Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Uppfattas vi så och vilket värde har det?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Uppfattas vi så och vilket värde har det?"— Presentationens avskrift:

1 Uppfattas vi så och vilket värde har det?
Vi vill vara kända för att vara öppna, trovärdiga och kreativa samhällsbyggare Uppfattas vi så och vilket värde har det?

2 Vilken statlig institution är bäst på medierelationer?
1 Vägverket 2 Polisen 3 Socialstyrelsen 4 Länsstyrelsen 5 Naturvårdsverket Riksdagen Skolverket Kommunikationsanalysen ”PR-Barometern Samhälle” bygger på telefonintervjuer med svenska journalister. Intervjuerna har genomförts av Aalund Research Center i Århus under perioden 15. oktober – 11. december 2008. PR-Barometer Samhälle arbetar med och tar del av inrikes journalister som har mer eller mindre frekvent kontakt med offentliga organisationer, institutioner och intresseorganisationer. Panelen är udvald efter relevans för undersökningen, deltagandet av jornalister är således både från nationella och regionala medier. 2008 är där 284 intervjuer genomförda med inrikes journalister, fördelat på följande typ av media: Vägverket - No. 1. Ett axplock av kommentarer Visar engagemang och angelägna, hög servicenivå De ger utskick, och lokal information både med riks- och lokal omfattning beträffande händelserna i länet Lätta att nå, tillmötesgående, snabba besked Förståelse för media och press och är alltid tillgängliga Alltid lättillgängliga. Förstår media och dess syfte Bra informationsavdelning Bra pressmeddelanden. Tillgängliga De är tillgängliga. De har en bra hemsida Dom är snabba och tydliga med information Dom har en bra infopolicy, syns på ett positivt sätt Källa: Aalund Research Center i Århus,15 oktober – 11 december 2008

3 Vägverket i media, jan – april 2009 tidningsartiklar
Källa: Cision Vägverket

4 Vägverket i media, jan – april 2009 tidningsartiklar + insändare
Källa: Cision Vägverket

5 Vägverket och miljöfrågor i media jan – feb 2009 tidningsartiklar + insändare
Källa: Cision Vägverket

6 Vägunderhåll och miljö i media jan – feb 2009 tidningsartiklar + insändare
Källa: Cision Vägverket

7 Reflektioner, miljökommunikation
Aktuell bild Ingen tydlig, enhetlig miljöimage Miljö framstår ofta som underordnat Andra sätter i stor utsträckning bilden Tänkbar strategi Identifiera önskad position: lösningar, innovation och förnyelse! Förenkla budskapen Mer av våra experter – vi är huvudaktör i 25 % av artiklarna (jmfr TS, 40 %) Vägverket

8 Kommunikation som förändringsverktyg av etablerade normer
Vägverket Kommunikation som förändringsverktyg av etablerade normer Alltid nödvändigt, aldrig tillräckligt

9 Kombination av strategier
Tid (2 - 3 veckor) Hög Låg Effekt ”Bombmattan” Tid (2 – 3 år) Hög Låg Effekt Organisk tillväxt Källa: Palm och Jarlbro, 2002 Vägverket

10 En tydlig avsändare och lagförändring ger resultat
Uppmärksamhet 90 % av fordonsförarna ska ha uppmärksammat att hastighetssystemet kompletteras med fler hastighetsgränser. Förmätning 65 % (jan -08) Mellanmätning 92 % (dec -08) Attityd och värdering 75 % av fordonsförarna ska vara positivt inställda till att hastighetssystemet kompletteras med fler hastighets-gränser. Förmätning 82 % (jan -08) Mellanmätning 83% (dec -08) Kunskap 75 % av fordonsförarna ska förstå varför hastighets-systemet kompletteras med fler hastighetsgränser. Förmätning 53 % (jan -08) Mellanmätning 64 % (dec -08) Bidra till att fordonsförarna känner till att trafiksäkerhets- och miljövinster nås genom att hastighetsgränserna hålls. (Styrkortsmål 75 %) Ej förmätning Mellanmätning 91% (dec -08) (TS 88% och Miljö 26%) Vägverket

11 Analysmodell, varumärkesbyrån Rewir
Indikatorns uppbyggnad De 6 transportpolitiska delmålen Indikatorer med varumärkesbäring Indikatorns uppbyggnad 1. Indikatorer för att mäta måluppfyllelse 2. De indikatorer som påverkas av Vägverkets förmåga att nå ut 3. Vilken betydelse har styrkan i varumärket för enskilda indikatorer? Kompletterande frågeställningar för analys Indikatorer med varumärkesbäring Kompletterande frågeställningar Varumärkets roll i måluppfyllelse 4. T ex Hur väl har ett arbetsgivarvarumärke byggts upp och vilket bidrag ger det till ”Ett jämställt transportsystem”? Varumärkets styrka (Attityd och kännedom)

12 Exempel på kopplingar mellan varumärke och mål
Vägverkets relationer med kollektivtrafiken Information i anslutning till investeringsobjekt och DoU Förmågan att kommunicera rätt förväntningar Trovärdighet att kommunicera vikten av att hålla hastigheten och att använda säkerhetsbälte Relationer med kommuner, länsstyrelser samt kommun- och regionförbund Vägverkets förmåga att kommunicera med potentiella medarbetare

13 Slutsatser från Rewir Vägverkets förmåga att förmedla kunskap, skapa positiva attityder och bygga goda relationer har stor påverkan på hur väl de transportpolitiska målen kan uppfyllas. Vägverkets varumärke är viktigt för hur väl myndigheten kan utföra sina uppgifter. I olika undersökningar kan konstateras att Vägverket lyckats bygga ett starkt varumärke i förhållande till jämförbara aktörer.

14 Positionering, myndigheter och verk 2008
Attityd, medelvärde Positionering, myndigheter och verk 2008 Räddningsverket Kustbevakningen Polisen Naturvårdsverket Konsumentverket Tullverket Vägverket Skatteverket Sveriges Riksbank Folkhälsoinstitutet SAS SJ Riksgäldskontoret Konkurrensverket Riksdagen LFV Banverket Posten Sveaskog Finansinspektionen Datainspektionen Regeringskansliet Försvarsmakten Akademsika Hus Socialstyrelsen Ekonomistryrningsverket Statens Fastighetsverk Boverket Försäkringskassan AP Fastigheter EU-kommissionen Arbetsförmedlingen Kännedom, medelvärde Migrationsverket Kännedom

15 Jämförelse: Vägverket, Banverket och LFV
Attityd, medelvärde Synovate 2008 Vägverket Banverket LFV 2008 2007 2006 2005 2007 2008 2008 2006 2007 2005 2005 2006 Kännedom, medelvärde


Ladda ner ppt "Uppfattas vi så och vilket värde har det?"

Liknande presentationer


Google-annonser