Utbildningen Förenkla - helt enkelt. Hur kan kommunen bli bättre på att möta företagen? = bättre företagsklimat.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Föräldramöte 12 september 2011
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Centrala innehåll och kunskapskrav
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Att söka och förvalta kunskap
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
ett utvecklingspartnerskap
Välkommen.
Utbildningen Förenkla - helt enkelt
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Erfarenheter av centraliserad studieadministration Eva Bäck HDa, Kassie Sundin HS.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Att skapa vägar in – arbete, utbildning och unga i utanförskap Leif Klingensjö Sveriges Kommuner.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
MODIGT MEDARBETARSKAP
Västra Götaland.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Bakgrund Fem underlag o Kulturens utmaningar och tendenser 2011 o Kommunernas kulturstrategiska arbete 2013 o Kulturplaner i Västra Götaland
Delaktighet.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Respekten för människan
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Kjell Mo 1 Chefer/ Normativ 1 dag Regional arena Lokal arena Insatser Sektorer DuC´s 3 dag Alla / övriga1 dag Störning Utbildningar ”Samverkansledning”
Företagsamma regioner runt hörnet Workshop, Reglabs årskonferens 2011 Lena Lundström & Bengt Westman.
Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011
Vision ”Skaraborgssamverkan ska initiera och stimulera ett frivilligt samarbete mellan kommunerna i Skaraborg i syfte att uppnå bättre ekonomi”
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Inger Krekula Länsstyrelsens handläggning av översiktsplaner (äv. ändring) Samråd om program Samråd om avgränsning MKB Samråd om förslag till.
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Den företagsamma förvaltningen
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Vid en svår olycka måste vi ha hjälp av samhällets resurser
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp Bild och form 20 september 2013.
The views expressed in this document are those of Region Västra Götaland and have not been endorsed by Equity Action Samling för social hållbarhet Handlingsplan.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Målavstämning 2014 Boende Detaljplaner och förnyelse Hemlösa Avsaknad av särskilda boendeformer inom LSS och socialpsykiatrin.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Kartläggning av förenklingsnätverk Juni 2015.
Finansiell samordning
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Juridiska skillnader mellan offentlig och privat hälsovalsenhet
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Erfarenheter från samstyrning Ewa Carlsson 1 juni 2015 Offentliga Rummet i Visby.
Integration Gävleborg 2.0
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Kulturlivet – kommunikation och samverkan Annette Bäck, Jesper Skånberg, Conny Nordsten, Gunvor Nordsten, Ruth Jackson, Lars Nordell Coach; Elisabeth Åkerman,
Välkommen! Foto: Ana Vera Burin Batarra Välkommen! Uppsala växer 13.30Hur jobbar kommunen med de frågor som är viktiga för näringslivet? 14.30Fika.
Vilka aktuella frågor arbetar SKL med? Gunilla Glasare.
En insiktsfull historia – Öppen jämförelse företagsklimat
FUTURUM NOBIS EST! Av Anna Sahlberg
Öppna geodata Att tänka på innan presentationen:
Gott samarbete primärvård - psykiatri
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Fem viktiga frågor – kartläggning för att förstå sammanhang
Förutom yrkeskunskaper…
Uppfattas vi så och vilket värde har det?
Halvtid GrönBlå Samverkan.
Regelförbättring/regelförenkling
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Utbildningen Förenkla - helt enkelt

Hur kan kommunen bli bättre på att möta företagen? = bättre företagsklimat

Framgångsfaktorer - Utbildningen stöd till intern process - Egen idé om vart ni skall - Inte bara näringslivskontoret - Viktigt område – nyckelpersoner - Mellanträffar - Upptäckare - Konstnär – Domare – Kämpe

Ett redskap för tillväxt

Offentliga kontakter - Skatteverket - Länsstyrelsen - Västra Götalandsregionen - Bohusläns Museum - Bolagsverket - Polisen - Lantmäteriet - Kronofogden - Kriminalvården - Migrationsverket - Jordbruksverket - Bilprovningen - Boverket - Transportstyrelsen - Försäkringskassan - Arbetsförmedlingen - Arbetsmiljöverket - SOS Alarm - Svenskt Näringsliv - Vägverket - Kommuner - Statistiska Centralbyrån - Radiotjänst - Svenska Kyrkan

Stenungsunds kommun - kontakter - Miljö och Hälsa - Räddningstjänst - Överförmyndare - Arbetsmarknadsenhet - Socialförvaltning - Kultur och Fritid - Stadsbyggnad - Renhållningsbolag - Sotning - Elnätbolag - VA-enhet - Näringslivsenhet - Skolförvaltning - Södra Bohuslän Turistbyrå - Idrottsanläggningar m.m.

Utvecklingsområden ATTITYDER Bemötande – egna intressen Självbild/bild av andra Domare/servicegivare HANDLÄGGNING Att hantera regelverket Handläggningstider Godtycke Tillgänglighet KREATIVITET Att våga bjuda på sig själv Rum för kreativitet Statiska miljöer ORGANISATION/SYSTEMSystemfel Det bromsande regelverket Språk Blanketter och dokument En förtroendelös kultur SAMVERKAN Revirtänkande Byråkratisk djungel Samverkansbrist Okunskap om omvärlden

Avgörande skillnader - Personer/personligheter - Kulturer - policys - rutiner - Ledarskap

Redskap och metoder -Attityder -Ledarskap -Engagemang -Regeltillämpning -Inblick -Förståelse -Metodisk kreativitet -Skapande processer Förenkla – helt enkelt }

Mål med utbildningen Utbildningen ska leda till bättre och effektivare kontakter mellan kommunen och företagen. Utbildningen ska visa på metoder och verktyg som kan leda till utvecklade arbetssätt och ett positivt förhållningssätt till företagandet.