Destinationsutveckling i Roslagen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Advertisements

Pedagogisk verksamhetsidé
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Välkommen till Norrtälje uppstart - möte 12 juni 2007.
Processtöd Tillgänglighet Genomförs av : •Handisam - Myndigheten för handikappolitisk samordning •Handikappförbunden - 39 förbund i samverkan Finansieras.
Nationell besökshantering
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Välkommen! Stormöte 4 februari 2014 Ortsutveckling FLENS STAD.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.
Workshop Besöksnäringen
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Internationalisering
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Gödselbaserad Biogas i Kalmar län Ingela Nilsson Nachtweij.
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Valfrihet i social välfärd
Leadermetoden… Bygger på - Nära samverkan mellan sektorerna …underifrånperspektiv …fokus på lokal landsbygdsutveckling Bygger på - Nära samverkan mellan.
Intressenter OL108A.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Mare Boreale - för samverkan i Bottenvikens kust- och skärgårdsområde
Förstudie: Hållbar konsumtion
OECD Territorial Review of Sweden
Från ord till handling…
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Ortsutveckling Skebokvarn
Hemtjänst och hemsjukvård blir hemvård Projektledningsgruppens beslutspunkter.
Energieffektivisering i fastigheter Mål i budgeten Preliminär nulägesanalys; vad har gjorts och av vem Energiingenjör som projektledare Handlingsplan Inte.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Landsbygdsstrategin och Landsbygdssäkring Christina Nordin Landsbygdsdepartementet Sjöbo 15 oktober 2012.
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Välkommen! Stormöte 22 oktober 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Kulturens Open Space – Vilken position ska kulturen ha i länet om tre år? Hur når vi dit genom samverkan? 19 maj 2011, Tylösandsveckan.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Kartläggning av inköpsprocessen
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Fler flickor Stockholms Bandyförbund. Stockholms Bandyförbund Vision 2016 Samtliga ungdomsklubbar har en omfattande flickverksamhet Stockholm dominerar.
Framtidsstrategiprocess Dialog med näringen Bokningsbarhet Marknadsföringskampanjer.
Pilotlänens rundabordssamtal Sammanfattning av rundabordssamtal om energi- och klimatarbetet.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Analysera, justera och fastställa
Arenabolaget i Linköping AB
Competence Academy – Public Sector
Förstudie Friluftslivets år 2020
Där idéer blir verklighet
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Presentationens avskrift:

Destinationsutveckling i Roslagen Leader UROSS-projekt

Destinationsutveckling i Roslagen Projektägare: Visit Roslagen AB Tid: 1 oktober 2011-30 juni 2012 Projektledare: Gisela Norén Processledare: Karin Voltaire

Projektets idé Roslagen har många ”subdestinationer/besöksmål som tillsammans bildar Roslagen som destination. Genom att skapa en gemensam utvecklingsmodell för våra besöksmål kan man belysa hur destinationsutveckling kan skapas för hela Roslagen.

Projektets upplägg Förstudie – 3 ”testdestinationer” Östhammar, Grisslehamn, Ljusterö Beskrivning av destinationen SWOT analys Mål och utvecklingsområden Basera arbetet på ”Nationell strategi för besöksnäringen”

Projektets upplägg För varje destination Projektgrupp ca 10 personer Inventering Diagnos SWOT Utvecklingsområden Konsekvensbedömning Rapport

Grundtanke för destinationsutvecklingen Det är varje plats/destination i Roslagen som ska utvecklas utifrån sina unika förutsättningar. Summan av alla Roslagens ”subdestinationer” bildar Roslagen som destination En röd ”roslagstråd” ska finnas genom alla Roslagens destinationer – något som förenar oss

Destinationsutveckling Östhammar Projektgruppens deltagare Sven Jönsson – Alberts gästrum Gerd Vading – Ordfestivalen Eva Andersson – Villa Östhammar Sara Söderström – ”Sommartidningen” Catharina Johansson – Johanssons gårdshotell Irene Holmgren – Lars Molinsällskapet Maud Nilsson Persson – Visit Roslagen

Destinationsutveckling Östhammar Mål för arbetet Gemensam syn på hur destinationen ska utvecklas Mål för destinationen Utvecklingsområden Organisering/finansiering Utvecklingsmodell som kan användas av andra destinationer i Roslagen

Processplan 2011 2012 Okt Nov Dec Jan Feb Mars April Maj Juni Uppstart Strategi Inventering Diagnos Analys SWOT Mål Utvecklings- områden Utvecklingsplan Rollfördelning Finansiering Avslut Summering Arbete/ nätverk Arbete/ nätverk Arbete/ nätverk Arbete/ nätverk Planering/ dokumentering Uppföljning/ rapportering

Diagnos av destinationen Boende Mat Aktiviteter Transporter Samarbete Attraktionskraft Summering

Diagnos av destination Östhammar UTBUD För lite överallt, även sommartid. Nästan inget för barn att göra. Väderberoende – finns inte mycket att göra under dåligt väder. Musikveckan, Ordfestivalen, Midnattssolsrallyt…. Kvarterspumpen var ett lyckat initiativ MARKNAD Forsmark Bakluckan i Norrskedika Sommarstugegäster POTENTIAL 10 000 fritidshus – 30 000 personer SAMVERKAN Kan bli bättre. T.ex med köpmannaföreningen

SWOT Vilka är våra styrkor idag? Vilka är våra svagheter idag? Vilka är våra möjligheter? Vilka är våra hot?

Styrkor Tryggaste kommunen i landet! Låg arbetslöshet Stort föreningsliv Närproducerad mat Närhet till Forsmark Bra kommunikationer till Uppsala, var 30:e minut Vacker miljö Skärgården & havet Nära till mycket Mycket historia – sista rådstugebeslutet togs 1903 här i Rådhuset En hög lägsta standard på boendeformer

Svagheter Litet året runt utbud Dåliga öppettider Lite aktiviteter för barn Ingen samordning vad gäller konst Svikande engagemang, åldrande befolkning och inget drag i de yngre som stannar kvar. Ingen direktkommunikation till Sthlm Inget systembolag Ingen naturlig hamn – omväg Dålig gästhamn För lite boendekapacitet

Möjligheter Närhet till Forsmark Låg konjunktur, dvs. mer ”närresande” Filmturism – Lars Molin ”konst i Roslagen” Paketering – jakt, kultur, natur, PRO, Bröllop Visit Roslagen Positiv inställning bland lokalboende Roden – multisportarena – ej finansierad än Segeltak över krutudden – ej finansierad än Väg 288 blir bättre Närhet till Öregrund Entreprenörslinjen i Gimo Entreprenörscheckar från Leader Ishallen outnyttjad

Hot Lågkonjunktur, dvs. minskat resande För litet engagemang samt tidsbrist Få med sig resten...

Destination Östhammar Mål 2012 Ökat värdskap inför säsong utbildning nätverk bussturer Fler bokningsbara produkter, 15 (20) coachning Plan för samordning konst/kultur inkl. ordfestivalen Plan för fler barnaktiviteter i Östhammar UROSS-ansökan (Sara+någon) Kolla feriepraktikplatser i kommunen Ex. miniklättervägg, bilar mm Utveckla/paketera musikvecka för långväga gäster

Destination Östhammar Mål 2016 2010-2016 omsättning besöksnäring +40% (20 ”normalt”+20 nytt) Utvecklad ordfestival, ex. 3 dagar, innehåller flera olika saker, nya paket, nya marknader m.m. Barnaktiviteter finns i Östhammar, och är en attraktionskraft för destinationen Destination Östhammars publika aktörer upplevs som goda värdar av sina gäster Sjötorgets utveckling klar Fler butiker, torghandel, bättre ruljans Bättre infrastruktur, bl.a. tack vare planerna för Forsmark, SKB, Dannemora Gammelhus utvecklat

Destination Östhammar Avslutning/uppföljning Maj 2012 Hur kan vi komma vidare? Vilka kan involveras? Hur säkerställer vi resurser för att komma framåt? Konkreta åtgärder Koppling till Visit Roslagens arbete Destinationsutveckling för Roslagen Produkter/paket m.m. Marknadsföring