Kapitel 7 Marknadsstrukturer och leverantörsanalys
Agenda Marknad och marknadsstruktur Leverantörsmarknadsanalys Strukturering av leverantörsmarknadsanalys Leverantörsmarknadsanalys och informationsteknik
Marknader och marknadsstrukturer Externa strukturer Bransch, horisontellt släktskap Industriell kedja eller försörjningskedja Materialflöde: Divergerande materialflöden Linjära materialflöden Konvergerande materialflöden Externa faktorer som bestämmer marknadsstrukturen Antal leverantörer Antal köpare Differentieringsgrad
Marknadsstrukturer Strukturer på leveranssidan: Full konkurrens Monopolistisk konkurrens Oligopol Monopol Strukturer på behovssidan: Oligopsoni Monopsoni
Olika marknadsstrukturer En köpare Få köpare Många köpare En säljare Bilateralt monopol, konkurrensskyddad marknad (reservdelar) Leveranssidans begränsade monopol (bränsle) Leveranssidans monopol (drivmedel, vatten, el) Få säljare Behovssidans be-gränsade monopol (telefoni, tåg) Bilateralt oligopol (kemiska halvfabrikat) Leveranssidans oligopol (kopiatorer, datorer) Många säljare Behovssidans monopol (vapen-system) Behovssidans oligopol (bilkomponenter) Polypolistisk konkurrens (kontorsvaror)
Definition Leverantörsmarknadsanalys: Systematisk insamling, klassifikation och analys av data beaktandes alla relevanta faktorer som påverkar inköp av varor och tjänster med syftet att möta aktuella och framtida företagskrav. Reguljärt eller projektperspektiv Kvalitativ eller kvantitativ Fokuserad på kortsiktig eller långsiktig försörjning
Tre nivåer på leverantörs-marknadsanalys Makroekonomiska undersökningar Mesoekonomiska undersökningar Mikroeknomiska undersökningar BASF Ford Europe Steel Chrysler Shell Bayer GM Automotive industry e.g. Chemical industry Chemical industry US US Japan Bearbetad från Faes och de Weerd, 1983
Varför ska man kartlägga leverantörsmarknaden? Följande faktorer har stimulerat utvecklingen av leveranstörsmarknadskartläggning: Kontinuerlig teknikutveckling Dynamiken i leverantörsmarknaden Monetär utveckling Krav på motköp Förändringar i skattepolitik
Leverantörsmarknadskartläggningens struktur Fastställ syften Skapa kartläggningsrapport En stegvis metod Lönsamhetsanalys Dataanalys Förstudie Datainsamling Skrivbordsunder sökning Vad? Utformning av kartläggnings- aktiviteter Utförande av kart- läggningsaktiviteter Var? Fältundersökning
Köparmarknadskartläggning och IT Företag upptäcker de olika sätt med vilket ICT kan stödja inköpsaktiviteter och strategier. Några exempel: Företag som Saint Gobain, som är aktiv inom ett brett spektrum från glastillverkning till tillverkning av byggnadsmaterial, har installerat ett världsomspännande inköpsintranät. Andra tillverkande företag har byggt liknande system baserat på Microsoft Outlook. Dataleverantörer som Yellow Pages, ABC har enorma leverantörsdatabaser på sina webbsajter som täcker leverantörsadresser I alla större EU-länder som gör det möjligt för köpare att på kort tid göra marknadskartläggningar. Sony använder sin inköpssajt för att attrahera nya leverantörer till vissa inköpskategorier. Företag som FedEx, DHL, UPS tillhandahåller spårning via Internet som gör det möjligt för företag att ha kontroll över leveranser.
Slutsatser Den ständigt ökande turbulensen på de globala leverantörsmarknaderna gör att leverantörsmarknadskartläggning till en kritisk aktivitet. Leverantörsmarknadskartläggning behövs för att hålla sig informerad om pågående förändringar. Strukturen på leverantörsmarknaden påverkar köparens taktik. När en kartläggning skall utföras rekommenderas ett stegvist angreppssätt.