda livsvillkor för djur- och växtlivet. En utvecklingsmöjlighet för landsbygden – en attraktiv faktor för boende och turism.

Syftet med den förändrade lagstiftningen Att öka det lokala och regionala inflytandet över strandskyddet. Ta bättre hänsyn till behovet av utveckling i hela Sverige. Stärka strandskyddet i hårt exploaterade områden. Utgångspunkten är dock ett fortsatt generellt strandskydd i hela landet.

Vad är strandskydd? Ett generellt områdesskydd för våra stränder Gäller vid havet, vid insjöar och vattendrag Bestämt direkt i lag (7 kap. 13-18 §§ miljöbalken) Två syften Att trygga för förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden (tidigare allmänhetens friluftsliv) Att bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten

Vad är strandskydd? Generell förbudslagstiftning Gäller oavsett om tät- eller glesbebyggt, om det finns gott om sjöar och vattendrag eller inte och oavsett vilka naturtyper eller arter som finns i området. Gäller vid alla kuster, sjöar och vattendrag, oavsett storlek. Inkluderar även undervattensmiljön Det skyddade området är normalt 100 m från strandkanten både på land och i vattenområdet. Länsstyrelsen kan utvidga eller upphäva strandskyddet. En utvidgning kan göras upp till 300 m, både på land och i vatten.

Nyheter – fri passage Det ska alltid finnas ett område för att säkerställa fri passage mellan strandlinjen och byggnader eller anläggningar (ett tiotal meter dvs. mer än 20 meter) Beslut om att upphäva strandskyddet i en detaljplan eller ge dispens från strandskyddet ska inte omfatta den fria passagen

Nyheter i strandskyddet Nya roller för kommuner, länsstyrelser, Naturvårdsverket och Boverket Stärkt strandskydd Områden med utökade dispensmöjligheter – Landsbygdsutvecklingsområden i strandnära lägen (LIS)

Ett stärkt strandskydd De särskilda skälen är preciserade Kustområden med högt exploateringstryck är undantagna från landsbygdsutveckling Länsstyrelserna ska granska och pröva alla kommunala beslut Fri passage Strandskyddet återinträder om en detaljplan upphävs eller ersätts med en ny

Kommunernas ansvar Kommunerna beslutar om strandskyddsdispens och upphävande av strandskydd i en detaljplan Kommunerna ska ange områden som kan vara lämpliga för landsbygdsutveckling i strandnära lägen i sina översiktsplaner Kommunerna kommer att ansvara för tillsynen av strandskyddsområden med några få undantag

Kommunernas ansvar Kommunerna beslutar om strandskydds-dispens och upphävande av strandskydd i en detaljplan Kommunerna ska ange områden som kan vara lämpliga för landsbygdsutveckling i strandnära lägen i sina översiktsplaner Kommunerna kommer att ansvara för tillsynen av strandskyddsområden med några få undantag

Länsstyrelsernas ansvar Länsstyrelserna ska vägleda kommunerna i tillämpningen av strandskyddet Länsstyrelserna får besluta om dispens och upphävande i ärenden om försvarsanläggningar, allmänna vägar och järnvägar, samt skyddade områden beslutade av andra än en kommun Länsstyrelserna ska pröva de kommunala be- sluten och ska upphäva dessa om inte lagstift-ningen har följts

Länsstyrelsernas ansvar Länsstyrelserna ska granska översiktsplanerna och utpekande av landsbygdsutvecklingsområden i strandnära lägen Länsstyrelserna ansvarar för tillsynen av strandskyddsområden i vissa områden

Boverkets ansvar Boverket ska vägleda kommuner och länsstyrelser i tillämpningen av de reglerna inom plan- och bygglagen 1. hanteringen av landsbygdsutveckling i strandnära lägen vid den kommunala översiktsplaneringen 2. upphävande av strandskyddet i en detaljplan genom planbestämmelse

Naturvårdsverkets ansvar Naturvårdsverket ska vägleda kommuner och länsstyrelser Naturvårdsverket ska bevaka hur praxis utvecklas genom att följa domstolarnas arbete När länsstyrelserna beslutar om upphävande och dispenser från strandskyddet ska Naturvårdsverket granska och vid behov ta dessa till prövning

Översiktsplanen – en nyckelroll Var kan man utse områden för landsbygdsutvec-kling i strandnära lägen? I hela landet, med vissa undantag. Där det strandnära läget bidrar långsiktigt till positiva sysselsättningseffekter eller ökat serviceunderlag på landsbygden. Där tillgången till strandområden för allmän-heten är god och möjligheterna att bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet tillgodo-ses långsiktigt.

Översiktsplanen – en nyckelroll Kommunerna ska redovisa områden för lands-bygdsutveckling i strandnära lägen (LIS-mråden). Vägledande vid prövning av dispenser och upphä-vande av strandskyddet i en detaljplan. Nyckelroll för lokal och regional prioritering, an-passning och redovisning av strandskyddet. Frågor om stränderna kan kopplas till andra plane-ringsfrågor i planen. Stimulerar långsiktig utveckling i lokala och regio-nala områden med god tillgång till strandområden.

Översiktsplanen – en nyckelroll Utgångspunkter för redo- visning av LIS-områden: Finns förutsättningar för landsbygdsutveckling? Vilka stränder finns i kommunen? Hur används dessa? Av vem? Kvalitet inte bara kvantitet! God hushållning med mark- och vattenområden samt utveckling av hållbara strukturer t. ex. bebyggelse. Förhållanden i och samband med angränsande kommuner och i regionen

Särskilda skäl inom LIS-område Enligt 7 kap. 18 § d miljöbalken får man som särskilda skäl vid prövningen av dispens från strandskyddet beak-ta om en byggnad, anläggning, verksamhet eller åtgärd bidrar till utvecklingen av landsbygden. Om prövningen gäller en dispens för att uppföra enstaka en- eller tvåbostadshus med tillhörande komplement-byggnader och andra åtgärder får man i stället beakta om huset eller husen avses att uppföras i anslutning till befintligt bostadshus. De särskilda reglerna för dispenser inom lands-bygdsutveck-lingsområden I strandnära lägen får tillämpas från och med den 1 februari 2010.

Översiktsplanen – en nyckelroll Programfas: Kommunen klargör förutsätt-ningar, mål och strategier Länsstyrelsen koordinerar länsövergripande samarbeten och samverkan mellan kommunerna för landsbygdsutveckling. Samråd: Bred diskussion och demokratisk för-ankring i kommunen. Länsstyrelsen bistår med befintliga planeringsunderlag och ev. regionala kriterier för LIS-områden.

Översiktsplanen – en nyckelroll Utställning: Medborgare, grannkom-muner med flera kan lämna syn-punkter. Länsstyrelsen lämnar granskningsyttrande. Antagande: Kommunfullmäktige antar planen. Genomförande: Planen är vägledande för beslut om dispenser och vid upp-hävande i detaljplan.

Dispens från strandskyddet Förbjudna åtgärder uppföra nya byggnader. ändra byggnader eller andra anläggningar utföra anordningar så att de hindrar eller avhåller allmänheten från att vistas i ett område som tidigare var tillgängligt. gräva eller utföra förberedelser för bygg-nader eller anläggningar utföra åtgärder som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarte Vad ingår i begreppet nya byggnader? I begreppet ”nya byggna-der” ingår inte om- eller tillbyggnader, se även kap 10 Centrala begrepp.

Dispens från strandskyddet Förbjudna åtgärder Båthuset (t.v.) har byggts om till fritidshus (t.h.). Ett fritidshus har en hemfridszon och avhåller allmänheten att vistas på stranden. Dispens ska inte medges.

Dispens från strandskyddet Undantag Länsstyrelsen kan besluta att det inte krävs dispens för kompletterings-byggnader inom 15m från huvudbyggnaden. Avståndet till stranden ska vara minst 25m.

Dispens från strandskyddet – särskilda skäl Avser område som redan har tagits i anspråk Avser område som genom en väg, bebyggelse etc är väl avskilt från området närmast strandlinjen Avser område som behövs för en anläggning som för sin funktion måste ligga vid vattnet Behövs för att utvidga en pågående verksamhet Avser område som behöver tas i anspråk för att tillgodose angeläget allmänt intresse som inte kan tillgodoses utanför området Avser område som behöver tas i anspråk för att tillgodose annat mycket angeläget intresse

Dispens från strandskyddet Särskilda skäl 1. Avser område som redan har tagits i anspråk Det ursprungliga huset t.v. har en hemfridszon. Dispens kan medges för den nya byggnaden då den är likvärdig.

Dispens från strandskyddet Särskilda skäl 2. Avser område som genom en väg, bebyggelse etc är väl avskilt från området närmast strandlinjen Dispens kan medges när befintliga hus avskärmar mot vattnet (t.v.) men bör inte ges då inget avskiljer fastigheten (t.h.)

Dispens från strandskyddet Särskilda skäl 2. Avser område som genom en väg, bebyggelse etc är väl avskilt från området närmast strandlinjen Dispens kan ges då en större väg skiljer tomten från vattnet.

Dispens från strandskyddet Särskilda skäl 3. Avser område som behövs för en anläggning som för sin funktion måste ligga vid vattnet

Dispens från strandskyddet Särskilda skäl 4. Behövs för att utvidga en pågående verksamhet Utvidgning av pågående verksamhet som inte kan ske utanför området.

Dispens från strandskyddet Särskilda skäl 5. Avser område som behöver tas i anspråk för att tillgodose angeläget allmänt intresse som inte kan tillgodoses utanför området

Dispens från strandskyddet Särskilda skäl 6. Avser område som behöver tas i anspråk för att tillgodose annat mycket angeläget intresse

Dispens från strandskyddet Påföljder För brott mot områdesskydd döms till böter eller fängelse i högst två år

Motiv som inte är särskilda skäl att området sällan eller aldrig besöks att stranden är otillgänglig, oländig, stenig, dyig eller att naturförhållandena på annat sätt gör området olämplig för bad och friluftsliv personliga skäl, som till exempel återflyttning till gamla hemtrakter eller föräldrars eller barns önskan om att bo nära familjen

Dispens från strandskyddet Utformning av ett beslut Checklista för beslut om dispens eller upphävande av strandskyddet i en detaljplan Besvärshänvisning: Hur kan beslutet överklagas och var ska den som överklagar vända sig? Villkor i beslut om dispens eller upphävande Beslut börjar gälla tre veckor efter det kom in till prövande myndigheten

Fri passage Det ska alltid finnas ett område för att säkerställa fri passage mellan strandlinjen och byggnader eller anläggningar. Gäller inte om det är omöjligt. Beslut om att upphäva strandskyddet i en detaljplan eller ge dispens från strandskyddet ska inte omfatta den fria passagen.

Fri passage Den fria passagen bör anpassas till det om-kringliggande landskapet och dess karaktär Naturen Kulturhistorisk utveckling Utnyttjande av resurser Markens uppdelning mellan ägarna Befintlig bebyggelse med hemfridszon Byggnadstradition och anläggningar Topografi

Fri passage Anpassning till byggnadstraditionen Ersättningsbyggnader och även ny bebyggelse anpassas till befintlig bebyggelse. Komplementbyggnader bör byggas på ett avstånd från huvudbyggnaden som tar hänsyn till kulturmiljön.

Fri passage Anpassning till topografi och vegetation En smal avsats längs med stranden kan användas för den fria passagen

Fri passage Anpassning till topografi och vegetation Ett öppet landskap kräver en bredare passage

Förbjudna åtgärder Enligt 7 kap. 15 § miljöbalken är ett antal åtgärder inom strand skyddsområdet förbjudna. Man får inte: uppföra nya byggnader. ändra byggnader eller andra anläggningar eller utföra anord-ningar så att de hindrar eller avhåller allmänheten från att vis-tas i ett område som tidigare var tillgängligt. gräva eller utföra förberedelser för byggnader eller anlägg-ningar. utföra åtgärder som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter. Vad ingår i begreppet nya byggnader? I begreppet ”nya byggna-der” ingår inte om- eller tillbyggnader, se även kap 10 Centrala begrepp.

Anläggningar som ska dispensprövas Vindkraftverk Anläggningar för allmänhetens friluftsliv Brunnen byggnad Rivning Förfallen och övergiven byggnad Komplementbyggnad Campinganläggningar Golfbanor Idrottsanläggningar och tennisbanor Klubbhus Parkeringsplatser Skidbackar

Uthyrningsstugor och stugbyar Jakt –och fiskestugor Husvagnar, husbåtar m.m. Pirar Båthamnar och varvsanläggningar Dammar och viltvatten Vattenanknutna enskilda anläggningar Anläggningar och anordningar för uthyrning av kanoter, paddelbåtar och lik Bryggor Bojar Bastubyggnader, båthus och båtplatser

Fri passage Markering i terräng Fri passage bör markeras genom ett staket, en häck eller någon annan gränsmarkering Ju tätare bebyggelse, desto viktigare att gränsen mellan privat och allmänt är tydligt markerad

Fri passage Anpassning djurlivet Om strandkanten är bevuxen med vass och är en viktig häckningsplats för fåglar så kan den fria passagen placeras en bit upp på land Anpassning djurlivet

Dispens från strandskyddet Särskilda skäl för dispens i landsbygdsut-vecklingsområden i strandnära lägen Bidrar byggnaden, anläggningen, verksamheten eller åtgärden till utvecklingen av landsbygden? Om prövningen gäller att uppföra enstaka en- eller två-bostadshus med tillhörande komplementbyggnader och andra åtgärder får man i stället beakta om huset eller husen avses att uppföras i anslutning till befintligt bostadshus

Dispens från strandskyddet Överklagande Kommunala beslut Kan överklagas av den beslutet angår Länsstyrelsen skyldig överpröva felaktiga beslut Länsstyrelsens beslut Naturvårdsverket kan överpröva till Miljödomstolen Ideella föreningar Föreningar som enligt sina stadgar ska tillvarata naturskydds-, miljö-, skydds- eller friluftsintressen har rätt att överklaga

Hänsyn till växt- och djurliv samt allmänhetens tillgång till stränder Åtgärder som förändrar livsvillkoren för djur eller växtarter och tillgången till strandområden Skyddet gäller primärt den miljö som arterna är beroende av för sin överlevnad Strandområdena ska bevaras så att för-utsättningarna för allmänhetens tillgång till strandområdet skyddas Allmänhetens uppfattning av möjligheterna att vistas i strandområdet

Hänsyn till växt- och djurliv samt allmänhetens tillgång till stränder Hur vet man om syftet påverkas? Innebär åtgärden väsentlig förändring för livsvillkoren för djur- eller växtarter? Ovanlighet Känslighet Exploateringsgrad Fragmentisering Barriäreffekt Omgivande miljö

Upphävande av strandskydd i detaljplan Utformning av planbe-stämmelserna Beslutet ska anges i detaljplanen och grän-sen för området där strandskyddet upphör ska markeras på plan-kartan Motiven till avgräns-ningen ska tydligt re-dovisas Kravet på fri passage gör att strandskyddet endast undantagsvis kan upphävas helt

Hänsyn till växt- och djurliv samt allmänhetens tillgång till stränder Hur vet man om syftet påverkas? Innebär åtgärden en inskränkning av tillgången till strandområden? Tillgänglig yta Tillträde Förändringar av anläggningar Områdets funktion, natur, kultur Närrekreation

Hänsyn till växt- och djurliv samt allmänhetens tillgång till stränder Konsekvensbedömning ska göras utifrån bra kunskapsunderlag Naturtyper, arter, skyddsvärda arter mm Är området skyddat, världsarv eller av riksintresse för naturvården eller friluftslivet? Vilka värden för friluftslivet finns? Allmänhetens tillgång till stränder? Påverkan och bedömning

Hänsyn till växt- och djurliv samt allmänhetens tillgång till strän-der Viktiga arter, faktorer, funktioner och naturtyper att ta hänsyn till Skyddsvärda arter Rödlistade arter Fridlysta arter Arter i bilagorna till EU:s habitatdirektiv Indikatorarter Signalarter Nyckelarter

Hänsyn till växt- och djurliv samt allmänhetens tillgång till stränder Viktiga arter, faktorer, funktioner och naturtyper att ta hänsyn till Viktiga funktioner och naturtyper för växt- och djurlivet i strandmiljö Hög biologisk mångfald Spridningskorridorer och kantzoner Viktiga områden och faktorer för allmänhetens tillgång till stränder Övergången och mötet mellan olika naturtyper Mycket friluftsliv är beroende av stränder Kulturmiljöer

Hänsyn till växt- och djurliv samt allmänhetens tillgång till stränder Olika typer av områden med värden för strandskyddets båda syften Områden och naturtyper med mycket höga värden för strandskyddets syften Skyddade områden Riksintressen, naturvård, friluftsliv, Internationella konventioner Områden med bevarandeplaner, våtmarksinventering, TUVA mm Nyckelbiotoper m fl Områden och naturtyper med allmänt värde för strandskyddets syften Större sammanhängande områden som är relativt opåverkade av exploatering lokalt oreglerat vattendrag m fl

Hänsyn till växt- och djurliv samt allmänhetens tillgång till stränder Olika typer av områden med lägre värde för strandskyddets syften Vanliga naturtyper Barrskogar utan lång kontinuitet Granplanteringar Hyggen Åkermark Områden som uppenbart saknar betydelse för strandskyddets syften Kraftigt störd eller exploaterad mark som inte är möjlig att återställa Konsekvensbeskrivning krävs för bedömning Områden som inte är intressanta för friluftslivet kan ofta vara viktiga för djur- och växtlivet och vice versa Bevarandet av stränderna bör ses i ett långsiktigt perspektiv

Vad är landsbygdsutveckling? Diskussion 1. Om lst. har definierat landsbygdsutveckling – i strandskyddsperspektiv – vad grundas det på? 2.Vad finns det för verksamheter /åtgärder som bidrar till lands-bygdsutveckling i ”mitt” län och som behöver ligga vid stranden? 3. Vad kan inte komma ifråga som åtgärd som bidrar till landsbygds-utveckling i ”mitt län”?

Hänsyn till växt- och djurliv samt allmänhetens tillgång till stränder Kriterier för friluftsliv Positiva upplevelser Fysiska förutsättningar Ekologiska förutsättningar Mångsidighet Storlek Tillgänglighet Framkomlighet Utan störningar m fl

Tillsyn Tillsyn enligt miljöbalken Utövas av Naturvårdsverket, generalläkaren, Lst, andra statliga myndigheter och kommunerna Kommunen har enligt huvudregeln huvudansvaret för den operativa tillsynen över strandskyddet Lst har operativt tillsynsansvar över verksamheter och åtgärder som kommer att dispensprövas av Lst Naturvårdsverket har det centrala ansvaret för till-synsvägledning rörande skydd av områden enligt 7 kap. MB (innefattar strandskyddet) i de delar an-svaret inte tillkommer någon annan central myn-dighet

Tillsyn Tillsyn enligt plan- och bygglagen Länsstyrelsen har ansvaret för tillsynen i länet Tillsynen ska främst utövas tidigt i planproces-sen och vara framåtsyftande för att motverka brister i tillämpningen – detta gäller även för strandskyddet Kommunens tillsyn enligt MB kan med fördel samordnas med kommunens tillsyn över bygglov enligt 10 kap. PBL

Övergångsbestämmelser Miljöbalken Ikraftträdande 1 juli 2009 – äldre bestämmelser gäller för ärenden som har inletts för detta datum 7 kap. 18 d § MB – dispenser och upphävanden i LIS-områden träder i kraft 1 februari 2010 Utvidgat strandskydd gäller efter 31 december 2014 om utvidgningen då har beslutats enligt 7 kap. 14 § MB i dess nya lydelse Efter 31 december 2014 får inte kompletteringsåtgärder till huvudbyggnad vidtas med stöd av undantag som föreskrivits enligt 7 kap. 17 § MB i dess äldre lydelse (eller motsvarande äldre bestämmelser)

Övergångsbestämmelser Lag om ändring i lagen (1998:811) om införande av miljöbalken Strandskydd inträder när en fastställd generalplan, stadsplan eller byggnadsplan upphävs eller ersätts av en ny detaljplan enligt PBL. Detta gäller även när en detaljplan för ett område som tidigare har omfat-tats av en fastställd generalplan upphävs eller er-sätts av en ny detaljplan. Bestämmelsen i 7 kap. 18 h § MB, om när ett beslut om dispens från strandskyddet upphör att gälla, ska tillämpas också på dispenser meddelade före den 1 augusti 1991. Ikraftträdande 1 juli 2009. Äldre bestämmelser gäller för detaljplaneärenden som har inletts före 1 juli 2009 och som avslutas genom antagande av planen före den 1 juli 2010

Vem kan/får överklaga……? Naturvårdsverket har bara rätt att överklaga länsstyrelsens beslut i första instans om upphävande av eller dispens från strandskyddet Miljöskydds-, naturskydds- och friluftsorgani-sationer har rätt att överklaga dispensbeslut (16:13 och 16:14 MB)

Efter beslutet om dispens… Länsstyrelsen ska pröva en kommuns beslut om strandskyddsdispens om det Finns skäl att anta att det inte finns förutsätt-ningar för dispens, eller Finns skäl att anta att en brist i ärendets hand-läggning kan ha haft betydelse för utgången i ärendet Beslut om överprövning ska ske eller inte ska fattas inom tre veckor från den dag då kommunens beslut kom in till länsstyrelsen

Vissa mindre vattenverksamheter omfattas av anmälningsplikt enligt förordningen (1998:1388) om vattenverksamhet. Anmälan ska göras till länsstyrelsen. exempel på anmälningspliktiga vattenverksamheter som ofta även kräver strandskyddsdispens är att uppföra en anläggning fylla eller påla i ett vattenområde bygga en bro eller anlägga en trumma i ett vattendrag gräva, schakta eller muddra i ett vattenområde.