Swedol – en marknadsledande yrkeshandelskedja

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
Advertisements

Enhetschef Fastighetsutveckling
AXIS Communications - a world of intelligent networks Bolagsstämma 2002.
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Q1 Rapport 2010 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
En hälsosam teknikkonsult med stark tillväxt
EKONOMISKA NYCKELTAL 2012 Koncern Moderbolag
Fastighets AB Balder (publ) hälsar aktieägarna välkomna till årsstämma onsdagen den 7 maj 2014.
Q4 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Delårsrapport januari-mars 2011
Sektorn för administrativt stöd Copyright © Härryda kommun Omsätter miljoner.
© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Q1 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Q3 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Räkenskapsanalys Teoriboken: block 5
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Key Findings - rekryteringstrender
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Q2 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Ekonomirapporten. April 2014
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Capona presentation.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Analytikerpresentation Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Georg Brunstam VD och koncernchef Per-Ola Holmström Finansdirektör Telefonkonferens onsdagen den 4/2 kl Bokslutskommuniké 2003.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
E-FAKTURA PRIVAT STATISTIKSAMMANSTÄLLNING - SVENSKA MARKNADEN 2013.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Entreprenörsbarometern Februari 2006 Entreprenörsbarometern genomförs kvartalsvis sedan maj 2002 och mäter konjunkturutvecklingen för kunskapsintensiva.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
Q4 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Välkommen till Studsviks bolagsstämma 2002.
1 Anneli Juhlin FP
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Q3-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q2-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q3 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Bokslutskommuniké 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Bokslutskommuniké 2011 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Q2 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Q1 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Q2 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
JÖRGEN QWIST, VD DELÅRSRAPPORT Q
Q3 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Q4 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Q1 Rapport 2016 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Christian Berner Tech Trade
Presentationens avskrift:

Swedol – en marknadsledande yrkeshandelskedja SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Swedol – en marknadsledande yrkeshandelskedja MARKKU PIIPPO VD SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013

SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Marknadsledande yrkeshandelskedja med ett komplett utbud till proffs och privatkunder som efterfrågar högsta kvalitet. Komplett sortiment inom verktyg, elartiklar, arbetskläder, fordonstillbehör, hydraulik och förbrukningsvaror.

Swedol 2012 Omsättning 1 366 Mkr Rörelsemarginal 4,0% SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Swedol 2012 Omsättning 1 366 Mkr Rörelsemarginal 4,0% 97.000 nöjda kunder 80% företag 498 anställda (439)

Produkter SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013

Produktgrupp Nima Utökat sortiment. Större kundbas. SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Produktgrupp Nima Utökat sortiment. - Lantbruk - Skogsbruk - Jakt och Slakt - Industri - Trädgårdsnäring Större kundbas. Nima ska utvecklas till den kompletta leverantören för lant- och skogsbrukaren.

Marknad 80 procent säljs till proffskunder SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Marknad 80 procent säljs till proffskunder Huvudmålgrupp är företagskunder inom små och medelstora företag. 97 000 kunder varav ca 82 000 är aktiva Geografiskt spridda Olika branscher Låg rörelserisk och kreditrisk Proffskunden är lojal och köper mer

SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Affärsmodell Swedol erbjuder sina produkter genom ett flerkanalskoncept - egna butiker och internethandel samt återförsäljare.

Värdedrivande faktorer SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Värdedrivande faktorer ”Kunden hittar ’allt’ hos Swedol” Attraktivt och brett sortiment Hög servicegrad God lagerhållning Välutvecklat butikskoncept Egna butiker med rätt läge Låga inköpskostnader Effektiva processer och kostnadsmedvetenhet

Vår historia Postorderföretag. SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2012 Vår historia 1963 Postorderföretag. 1999 Första butiken inleder en snabb tillväxt. 2000 Namnändring till Swedol AB. 2005 10:e butiken. 2006 Listning på First North. 2007 20:e butiken. 2008 OMX Nordiska börs i Stockholm. 2012 46 butiker varav 6 i Norge

Strategi

Marknadsledande butikskedja på proffsmarknaden SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Marknadsledande butikskedja på proffsmarknaden Långsiktiga finansiella mål över en konjunkturcykel: Omsättningstillväxt om 15% Rörelsemarginal uppgående till 11% Räntabilitet på eget kapital om 25% Långsiktig soliditet om 40%

SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Strategi Swedol ska uppnå fortsatt god omsättningstillväxt med bibehållen lönsamhet genom att öppna nya butiker i kombination med en ökad försäljning i befintliga butiker.

SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Strategi Successiv expansion i den geografiska marknadsbasen för konceptet innan befintliga marknader är fulletablerade.

SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Strategi Egna märkesvaror, varumärken och varunamn i produktmixen ska öka till cirka 25 procent. Egna märkesvaror, varumärken reducerar mellanhänder och stärker marginalerna trots ökad prispress.

SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Strategi Swedol ska ständigt förbättra sortiment, kundservice och logistik inom samtliga försäljningskanaler för att kontinuerligt flytta fram sina positioner på marknaden.

Strategi Swedol ska ständigt förbättra sitt hållbarhetsarbete. SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Strategi Swedol ska ständigt förbättra sitt hållbarhetsarbete. Kvalitet ska genomsyra såväl sortiment som service

Försäljningstillväxt SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Försäljningstillväxt Försäljningen ökade totalt med 6,4 % under 2012. Butikerna ökade med 3,9 % Jämförbara butiker minskade med 2,6 % Distanshandeln ökade med 26,1 % Försäljningen ökade totalt med 11,8 % under 2011. Butikerna ökade med 15,0 % Tillväxt i jämförbara butiker med 8,2 % Distanshandeln minskade med 8,7 %

Kvartalet Q4 Intäkter 388,2 Mkr (381,2) +1,8% SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Kvartalet Q4 Intäkter 388,2 Mkr (381,2) +1,8%

Kvartalet Q4 Butiker -1,7% Distanshandel +34,8% SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Kvartalet Q4 Butiker -1,7% Jämförbara butiker (36 st.) -8,5% NIMAs produktsortiment har tagits emot väl av Swedols butikskunder. Distanshandel +34,8% Försäljning via distanshandel (exkl. NIMA) har uppvisat en fallande försäljning i absoluta tal. NIMAs försäljning (100% distanshandel) uppgick till 19,9 Mkr.

Kvartalet Q4 Intäkter +1,8% till 388,2 Mkr SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Kvartalet Q4 Intäkter +1,8% till 388,2 Mkr Blandat utfall för produktområden; El & elektronik -10,3% Personlig skyddsutrustning +7,7% Förbrukningsvaror -2,7% Verktyg -15,0% Fordonstillbehör +7,3% Diverse +54,9% (inkls. NIMA) Försäljningen uppvisade en fortsatt svag utveckling som en konsekvens av; den svaga efterfrågesituationen huvudsakligen, leveransstörningar vid det nya logistikcentret som togs i drift under juli.

Kvartalet Q4 Bruttomarginal 36,5% (39,3) SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Kvartalet Q4 Bruttomarginal 36,5% (39,3) Den lägre bruttomarginalen kan huvudsakligen hänföras till fyra orsaker; ofördelaktiga förskjutningar i varumixen, större andel direktleveranser till butikerna som en följd av leveransstörningar vid logistikcentret, en mer aggressiv rabattstruktur för att locka kunder samt , verksamheten i NIMA som marginalmässigt ligger på en lägre nivå.

Kvartalet Q4 Rörelsemarginal 2,6% (13,0) SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Kvartalet Q4 Rörelsemarginal 2,6% (13,0) Kostnadsökningarna kan hänföras till marknadsuppbyggnaden i Norge men även till en stigande kostnadsandel i den jämförbara svenska verksamheten som en följd av den svaga försäljningsutvecklingen Kostnader av engångskaraktär belastar posten Övriga kostnader med 13,0 Mkr.

Jan – dec 2012 Intäktstillväxt +6,4% (11,8) SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Jan – dec 2012 Intäktstillväxt +6,4% (11,8) Butiker +3,9% Jämförbara butiker (33 st.) -2,6% NIMAs försäljning (100% distanshandel) uppgick till 71,5 Mkr under perioden. Bruttomarginal 38,0% (38,9) Marginalförsvagningen kan hänföras till; ofördelaktiga förskjutningar i varumixen, högre andel försäljning med rabatt inslag, logistik relaterade merkostnader, en lägre bruttomarginal för verksamheten i NIMA. Rörelsemarginal 4,0% (11,6) Andelen försäljningskostnader av intäkterna har ökat med 5,0 procentenheter medan administrationskostnaderna ökade med 0,7 procentenheter. Kostnader hänförliga till förvärvet av NIMA uppgår till 1,4 Mkr inom posten Övriga kostnader. Kostnader av engångskaraktär belastar posten Övriga kostnader med 13,0 Mkr. Nettoresultatet har påverkats positivt av omräkning för uppskjuten skatt enligt ny bolagsskatt för 2013, beloppet uppgår till 8,7 Mkr.

Övriga nyckeldata MSEK 2012-12-31 2011-12-31 Varulager 379,1 363,9 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 SWEDOL FÖRETAGSPRESENTATION 2013 Övriga nyckeldata Varulagret har ökat med 15,2 Mkr. Under mellanperioden har sex nya butiker etablerats, en lageruppbyggnad på cirka 35 Mkr, samt NIMAs lager uppgående till cirka 15 Mkr tillkommit. Detta innebär en minskad kapitalbindning i varulager med cirka 35 Mkr mellan perioderna som resultat av genomförda åtgärder. Bolagsförvärv har för perioden uppgått till 25,9 Mkr (0,0) och avser förvärv av bolaget NIMA. Investeringar i anläggningstillgångar uppgår till 123,9 Mkr (83,5) av dessa hänför sig ca 97 Mkr till nytt logistikcenter i Örebro och i övrigt till butiksrelaterade investeringar. MSEK 2012-12-31 2011-12-31 Varulager 379,1 363,9 Kassaflöde från den löpande verksamheten 29,7 30,6 Investeringar 143,0 83,5 Räntebärande nettoskuld 166,9 18,4