”Vi möts resfritt” - ett vinstgivande projekt 2013 - 2014 Lite om: Projektet Möten videorum Utbildning Roller,uppgifer Uppföljning Ändra beteende Framgång c Kerstin Angberg-Morgården Jan E Fors, Länsstyrelsen Dalarna - Dalakommunerna – Region Dalarna C
Projektkonvergensen (få ihop alla idéer!) Telefoni FAS 2: Video- och web-möten Region Dalarna: Förstudien Länsstyrelsen energi…. Lokala projekt ! Viljan att få ihop det! Projektstödet! Ledning och direktiven!
Energimyndighetens bidrag och förväntningar Direktiv och beslut från energimyndigheten Spara energi genom minskat resande! Nollställa! Mäta (följa upp) Utvärdera jämföra mot mål tolka, förstå, beskriva) Rapportera
Projekt och utmaning, införandets olika delar Mötes. agenterna och kompetens Bokning Support Och Helpdesk Statistik Mätning Uppföljning utvärdering ”Intern Affärs-modell” Informa-tion Organisa-torisk Infra-struktur Agent-utbildning Paket-utbildning Utrustning & Lokal Video/ Web-möten som produkt
”Mötet”
Vilka möten då?! Ibland måste man träffas! För möten utom, mellan och inom kommunen När mötesdeltagarna känner varann Rutin/avstämningsmöten (återkommande) När mötet är högst två timmar långt Ad-hoc-möten beroende på en uppstående situation Exempel I hela den kommunala organisationen Byråkraterna, utvecklarna, chefer, projektmedlemmar, förtroendevalda Ledningsmöten Kostorganisationen Omvårdnad Ledning enhetschefer sjuksköterskor Vårdplaneringssamtal Skolan Mellan ledning och rektorer Lärare på olika skolor Kuratorer i samverkan Ibland måste man träffas!
Praktisk användning Vårdplanering Distans-sammanträden Olika kommunala nätverk (som detta!) System för ”Good practises”! Centrala projektet tar emot tips (se vidare gemensam katalogtjänst)
Videorum: Kommunläget 1 Klara, används: Falun 3 Rättvik 1 Avesta Beställda: Ludvika Leksand - Hedemora - Säter I Slagläge eller nära: Gagnef Vansbro Malung-Sälen Okänt läge: Smedjebacken
Utbildningens idé (hävstångseffekten) Nyckelpersoner utbildas Nu ca 2000 Agenterna utbildar 2*10 personer vardera Nu ca 1900 90 mötesagenter (+ funktionärer) utbildas Nu ca 100
Utbildningen (just nu!) Kurserna: Falun 1,2 klart Rättvik 3,4 klart Falun 5,6 6-7 feb Avesta 7,8 12-13 feb Kurs 1,10 5-6 mars Agentutbildningen Block 1 (handhavande) Block 2 (projektet och slutanvändarutbildningen) uppföljningsmötet Hemmaplan: Paketutbildningen ”Open House” Specialutbildningar (för nyckelpersoner) Partners (Telia)
Roller och den interna styrningen IT-enheten Mötesagenterna Det centrala projektet Gemensamma projektfrågor Kompetensfrågor Lathundar, info-material och annat…. Visst projektstöd Tips och understöd utbildningen Se följande bilder….!
Mötesagenternas uppgifter Förstå sammanträdeslogiken Berörda förvaltningar (närvarande) Gilla och ha förmåga att utbilda/informera Vilka blir agenter?: IT Telefoniagenter ÄO,Skola, Bibliotek,Info
IT-enhetens Roll och uppgifter (1) Skicka mötesagenter till agentutbildning Leda mötesagent-nätverket Samordna slututbildningen i den egna kommunen och kalla Information (alla kanaler inkl intranet) Utbildningsmaterial egna kommunen Bokning av egna videorum Affärsmodell (ta betalt) Samordna support (Telia-HD-Mötesagenter) katalogtjänst
Statistik och uppföljning Kerstin och Jan arbetar på en modell, som skall presenteras för arbetsgruppen! Nyckelord: Utvärderingsmetodik och modeller Resemönster Energi (minskat energiuttag för resor) Ekonomi (minskade kostnader) Samarbetsformer (effekter) Mätning och uppföljning utvärderingsformer
Informationsinsatser Broschyrer Intranet Personaltidningen Information i olika ledningsgrupper Presentation för politiken Krims-krams Mötesagenternas aktiviteter i målområden ”Lathundar” mm ”Öppet Hus”
Support och kompetens; nivåer Felanmälan Cygate Concierge-tjänst Cygate Kommunens IT-HelpDesk (eller tele-HD) Kompetenspersoner på IT-enheten Mötesagenter Lathund och nätverksstöd
Att använda systemet! ………att våga ändra ett beteende! och att vara uthållig!
Framgångsfaktorer Att låta helheten gå före det egna Att Hålla ihop 1900 Att låta helheten gå före det egna Att Hålla ihop Att vilja lyckas för just nu och i framtiden!
Tack för oss!