Äppelhyllevardag Nätverksträff för Äppelhyllebibliotek, 20131105 Lisa Börjesson, Inst. för ABM, Uppsala Universitet & Jenny Nilsson, MTM.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

1 Unga om sin boendesituation 28 juni 2012 Projekt © Novus.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Källbystugans kvalitetsarbete
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
Pedagogisk dokumentation
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
Arbetsplan för skolbiblioteket
Vad har MTM som passar Äppelhyllan?
Sundsvalls kommuns stora jobbsatsning
Sammanställning ledarenkät Antal ledare i IF Väster ca 75 st Inkomna enkätsvar 23 st Din förening i väster…
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Hej och välkomna!.
Lägga in ett PM – så här gör man…
Exempel på analys och handlingsplan
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
Undervisa tillgängligt!
Unik Meet - logo Här hittar du några förslag på hur ni kan skapa er regionala/lokala variant av Unik Meet – logo Logon är tänkt att användas i marknadsföringen.
Matematiska resonemang på universitetsnivå – hur ser tentorna ut och vad tycker lärarna? Ewa Bergqvist, Umeå universitet.
Taktila bilderböcker för fler barn!. Ny lag – nytt uppdrag Nya upphovsrättslagen 2005 gav fler rätt att få anpassad bild Nytt uppdrag för TPB fr o m 2006.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
 Välkomna!   Vad har hänt sen sist?  Genomgång av nya funktioner  Statistik  Genomförandeplaner  Vilken metodik hade vi för att ta oss hit? 
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Outline för dagens övning
Hur styr beteenden rollerna i klubben
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
5S grunden för allt förbättringsarbete
Hur jobbar vi fram en MARKNADSPLAN? SPF-KURS Rune Kjernald.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
En guide för arbeten i SO
Marknadsföring och försäljning
VÄLKOMNA!. Presentation Porträttet Film ”Om engagerad 2.0” Vilka förväntningar har du på denna utbildning?
Marknadsundersökning Förvaring sep 2009 Sverige. Genomförande Undersökningen är genomförd av Norstat på uppdrag av JM AB/Seniorgården AB. I Sverige är.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Marknadsföring av Projekt X
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Version 1.2 Övningsuppgift Administrativt meddelande Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. Klicka var som helst för att börja. Version 1.1.
MELLANTID 1 Presentationer kommunen ska leverera till facilitatorn innan Forum 2: Roadmaps Undersökningar i tvillingpar.
Revisionen reviderad - en rapport om en kommunal angelägenhet ESO-rapport Docent Olle Lundin Uppsala universitet.
Idrott och hälsa 1.
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
GUL-adm - ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Cilla Häggkvist, Uppsala universitet.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Idrott och hälsa 1. Vem är MT? Maria Talevska Hemsida: mariatalevska.weebly.com.
Idrott och hälsa 1. Vem är MT? Maria Talevska Larsson Hemsida: mariatalevska.weebly.com.
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
Dagens upplägg Reflektioner sedan i fredags Målsättningen med utbildningen Fortsatta planeringen Gruppdiskussion kring nuläge Presentation av redskap.
Nätverksträff för lärare i fritidshem
777 förslag Annika Nilsson Tomas Chicote
Alla kan läsa och hör sen!
Planering och organisering
KRUT ATT GE PLATS.
För få KOL patienter kommer på planerade besök efter exacerbationer - resultat från TIE-studien Lise-Lotte Sundgren1, Marieann Högman2, Andrei Malinovschi2,
Presentationens avskrift:

Äppelhyllevardag Nätverksträff för Äppelhyllebibliotek, Lisa Börjesson, Inst. för ABM, Uppsala Universitet & Jenny Nilsson, MTM

Studiens bakgrund

Metod och material

Rubriker i analysen • Äppelhyllor: planering, ansvar, uppföljning • Äppelhyllor i biblioteksrummet • Äppelhyllevardag: Äppelhyllor och information om tillgängliga medier, Äppelhyllor och spridning av tillgängliga medier

Äppelhyllor: planering, ansvar, uppföljning

Äppelhyllor i biblioteksrummet

Äppelhyllevardag: Äppelhyllor och information om tillgängliga medier, Äppelhyllor och spridning av tillgängliga medier Bilder på olika sorters taktila bilderböcker från MTMs hemsida:

Diskussion • Äppelhyllan som plats – till vem/vilka vänder sig er Äppelhylla som plats? Är det ett medvetet beslut? De som inte tilltalas av hyllan – var kan de vända sig? • Äppelhyllan för varande, lärande och görande – vilka typer av varande, lärande och görande uppmuntrar er Äppelhylla? Stämmer möjligheterna överrens med målgruppernas behov? • Barnbibliotekariens roll – hur ser du på din roll i förhållande till Äppelhyllan? Om du var pedagog/förälder, vilka förväntningar och önskemål skulle du komma med då? • Förslag till vidare undersökningar – vad vill/behöver du veta mer om för att kunna utveckla er Äppelhylla?