(CAP-) Övervakning av tvärvillkoren på mjölkproducerande gårdar Utbildning i tvärvillkoren för rådgivarna för systemet för jordbruksrådgivning Rådgivningsdel.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Livet på bondgården Sjövik -berättat av kossan Linda.
IHR 2005 Hur mycket kan du?. Inledning Här kan du kontrollera hur mycket du kan om det internationella hälsoreglementet, IHR Du får bedöma tio påståenden,
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
1 Övervakning av djursjukdomar Evira Obs! Endast gällande författningar är officiella källor.
Övervakning av främmande ämnen - förbjudna ämnen •Utbildning i tvärvillkoren för rådgivarna för systemet för jordbruksrådgivning •Rådgivningsdel 5. Livsmedel.
Aktuellt från Evira Katja Korkalainen Enheten för foder- och gödselkontroll Utbildning om vårens stödansökan 2014.
Egenkontroll vid livsmedelshantering !
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Tvärvillkorsutbildning Utbildning Jönköping 17 juni 2009.
Tvärvillkorskontroller djurskydd
Årsuppföljning LSO.
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Säkert Bondförnuft Handledarens namn Handledare i Säkert Bondförnuft.
Systematiskt arbetsmiljöarbete
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
Tvärvillkor – Djurskydd Mirjam Håkansson Djurskyddsinspektör/Lantmästare Enheten för häst, fjäderfä och vilt EG-direktivens.
Livsmedelslokaler - Restauranger, caféer, butiker, etc.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Bättre fälla än fria? •Villkor kan vara objektiva (mätbara) eller subjektiva (förutsätta bedömning) •Kontrollanten väljer inte vad som ska kontrolleras,
Landstinget i Östergötland
Hantering av brännbart avfall
Revision SITHS 2013 Extern revision på SITHS-anslutna organisationer
Sven Engström Distr.läk. Med.dr. Primärvårdens FoU enhet Jönköping
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Universitetsbaserade uppfinningar
Strandskydd och miljöpolitik
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Hygienen i ladugårdar Utbildning i tvärvillkoren för rådgivarna för systemet för jordbruksrådgivning Enheten för livsmedelshygien Avdelningen.
Handläggning enligt SoL
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Barn som far illa Region Skåne
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Vad vet vi, hur ser det ut? Fokus: utveckling, indikatorer Tylösandsseminariet, 3 -5 september Håkan Leifman, Direktör, CAN.
Ny strandskyddslagstiftning
Rättsregler för rättsintyg
Tvärvillkorskontroller inledning
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Tillsynstillsynserfarenheter 2014 Helle Unosdotter och Börje Karlsson
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Provtagningens betydelse! 20 § Provtagning av avfallet ska ske enligt en provtagningsplan som ska utarbetas i enlighet med SS-EN 14899:2005 (NFS 2010:4)
Utbildning om tvärvillkoren/foder Utbildning om tvärvillkor för rådgivare inom systemet för jordbruksrådgivning Böle FODER Sakkunnig.
Övervakning av miljöstöd 2007 Maija Kyrö JSM / Stödenheten.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 4. Bered, fatta och effekturea ärendebeslut 28/ Sofia Wallgren Nyps utbildning- Projektmedel.
ABP Kerstin Edeen
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Delegering Vem får delegera?
Vad gör polisen i miljöbrottsutredningen?
Avvikelserapporter Fysiologiska avdelningen VO Diagnostik.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
ProAgria 2015 Medicinering av djur i ekoproduktion
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Samverkan.
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Kvalitetsarbete.
Enheten för foder och djurprodukter
Hållbar användning av bekämpningsmedel
SMR 9 djursjukdomar TSE , kurs för tvärvillkorsrådgivare.
Presentationens avskrift:

(CAP-) Övervakning av tvärvillkoren på mjölkproducerande gårdar Utbildning i tvärvillkoren för rådgivarna för systemet för jordbruksrådgivning Rådgivningsdel 5. Livsmedel Helsingfors Obs! Endast de senaste gällande bestämmelserna är officiella källor.

Lagstiftningsgrund och verkställighet Lagstiftningsgrund •EG:s hygienförordningar 852/2004 och 853/2004 •Livsmedelslagen 23/2006, hygienförordningen för primärproduktion 134/2006 Verkställighet •JSMf om övervakningen av tvärvillkor som gäller folkhälsa, djurhälsa, växtskydd och anmälan om sjukdomar 181/2006

Verkställighet JSMf 181/2006 •Indikatorgrupper •11 § växtskyddsmedel •12 § foder •13 § hygien på mjölkproduktionsenheter •14 § ämnen som är förbjudna för animalieproduktionsdjur samt främmande ämnen •15 § övervakningen av salmonella på fjäderfäanläggningar •16 § anmälan av djursjukdomar

Genomförande av övervakningen •100 mjölkproduktionsenheter år 2006 (70 år 2007), ett urval av kontrollen av främmande ämnen •Vid samma besök provtagning för kontrollen av främmande ämnen av ett levande djur och kontroll av ladugårdens hygien i fråga om CAP-indikatorerna – på grund av kontrollen av främmande ämnen får kontrollanten inte vara den veterinär som i huvudsak behandlar gårdens djur •JSMf 181/ § Utförande av kontrollerna – i fråga om kontroller av ladugårdens hygien är länsstyrelsen och av länet förordnad tjänsteveterinär behöriga myndigheter

Innehållet i CAP-övervakningen på mjölproduktionsenheter •endast fyra indikatorer kontrolleras, och därför •ersätter den inte den normala hygienkontrollen •Veterinären skall enligt lagstiftningen om tvärvillkoren göra en anmälan till länet om det i den normala hygienkontrollen upptäcks brister i någon indikator  gården sätts under CAP- övervakning i fråga om ladugårdens hygien

Övervakningsindikatorer för hygienen på mjölkproduktionsenheter 1/2 1.För avkylning och förvaring av mjölken finns ett särskilt utrymme (mjölkrum) som inte är i direkt förbindelse med djurhållningslokalerna och inte med andra lokaler varifrån smuts kan föras till mjölkrummet. 2.I mjölkrummet utförs inga andra uppgifter än hantering av mjölk och av de redskap och maskiner som behövs för mjölkhantering.

Övervakningsindikatorer för hygienen på mjölkproduktionsenheter 2/2 3.Kvaliteten på vattnet som används till att rengöra och skölja maskiner och redskap för mjölkning och hantering av mjölken har utretts. 4.Gården har bokföring för minst ett års tid över den mjölk som den automatiska mjölkningsanläggningen separerat.

Övervakningsindikator 1 / tolkning För avkylning och förvaring av mjölken finns ett särskilt utrymme (mjölkrum) som inte är i direkt förbindelse med djurhållningslokalerna och inte med andra lokaler varifrån smuts kan föras till mjölkrummet. •Mjölkrummet skall avskiljas från sådana lokaler genom ett mellanrum och två stängbara dörrar eller med en dörr, och i detta fall får luftströmmen inte gå från de smutsiga lokalerna mot mjölkrummet. •Vid bedömningen av hur omfattande och allvarlig försummelsen är beaktas i synnerhet omständighetens inverkan på mjölkens livsmedelshygieniska kvalitet.

Övervakningsindikator 2 / tolkning I mjölkrummet utförs inga andra uppgifter än hantering av mjölk och av de redskap och maskiner som behövs för mjölkhantering. •I mjölkrummet får man hantera mjölk och de redskap och maskiner som behövs vid mjölkhanteringen, t.ex. utrustning som används vid mjölkningen och bedömningen av mjölkens kvalitet samt juverdukar. •Hur omfattande försummelsen är beror på hur många uppgifter som inte hör till mjölkrummet som ändå utförs där, och vid bedömningen av hur allvarlig försummelsen är beaktas vilken inverkan försummelsen har på mjölkens livsmedelshygieniska kvalitet.

Övervakningsindikator 3 / tolkning 1/3 Kvaliteten på vattnet som används till att rengöra maskiner och redskap för mjölkning och hantering av mjölken har säkerställts. •För rengöring och sköljning av maskiner och redskap som används vid mjölkning och hantering av mjölken får endast sådant vatten användas som har undersökts före användning. Efter att vattnet börjat användas skall vattenkvaliteten undersökas regelbundet, dock minst vart tredje år. •Författningarnas krav på kontroll och bevarande av kontrollintyg har ändrats På grund av detta har det år 2006 räckt att gården, för det vatten som används, kunnat visa upp ett kontrollintyg för tiden – Vid vattenkontroll efter detta iakttas den nya bestämmelsen.

Övervakningsindikator 3 / tolkning 2/3 Kvaliteten på vattnet som används till att rengöra maskiner och redskap för mjölkning och hantering av mjölken har säkerställts. •Den som bedriver primärproduktion kan själv bedöma färgen och lukten på vattnet, och en skriftlig beskrivning av detta skall uppvisas. •Kopia av kontrollintyget eller annan motsvarande handling med vilken aktören kan påvisa ursprunget för det vatten som används samt genomförda vattenkontroller. •Att intyget saknas anses inte vara en försummelse ifall det sänds till kontrollanten inom två veckor efter kontrollen och om det framgår av dokumentet att provet har tagits och avtalet ingåtts före kontrollen.

Övervakningsindikator 3 / tolkning 3/3 Kvaliteten på vattnet som används till att rengöra maskiner och redskap för mjölkning och hantering av mjölken har säkerställts. •Försummelser med vattenkontroll och i kontrollfrekvensen inverkar på försummelsens omfattning. I bedömningen av hur allvarlig försummelsen är beaktas dess inverkan på mjölkens livsmedelshygieniska kvalitet.

Övervakningsindikator 4 / tolkning 1/3 Gården har bokföring för minst ett års tid över den mjölk som den automatiska mjölkningsanläggningen separerat. •Den automatiska mjölkningsanläggningen skall ha ett separeringssystem som självständigt upptäcker och separerar mjölk som uppvisar förändringar från sådan mjölk som är avsedd att användas som livsmedel. Systemet skall på förhand kunna ta emot inmatade uppgifter om djur vars mjölk separeras från övrig mjölk, t.ex. om medicinerade djur och om djur som just har kalvat.

Övervakningsindikator 4 / tolkning 2/3 Gården har bokföring för minst ett års tid över den mjölk som den automatiska mjölkningsanläggningen separerat. •Den automatiska mjölkningsanläggningen skall ha ett system som lagrar uppföljningsuppgifter över all mjölk som separerats för varje djur. Produktionsenheten skall ha en bokföring över separeringen för minst ett års tid. Bokföringen skall kunna granskas av tillsynsmyndigheten. •Vidare skall en automatisk mjölkningsanläggning från och med ha ett system som lagrar uppföljningsuppgifter om huruvida ett separeringssystem för mjölk som uppvisar förändringar är i bruk eller ej. •År 2006 kontrolleras verksamheten från och med

Övervakningsindikator 4 / tolkning 3/3 Gården har bokföring för minst ett års tid över den mjölk som den automatiska mjölkningsanläggningen separerat. •Hur omfattande en försummelse är beror på i vilken omfattning den automatiska mjölkningsanläggningens separeringssystem för mjölk som uppvisar förändring varit i användning och om aktören har bokföring över den separerade mjölken för varje djur. •Bedömningen av hur allvarlig en försummelse är baserar sig på om den automatiska mjölkningsanläggningens separeringssystem använts och på hur väl den förändrade mjölken har separerats samt hur försummelsen inverkar på mjölkens livsmedelshygieniska kvalitet.