Olweusprogrammet Håkan Wetterö 1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Välkomna.
Generella insatser i skolåldern
Bockstensskolans Antimobbningsplan
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Plan mot kränkande behandling
Mobbningsplan Ring! – – om du har frågor.
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Kyrkskolans fritidshem
Introduktion till SOFIA-studien
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.
GB Kungsbacka ( ca ) Aranäs och Lindälv 2550 elever Aranäs och Lindälv IV 136 Aranäs 58 IVA 50 Praktik och/eller studier PRIV 8 BF ES.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Musik- och kulturskola
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Barns rätt till en trygg skola
Välkomna!.
Föräldrar enkäten Här är resultatet av föräldrar enkäten om fritidshemmet Rubninen`s verksamhet. Den bygger på 38 inlämnade enkäter.
Alla i klassen ska trivas!
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Kyrkskolans fritidshem
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Nätmobbing/Cyberbullying
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Trivselsundersökning 2014 Brukarundersökning höst 2014 (utdrag) Skolor som blev kontaktade Alla 882 trivselskolorna som var aktiva hösten Besvarde.
Lönesamtalet.
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Föräldrakraft.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Elevdemokrati.
Genomlysning av vår organisation
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
En liten plan för likabehandling
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Elevdemokrati i praktiken
Trivselregler Under revidering -gäller tillsvidare Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar Snöbollskastning är inte tillåtet på skolans.
MAKTLEKAR.
Systematiskt förbättringsarbete
Sammanställning av enkätsvar ang
Föräldramöte Sätunaskolan VÄLKOMNA.
OLWEUS OCH LIKABEHANDLING 2015/08/14
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Föräldramöte för år 5 Ht-15 En skola för alla.  Presentation av personal  Edwise  Utvecklingssamtal  Fritids  Regler  Kraft  Råd och stöd  Övrigt.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Föräldramöte den 14 september Centralskolans grundsärskola Ann Jansson rektor.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Skolan elever yngre 2016.
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Olweusprogrammet Håkan Wetterö 1 Ska berätta lite vad Olweusprogrammet innebär. Sedan ska jag presentera enkäten som gjordes i våras. Sedan lite hur vi arbetar och framtiden Håkan Wetterö 1

Dan Olweus 2 Skolläkaren, Heinemann bok om mobbning (1966) 1965 1966 1970 t 1983 1985 1990 t 00 &06 2007 2010 Skolläkaren, Heinemann bok om mobbning (1966) Olweus börjar och forska om mobbning (1965) Solna-studien (70-talet) Tre norska pojkar, självmord i Kautokeino (1983) Norsk rikstäckande undersökning 130.000 (1983) Olweus åtgärdsprogram – första versionen (1985) 7-8 stora forskningsmiljöer i världen (1990->) Norsk utvärdering -00 & -06:Olweus rekommenderas 2007 Sverige MSU ska utvärdera mobbningsprogram 2

Olweusprogrammet mot mobbning och kränkande behandling är ett program på flera nivåer och i flera delar, som utvecklats för att reducera mobbningen på skolor. Tillskillnad från andra program sk. Värdegrunds program som man kan arbeta tillsammans med olweus. 3

Ledningen och alla anställda i skolan är i huvudsak ansvariga för att införa och driva programmet, Arbetet inriktas på att skolan ska bli en trygg och trivsam plats att vistas i.

Programmet siktar mot att omstrukturera den existerande skolmiljön så att möjligheterna till att mobba och kränka andra elever reduceras.

Samtal/handlednings- Organisering av Olweusarbetet på skolan Instruktör Samordningsgruppen (Styrgruppen) Nyckelpersoner (Samtalsledare) Samtal/handlednings- grupper Ni har allt för att lyckas, bra skolledning, bra organisation och små och bra grupper som vi kommer till om en stund senare. Här har vi ett kvallitets tänk rakt igenom och det beror på er som arbetar här och ni har en rikitgt bra start med en skoledning som stavar engageman men stora bokstäver. Vi kommer att lägga ner mkt tid och det är vikitgt att vi gör den tiden med så hög kvalitet som möjligt och då är just ditt bidrad det viktigaste. Tiden kommer att bli organiserad och diksusioner na ska vara till fördel för skolan, mao ska vi ta upp aktuella händelser som ska diskuteras och ska vara till fördel för skolan. Olweusmöten i klasser/grupper 6

Implementering i skolan Sker under 1,5 år + 1,5 år Våren innan starten: Skolan beslutar Skolan första organisation Elevenkät Termin1 höst: Organisation och uppstart Etablering av studiegruppen Föräldrar möte Termin 2 vår: Rastvaktsystem Etablering av klassmötena Utbildningsfas Kollegiehandledning Rollspel 23 7

Implementering i skolan Termin 3 höst: Säkra att energin i processen hålls uppe. Säkra att personalen och eleverna utvecklar och använder sin kompetens Säkra vidare drift / etablera kvalitetssystem Termin 4-6 Driftfas, Kvalité säkra programmet Diplomering 23 8

Kärnkomponenter En generell förutsättning: De vuxna uppvisar ett medvetet uppträdande och engagemang Åtgärder på skolnivå: Årlig elevenkät Effektivt rastvaktsschema Studie- och handledningsgrupper för alla anställda Åtgärder på klassnivå: Klassregler mot mobbning Klassmöten (livskunskap) Föräldramöten Åtgärder på individuell nivå: Samtal med mobbare och utsatt och deras föräldrar Samtal med föräldrarna till de involverade eleverna Åtgärdsplaner Dessa grundläggande principer ska gälla: Varmt och positivt engagemang från de vuxna Klara gränser mot oacceptabelt beteende

MOBBNING Förhållanden i gruppen Förhållanden vid hela skolan Förhållanden som påverkar mobbning Förhållanden i gruppen Förhållanden vid hela skolan MOBBNING Föräldrar 23, ändra så det blir lättare att skriva Hantering av konkreta mobbnings saker 10

Fakta om mobbning Detta ger lägre nivå av mobbning: Flera vuxna på rasterna Bra organiserade skolor (bra ledare) Vuxna som reagerar på enhetligt sätt mot oacceptabelt beteende Vuxna med tydliga gränser mot oacceptabelt beteende ger lugnare barn Och detta är det vi ska jobba med under dessa gånger 11

Mobbning/kränkningar Nu till det vikitgaste. Alla har nog sin egna berättelse om mobbning. Alla har en historia. Men vad betyde ordet mobbning. Används ganska ofta som ett skälsord missbrukat. Visar några filmer. 12

Definition på mobbning Negativ handling Upprepade gånger Obalans i maktförhållandet Negativa handlingar utförd med avsikt (intention) Upprepade gånger över tid Obalans i maktförhållandet Skillnaden med kränkningar, flera gånger, känner kanske inte den obalansen i maktförhållandet Stor grupp mer aktiva och lättare att göra dumma saker, ska ungdomarna bestämma hur det ska vara och bestämma över hur andra ska göra det. 13

Konflikt eller mobbning? KONFLIKT : Slagsmål, bråk, gräl, negativ beteende mellan (ungefär) lika starka Mobbning är ÖVERGREPP Jämförelse med incest och våldtäkt 14

Mobbningsringen: Reaktionsmönster vid mobbning Ogillar mobbningen och hjälper eller försöker att hjälpa den som blir utsatt Tar själv initiativ till mobbningen och deltar försvarar mobboffret A mobbar(e) G Tar aktivt del, men inte eget initiativ medlöpare hantlangare Den som blir mobbad B Y Stödjer mobbningen men deltar inte stöttespelare passiv mobbare C Ogillar mobbningen och tycker att han/hon borde hjälpa( men gör det inte) möjlig försvarare Fixa animering Ev köra filmen F passiv stöttespelare Möjlig mobbare Samtycker men stödjer inte D oengagerad åskådare E Ser vad som sker,”det är inte min sak” 15

Var uppstår mobbning? Plats Procent På rasten 50-70% På lektion med vuxen 15% På lektion utan vuxen Omkl. rum Matsalen 10% På väg till och från skolan Mer än 100 % Medeltal på skolor runt om i gbg men ser lika ut här i jönköping på de skolor som jag gjort enkät på. Sitt ner och diskutera lite, vad tror ni

mellanstadiet RESULTATER Nyarpskolan Olweus-enkäten om mobbning Olweus-programmet mot mobbning och antisocialt beteende i skolan Datan är insamlat från Dan Olweus’ frågeformulär om mobbning version 2007, och processerad med ”Olweus’ Dataweb” som är ett internet-baserad enkätssystem. Olweus-enkäten om mobbning våren 2009 RESULTATER Utvalda delar av materialet Nyarpskolan mellanstadiet

Olweus mobbningsenkät till eleverna baserad stor studien, Norge, 130.000 barn i 1983 (17.000 Sverige) reviderat och förenklat flera gånger använd av ca 35.000 norska barn sedan 2000 senaste revision 2005: Nya frågor om nät/mobil

Frågor? nähä Tack för mig!!! Håkan Wetterö wettero@hotmail.com