”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

OMBYGGNAD & RENOVERING
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
Tre exempel: kommersiellt, politiskt, nationalistiskt
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Följ med oss på resan in i Det nya arbetslivet
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Unga och arbetslöshet En sammanfattning av publikationer sedan 2003 Susanne Zander Utredare Ungdomsstyrelsen.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Kulturell och ideologisk jämförelse
Geografiska begrepp svåra ord
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Aktör / Struktur.
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Arbetsterapi och aktivt åldrande
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Hur bör samhället organiseras
SET Social Emotionell Träning
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Klok filosofi … ?.
Ett ödesdigert misstag…
Varför tror människor.
Att samtala med ungdomar om tobak
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Vad är du för typ av person?
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Områdesutveckling Torpa
Elizabeth Odalen Bjord
Projekt. Det körs liksom projekt överallt, det slösas med pengar men vad leder de egentligen till?
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Att rita en instruktion
NPF-Huset.
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
OLIKA FORMER AV ETIK.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Diskussionstillfälle 4
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Ideologier.
Vad är identitet?.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Vad menas med Normkritik egentligen?
Barn som anhöriga Hearing 17 januari 2013 Hur arbetar BRIS Vad berättar barn för BRIS Slutsatser BRIS.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Maria Hamlin, Monica Jemsson, Ann-Sofie Rahm
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Så många som möjligt, så länge som möjligt.
Jämställdhet.
Idéseminarium för ungdomsledare Rubecks gymnasium 9 feb 2019
Presentationens avskrift:

”Många tror liksom att livet går som det går, att det nästan är lite förutbestämt. Men man gör ju livet. Man bestämmer själv vad man vill göra.” Sofia, 15 år

En livsberättelse kommer till genom att ett antal utvalda, betydelsefulla händelser fogas samman till en meningsfull helhet En livsberättelse skapas utifrån ett nu Nuet förflyttar sig – livsberättelsen förändras

NÅGRA VIKTIGA FÖRÄNDRINGAR I SAMHÄLLET: ▪ Ett växande informationsflöde ▪ Ökad geografisk rörlighet ▪ Ökade möjligheter till/krav på utbildning ▪ Nya typer av jobb ▪ Individualisering som norm/ideal

• Fler möjliga framtider • Färre ”färdiga lösningar • Krav på fler aktiva val ”Människor av idag fullföljer inte givna livscykler. De skapar biografier.” Anthony Giddens (1991)

Livsmanus – kulturella modeller för att berätta om och värdera livet Positivt laddat livsmanus • Sen etablering • Självförverkligande • Rör sig fritt • Storstad • Medelklass • Jämställd könsordning • Ett individuellt val Negativt laddat livsmanus • Tidig etablering • Familjebildning • Geografiskt bunden • Småort • Arbetarklass • Traditionell könsordning • Inget aktivt val, man ”blir” kvar

”Jag är så rastlös i mig själv. Det är så mycket jag vill göra... Möta nya kulturer, andra människor, uppleva sevärdheter... Jag vill kunna sitta där i min gungstol när jag är pensionerad och tänka på hur det var i Paris, och såna saker. Jag är inte sån att jag skulle kunna nöja mig med att skaffa barn nu och flytta ihop och jobba på Ica.” Sofia 22 år

”Jag tog det ju lite fel väg. Man ska ju få ett fast jobb först och sen flytta till hus och gifta sig och skaffa barn. Men jag tog det ju tvärtom, jag. Julia, 22 år

Från ung till vuxen Linjär process: utbildning→ arbete → familj Jojo-övergång: Flera parallella processer invävda i varandra, t ex: arbete → resa → utbildning → arbetslöshet → arbete →resa → arbete → arbetslöshet → utbildning…..

En förlängd ungdomstid med olika ansikten • Emelie • osäkerhet → trygghet • Sofia • trygghet → osäkerhet • Fredrik • trygghet ↔ osäkerhet

Individualisering på olika nivåer •Institutionell nivå Tydlig tendens mot allt fler valmöjligheter för individen, ex inom skola och vård. • Kulturell nivå Individualisering ses som ett centralt värde i vår kultur. Vi ska vara fria, flexibla och självförverkligande. • Individuell nivå Vissa blir mer individualiserade, andra inte. Oavsett vilket får idéer om individualisering betydelse för hur vi ser på oss själva och andra – och på framtida möjligheter.

Val är aldrig förutsättningslösa, men de kan vara mer eller mindre reflekterade. Förmågan att reflektera är avgörande i en komplex värld.

”Jag är väldigt upptagen av det här med att resa fortfarande. Men det som är frågetecknet är: Vad är det jag vill hålla på med? Vad är det jag kan tänka mig att jobba med hela livet? Eller i framtiden? Vad är det jag vill göra? Vad är det jag ska lägga energin på? Jag har inte kommit på det riktigt än. Så jag får jobba lite till då, så får vi se vad jag ska rikta in mig på sen då.” Sofia, 25 år