Enkät “Teknikmedierad student-lärarinteraktion i högskolekurser”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Snabbguide och tips.
Material för projektarbetet
Att förstå anonymiteten (översättning från
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning Steg 1 Vt 2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats: Consensus Utvärderingen.
OM professioner (exempelvis följeforskare)
Enkät “Teknikmedierad student- lärarinteraktion i högskolekurser” Survey “IT in higher education” Ja, jag är verksam inom kurser vid GU och kan tänka mig.
Liten introduktion till Wiki’n som KunskapsDatabas
Libris som mobilapplikation • Målgrupp • Specifikt mobil • Relaterat till researchprocessen • Kan sträcka sig en bit in i framtiden • Smartphones.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter.
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
Mjukvara och nätverk Vad är det?.
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Mobiltelefonins utveckling
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Förutsättning: Du måste vara uppkopplad på Internet när du arbetar Många nyttor med Skolportaln 2.0 samlar gemensamma system och tjänster på ett ställe.
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Teknikmedierad student-lärarinteraktion i högskolekurser Enkäten genomförs som en del i ett projekt som syftar till att inventera ”nya” distansutbildningspraktiker,
Enkät “Teknikmedierad student- lärarinteraktion i högskolekurser” Survey “IT in higher education” Ja, jag är verksam inom kurser vid GU och kan tänka mig.
Nätverkande - en framgångsfaktor för hållbara vattentjänster - Vinn i samverkan och synlighet - med hjälp av sociala medier som komplement till personliga.
Ewa Lidén Kassel Projekt No Introduktion 2009 Verktygen 4 och 5 Kompetens- check (entreprenör) (förare)
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
VIS Verksamhetens Informationssystem ”Rätt information till rätt användare vid rätt tillfälle”
Logga in i Cambro Gör såhär: 1. Surfa in på och klicka på ”Student” längst upp i högra hörnet.
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Tillgänglig IT Komma igång med Basecamp. Som deltagare i kursen får du en individuell inbjudan via epost med en registrerings- och en startlänk.
Hur blir man klok på universitetet?
Skolutveckling via digitala medier
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
iPad och IT som digitala verktyg i undervisningen
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Upplägget av delkursen massmedia:
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Information från läraren om betyg Saker att utveckla / förbättra
Vem litar du på? Om sociala medier och sociala nätverk Dataträff hos SeniorNet Södermalm 28 april 2010 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Personligt brev.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Kunskaper i informationssökning hos studenter vid Högskolan i Borås Katharina Nordling Bibliotek & läranderesurser Högskolan i Borås
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Kommunikation mellan olika nivåer
Kommunikationspass Jag heter
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
IT-VERKTYG DU BEHÖVER… för att underlätta dina studier på MiUn! Presentation för nya studenter på Campus Härnösand Keith Bryant
Starta bildspelet 1. Starta Bildspelet genom att klicka på Ikonen Bildspel i din webbläsare. 2. Klicka sedan, en gång, var som helst i dokumentet.
Mobiltelefonins utveckling
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
FSO dagar 2019.
Presentationens avskrift:

Enkät “Teknikmedierad student-lärarinteraktion i högskolekurser” Survey “IT in higher education” Enkäten genomförs som en del i ett projekt som syftar till att inventera ”nya” distansutbildningspraktiker, samt att identifiera och beskriva de utmaningar som högskolan, den lokala organisationen, läraren och studenterna möter i dessa praktiker. Projektet ska inte bara kartlägga nuläget utan också spana framåt och indikera eventuella strömningar och förväntade förändringar inom området. Slutligen ska projektet också designa och utprova teknikstöd och metoder som adresserar lämpliga utmaningar. Vill du veta mer om projektet eller kontakta någon av oss som arbetar med det klicka här <<länk till projektsite>> ALLA RESULTAT ANONYMISERADE IN ENGLISH <<< projekt som syftar till att inventera ”nya” distansutbildningspraktiker, samt att identifiera och beskriva de utmaningar som högskolan, den lokala organisationen, läraren och studenterna möter i dessa praktiker. Projektet ska inte bara kartlägga nuläget utan också spana framåt och indikera eventuella strömningar och förväntade förändringar inom området. Slutligen ska projektet också designa och utprova teknikstöd och metoder som adresserar lämpliga utmaningar. >> Ja, jag är verksam inom kurser vid GU och kan tänka mig att svara på enkäten Yes, I am involved in courses at GU and wish to answer the survey

Bakgrundsfrågor 1. Kön: ( ) Kvinna ( ) Man 2. Födelseår: [dropdown med årtal 1920-1990] 3. Vid vilken fakultet undervisar du mest? [2 drop down, beroende på vilken fakultet man väljer kommer det upp olika institutioner] 4. Vad har du för anställning? Professor, docent, universitetslektor, adjunkt, forskarassistent, doktorand, annan 5. Hur länge har du arbetat med högre utbildning (ungefär)? [dropdown 1-50+] 6. Jag undervisar på: Grundnivå Inte alls ( ), Sällan ( ), Ibland ( ), Ofta ( ) Avancerad nivå Inte alls ( ), Sällan ( ), Ibland ( ), Ofta ( ) Distans Inte alls ( ), Sällan ( ), Ibland ( ), Ofta ( ) Campus Inte alls ( ), Sällan ( ), Ibland ( ), Ofta ( )

Survey in english

E-POST (t.ex outlook, gmail etc) Uppskatta antal mail du får en arbetsvecka (under pågående kurser) från studenter: intervallskalor med uppmaning att välja det närmsta Uppskatta antal mail du skickar en arbetsvecka till studenter: Påståenden (med viktning?) Vad är värdefullt? Viktigt komplement, kontorsobundet Vad är problematiskt? Tidskrävande, missförstånd, för många mail, tillgänglighet, opersonligt,

DISTANSUTBILDNINGSTEKNIKER Vilka funktioner använder du på gul? Lägga ut resurser (schema, kursplan, litteratur) Skapa inlämningsuppgifter Utvärderingar/Enkäter Diskussionsforum Chat(PIM)

Strömmande media (streaming) är uppspelande av ljud och videofiler på mottagarens dator samtidigt som de överförs från Internet. Streaming används både för uppspelning av lagrade filer från webbplatser och för mottagning av direktsända evenemang på Internet. I vilken omfattning använder du strömmande media? Mkt ofta, ofta, sällan, aldrig instämmer helt delvis tar delvis avstånd tar helt avstånd Jag upplever att strömmande media fungerar bra Användningen av strömmande media innebär mycket teknikstrul Jag har tillräckliga kunskaper i att använda strömmande media Jag har fått tillräcklig utbildning i att anv strömmande media Jag har själv fått lära mig att anv strömmande media GU erbjuder bra support vid anv av strömmande media

Videokonferens (eller telebild) innebär att man kan ha möten med ganska många deltagare på flera ställen samtidigt I vilken omfattning använder du videokonferens? Mkt ofta, ofta, sällan, aldrig instämmer helt delvis tar delvis avstånd tar helt avstånd Jag upplever att VK fungerar bra Användningen av VK innebär mycket teknikstrul Jag har tillräckliga kunskaper i att använda VK Jag har fått tillräcklig utbildning i att anv VK Jag har själv fått lära mig att anv VK GU erbjuder bra stöd vid anv av VK

SOCIALA MEDIER Frågor om din användning av sociala medier i läromiljöer Facebook # Jag har mina nuvarande eller föredetta studenter som vänner på min facebook ja – flertal ( ) ja – enstaka ( ) nej ( ) jag använder inte facebook ( ) kommentar ________________ # Jag använder/har använt facebook som en del av undervisningen, t.ex. skapa grupper (kursgrupp, seminariegrupper, diskussionsgrupper osv), för att kommunicera med studenterna eller skapa event (studiebesök, seminarier osv). [ ] Ja – för att kommunicera med studenter [ ] Ja – för att skapa grupper (kursgrupp, seminariegrupp, diskussionsgrupp osv) [ ] Ja – för att skapa event (studiebesök, seminarier osv) [ ] Ja – annat, beskriv vad: ______________ [ ] Nej [ ] Jag använder inte facebook Bloggar # Jag använder/har använt bloggar som en del av undervisningen [ ] Ja – hänvisar till min egen blogg [ ] Ja – hänvisar till andra bloggar [ ] Ja – annat, beskriv vad: _____________ [ ] Nej

Frågor om din användning av sociala medier i läromiljöer 2 WIKI # Jag använder/har använt Wikis som en del av undervisningen (t.ex. En egen wiki för kursinformation) [ ] Ja – använder en egen där jag kan redigera innehåll [ ] ja – använder en egen där även studenterna kan redigera innehåll [ ] ja – jag hänvisar till andra wikis [ ] Ja – annat, beskriv vad: _____________ [ ] nej Twitter # Jag använder/har använt twitter som en del av undervisningen [ ] Ja – twittrar själv för att nå ut till studenterna [ ] Ja – tipsar om andra bra tweets [ ] Ja – annat, beskriv vad: _____________ [ ] Nej Fria webresurser # Jag använder fria webresurser som en del av undervisningen [ ] Ja – videomaterial från ex. Youtube [ ] Ja – ljudmaterial från ex. Onlineradio [ ] Ja – annat, beskriv vad: _____________ [ ] Nej [Egen kommentar, idéer kring hur teknikerna kan användas, förslag på andra medier]

Frågor om din användning av sociala medier i läromiljöer 3 Jag använder/har använt följande medier som en del av undervisning någongång: Facebook ( )Ja, regelbundet ( ) Ja, enstaka gånger ( )Nej (t.ex. kommunicera med studenter, skapa grupper, skapa event) Blogg ( )Ja, regelbundet ( ) Ja, enstaka gånger ( )Nej (t.ex. hänvisa till egen eller andras bloggar) Wikis ( )Ja, regelbundet ( ) Ja, enstaka gånger ( )Nej (t.ex. skapa en egen wiki för kursinformation eller hänvisa till andra wikis) Twitter ( )Ja, regelbundet ( ) Ja, enstaka gånger ( )Nej (t.ex. själv twittra för att nå ut till studenterna eller hänvisa till andra tweets) Fria webresurser ( )Ja, regelbundet ( ) Ja, enstaka gånger ( )Nej (t.ex. youtube, online radio) Egna kommentarer: ________________________

Tekniklista Jag har någongång använt följande i min undervisning: epost wikipedia chat diskussionforum TVkanaler på nätet youtube IM facebook academia LinkedIN blogg twitter lärplatform videokonferens videochat GPS mobiltelefon videokamera kamera SMS dropbox uppladdning av material onlineschema tentainlämningar delade kalendrar (typ googlecal) delade dokument wave verktyg för samförfattande WIKI uppslagsverk på nätet digitala tidskrifter sökmotorer plagiatkontroll tex Urkund power point keynote prezi smartboard microsoft surface pdf

Jag har använt IT på olika sätt inom följande områden: Användningsområde Jag har använt IT på olika sätt inom följande områden: föreläsning labb inlämningsuppgifter utvärderingar diskusssion/frågor-svar

Attityder, förväntningar, farhågor

Begränsningar Jag använder inte IT (utöver mail/GUL) i utbildningen pga följande Tid Kunskap (avsaknad av utbildning/erfarenheter) Känner inget behov Ingen efterfrågan Osv?

Sista sidan Lämna namn om man kan tänka sig bli kontaktad Lämna epost om man vill bli uppdaterad med resultat från studien Läsa mer om de olika tekniker som nämnts i enkäten