Förebyggandets konst –förebyggande arbete i skolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Att identifiera och utveckla ledare
Generella insatser i skolåldern
Om risk- och skyddsfaktorer
Nationell riskbedömning
Idrottslärare om astma
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Ulf Ljungberg Folkhälsoenheten, Malmö stad
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
SET Social Emotionell Träning
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Livskunskap för de allra yngsta
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Risk- och skyddsfaktorer Elever med många individuella sårbarhetsfaktorer Snitt 22 %
Risk- och skyddsfaktorer 2006Gymn åk2 1 Elever med många individuella sårbarhetsfaktorer Snitt 22 %
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
SKL och Socialdepartementets riktlinjer
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
DROGER I DALARNA?. % Andelen alkoholkonsumenter i åk 9 och gy 2, 1971–2012 En mångårig trend har vänt – flera olika undersökningar visar att bruk av såväl.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
Skolan förebygger År Politisk referensgrupp Länssamverkansgruppen för alkohol- och drogfrågor Länssamordnare 16 samordnare/ kontaktperson 4 nätverk.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Välkommen till Braås skola
Bra uteliv – för unga.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Träff med Örebro läns fritidsgårdar 18 maj 2010 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Föräldrakraft.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2009 Anita Boij Bild 1 av 41 F A L K Ö P I N G Ungdomars hälsa och drogvanor 2008 Undersökning bland niondeklassare.
Hälsokällan startade som ett Interreg 3A-projekt 2003
Förebyggande arbete i Norrköping 23 november 2011.
1 Handlingsprogram för folkhälsoarbetet Fastställt av regionfullmäktige i september FHK2003.
SAM-projektet Skaraborg Samhällsorientering Samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare.
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
PLIKTBARN LUSTBARN.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Grundskolan år 9 Risk- och skyddsfaktorer 2008 BILD 1 Elever med flera individuella riskfaktorer.
Barn, hälsa och föräldrar - underlag till en nationell strategi för föräldrastöd 30 min - 15 bilder Sven Bremberg.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
I Umeå har 3711 elever svarat. 84 % av det totala antalet elever. På Carlshöjdsskolan, åk 7-9, har 127 elever av totalt 147 svarat.
KONFLIKTER.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
CASA: Tonåringars risk för alkoholmissbruk eller alkoholism.
Vad vi gör Vad vi vet Vad vi behöver veta mer om Vad vi kan göra
Presentationens avskrift:

Förebyggandets konst –förebyggande arbete i skolan Lena Bergman

Viktiga utgångspunkter En restriktiv politik i samhället i stort – nationellt och lokalt ANT– undervisning är bra – men är ett otillräckligt verktyg när det gäller att förebygga missbruk och att påverka drogvanor Förebyggandets konst Lena Bergman

Stöd att färdas åt rätt håll…. Vilka insatser har verkligen effekt? Helt nytt kunskapsläge Internationell forskning Upp till varje skola att välja hur man vill arbeta förebyggande

Framgång kräver samspel Den enda metoden med stort M finns inte Samspel mellan olika insatser på flera nivåer i skolan och kommunen Förebyggandets konst Lena Bergman

Risk- och skyddsfaktorer - vad väger tyngst? Förebyggandets konst Lena Bergman

Risker för missbruk och olika riskbeteenden Social och ekonomisk ojämlikhet Lättillgängliga droger Drogpositiva normer Svag familje-sammanhållning Vantrivsel i skolan Brist på meningsfulla fritidsaktiviteter Individuell sårbarhet, utagerande beteende Tidig debut

Skyddsfaktorer kan uppväga riskerna! Jämlikhetssträvan En drogfri miljö Vuxnas tydlighet kring 18-årsgränsen Föräldrastöd Skolutveckling Satsning på fritiden Socialt och emotionellt lärande

Skyddsfaktorer av två slag: Samhörighet Struktur Förebyggandets konst Lena Bergman

Grunden Det goda skolklimatet Demokrati och elevinflytande Förebyggandets konst Lena Bergman

Fyra hörnstenar Föräldrar Pedagogiska insatser Meningsfulla och organiserade fritidsaktiviteter Elevhälsan i samarbete med övriga kollegiet

Hörnsten 1: Skolan och föräldrarna Föräldrar med egna skolmisslyckanden i bagaget och som är otrygga med skolan överför det till sina barn Nära samarbete och dialog mellan skolan och elevernas föräldrar framstår, utifrån internationell preventionsforskning, som ett av de viktigaste områdena att utveckla i skolans förebyggande arbete Nödvändigt för skolan att finna nya former för att involvera föräldrarna i skolarbetet Kommunikation och lyssnande istället för ensidig föräldrainformation James P Comer, Yale University School of Medicine´s Child Study Center

Ett nära föräldrasamarbete Skolklimatet och studieprestationerna förbättras och skolnärvaron ökar Ger goda sociala nätverk, som bland annat ökar tryggheten i bostadsområdet Samarbetet mellan de vuxna möjliggör tankeutbyte om föräldrarollen, normbildning kring alkohol och narkotika och andra viktiga frågor (Håkan Stattins interventionsstudie) Föräldrastödsprogram kan genomföras – ”Steg för steg” Förebyggandets konst Lena Bergman

Hörnsten 2: Pedagogiska insatser Klassrumsklimatet - lugn och arbetsro är en av de viktigaste skyddsfaktorerna i skolan Det finns verktyg som kan hjälpa läraren att främja kvalitet, goda samspel och lugn i klassrummet Terje Ogden - www.ogden.no

Det är så här det börjar… Bekräftelse och gensvar ger goda samspel Samspel är en lärandeprocess Beröm och uppmuntran är effektivare än tillrättavisningar

Efterlyses: ”En social läroplan i skolan” Särskilt utrymme på schemat för reflektion och samtal om livsfrågor Under 90-talet har preventionsforskningen i USA utvecklats kring pedagogiska skolprogram som är lovande Skolprogram som stärker barns och tonåringars sociala och emotionella kompetens d v s förmåga till samspel (Socialt och emotionellt lärande) Se: www.ogden.no Förebyggandets konst Lena Bergman

Socialt och emotionellt lärande Förstå och sätta ord på känslor Samspela med andra Utveckla den empatiska förmågan Utveckla sin självreflekterande förmåga Motivera sig själv (Kunna vänta, stå ut med motgångar) Hejda destruktiva impulser Stärka förmågan att fatta beslut och överblicka konsekvenser av olika handlingar Hantera konflikter

Samtalsbaserad undervisning om alkohol och andra droger som en del av socialt och emotionellt lärande Enbart kunskap har liten påverkan på drogvanor med två undantag: Att arbeta med barn i 11-12 årsåldern om ”majoritetsmissförståndet”. Kunskap om hur man klarar sig i situationer vid svår berusning Förebyggandets konst Lena Bergman

”Socialt och emotionellt lärande” Det är möjligt att lära sig olika mellanmänskliga färdigheter Emotionella och sociala färdigheter hos barn och tonåringar utvecklas Studieförmågan förbättras Nedstämdhet, inåtvänd problematik minskar och utagerande beteende och risk- och problembeteenden har motverkats i viss mån Durlak 97, Botvin, Elias, Weissberg, Ogden m fl. Förebyggandets konst Lena Bergman

Två kvalitetssäkrade livskunskapsprogram på svenska: ”Livsviktigt” och ”Stegvis” www.set.st - Livsviktigt www.gislasonlowenborg.com - Stegvis

Hörnsten 3: ”Att ha ett intresse” Tonåringars fritidsaktiviteter och asocialt beteende: Studie med representativt sample med 703 14-åringar och deras föräldrar: Ungdomar som deltog i ostrukturerad öppen verksamhet: Hög nivå av asocialt beteende Ungdomar som deltog i strukturerade fritidsaktiviteter: Låg nivå av asocialt beteende Jl. Mahoney och Håkan Stattin Journal of Adolescence, Vol 3, No 22, april 2000

Innehållsrik och strukturerad fritidsverksamhet med skolan som bas Engagerande och meningsfulla fritidsaktiviteter är en klar skyddsfaktor Studier visar att ett starkt föreningsliv i skolan är en skyddsfaktor som motverkar marginalisering och skolavhopp Förebyggandets konst Lena Bergman

Hörnsten 4: Elevhälsan och den pedagogiska verksamheten i samarbete En stark elevhälsovård är av mycket stor betydelse Hög trovärdighet Utveckla hälsosamtalet till ett verktyg i det förebyggande arbetet Förebyggandets konst Lena Bergman

Och så två grundbultar… Insatser mot skolk Stöd av jämnåriga och unga vuxna Förebyggandets konst Lena Bergman

Att finnas kvar i skolan! ”Om allt kriminalförebyggande arbete skall snävas in till en enda insats bör det vara att behålla så många barn som möjligt på skolbänken så länge som möjligt. När barnen faller ut från skolan, är vägen kort till äldre, antisociala och kriminella vänner.” Citat av en av Europas främsta kriminologer, David P. Farrington, Cambridge University

En alkohol- narkotikapolicy i skolan Hur ska det förebyggande arbetet utformas i skolan? Hur ser reglerna och normerna ut kring alkohol och narkotika? Vad gör skolan när missbruk misstänks eller upptäcks? Hur bygger skolan en policy tillsammans, skolpersonalen, föräldrarna och eleverna? Hur förankras och erövras policyn fortlöpande?

Tre regeringsuppdrag om förebyggande arbete i skolan: Förebyggandets konst – Insatser för att stärka den alkoholskadeförebyggande verksamheten i skolan/2002 Insatser i skolan som stärker hälsofrämjande skolutveckling och förebygger alkoholskador och narkotikamissbruk/2003 Att upptäcka mötesplatser. Förslag till hur inslag om prevention och missbruk kan förstärkas i grundutbildningen av lärare/2003 www.fhi.se/fakta/narkotika - rapporterna återfinns under rubriken:Redovisade regeringsuppdrag

Sju bra preventionslänkar: www.fhi.se/fakta/barn www.fhi.se/fakta/narkotika www.set.st www.med.yale.edu/comer www. stad.org www.sot.stockholm.se/fou/prevention www.ogden.no