Drömpriset ► 8000kr till förstapristagaren ”The best of the best” ► 4000kr till övriga kategorier Bästa presentation Bästa produkt Bästa tjänst Bästa innovation Bästa affärsplan Bästa kontaktbyggare Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren
Varför ett drömpris? ► Stimulera barn och ungdomar att förverkliga idéer och drömmar ► Träning i entreprenörskap och företagande
Vad är det som krävs? Utveckla en idé, produkt eller tjänst så långt att den i princip går att sälja Anna Axelsson med sin Binibottle. Pristagare Finn-Upp 2006 Gick vidare med sin produkt och säljer den nu i sportaffärer. ”jag kom på min uppfinning i ett omklädningsrum när jag spelade volleyboll”
Riktar sig till elever i åk 7-9 och gymnasieelever i Enköpings kommun Eleven kan arbeta ensam eller i grupp Prototypen/skissen/affärsplanen lämnas in till Enköpings kommuns Infocenter senast måndagen den 21 mars 2011 Juryn består av: Kommunens näringslivsservice, samarbetspartners och sponsorerna för de olika priskategorierna Bedömningen görs utifrån inlämnat material samt information från elevens kontakter Prisutdelning på Såklartjagkan mässan 6 april 2011 För mer information kontakta: Cissi Lööv För mer information kontakta: Cissi Lööv
Kriterier ► Ta fram skiss, prototyp ► Förklara användningen ► Visa behovet (marknadsanalys) ► Visa hur försäljningen skall gå till ► Visa vilka kontakter man använt ► Sammanställning av inkomster och utgifter Egenskaper som premieras ► Kreativitet ► Mod ► Problemlösning ► Ta-sig-församhet (från idé till handling) ► Självständighet ► Samarbetsförmåga ► Att skapa relationer
Sponsorer och förklaringar ”The best of the best” – Kommunen med samarbetspartners till UngtDriv Bästa presentation (personlighet, fakta, engagemang, dvs fånga både hjärta och hjärna) Bästa produkt (prototyp nödvändig) Bästa tjänst (skiss och affärsbeskrivning) Bästa innovation (nytänk, lösning på problem, fyller ett behov) Bästa affärsplan (inkomster - utgifter, pengar för att starta, beskriva behovet, konkurrenter) Bästa kontaktbyggare (utveckla sin idé med hjälp av familj o vänner, kontakters kontakter, företag och övriga närsamhället)
Fyra viktiga steg för att lyckas! ► Idéstadiet -Komma igång ► Designa -skiss, material, färg, ergonomi, användarvänlighet ► Nätverka -släkt, vänner, rådgivare ► Förverkliga -prototyp, skiss, koncept, förpacka -produktion (var, hur) -hur får jag folk intresserade av min produkt/tjänst? -sälja (var, hur) -pengar att starta med -vad är det som kostar? -vad ska jag ta betalt?
Tips för material som lämnas in ► Börja med kontaktuppgifter till alla i gruppen och om ni haft olika roller under arbetet, tex VD, ekonomiansvarig, marknadsansvarig, produktionsansvarig ► Beskriv produkten/tjänsten kortfattat beskrivningen skall svara på vad (själva tjänsten/produkten), för vem (vem har behovet), hur ska det säljas (återförsäljare, internet, direktförsäljning) och var ska det säljas (lokalt, nationellt, globalt) ► Beskriv kostnader och intäkter (budget) beskriv också hur du/ni har kommit fram till priset för er vara/tjänst. Hur mycket måste säljas för att ni ska få betalt för den tid ni lägger ner? ► Beskriv hur du/ni har använt ditt nätverk -släkt, vänner, rådgivare, företag, organisationer ► Bifoga skiss eller prototyp beskriv hur produkten/tjänsten skall produceras/tas fram (material, samarbetspartner osv) ► Bifoga marknadsundersökning som beskriver behovet och hur du/ni kommit fram till det. Vilka konkurrenter som finns och varför man ska köpa av er istället. ► Bifoga logg som beskriver hur du/ni gått tillväga, hur samarbetet i gruppen fungerat och vilka problem ni stött på och hur ni löst dem.
Hjälp finns! ALMI ställer upp med innovationsrådgivning och med eventuellt patent och mönsterskydd. Kontakta Olle Jonsson e-post Nyföretagarcentrum ställer gärna upp med rådgivning Telefon (Ulla Reuterskiöld) eller (Göran Holgermyr) samt per e-post Bankerna är med som samarbetsparter i UngtDriv och ställer gärna upp med rådgivning och information. Kontakta deras företagsavdelning.
Samarbetspartners UngtDriv