Kapitel 7 Marknadsstrukturer och leverantörsanalys

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samhällsekonomi.
Advertisements

Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Samhällskunskap B Moment: Samhällets ekonomi Oskar Walther
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Staten och det civila samhällets organisationer
Test Center – en högre nivå
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
G I S Strate Kan GIS löna sig? 3.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
En bransch med många ansikten….
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Att arbeta praktiskt.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och.
Vanliga fel vid riskbedömning
Skapa förutsättningar för e-arkiv och ett digitalt informationsflöde
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Handel i världen - varför då?
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Dataföreningen i Sverige
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Knowledge at work Danske Invest. 2 Knowledge at work 2 Danske Invest Ett av Europas första fondbolag Dotterbolag till Danske Bank Ca 250 fonder 50 mdr.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Modell för Utveckling av ledningssystem
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Att formulera vetenskapliga problemställningar
”Hållbar affärsutveckling i ett helhetsperspektiv ” PurNet 24 maj 2011 Thomas Bergmark
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Företag.
Massvärdering Analys av massvärderingssystem. Rådata ◦Insamling ◦Köpeskillingsstatistik ◦Taxeringsinformation ◦Marknadsanalys.
Varför omvärldsbevakning?
Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus Scope Vad sägs om scope.
Strukturering av informationssystem Föreläsningsunderlag
Geografi – Produktion, handel och transporter
Jan Kastensson miljöteknikingenjör Att sälja miljöteknik MILJÖTEKNIKDAGEN, 17 januari 2006.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
1 Civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering 7HP och budgetering Företaget och den globala marknaden 4HP.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Introduktion till kontinuitetshantering
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
There is no such thing as a free lunch!
EU:s energieffektiviseringsdirektiv
Marknad, målgrupp och mål
Konsten att göra bra inköp
Sälja en produkt eller tjänst
There is no such thing as a free lunch!
EU-krav och vinster med att ha ISO 50001
Geografi / samhällskunskap
HANDEL I VÄRLDEN.
Sveriges bagare och konditorer
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Köparmarknad versus Leverantörsmarknad
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentationens avskrift:

Kapitel 7 Marknadsstrukturer och leverantörsanalys

Agenda Marknad och marknadsstruktur Leverantörsmarknadsanalys Strukturering av leverantörsmarknadsanalys Leverantörsmarknadsanalys och informationsteknik

Marknader och marknadsstrukturer Externa strukturer Bransch, horisontellt släktskap Industriell kedja eller försörjningskedja Materialflöde: Divergerande materialflöden Linjära materialflöden Konvergerande materialflöden Externa faktorer som bestämmer marknadsstrukturen Antal leverantörer Antal köpare Differentieringsgrad

Marknadsstrukturer Strukturer på leveranssidan: Full konkurrens Monopolistisk konkurrens Oligopol Monopol Strukturer på behovssidan: Oligopsoni Monopsoni

Olika marknadsstrukturer En köpare Få köpare Många köpare En säljare Bilateralt monopol, konkurrensskyddad marknad (reservdelar) Leveranssidans begränsade monopol (bränsle) Leveranssidans monopol (drivmedel, vatten, el) Få säljare Behovssidans be-gränsade monopol (telefoni, tåg) Bilateralt oligopol (kemiska halvfabrikat) Leveranssidans oligopol (kopiatorer, datorer) Många säljare Behovssidans monopol (vapen-system) Behovssidans oligopol (bilkomponenter) Polypolistisk konkurrens (kontorsvaror)

Definition Leverantörsmarknadsanalys: Systematisk insamling, klassifikation och analys av data beaktandes alla relevanta faktorer som påverkar inköp av varor och tjänster med syftet att möta aktuella och framtida företagskrav. Reguljärt eller projektperspektiv Kvalitativ eller kvantitativ Fokuserad på kortsiktig eller långsiktig försörjning

Tre nivåer på leverantörs-marknadsanalys Makroekonomiska undersökningar Mesoekonomiska undersökningar Mikroeknomiska undersökningar BASF Ford Europe Steel Chrysler Shell Bayer GM Automotive industry e.g. Chemical industry Chemical industry US US Japan Bearbetad från Faes och de Weerd, 1983

Varför ska man kartlägga leverantörsmarknaden? Följande faktorer har stimulerat utvecklingen av leveranstörsmarknadskartläggning: Kontinuerlig teknikutveckling Dynamiken i leverantörsmarknaden Monetär utveckling Krav på motköp Förändringar i skattepolitik

Leverantörsmarknadskartläggningens struktur Fastställ syften Skapa kartläggningsrapport En stegvis metod Lönsamhetsanalys Dataanalys Förstudie Datainsamling Skrivbordsunder sökning Vad? Utformning av kartläggnings- aktiviteter Utförande av kart- läggningsaktiviteter Var? Fältundersökning

Köparmarknadskartläggning och IT Företag upptäcker de olika sätt med vilket ICT kan stödja inköpsaktiviteter och strategier. Några exempel: Företag som Saint Gobain, som är aktiv inom ett brett spektrum från glastillverkning till tillverkning av byggnadsmaterial, har installerat ett världsomspännande inköpsintranät. Andra tillverkande företag har byggt liknande system baserat på Microsoft Outlook. Dataleverantörer som Yellow Pages, ABC har enorma leverantörsdatabaser på sina webbsajter som täcker leverantörsadresser I alla större EU-länder som gör det möjligt för köpare att på kort tid göra marknadskartläggningar. Sony använder sin inköpssajt för att attrahera nya leverantörer till vissa inköpskategorier. Företag som FedEx, DHL, UPS tillhandahåller spårning via Internet som gör det möjligt för företag att ha kontroll över leveranser.

Slutsatser Den ständigt ökande turbulensen på de globala leverantörsmarknaderna gör att leverantörsmarknadskartläggning till en kritisk aktivitet. Leverantörsmarknadskartläggning behövs för att hålla sig informerad om pågående förändringar. Strukturen på leverantörsmarknaden påverkar köparens taktik. När en kartläggning skall utföras rekommenderas ett stegvist angreppssätt.