Äppelhyllevardag Nätverksträff för Äppelhyllebibliotek, Lisa Börjesson, Inst. för ABM, Uppsala Universitet & Jenny Nilsson, MTM
Studiens bakgrund
Metod och material
Rubriker i analysen • Äppelhyllor: planering, ansvar, uppföljning • Äppelhyllor i biblioteksrummet • Äppelhyllevardag: Äppelhyllor och information om tillgängliga medier, Äppelhyllor och spridning av tillgängliga medier
Äppelhyllor: planering, ansvar, uppföljning
Äppelhyllor i biblioteksrummet
Äppelhyllevardag: Äppelhyllor och information om tillgängliga medier, Äppelhyllor och spridning av tillgängliga medier Bilder på olika sorters taktila bilderböcker från MTMs hemsida:
Diskussion • Äppelhyllan som plats – till vem/vilka vänder sig er Äppelhylla som plats? Är det ett medvetet beslut? De som inte tilltalas av hyllan – var kan de vända sig? • Äppelhyllan för varande, lärande och görande – vilka typer av varande, lärande och görande uppmuntrar er Äppelhylla? Stämmer möjligheterna överrens med målgruppernas behov? • Barnbibliotekariens roll – hur ser du på din roll i förhållande till Äppelhyllan? Om du var pedagog/förälder, vilka förväntningar och önskemål skulle du komma med då? • Förslag till vidare undersökningar – vad vill/behöver du veta mer om för att kunna utveckla er Äppelhylla?