Strukturera webbplatsens innehåll utifrån målgruppernas behov

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Väljarnas syn på välfärden Utmaningar, möjligheter, konfliktområden
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Malmö stads riktlinjer för det politiska samarbetet under mandatperioden 2007 – (budget 2008) Fler hyresrätter skall byggas och hyresrätten skall.
Bättre mat och hälsa för äldre
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
ARKISTOLAITOS Arkivverket Projekt för förnyelse av webbplatsen.
Biståndsbedömning Ansökan - beslut
Projektföljeforskning
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Aktivitetsrapporter – Hur går det?
Piteå kommun som samhällsbyggare Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Får kommunens invånare veta det de vill veta? Granskning av kommunernas hemsidor 2006 Stefan Fölster Monica Renstig.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
BREDDAD REKRYTERING.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Välkommen till årets andra nätverksträff Sundsvall 30 maj, 2006 Funda Denizhan och Magnus Burell Verva, Nätverket 24-timmarswebben.
Vilka är lokalpolitikerna i Halland och hur nöjda är medborgarna?
:58 Hjälp oss att göra ST bättre1 Response Log.
Fråga 1: Om ledamöter i ALF- kommittén har haft personlig fördel avs kommitténs bedömning av deras ansökningar? Fråga 2: Om kvinnliga & manliga ledamöter.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Nacka kommuns attitydmätning bland kommuninvånarna 2003 Januari/februari 2003.
Lidingö Stad Medborgarundersökning Genomförande - Fjärde medborgarundersökningen – tidigare 2007, 2009 och Totalt genomfördes telefonintervjuer.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Presentationens avskrift:

Strukturera webbplatsens innehåll utifrån målgruppernas behov Marie Carlberg, informationsansvarig Simrishamns kommun Vervas nätverksträff i Umeå 2007-04-24

”Där alla tänker lika, blir det inte mycket tänkt.” Voltaire

Simrishamns kommun 19 500 invånare, nästan 5 000 är över 65 år. 6 000 bor i Simrishamn, stad med anor från 1200-talet. Flera små men kända orter och byar i kommunen: Kivik, Skillinge, Hammenhög och Brantevik. Största näringarna är jordbruk, fiske och förädlingsindustri inom dessa områden. Utpräglad turist- och kulturkommun.

simrishamn.se till och med 2006-06-07

Milstolpar Vi ska genomföra en webbplatsundersökning.    

Milstolpar Vi ska genomföra en webbplatsundersökning. Vi ska utgå från strukturen som tagits fram av nätverket e24.    

Struktur enligt e24 Ingångssida, snabbval: A-Ö/SÖK, Bibliotek, Blanketter, Kartor, Kommunikationer, Kontakta oss, Lediga jobb, Näringsliv, Självbetjäning, Tillgänglighet Snabbmenyer: Aktuellt, Bygga & Bo, Kommunfakta, Kultur & Fritid, Miljö & Hälsa, Politik & Påverkan, Barn & Utbildning, Turism, Vård & Omsorg, Individ & familj, Räddning & Säkerhet    

Milstolpar Vi ska genomföra en webbplatsundersökning. Vi ska utgå från strukturen som tagits fram av nätverket e24. Vi ska ha ett publiceringsverktyg som används av många.    

Milstolpar Vi ska genomföra en webbplatsundersökning. Vi ska utgå från strukturen som tagits fram av nätverket e24. Vi ska ha ett publiceringsverktyg som används av många. Vi ska bygga en fullt ut tillgänglig webbplats. Aldrig mer rött kort!    

Vilka är besökarna? Åldersfördelning Medeltal kommuner: 9/19/39/26/ 8 Simrishamn: 8/11/31/37/13

Parameter Simrishamn Medeltal kommuner Grafik 3,5 3,8 Struktur 3,4 3,6 Information 3,5 3,7 Användarvänlighet 3,5 3,7 Förväntningar 3,2 3,5 3,43 i genomsnitt, högst bland övriga kommuner låg vår grannkommun Tomelilla med 3,85. Allvarligt faktum var att 22 % inte hittade vad de sökte, 47 % bara delvis.

99 kommentarer, varav 1 positiv Sökfunktioner, 9 kommentarer Uppdateringar, 6 kommentarer Länkar och dyl., 14 kommentarer Grafik och layout, 22 kommentarer Kontakter, 10 kommentarer Turism, 15 kommentarer Tomter, 9 kommentarer Specifika områden, 14 kommentarer

Sammanfattning Besökaren är en kvinna, kommuninvånare 30–45 år med högre utbildning. Hon söker främst allmän kommuninformation samt kultur och nöjen. Betygen på webbplatsen är svaga och har av besökarna rankats som den sämsta av de hittills utvärderade. Endast 3 av 10 besökare har funnit vad de sökte. De kritiska besökarna är de med högre utbildning som använder Internet mycket och har besökt webbplatsen tidigare.

Besökarna saknar främst Bättre grafik och layout Länkar och sökvägar för att finna specifik information Kontakter i kommunen Turistinformation Tomter En uppdaterad och ”modern” webbplats

Förslag till förbättringar • Gör om första sidan i stort fönster. Se över strukturen och lägg en topp- eller vänstermeny där besökarna kan se var de är med både underrubriker samt övriga områden. Lägg upp en Kontakta oss-funktion. Lägg ut en sökmotor. Håll sidan uppdaterad genom en mycket decentraliserad organisation. Gör loggan klickbar till första sidan. Överväg att integrera turistbyråns webbplats, alt. gör tydliga länkar.

simrishamn.se till och med 2006-06-07

Milstolpar Vi ska genomföra en webbplatsundersökning. Vi ska utgå från strukturen som tagits fram av nätverket e24. Vi ska ha ett publiceringsverktyg som används av många. Vi ska bygga en fullt ut tillgänglig webbplats. Aldrig mer rött kort! Redovisning av enkäten – simrishamn.se var sämst av alla.    

Milstolpar Vi ska genomföra en webbplatsundersökning. Vi ska utgå från strukturen som tagits fram av nätverket e24. Vi ska ha ett publiceringsverktyg som används av många. Vi ska bygga en fullt ut tillgänglig webbplats. Aldrig mer rött kort! Redovisning av enkäten – simrishamn.se var sämst av alla Vi fick 500 000:- till ny webbplats (100 000 i reserv).    

Milstolpar Vi ska genomföra en webbplatsundersökning. Vi ska utgå från strukturen som tagits fram av nätverket e24. Vi ska ha ett publiceringsverktyg som används av många. Vi ska bygga en fullt ut tillgänglig webbplats. Aldrig mer rött kort! Redovisning av enkäten – simrishamn.se var sämst av alla. Vi fick 500 000:- till ny webbplats (100 000 i reserv). Vi valde en leverantör som levererar med tillgänglighetsgaranti.    

www.simrishamn.se 2006-06-08

www.hm.com ”Den här delen av hm.com är optimerad för Internet Explorer 6.0 och Firefox 1.5 eller senare. Vi kan därför inte garantera full funktionalitet i andra versioner av webbläsare.” = Vi är inte intresserade av dig som kund.

Undersökning i 11 Skånekommuner • 2 700 invånare telefonintervjuades. • Det invånarna vill ha är både information och interaktiva tjänster, men med tonvikten idag lagd på information. På lite mer sikt önskar de även kunna fylla i blanketter och då ska dessa helst kunna fyllas i direkt på webben. • Viktigast är Turism/Underhållning/Kultur (38 %), Politikerkontakt (37 %), Förenings- och fritidsaktiviteter (30 %), Tekniska tjänster, skola/utbildning, bostad/bygglov (20-25 %), Barnomsorg, Miljö och hälsa, Kommunala handlingar (15 %), Äldre- och handikappomsorg (10 %).     

Andras utvärderingar av www.simrishamn.se • Alltid fått grönt från Verva. • Enda kommunen i Skåne som fick ++, högsta poäng i teknik och rätt kodning, när Funka Nu på uppdrag av Handikapporganisationernas samarbetsorgan granskade alla skånska kommuners webbar (ett minus på pedagogik). • Plats 15 av 290 när Svenskt Näringsliv granskade hur kommunerna redovisar kvalitet inom skola, hemtjänst och äldreomsorg på sina webbplatser. • Nominerad till bästa offentliga webb i EpiServer Awards.      

Problem och lärdomar • Förankringen inåt i organisation var bristfällig. • Tidspress. • Vi förlitade oss för mycket på webbredaktörerna och förvaltningscheferna; borde ha kollat upp bättre. • Två ingångar: Vad söker du? och Vem är du? Vi hinner inte med. • Svårt för organisationen att tänka digitalt. • Svårt för många att tänka utanför sin avdelning/förvaltning.    

Det bästa vi gjorde • Byggde en tillgänglig webb enligt Vägledningen. • Valet av leverantör som levererar med tillgänglighetsgaranti. • Valet av ett lättanvänt publiceringsverktyg. • Nätverket e24 – tänket utifrån och in. • Användarenkäten som stöd. • Lierade oss med rätt personer, lobbning. • Fick in turistbyrån i gemensam webb. • Skapade förväntningar.

”Där alla tänker lika, blir det inte mycket tänkt på dem som inte tänker som vi.” Fritt efter Voltaire Tack för att du lyssnade! Vill du veta mer om www.simrishamn.se? marie.carlberg@simrishamn.se, 0414/0709-81 91 06