DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 1 SBS Radio Casebank 2006.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
~ Den första mobiltelefonen ~
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Presentation av resmål
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Beredningen för integration och mångfald
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Affärsidé Öppna en klädaffär och sälja underkläder från Victorias Secret och t-shirts från olika märken som inte säljs i Varberg. Vi hade även tänkt att.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Bakgrund Startade 1907 i Kungsbacka av Beda Hallberg med huvudsyftet att hjälpa tuberkulosdrabbade barn.
© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.
Videokonsultation med medborgare
MARKNADSPLAN 2013 Caroline Ossmin Lukas Jensen Malin Rydberg Linda Kåberg Johanna Svedlund Sebastian Otterborg.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
© Synovate Ungas attityder till rökning
Key Findings - rekryteringstrender
marknadsförarens verktygslåda
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Förslag till planering kapitel 12
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Tillsammans räddar vi liv
Apple Macintosh, since Macintosh 128Kb. Macintosh 128k släpptes av Apple inc den 24 Januari Den såldes i över kopior det året. Datorn.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Innovationsperiod för Arbesko. Företaget utvecklar mängder av tekniska innovationer som på olika sätt märks i deras skor. Först i Europa med.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Varför reklam? Öka försäljningen
Välkommen till Sommarkollo 2006
Marknadskommunikation och mediaval
1. 2 Ekonomiska förutsättningar NJS Svenska avdelningen har haft ansvar för utgivningen av NJT sedan 2003 Vår utgångspunkt har varit att NJT ska vara.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Marknadsföring av Projekt X
DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 1 SBS Radio Casebank 2006.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Reklam eller redaktionellt budskap?
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Presentationens avskrift:

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 1 SBS Radio Casebank 2006

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 2 •Prisextra •Svanströms •Örebro Kaffe & Pralin •Fonus Juridik •Always •Swebus •Valbo Sportcentrum •City konferenscenter •Djurens center •Nercia Utbildning Följande Case finns i Casebanken •Gavlegårdarna •Lilla undret •Arver bil

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 3 Case: Prisxtra Prisxtrabutiken är en lågkostnadsbutik och köper sina varor på det mest prissänkande sätt. Allt för att ge sina kunder ett lägsta pris. Kampanj i radio •Prisxtra väljer att annonsera i radio därför konkurrensen är låg bland livsmedelsbutiker som går i reklamradion. •Med en begränsad budget kan Prisxtra dominera i radiomediet. Resultat •Prisxtra har märkt av en tydlig effekt av sin reklamkampanj som gått i radio, print och DR. Just radio har varit en stark bidragande orsak till att kampanjen har lyckats. •Magnus Lundin på Prisxtra är väldigt nöjd med att ha använt sig av radio. Butikerna kommer självklart att fortsätta annonsera i radio. Prisxtra Magnus Lundin VD

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 4 Case: Svanströms Svanströms tillgodoser både företag och privatpersoner med kontorsprodukter, pappersvaror och datortillbehör. Kampanj i radio •Svanströms vill även vända sig till privatpersoner och valde då ett nytt media för att locka till sig en ny typ av målgrupp. •Ingen i branschen har tidigare använt sig av radio. Här fanns möjligheten för företaget att verkligen sticka ut. Resultat •Svanströms har sedan kampanjen haft ett otroligt spring till sina butiker. Fler kunder, nya kunder och mer försäljning är effekterna av radiokampanjen. •Framför har en yngre målgrupp börjat hitta till butikerna. Enligt marknadschefen Alexandra Sjöblom kommer Svanströms att fortsätta gå i radio. Svanströms Alexandra Sjöblom Marknadschef

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 5 Case: Örebro Kaffe & Pralin Örebro Kaffe & Pralin tillverkar och säljer franska praliner samt bakverk. Kampanj i radio •Med hjälp av en radiokampanj i MIX Megapol har företaget byggt upp sitt varumärke under året. •Butiken har använt radio ända från starten då butiken öppnades. Resultat •Responsen har varit bra, många hör på radio varje dag och tar in informationen medvetet och omedvetet. •Företagets ägare Maria Matsdotter är mycket nöjd. Örebro Kaffe & Pralin Maria Matsdotter Egenföretagare

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 6 Case: Fonus Juridik i Örebro Fonus har sedan 60 år bedrivit begravningsbyrå. Till denna verksamhet hör även service kring familjejuridik. Kampanj i radio •Fonus har använt sig av MIX Megapol i Örebro för att lansera deras nya varumärke Fonus Juridik. •Radioreklamen anspelade på familjerättsliga spörsmål tagna från den vardagliga vardagen, såsom samboavtal, testamente och äktenskapsförord. Resultat •Ganska omedelbart efter den första radiokampanjen märkte Fonus en markant ökning av den typ av familjejuridik som företaget gjorde reklam för. Även närliggande juridiska ärenden fick en större efterfrågan. •Fredrik Ericson på Fonus säger att erfarenheterna är därför goda och radio är ett intressant och prisvärt media. Fonus Juridik Fredrik Ericson Marknadsområdeschef

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 7 Case: Always Nya resmål tillsammans med låga priser och en fortsatt produktutveckling i samarbete med landets resebyråer, har medfört att Always per idag har omkring resenärer. Kampanj i radio •Always har tidigare inte använt sig av radio, utan främst använt sig av annonser i morgonpress. •De började att se om sin marknadsmix och var nyfikna på att testa om radio säljer. Resultat •Always har tydligt sett att radiokampanjen fungerat genom antal besök på always.se och mängden inkommande samtal. •Enligt Niklas Zhornartshuk är radio numera en del av deras marknadsföring. Always marknadsmix består idag av radioreklam i kombination, annonser i morgonpress, kvällspress och i vissa magasin. Always Niklas Zhornartshuk Marknadschef

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 8 Case: Swebus Swebus AB är Sveriges ledande bussbolag med närmare 9000 medarbetare, drygt 3000 bussar och en omsättning på drygt 3 miljarder kronor. Kampanj i radio •Swebus sökte ett antal sommarvikarier för sina busschaufförer. •Swebus ville hitta människor som redan jobbar inom serviceyrken. Genom att använda sig av radio kunde man nå personer som lyssnar på radio på jobbet. Resultat •Kampanjen blev mycket lyckad. Swebus tillsatte alla tjänster som sommarvikarier. Detta var inte enbart radios förtjänst utan mer en kombination av flera medier. •Det funkade utmärkt att göra en rekryteringskampanj via radio och Swebus marknadschef Sonny Hedblom kan tänka sig att använda radio igen. Swebus Sonny Hedblom Marknadschef

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 9 Case: Valbo sportcentrum I Valbo sportcentrum finns en stor badanläggning med bassäng både inomhus och utomhus. Det finns även gym och skidspår i direkt anslutning till anläggningen. Kampanj i radio •Valbo sportcentrum har använt radio i samband med 40-årsjubileet 2004, inför sommaren och i december. •Syftet med kampanjerna var att popularisera badet och att sälja årskort. Resultat •Kampanjarna i MIX Megapol har verkligen lyckats. Man har sålt 6 ggr fler årskort jämfört med året innan. Totalt i år har man ökat omsättningen med 400 procent. •Valbo sportcentrum är mycket nöjda och kommer att använda sig av radio även i fortsättningen. Valbo Sportcentrum Per-Åke Thorsell Enhetschef

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 10 Case: City konferenscenter City konferenscenter är en anläggning med full konferensservice där ingenting saknas för en lyckad konferens, eller om det gäller ett mindre möte över dagen. Kampanj i radio •City konferenscenter hade ett behov av att nå ut med sitt företagsnamn och sina produkter. •Syftet med kampanjen var alltså att göra reklam för konferens- och restaurangverksamheten. Resultat •Marknadskommunikationen via radio har fungerat väl och ägaren Catrin Bernhoft är positiv till att fortsätta med radioreklam. •Catrin tror på ett återkommande budskap – då kommer ett företag att nå framgång. City Konferenscenter Catrin Bernhoft Ägare

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 11 Case: Djurens center Djurens center ligger i köpcentrumet Marieberg i Örebro. Butiken säljer tillbehör för våra husdjur som hund, katt, fåglar, fiskar och smådjur. Kampanj i radio •Djurens Center behöver stärka sin profil •Företaget har använt radio i sin profilannonsering Resultat •Reklam via radio är en återkommande del butikens marknadsföring. •Företagets butikschef Lars-Ove Lyckman anser att radio funkar bra och ger en bra effekt. Djurens Center Lars-Ove Lyckman Butikschef

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 12 Case: Nercia Utbildning Nercia Utbildning kompetensutvecklar medarbetare från såväl företag som offentliga verksamheter, inom områden som ledarskap, teknik, data och marknadsföring/ekonomi. Kampanj i radio •Nercia har ett behov att nå ut till företag och organisationer och berätta om sina kurser. •Företaget har använt radio vid försäljning av s k öppna kurser där innehåll, längd och datum är givet. Resultat •Radio är det media som gett Nercia bäst resultat på konkret handling. Företaget har även provat Lokal-TV och tidningsannonser. •Företagets VD Kent Norström är mycket nöjd och Nercia kommer att fortsätta med annonsering i radio. Nercia Utbildning Kent Norström VD

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 13 Case: Gavlegårdarna Gavlegårdarna äger och förvaltar över lägenheter i Gävle och omnejd. Kampanj i radio •Gavlegårdarna gick ut med ett erbjudande till personer i åldern år om att bara behöva betala halva hyran under tre år. •Gavlegårdarna använde sig enbart av radio. Resultat •Anneli Nilsson, ansvarig på Gavlegårdarna, är mycket nöjd med utfallet. •De hyrde ut över 50 lägenheter tack vare kampanjen i radio. Dessa lägenheter är normalt svåruthyrda objekt. Gavlegårdarna Anneli Nilsson ansvarig

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 14 Case: Lilla undret Lilla undret säljer leksaker för vuxna samt underkläder och presentartiklar. Kampanj i radio •Lilla Undret behövde nå ut till fler personer och locka dem till butiken. •Genom att välja en kampanj i radio ville butiken även försöka nå folk som bor lite utanför Eskilstuna. Resultat •Resultatet av kampanjen har varit lyckad. Butiken har fått en hel del nya kunder. •Framför allt har kännedomen om butiken ökat markant i Eskilstuna och omnejd. Lilla Undret Ingegerd Aspelin Ägare

DENMARK SWEDEN FINLAND NORWAY 15 Case: Arver bil Arver Bil marknadsför och säljer VW och Audi i Eskilstuna, Sala, Västerås, Strängnäs, Köping och Katrineholm. Kampanj i radio •Arver Bil i Eskilstuna behöver marknadsföra sin bilförsäljning och service. •De använder radio dagligen i sin marknads- kommunikation. Resultat •Platschefen Thomas Lindroos anser att radio fungerar väl tillsammans med andra medier. •Arver Bil kommer att fortsätta använda radio som marknadsföringskanal tillsammans med Internet och tidningar. Arver Bil Thomas Lindroos Platschef