ANKNYTNINGSTEORI Ett sätt att förstå hur barn lär sig relatera till andra människor Familjehemsdag i Västernorrland 21 november 2009 Ingegerd Gavelin.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
. Att minska stress hos modern under graviditeten har en klart förebyggande effekt för postpartum depression Vilket vi vet påverkar relationen o anknytningen.
Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj?
Tillgänglighetskonferens Örebro
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
BILD
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Familjehem och föräldraskap
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
EN RESA GENOM UTANFÖRSKAP, BEKRÄFTELSEJAKT OCH MISSBRUK
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Skapande arbete och lek som
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Muntligt Jag kan….
NEUROPSYKIATRISK COACH
SET Social Emotionell Träning
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Konsten att leda sig själv
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
Småbarn och anknytning
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Livskunskap för de allra yngsta
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Anknytningsteori och barns utveckling
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Utvecklingspsykologi
Vad är du för typ av person?
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
Vara brottsoffer eller vittne
Hantera en kronisk sjukdom
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Anknytning och familjehemsföräldraskap.
och anknytningsteorier i bakhuvudet!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Kommunikation och samspel
ICDP/Vägledande samspel
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Föreläsning 5 Konflikthantering
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Kognitivt perspektiv.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Idrottspsykologi.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
- möten med barn som misstänks vara utsatta för människohandel eller sexuell exploatering - Åsa Landberg, Linda Jonsson, Carl Göran Svedin.
Förändring – hot eller möjlighet?
Positioneringar driver den sociala processen copyright thomas åström 1. Positioneringarna driver den sociala processen framåt. 2. Drivkraften är det som.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Barn och stress.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
En trygg famn – om Anknytning och Familjerådgivning Christina Hänström Legitimerad psykolog och familjerådgivare.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Psykiskt funktionsnedsättning
Barn som närstående.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Kognitivt perspektiv.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

ANKNYTNINGSTEORI Ett sätt att förstå hur barn lär sig relatera till andra människor Familjehemsdag i Västernorrland 21 november 2009 Ingegerd Gavelin

BOKTIPS Kay Karlsson: Anknytning - om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn

RISKFAKTORER OCH SKYDDSFAKTORER En trygg anknytning är en stark skyddsfaktor En otrygg eller desorganiserad anknytning är en allvarlig riskfaktor En familj med många riskfaktorer, t ex missbruk, ”skapar” ofta otrygg anknytning

VI ÄR FLOCKDJUR VI BEHÖVER TRYGGHET OCH TRÖST NÄR VI ÄR I FARA Vi behöver en trygg bas att utgå från Vi behöver en trygg hamn att återvända till Så vi vågar utforska världen Så vi kan skydda oss från fara

Det är när man är liten man lär sig att vara förälder DW Winnicott

VAD LÄR JAG MIG I SAMSPEL Vem jag är Att hantera och reglera mina känslor Att hantera min kropp Att läsa av och förstå andra

GOTT SAMSPEL ICKE-FUNGERANDE SAMSPEL Barnet drar in föräldern i lek och glädje Förälderns goda minnen väcks Barnet är huvudperson Föräldrar gör sig till huvudpersoner för barnet Betraktaren blir avspänd och smittas av glädjen Banden mellan barn och föräldrar är svaga Förälderns svåra minnen väcks. Föräldrarna märker inte när barnet har det svårt Basala regleringen fungerar inte – sömn, mat, lek Barnet inte huvudperson Föräldrarna inte barnets huvudperson Betraktaren blir orolig

BARNETS ANKNYTNING FÖRÄLDERN BINDER SIG ANKNYTNINGSMÖNSTER I BARNET INRE ARBETSMODELLER PÅVERKAR ANDRA RELATIONER T O M TILL EGNA BARN! VARJE NY RELATION PRÖVAS MOT DENNA ERFARENHET

TRYGG ORGANISERAD ANKNYTNING Söker närhet vid otrygghet Möter förutsägbarhet och lyhördhet Inre förvissning om att hamnen finns Lust och frihet att utforska Vid avbrott eller konflikt  föräldern reparerar

OTRYGG ORGANISERAD ANKNYTNING - KAN INTE LITA PÅ FÖRÄLDERN UNDVIKANDE AMBIVALENT Märker att förälder värjer sig mot barnets behov Uttrycker inte sina behov Minimerar sina anknytningsstrategier - som andrahandsval Föräldern mer oförutsägbar, nyckfull Svårt att lära av Samspel på vuxnas villkor Maximerar sina strategier Gnällig, krävande, utbrott - också andrahandsval!

DESORGANISERAD ANKNYTNING Föräldern kan inte hjälpa barnet reglera sin stress Inte ett mönster, strategier fungerar inte Bygger på rädsla, vilsenhet, förvirring Den som kan erbjuda tröst är den som väcker rädsla Självförstärkande: Ju mer behov av trygghet ju mer rädsla  RÄDSLA UTAN SLUT

FORTS. DESORGANISERAD ANKNYTNING Föräldern har gett upp - eller Föräldern är hjälplös så att barnets negativa känslor inte får finnas – eller Föräldern misstolkar barnet pga eget trauma  Anpassning till vuxna, ”falskt själv” – eller Ger upp idén att få skydd, på sin vakt, litar inte på någon

VAD LÄR MAN SIG NÄR PAPPA SLÅR MAMMA? Att aggression, våld och anknytning hör nära samman Att aggression och våld har ett värde i nära relationer I utsatta familjer: Ofta våld i generationer, ofta barnmisshandel, ofta slår även mamma. Ofta annat våld, död och olyckor i nätverket.

KONSEKVENSER FÖR BARNET Svårt reglera sina känslor, särskilt negativa Även inåtvända reaktioner Oförenliga arbetsmodeller Kamratsvårigheter Relationssvårigheter Hälsoproblem Inlärningssvårigheter

Forts KONSEKVENSER FÖR BARNET Äldre barn: Kontrollerande – omvårdande: Alltför lyhörd för föräldern (t ex medberoende) Kontrollerande – bestraffande: Tar över föräldrarollen Ung vuxen: Svårt i relationer, i arbetslivet och som förälder.

HJÄRNAN PÅVERKAS Hög beredskap för kamp / flykt Vaksamhet, misstänksamhet Lättväckt aggression Tål stor belastning På kort sikt användbart På lång sikt förödande – isolering, missbruk, kriminalitet, fientlighet, våld

INRE ARBETSMODELLER STÄLLER TILL PROBLEM – SÄRSKILT I SVÅRA SITUATIONER NÄR ANKNYTNINGSMÖNSTRET BLIR TRIGGAT ANKNYTNINGSMÖNSTRET BLIR EN DEL AV BARNETS ”PERSONLIGHET”

VAD KAN MAN GÖRA I FAMILJEHEMMET? ICDP – Vägledande samspel – www.icdp.se Omtolka barnets beteende till behov Visa omsorg Visa världen Planera tillvaron

BARNETS KOMMUNIKATION Avvisande – behöver bas, trygghet, triangulering Utprövande – behöver bekräftelse i att prova relationen Parentifierande – behöver hjälp att benämna vad som händer och känslor

Forts Barnets kommunikation Desorganiserad – behov av omvårdnad, struktur, bekräftelse och benämning. Begreppsfattig – behov av förklaringar och mening, benämnande Funktionsförlust – behov av bekräftelse och paus.

SAMTAL I GRUPPER OBS! Sekretess! Inga namn, allt stannar i gruppen Tänk på barn och vuxna du känner – vilka anknytningsmönster ser du? Vilka inre arbetsmodeller har de, och vilken betydelse har det i deras liv? Tror du sådana modeller kan ändras?

SAMMANFATTNING ANKNYTNING En skyddande utvecklingskraft på biologisk grund Ett beteende som gör att jag kommer nära någon som kan hjälpa mig Anknytningspersonen behöver inte vara en verklig trygghet, man kan knyta an till någon som gör illa Trygghet att anknytningspersonen är nära Anknytningsbeteende hela livet igenom, särskilt i barndomen och i nöd Anknytningen är beroende av både barnets och anknytningspersonens förmåga

MINST 50% AV ALLA UTSATTA BARN KLARAR SIG I LIVET

BARNS OCH UNGDOMARS MOTSTÅNDSKRAFT Självkänsla och självförtroende, positiv syn på sig själv Social kompetens Tillgång till inre eller yttre resurser, kompetens inom något område, t ex humor, skola, praktisk begåvning Åtminstone en viktig vuxen som står nära Goda relationer med omtänksamma vuxna Goda relationer till vänner

Låg grad av försvarsinställning och aggressivitet Hög grad av samarbetsförmåga och känslomässig stabilitet Motivation att fungera i samhället Förmåga att fokusera Optimistisk inställning VIKTIGAST: Minst en kontinuerlig och känslomässig anknytning Erfarenhet av att behärska färdigheter

HUR GYNNAR MAN MOTSTÅNDSKRAFT? Bekräfta barnet. Hjälpa barnet att se det som händer på andra sätt Hjälpa barnet sätta ord på egna styrkor Stärka barnets självbild Uppmuntra kontakter med viktiga vuxna Uppmuntra skolarbetet Uppmuntra förmåga till vänskap

Hjälpa barnet träna sig i problemlösning. Hjälpa barnet uttrycka sina behov Prata med barnet om vad det behöver Prata med barnet om framtiden Stöd barnets sociala kompetens. Var en bra förebild – uppmuntra mycket!

JOHN BOWLBY OM PSYKOTERAPI: Erbjuda en trygg bas med stöd, uppmuntran och medkänsla Följa med i utforskande och reflekterande Vara uppmärksam på hur patienten uppfattar terapeuten Hjälpa patienten att reflektera över sina känslor FAMILJEHEM ÄR VARDAGSTERAPI

BOKTIPS Kay Karlsson: Anknytning : om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn Anders Broberg m fl: Anknytningsteori Anknytning i praktiken

www.fouvasternorrland.se viktoria.westerberg@y.komforb.se ingegerd.gavelin@y.komforb.se TACK FÖR OSS!