Aktivt liv i byggda miljöer MManual för kommunal planering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer

Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Trygghetsmätningen 2011 Borås
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Hälsosamma Sverige. Arbetsgruppen •Filippa Reinfeldt, Ordförande •Saila Quicklund •Inger René •Carl-Johan Sonesson •Jenny Petersson •Rasmus Törnblom •Johan.
Energiledningssystem
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Fragmentering av landskap Andreas Seiler Inst. för ekologi, SLU
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret
Rapport skolvägsundersökning Ekängskolan
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB.
Möjligheten att röra sig i grannskapet
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Den byggda miljöns påverkan på fysisk aktivitet
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD)
Klimat och transporter
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
FISKSÄTRADIALOGEN INTERVJUER I samband med Fisksätradialogen pågår olika aktiviteter, en av dem är att ungefär intervjuer har genomförts under januari/februari.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Djurhållning i planeringen
Vad kan man vinna? Hälsoekonomi med samverkansperspektiv
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Lokala miljömål och nationellt stöd Resultat av SKL:s enkät och djupintervjuer 2011 och 2012 Kerstin Blom Bokliden, SKL Miljömålsdagarna den maj.
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun.
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
1 Handlingsprogram för folkhälsoarbetet Fastställt av regionfullmäktige i september FHK2003.
Infrastrukturplanering
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
JH Skyttesportförbund Agenda VadTidVem Inledning/presentation 10 minJH SSF/Leif Fakta om idrottsrörelsen Sverige och i länet 30 minLeif JH.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
Medborgarundersökning 2011 Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2011/ resultat Nacka kommuns tilläggsfrågor - jämförelser med de Stockholmskommuner.
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) På väg mot.
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
Gator och parker, Umeå kommun
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Samrådsförslag.
Bostäder anpassade för äldre?
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Borås Stad Certifierad av WHO som en Säker och trygg kommun sedan 1998
Mål – ett tryggare Stieg Trenters torg och Farsta strand
Presentationens avskrift:

Aktivt liv i byggda miljöer MManual för kommunal planering Johan Faskunger Fil dr Fysisk aktivitet & hälsovetenskap johan.faskunger@proactivity.se

Upplägg på föreläsningen: Inledning Den byggda miljöns betydelse Manualens innehåll Frågor för workshopen Diskussion

Inledning

Trender som påverkar fysisk aktivitet: Ökat bilåkande Mindre aktiv transport Ökat stillasittande på arbetsplatsen Ökad mediakonsumtion Minskad rörelsefrihet för barn Teknologi minskar energiförbrukning Stort intresse för idrott, träning och motion!

Den byggda miljöns betydelse för fysisk aktivitet

Vad fungerar för att öka fysisk aktivitet? Område: Antal studier: Bevis: Användbarhet: Skolinsatser för att minska TV-tittande 3 Otillräckliga bevis för ökad fysisk aktivitet; bevis för minskat TV-tittande Mer forskning krävs Familjestöd till aktivitet 12 Otillräckliga bevis. ”Community interventions” 9 Starka bevis Effektiv i olika sammanhang och grupper Beteendeförändring 20 Skapa stödjande miljö och policy Kahn et al (2002) The effectiveness of interventions to increase physical activity: A systematic review. Am J Prev Med. 22 (45): 73 – 107.

NICE (2008). Promoting and creating built or natural environments that encourage and support physical activity: Hastighetsreducerande åtgärder  Ökad gång, cykling och barns lek utomhus. Färre trafikolyckor Bygga rekreationsstråk (multi-use trails)  Ökad gång och cykling. Stänga av bostadsgator/minska biltrafik  Ökad gång sannolikt även cykling. Bygga cykelinfrastruktur i och utanför tätort  Ökad cykling, färre trafikolyckor. Bygga säkra skolvägar för gång och cykling  Ökad gång och cykling. Förändra strukturen och miljön runt omkring gatunätet Ökad gång. Ökad utomhusvistelse för barn NICE (2006, 2008) Interventions that use the environment to encourage physical activity. London, NHS.

NICE (2008). Promoting and creating built or natural environments that encourage and support physical activity: Förnya och utveckla parker  Ökad gång, medvetenhet om park som plats för motion Förbättra arbetsplatsens fysiska miljö för fysisk aktivitet  Ökad fysisk aktivitet ”Snygga upp” i trapphus  Ökad användning av trappan Införa trappbudskap vid rulltrappor  Ökad användning av trappan  Insatser som förbättrar infrastrukturen för gång- och cykeltrafik, trappbudskap och målade figurer/slingor klassades alla som mycket kostnadseffektiva. ”Kostnadsnyttoanalys” av GC-banor  1:11. NICE (2006; 2008) Interventions that use the environment to encourage physical activity. London, NHS.

Finns att ladda ned från: www.fhi.se Bostadsområdets påverkan Tillgänglighet & närhet till “platser” Trygghet & säkerhet Aktiv transport Inomhusmiljöer Barns miljöer för fysisk aktivitet Äldres miljöer för fysisk aktivitet

Närhet, tillgänglighet, användbarhet Park och natur Service och affärer Kollektivtrafik Motionsanläggningar Gång- och cykelstråk Näridrottsplatsen i Åby, Mölndals kommun

Antal svårt skadade och dödade trafikanter i Göteborg och Stockholm 1990-2007 SCB, SIKA och Vägverket

Antal svårt skadade och dödade cyklister i Göteborg och Stockholm 1990-2008 SCB, SIKA och Vägverket

Göteborg: 8 miljarder kr i samhällsnytta!!! Kostnad för trafikolyckor + fallolyckor 2000-2007: 15 miljarder Fartdämpande anordningar: 170 mkr Ökat underhåll: 30 mkr Samhällsekonomisk nytta = 8 miljarder kr Trafikkontoret i Gbg (2009) Historik, kunskap och analys för trafiksäkerhetsprogram 2010-2020

Hastighetsreducerande åtgärder - avsmalningar…

Hastighetsreducerande åtgärder - fartgupp

Hastighetsreducerande åtgärder – lugna gatan…

Cykelparkeringar vid viktiga destinationer…

Manualens innehåll:

Tillgänglighet Användbarhet Närhet

Närhet Det faktiska geografiska avståndet! Vilket är 25 % längre än fågelvägen…

Tillgänglighet Handlar om hur pass lätt och tryggt det är att nå en viss målpunkt Fysisk och mental tillgänglighet Inte samma för alla grupper Olika tider på dygnet Olika färdmedel

Funktionalitet, kvalitet, skötsel, mångfald av användnings-områden Användbarhet Funktionalitet, kvalitet, skötsel, mångfald av användnings-områden

Vilka aktiviteter??? Promenad fritid Cykling fritid Aktiv transport, promenad Aktiv transport, cykling Aktiv transport, annat Barns lek utomhus Rekreation, friluftsliv Motion och träning Idrott och elitidrott Spontanidrott Utevistelse vuxna ”Liv och rörelse”

Vilka grupper??? Hela befolkningen Barn Ungdomar (11-18 år) Unga vuxna (18-39) Medelålders (40-65) Yngre äldre (65-75) Äldre äldre (75 +) Personer med funktionsnedsättning Flickor / pojkar Män / kvinnor Boende i utsatt område

Vilka områden??? Barns skolväg Bostadsområdet Gångbanor, trottoarer tätort Cykelbanor, tätort Promenad- och cykelstråk Grönyta, park, grönområde Lekplats Förskolegård / skolgård Näridrottsplats Anläggning för rekreation Idrottsanläggning

Behovsanalys, ett exempel: Beteende: 50 % av eleverna på skolan går eller cyklar regelbundet till skolan enligt enkät till föräldrarna Närhet: 85 % av eleverna bor inom gång- eller cykelavstånd från skolan enligt GIS-analys Tillgänglighet: 20 % av eleverna har en säker och trygg skolväg för gång eller cykel enligt tillgänglighetsanalys Användbarhet: Underhåll och snöröjning på GC-banorna håller för låg standard. Elever och föräldrar har klagat på dålig belysning, speciellt vid korsningar

Rekommendationer, minsta avstånd till målpunkter (det verkliga gångavståndet från adresspunkter)

Exempel på indikatorer Närhet: Närpark, liten grönyta, mindre lekplats: 50 m Lokalpark, mindre grönområde, bollspel, lekplats: 200 m Stadsdelspark, större grönområde (minst 10 hektar): 500 m Idrottsplats, motionsanläggning, näridrottsplats, elljusspår, friluftsområde: 2,5 km Små och stora tysta områden: 300 m resp 2,5 km

Exempel på indikatorer Tillgänglighet: Andel grundskolebarn i kommunen som har en osäker och otrygg skolväg för att på egen hand gå eller cykla till skolan från bostaden Andel barn som har en osäker och otrygg cykelväg till en idrottsanläggning enligt TVISS Andelen butiker i kommunen som inte uppnår cykelparkeringsnormen: minst 20 platser/1000m2 Andelen lokalgator med högre skyltad hastighet än 30 km/tim

Exempel på indikatorer Användbarhet: Andel förskolor i kommunen som har en oattraktiv gård för lek och rörelse enligt instrumentet OPEC Andelen dubbelriktade cykelbanor i kommunen som inte har en bredd på minst 3 m Andelen busshållplatser i kommunen som inte har en cykelparkering med hög standard Andelen av gång- eller cykelvägar med belysning (egen eller delad)

Bilaga 1: Matris med enkla planeringsmått (från Sociotophandboken) Bollspel Lek o parklek Löpträning Pulkaåkning Skridsko Bad Grön oas Picknick Vild natur Utsikt

Bilaga 2: ”Hushållsenkät” om förutsättningarna till fysisk aktivitet i bostadsområdet Service och utbud Utseende och attraktivitet Trygghet Trafik Underhåll och skick

Bilaga 3: Frågor till intervjuer o fokusgrupper Hur tryggt upplever du att det är att gå och cykla till olika målpunkter? Vad finns det för hinder till fysisk aktivitet i ditt bostadsområde? Hur är belysningen i ditt kvarter? Vad är bra med ditt bostadsområde? Vad är mindre bra?

Bilaga 4: ”Cykelenkät” Enkelt och bekvämt att cykla till din destination? Fanns det utrymme att cykla säkert och tryggt? Hur var underlaget på din rutt? Hur upplevde du korsningarna? Hur skötte sig andra trafikanter på din resa?

Bilaga 5: Kartläggningsverktyg Områdets karaktär Promenad- och gångtrafik Trygghet Säkerhet Utbud och anläggningar

Johan Faskunger Fil dr Fysisk aktivitet & Folkhälsa Kurser johan.faskunger@proactivity.se 070 – 272 33 99 Kurser Föreläsningar Utredningar Skribentuppdrag

Workshopuppgifter: Hur kan ni använda manualen? Hur få in manualen i det dagliga arbetet? Vilka hinder o svårigheter finns? (Vad tycker ni om innehållet?)

Dag 1: Hur uppnå politisk enighet för frågan? Kort tid att reagera och påverka. Sidovagnsspåret problem. Formulera målen positivt! Konkretisera målen. Slippa vara nejsägare hela tiden. Kommer in för sent i processen eller inte alls. Pratar olika språk. Inte vara rädda att lyfta in fler grupper. Viktigt att på högre nivå integrera frågan…olika myndigheter.

Dag 2: Plocka ideer från manualen till pågående projekt, i redan bygga miljöer, ställa krav på utförarna, se till att kommuner fullföljer planer, ha med intentioner i ÖP och koppling till DP, utvärdering – intentionerna, våga diskutera motsättningar, ingen naturlig ”ingång” för våra frågor i kommunen, risk för hyllvärmare?, hållbar utveckling, hur skapa rätt kontaktytor mellan olika sektorer m fl?, få igång kunskapsutveckling med politiker. Viktigt med uppföljning / återkoppling, viktigt att vikta åtgärder för att kunna underlätta prioriteringar, medborgarbudget Uddevalla, trygghetsvandringar med barn, går det att använda checklistan för villaområden?