Marknadsföring Bertil Grenströmer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
Varför är det viktigt att mäta?
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Välkommen till frukostmöte med Connect Väst Morgonens föreläsare Erik Bick och Ulf Ledmyr.
Skapa en lönsam kundrelation
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Aktier och aktiesparande
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
SAMHÄLLSEKONOMI.
Miljarder möjligheter på en plats!
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Intervju inför ViV-projektet.
Block 4: Att driva företag
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Att skriva en artikel.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Behövs det pengar? Byteshandel.
Få ut mer av ditt sparande
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
marknadsförarens verktygslåda
Förslag till planering kapitel 12
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
VARBERGS Vi har vapen. Vi har arenor. Men… har ni modet? LASERDOOM.
6 021 %
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsföring av Projekt X
Aktier och aktiesparande
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Marknadsföring av turism
Vad säger bilden oss egentligen!?
Marknadsföring av turism
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
5 P TAB SERVICES JUTTA JÄRVENPÄÄ, JANIKA KAITO, HENRIIKKA KEMPPINEN, MIREKA KANTANEN & SUSANNA KAINSALO.
Produktens olika delar
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentationens avskrift:

Marknadsföring Bertil Grenströmer

Marknadsföring 10/90

Marknadsföring - skapa, leverera och kommunicera värde

Alla vi Marknadsförare

Vem är vi? Organiska? Fusioniska?

Vad kan vi? - erfa? - kompetens?

Vad vill vi och vart? - Växa, hur?

Affärslivets mening ”Vad finns det för behov därute, som vi skulle kunna tillfredsställa, på ett lönsamt sätt?”

Allmänheten är död!

Om alla erbjuder samma sak, sjunker priset…

Hur ser vår Marknad ut? Konsumenter? Vilka? Var? Hur? Kunder (B2B)? Vilka? Var? Hur? Konkurrenter? Vilka? Var? Hur?

Hur ser vårt erbjudande ut?

Hur är läget för oss, egentligen? Svagheter Styrkor Hot Möjligheter

Jobbar vi med rätt saker, egentligen? Mycket viktigt, 10 Dåligt, 0 Mycket bra, 10 Oviktigt, 0

Jobbar vi med rätt saker, egentligen? Mycket viktigt, 10 Panik? Fortsätt! Dåligt, 0 5 Mycket bra, 10 Droppa? Dra ner? Oviktigt, 0

Varför välja Dig/Er??? - USP

Era konkurrensmedel? Produkter/Tjänster Pris (hur sätter vi pris?) Plats Promotion (Rekl.PR,SP.Net)

Bra produkt/tjänst säljer sig själv? Ha!!!

Hjälp Kunden välja och köpa!

50% produkt - 50% relation! Hjälp Kunden lyckas!!!

Behåll Kunderna! - De lönsamma - Varför gillar de er? Något de ogillar? Hur köper de?

Känn till dina Kunders Kunder, så förstår Du dina Kunder bättre - Vilka de viktigaste är Hur de köper Vad de gillar Vad de hatar Vad som är värde för dem

Standard eller skräddarsytt?

Kundens viktigaste, outtalade frågor om oss Kan de sina saker? (eller snackar de bara?) Kan jag lita på dem? Vill de oss väl? Ställer de upp, när det behövs?

Kan man överleva utan Relationer och Service?

Framgångsfaktorerna Teknisk kompetens Social kompetens - Kundskap

”Marknadsföring, det är väl reklam det…?” Om Marknadsföringens isberg

Marknadsföringens isberg Kommunikation Säljarbete Relationer Behoven Erbjudandet Marknaden Kommunikation Kunderna Säljprocessen

Marknadsplanens innehåll 1. Sammanfattning för ledningen 2. Nuläget - Marknadssituationen 3. Hot och möjligheter 4. Mål 5. Marknadsföringsstrategi 6. Handlingsprogram 7. Vinst och förlusträkning 8. Kontroll

Alla snackar om Varumärken… Symbol Text/Namn Melodi Historia Samhällsnytta Reklamations- hantering Produkter Tjänster VM Rykte Relationer Personal Pålitlighet Rutiner Service Q

”Åh vad jobbar Du med då??” Hur man gör en 3 minuters sk Liftpitch Hur gör man så den man talar med blir - Intresserad ? - Informerad ? Imponerad ? På vårt företag hjälper vi Kunder, som… Grupparbete

Marknadsföring 10/90 - om oss, behoven, konkurrensen Fundera Fakta - om oss, behoven, konkurrensen Fundera - hur ser vår marknad ut? - hur bör vårt erbjudande se ut? - vår USP? - vår kommunikation, när , var, hur? - hur ska vi tjäna våra pengar? Fokus - på det vi ska göra

Det mesta ett företag gör, handlar om Marknadsföring

Det mesta Marknadsföring handlar om, är Eftertanke och därefter Hårt arbete!

Benägenhet att söka och acceptera digital information Hög Teknikgap ? --- pc net ipad bic datautb Låg -20 -30 -40 -50 -60 -70 -80 -90 -00 -10 Födelsedecennium

Har ni kunder med Teknikgap? Påverkar detta er Marknadsföring?