Marknadsföring Bertil Grenströmer
Marknadsföring 10/90
Marknadsföring - skapa, leverera och kommunicera värde
Alla vi Marknadsförare
Vem är vi? Organiska? Fusioniska?
Vad kan vi? - erfa? - kompetens?
Vad vill vi och vart? - Växa, hur?
Affärslivets mening ”Vad finns det för behov därute, som vi skulle kunna tillfredsställa, på ett lönsamt sätt?”
Allmänheten är död!
Om alla erbjuder samma sak, sjunker priset…
Hur ser vår Marknad ut? Konsumenter? Vilka? Var? Hur? Kunder (B2B)? Vilka? Var? Hur? Konkurrenter? Vilka? Var? Hur?
Hur ser vårt erbjudande ut?
Hur är läget för oss, egentligen? Svagheter Styrkor Hot Möjligheter
Jobbar vi med rätt saker, egentligen? Mycket viktigt, 10 Dåligt, 0 Mycket bra, 10 Oviktigt, 0
Jobbar vi med rätt saker, egentligen? Mycket viktigt, 10 Panik? Fortsätt! Dåligt, 0 5 Mycket bra, 10 Droppa? Dra ner? Oviktigt, 0
Varför välja Dig/Er??? - USP
Era konkurrensmedel? Produkter/Tjänster Pris (hur sätter vi pris?) Plats Promotion (Rekl.PR,SP.Net)
Bra produkt/tjänst säljer sig själv? Ha!!!
Hjälp Kunden välja och köpa!
50% produkt - 50% relation! Hjälp Kunden lyckas!!!
Behåll Kunderna! - De lönsamma - Varför gillar de er? Något de ogillar? Hur köper de?
Känn till dina Kunders Kunder, så förstår Du dina Kunder bättre - Vilka de viktigaste är Hur de köper Vad de gillar Vad de hatar Vad som är värde för dem
Standard eller skräddarsytt?
Kundens viktigaste, outtalade frågor om oss Kan de sina saker? (eller snackar de bara?) Kan jag lita på dem? Vill de oss väl? Ställer de upp, när det behövs?
Kan man överleva utan Relationer och Service?
Framgångsfaktorerna Teknisk kompetens Social kompetens - Kundskap
”Marknadsföring, det är väl reklam det…?” Om Marknadsföringens isberg
Marknadsföringens isberg Kommunikation Säljarbete Relationer Behoven Erbjudandet Marknaden Kommunikation Kunderna Säljprocessen
Marknadsplanens innehåll 1. Sammanfattning för ledningen 2. Nuläget - Marknadssituationen 3. Hot och möjligheter 4. Mål 5. Marknadsföringsstrategi 6. Handlingsprogram 7. Vinst och förlusträkning 8. Kontroll
Alla snackar om Varumärken… Symbol Text/Namn Melodi Historia Samhällsnytta Reklamations- hantering Produkter Tjänster VM Rykte Relationer Personal Pålitlighet Rutiner Service Q
”Åh vad jobbar Du med då??” Hur man gör en 3 minuters sk Liftpitch Hur gör man så den man talar med blir - Intresserad ? - Informerad ? Imponerad ? På vårt företag hjälper vi Kunder, som… Grupparbete
Marknadsföring 10/90 - om oss, behoven, konkurrensen Fundera Fakta - om oss, behoven, konkurrensen Fundera - hur ser vår marknad ut? - hur bör vårt erbjudande se ut? - vår USP? - vår kommunikation, när , var, hur? - hur ska vi tjäna våra pengar? Fokus - på det vi ska göra
Det mesta ett företag gör, handlar om Marknadsföring
Det mesta Marknadsföring handlar om, är Eftertanke och därefter Hårt arbete!
Benägenhet att söka och acceptera digital information Hög Teknikgap ? --- pc net ipad bic datautb Låg -20 -30 -40 -50 -60 -70 -80 -90 -00 -10 Födelsedecennium
Har ni kunder med Teknikgap? Påverkar detta er Marknadsföring?