Det svenska medielandskapet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

HSS Medias digitala medier
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Att förstå anonymiteten (översättning från
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
Sociala medier – hajp eller morgondagens mötesplats? Madeleine Sjöstedt Erik Jennische.
L ÄSVANESTUDIEN FRÅN D AGSPRESSKOLLEGIET VÅREN 2013.
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
”Den tredje statsmakten”
1.
Massmedia och reklam.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
Kundundersökning mars 2010
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
1.
1.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Nya förutsättningar för lärande
Årsbokslut för svensk turism 2013
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Varumärket Luleå kommun
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Vad borde man göra? Inför och under ett projekt. Information Anordna träffar inom organisationen och för allmänheten. Ta fram skriftlig information om.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Massmedia.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Massmedia och reklam.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Massmedia.
MASSMEDIA.
Presentationens avskrift:

Det svenska medielandskapet 1980-2013 Svenskt medielandskap historiskt stabilt Kommersiellt finansierad/privatägd radio och TV i början på 1990-talet Konkurrensen om publiken hårdnar Nya ägargrupper och korsägande mellan tryckta medier och etermedier Utländska mediebolag på den svenska marknaden   Gratistidningar och Internet

Andel av befolkningen 9-79 år som använder olika medier en genomsnittlig dag 2012 (%) Totalt Män Kvinnor 9-14 15-24 25-44 45-64 65-79 Låg Mellan Hög TV 83 82 88 75 77 84 89 86 80 Press 69 68 29 47 67 79 70 Radio 41 78 73 71 Internet 74 76 91 48 45 81

Dagspressen Nästan alla tidningar är lokala eller regionala Stor tidningsupplaga Kvällspressen oftast tillval Morgontidningar hushållsabonneras Svensk press knuten till politiska partier

Den svenska tidningsmarknadens huvudkategorier Storstadspressens morgontidningar Kvällstidningar Landsortspressen Lågfrekventa dagstidningar (Fack- och specialtidningar, veckotidningar)

Press och politik 1970-tal, journalister mer oberoende av partilojalitet Bandet mellan partier och tidningar har försvagats över tid Allt färre andratidningar

Press och ekonomi Få lönsamma tidningar och många med förluster ”SvD lägger ner kulturdelen – sportredaktionen skrotas” ”100 tjänster ska bort på Aftonbladet” Statligt presstöd Stabil ägarstruktur i svensk press Bonniers ca 25% av den totala upplagan & Schibstedt/Stampen ca 15% var

Gratistidning och web-tidning Metro 1995 (MTG) Web-tidningar, dagspress på internet Kommer papperstidning att finnas kvar? Internet kan ersätta en dagstidningsprenumeration 20% Papperstidningen försvinner inom en tioårsperiod 15% Internet kan inte ersätta känslan av tidning 80%

Tidningsläsande 69 % läser minst en tidning en genomsnittlig dag (2012) Ökad skillnad mellan yngre och äldre och mellan starka och svaga socialgrupper

Etermedier i förändring Radiotjänst (grundat 1924, första sändning 1925) TV introduceras ca 1955 1970-tal lokala radiokanaler 1969 införs en andra tv-kanal 1978 närradio testas Nyårsafton 1987 tv 3 börjar sända 1990 startar tv4 1993 introduceras privat lokalradio

Radio och TV Ägande/organisation etermedier Public service-sfären   Public service-sfären Ideella sfären Den svenska privata sfären Utlandssfären

Ägarblock Modern Times Group Bonniers Prosieben

Publiken Radion når en genomsnittlig dag 67% av allmänheten 83% av svenskarna tittade på tv vanlig dag Utbildning och ålder påverkar våra medieval mer än tidigare

Juridik och etik Dagspress (tryckfrihetsförordningen) Offentlighetsprincipen Radio- och TV (Yttrandefrihetsgrundlagen, Radio- och tv-lagen, Myndigheten för radio och tv) PO, PON, Spelregler för press, radio och tv

Sammanfattning Ägarkoncentration Nya kommersiella ägargrupper Flermedieägande Internationalisering Statens och politikens inflytande har försvagats Konvergens Större mängd innehåll som sprids i fler kanaler av få stora ägare Segregation har ökat

Internet Multimedialt Hypertextuellt Interaktivt Arkivartat Virtuellt

Språk Tre system för datormedierad kommunikation: e-post, nyhetsgrupper/forum och chat. Asynkron kommunikation: E-post och forum Synkron kommunikation: Webb-chatt

Kön/identitet/gemenskap Internet - leka/spela med identiteter och kön Anonymitet – sanning/lögn

Gemenskaper – communities – Facebook

Handel Mest resor, elektronik, medieunderhållning 84% handlat online

Handel 21% rädda för kortbedrägeri 45% skulle handla mer på nätet om det var säkrare att betala E-handeln ökar ständigt

IT:s möjligheter IT = fler egna val och mer aktivt deltagande Enkelt att själv söka information, snabbt, ger interaktiv kommunikation, är oberoende av tid och plats.

Tillgång och klyftor Alla använder inte IT Stora skillnader mellan grupper

Tillgång till Internet i hemmet 2012 Totalt 89% 15-44 år 98% 65-79 år 68% Låg utbildning 66% Hög utbildning 95%

IT:s möjligheter Yttrandefrihet Ska nätet förläggas med restriktioner? Censur? Vad är sant på nätet?

Hur används och till vad? Mer praktisk individuell nytta än massinformation Watchers 79,8% Sharers 61.2% Commenters 36.2% Producers 24.2%

9-79 år en genomsnittlig dag Läser enbart kvällstidning 21% Läser enbart morgontidning 6 Läser både morgon- och kvällstidning 8 Läser enbart på tv-kanals webbsida 4 Tittar enbart på tv/film 9 Både läser på tv-kanals webbsidor och tittar på tv/film 5

9-79 år en genomsnittlig dag Besöker community 54 Aktiv i community 41 Läser blogg 20 Skriver blogg 4 Kommenterar blogg 4 Titta på videoklipp 33 Lägger ut videoklipp 2 Spelar spel 20 Deltar i spelcommunity 6 Besöker twitter 3 Twittrar 2

Mest besökta sajter i Sverige augusti 2013 (alexa) 1 Google.se 2 Facebook 3 Google.com 4 Youtube 5 Aftonbladet 6 Wikipedia 7 Blocket 8 Yahoo 9 Windows live 10 LinkedIn11 Swedbank 12 Expressen 13 The Pirate Bay 14 ImdB 15 Amazon.com1617 SvD 18Dn 19Wordpress.com 20 Hitta.se 21 Flashback 22 Prisjakt 23 Eniro 24 Tradera 25 Hemnet 26 BBC 27 Instagram 28 Tumblr 29 SVT 30 Nordea