Utbildningen Förenkla - helt enkelt
Hur kan kommunen bli bättre på att möta företagen? = bättre företagsklimat
Framgångsfaktorer - Utbildningen stöd till intern process - Egen idé om vart ni skall - Inte bara näringslivskontoret - Viktigt område – nyckelpersoner - Mellanträffar - Upptäckare - Konstnär – Domare – Kämpe
Ett redskap för tillväxt
Offentliga kontakter - Skatteverket - Länsstyrelsen - Västra Götalandsregionen - Bohusläns Museum - Bolagsverket - Polisen - Lantmäteriet - Kronofogden - Kriminalvården - Migrationsverket - Jordbruksverket - Bilprovningen - Boverket - Transportstyrelsen - Försäkringskassan - Arbetsförmedlingen - Arbetsmiljöverket - SOS Alarm - Svenskt Näringsliv - Vägverket - Kommuner - Statistiska Centralbyrån - Radiotjänst - Svenska Kyrkan
Stenungsunds kommun - kontakter - Miljö och Hälsa - Räddningstjänst - Överförmyndare - Arbetsmarknadsenhet - Socialförvaltning - Kultur och Fritid - Stadsbyggnad - Renhållningsbolag - Sotning - Elnätbolag - VA-enhet - Näringslivsenhet - Skolförvaltning - Södra Bohuslän Turistbyrå - Idrottsanläggningar m.m.
Utvecklingsområden ATTITYDER Bemötande – egna intressen Självbild/bild av andra Domare/servicegivare HANDLÄGGNING Att hantera regelverket Handläggningstider Godtycke Tillgänglighet KREATIVITET Att våga bjuda på sig själv Rum för kreativitet Statiska miljöer ORGANISATION/SYSTEMSystemfel Det bromsande regelverket Språk Blanketter och dokument En förtroendelös kultur SAMVERKAN Revirtänkande Byråkratisk djungel Samverkansbrist Okunskap om omvärlden
Avgörande skillnader - Personer/personligheter - Kulturer - policys - rutiner - Ledarskap
Redskap och metoder -Attityder -Ledarskap -Engagemang -Regeltillämpning -Inblick -Förståelse -Metodisk kreativitet -Skapande processer Förenkla – helt enkelt }
Mål med utbildningen Utbildningen ska leda till bättre och effektivare kontakter mellan kommunen och företagen. Utbildningen ska visa på metoder och verktyg som kan leda till utvecklade arbetssätt och ett positivt förhållningssätt till företagandet.