Matematikbiennalen ”Laborativ matematik via internet” av Patrik Erixon

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DERIVATAN – ETT EXEMPEL
Advertisements

Linjära funktioner & ekvationssystem – Ma B
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Kurvor, derivator och integraler
Kap 4 - Trigonometri.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Matematik med föräldrar
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Kap 1 - Algebra och funktioner
Vad är teknik?.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Rapportskrivning – rep.
Numeriska beräkningar i Naturvetenskap och Teknik
Tekniska hjälpmedel för (eller emot) matematiklärande
TI-82/84.
Matematik Kurs C Grafer och derivator.
Komplexa tal inför Laborationerna
observation förutsägelser experiment förenklingar.
IKT och matematik Patrik Erixon Trondheim nov.2005.
KAP 4 - GEOMETRI.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Geometri Geometri inom kurs B innehåller följande områden:
MaB: Andragradsekvationer
Tomas Johansson, Kyrkerörsskolan, Falköping –
IKT-dagar nov.2005 ”Laborativ matematik och fysik via internet” eller ”en kanonad av java-simuleringar” av Patrik Erixon.
Algebraiska uttryck Matematik 1.
Sekant, tangent, ändringskvot och derivata för en funktion
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
ATT KUNNA TILL PROV 3 MATMAT02b3.
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Matematik A - Introduktion
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
2 Ändringskvot och derivata
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Vad innebär det att kunna gymnasiets matematik? En diskussion om en tolkning av gymnasiets kursplaner Torulf Palm Umeå universitet Torulf Palm Umeå universitet.
Kap 3 - Geometri.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
OMKRETS & AREA Omkrets = b + b + h + h = 2b + 2h Area = b × h
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
DERIVATAN EN INTRODUKTION.
KAP 6 – GRAFER OCH FUNKTIONER
Toppen – vi använder hela kroppen! Några exempel på bilder och aktiviteter från föreläsningen vid Matematikbiennetten i Malmö den 7 mars 2009 Taluppfattning:
Manada.se Förändringshastighet och derivator. Förklara och använda begreppet lutning ändringskvot manada.se.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Manada.se Kurvor, derivator och integraler. 3.4 Integraler 2 Integraler Integralberäkning med primitiv funktion Tillämpningar och problemlösningar manada.se.
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Lite matterepetition Räknesätten, bråk, förkorta, parenteser
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Kurvor, derivator och integraler
Några nedslag i geometrins historia
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Kap 5 – Trigonometri och komplettering kurs 3c
Kap 3 - Geometri.
Kap. 1 Trigonometri och formler
Kap. 1 Trigonometri och formler
Aritmetik & algebra Geometri & bevis Förändring & procent Funktioner
Hit har vi kommit! Nu går vi vidare!.
Kapitel 2 Förändringshastighet och derivator manada.se.
Kap 5 – Trigonometri och komplettering kurs 3c
KAP 6 – GRAFER OCH FUNKTIONER
Kap. 1 Trigonometri och formler
GRNMATC – KAP 6 NEGATIVA TAL.
INFÖR NATIONELLA PROVET
GENOMGÅNG 2.1 Ändringskvoter Begreppet derivata.
Kapitel 2 Förändringshastighet och derivator manada.se.
Z 1.3 Räkna med negativa tal
Kap. 1 Trigonometri och formler
Presentationens avskrift:

Matematikbiennalen 2004 ”Laborativ matematik via internet” av Patrik Erixon

Laborativ matematik via internet eller ”En kanonad av java-simuleringar”

Laborationer/demonstrationer Ma A/B Geometri - Vad är summan av vinklarna i en triangel? - Hur visar simuleringen att ditt påstående är sant? http://www.walter-fendt.de/m11e/anglesum.htm - Förklara med egna ord hur följande simulering visar att Pythagoras sats gäller. http://www.ies.co.jp/math/java/geo/pythasvn/pythasvn.html - Pythagoras träd http://www.ies.co.jp/math/java/geo/pytree/pytree.html - Försök bestämma den sökta arean. http://www.ies.co.jp/math/java/geo/kasane/kasane.html

Ma A/B Geometri - Förklara med egna ord hur simuleringen visar att en triangel inskriven i en halvcirkel har en rät vinkel. http://www.walter-fendt.de/m11e/thalescircle.htm - Vilket samband finns mellan rand- och medelpunktsvinkel? Försök förklara beviset! http://www.ies.co.jp/math/java/geo/enshup/enshup.html - Vad är summan av yttervinklarna till en polygon? http://www.ies.co.jp/math/java/geo/gaikaku/gaikaku.html - Undersök förhållandet mellan längd- och areaskala. http://www.ies.co.jp/math/java/geo/ratio/ratio.html

Ma C Derivata - Vad har derivatan för samband med en kurvas lutning? - Bocka för Trace och undersök var derivatan är positiv, negativ eller noll. Vad finner du ? http://www.ies.co.jp/math/java/calc/doukan/doukan.html Förklara med egna ord (och lämpliga matematiska) hur denna simulering visar principen bakom den matematiska modellen för att beräkna derivata (derivatans definition!) http://www.walter-fendt.de/m11e/sectang.htm

Ma C Derivata - Bestäm när ett tvärsnitt av en ränna (gutter) har störst volym.Försök också att själv räkna ut det algebraiskt! http://www.ies.co.jp/math/java/calc/maxtoi/maxtoi.html - Hur ser derivatans graf ut ? Andraderivatans graf? Prova gärna att skriva in en annan funktion! Stämmer ev. deriveringsregler ? http://www.walter-fendt.de/m11e/deriv12.htm

Ma D Trigonometri: - Hur kan värdet på sinus för en vinkel hittas i enhetscirkeln ? http://www.ies.co.jp/math/java/trig/sinBox/sinBox.html - Hur hänger de trigonometriska kurvorna ihop med enhetscirkeln ? http://www.walter-fendt.de/m11e/sincostan_e.htm Ekvationslösning/numeriska metoder - Hur fungerar Newton-Raphsons metod? http://www.ies.co.jp/math/java/calc/roota/roota.html Rektangelapproximationsmetoden http://www.ies.co.jp/math/java/calc/kubunqX2jo/kubunqX2jo.html

Ma E Komplexa tal: Beskriv med egna ord hur addition och subtraktion kan utföras. Hur multiplicerar eller dividerar du två komplexa tal ? http://www.walter-fendt.de/m11e/complnum.htm Rotationsvolym: http://www.ies.co.jp/math/java/calc/rotate/rotate.html

Favoritsidor på ”nätet” Tysk site med välstrukturerat innehåll http://www.walter-fendt.de/m11e/ Japansk site med mängder av simuleringar http://www.ies.co.jp/math/java/ Virtual school, fler simuleringar, länkar http://www.en.eun.org/eun.org2/eun/en/vs-mathematics/entry_page.html?id_area=29

Varför? Ger möjlighet för eleverna att själv interaktivt se och undersöka. Stimulerar till diskussion. Omväxlande. Enkelt och lättillgängligt. Roligt!?

Hur? Laborationer, ex1, ex2 Demonstrationer Hemläxor/Inlämningsuppgifter/eget arbete m.m. VIKTIGT!! Bromsa upp!! Dokumentera!!

Vad krävs? Tillgång till datorer med internet- uppkoppling i datasal. Lite planering/konstruktion av uppgift.   Bra att ha: Dataprojektor samt dator med internetuppkoppling i klassrummet för demonstrationer.

Övrigt på ”nätet”? Kursplaner, kriterier, nationella prov Fakta, historia, bilder m.m. Programvaror, spel Lektioner/aktiviteter med grafräknare Hemsidor, t.ex. m.m.m.m

http://go.to/mafys/ Välkommen att ”surfa in”!! Var kan jag börja? http://go.to/mafys/ Välkommen att ”surfa in”!!