Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

1 Så tryggar vi studiestödet i Norden Erfarenheter om orsaker, åtgärder och omfattning av felaktiga utbetalningar.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Tyresö kommuns service under 2010.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
Tillträde och prissättning av bytespunkter och tjänster för busstrafik
Kartläggning av mas m.fl Åsa Borén enheten för uppföljning avdelningen för statistik och utvärdering.
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
Beredningen för integration och mångfald
Tillsynare på FI Tillsynsforum Helena Pettersson
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Att arbeta praktiskt.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Resebarometern 2011 HELA LANDET. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (31%) 2. Göteborg (29 %) 3. Malmö.
1 Vi gillar amortering! Johan Hansing Nätverket Gilla din ekonomi 10 april 2014.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Att arbeta med Greppa Näringen Katarina Berlin Thorell, Hushållningssällskapet Sjuhärad.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Fokusgruppsmetoden i Nätmiljö Syfte Metodbakgrund: fördelar/nackdelar Genomförande Erfarenheter av metoden Slutsatser.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Att arbeta vetenskapligt
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Nya föreskrifter och allmänna råd
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Landskrona Per-Arne Ström Finansinspektionen
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Kamratutvärdering Lerum
Marknadsundersökning If/Sverige Maj Hur väl förberedd anser du att verksamheten är inför en potentiell kris? 1-8 där 1 är oförberedd och 8 mycket.
Kommunens hantering av styrdokument Redovisning Kommunfullmäktige
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Presentation vid Internrevisionsdagarna
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Caseinlämning kl Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Unga vuxna (18-24 år) Finansinspektionens studier och SCB data : Unga vuxna har begränsad egen ekonomi och erfarenhet.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
© Swedsec AB 3. Rådgivningslagen. © Swedsec AB Ny lag 1 juli 2004 Lagen om finansiell rådgivning till konsumenter Näringsrättsliga regler och civilrättsliga.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Konsumenternas Bank- och finasbyrå. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet: Gratis och oberoende information och vägledning Kontakt via telefon,
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Pensioner och försäkringar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt Håkan Klahr

Rådgivningen, kunden och lagen  Bakgrunden till undersökningen  Metoderna  Resultatet  FI:s fortsatta arbete  Diskussion  Uppsummering

Bakgrunden till undersökningen  FI arbetar för ett stärkt konsumentskydd  FI prioriterar finansiell rådgivning  En helhetsbild av rådgivningen till konsument  Tidigare undersökningar fokuserade på företagen  En fördjupad granskning av ett större antal företag

Metod  Kundbesök och telefonintervjuer  Metoderna har använts i tidigare undersökningar  Det fanns inga andra bra alternativ  Noggrann metodutveckling och internutbildning  FI övervägde att lägga ut utförandet av metoderna  FI har varit öppen och ärlig om metoden

För- och nackdelar med metoderna +-  En mer verklig bild som utgår från konsumentens perspektiv  En bild av regeltillämpningen i praktiken  Olika sätt att tillämpa reglerna blir tydliga  Resurskrävande  Risk för ej genomfört moment p.g.a. ”avslöjande” eller nekad intervju  Intervjuade personer minns ej  Krångligt att förbereda intervjuer

Resultatet Det finns tecken på att:  Nödvändiga uppgifter om kunden tas inte in  Rådgivningen dokumenteras inte på rätt sätt  Dokumentationen lämnas inte ut till konsumenten  Gränsdragningen är otydlig i vissa fall

Resultatet forts.  En heltäckande bild genom företagens och konsumenternas syn  Liten skillnad mellan olika kategorier av företag  Konsumenterna i undersökningen inte missnöjda vilket kan bero på okunskap om reglerna

FI:s fortsatta arbete  Granskar hur dokumentationskraven efterlevs  Gör fler stickprov framöver  Följer upp resultatet av undersökningen i några företag  Driver frågan om information till konsumenter enligt rådgivningslagen  Följer upp om och i vilken omfattning kunskapstesten används  Kartlägger vilka kunskapstest som används

 FI:s undersökning visar att det är svårt för kunden att bedöma rådgivarens kompetens.  Företagen kan idag anpassa kunskapskraven efter verksamheten  Behov av harmoniserade krav på utbildning och erfarenheter.  Kraven på rådgivaren desamma oberoende av företaget man arbetar för.  I MiFID behandlas rådgivning som ett särskilt tillstånd Kompetenskrav

Diskussionspunkter kompetenskrav  Finns det nackdelar med att olika kunskapstest används?  Behövs det mer detaljerade krav på kunskap och praktisk erfarenhet?  Används flera titlar på rådgivare?  Finns det problem med att olika företag använder olika krav för att få kalla sig rådgivare?  Finns det fördelar med en auktorisation av rådgivare?

Underlag diskussion  Ekonomiska uppgifter hämtas inte in enligt 17% av besök och 15% av intervjuer  Uppgifter om kunskaper och erfarenheter hämtas inte enligt 24% av besök och 20% av intervjuer  Ingen dokumentation enligt 30% av besök och 22% av intervjuer  Dokumentation värdefull enligt 78% av besök och 84% av intervjuer FI:s slutsatser:  Svårt att dra skiljelinjen  Kunskapen brister  Rådgivningssituationen tolkas för snävt

Diskussionspunkter  Är det svårt att dra skiljelinjen mellan rådgivning och försäljning?  Varför gör man inte en vidare tolkning av rådgivningslagen och följer kraven i fler situationer?  Varför tar inte rådgivaren alltid in nödvändiga uppgifter om kunden?  Upprättas dokumentation utan att lämnas ut?  Vad är orsakerna till att rådgivningslagen inte följs?

 Frågor och synpunkter kan ställas till  eller Tack!