Hur blir NyföretagarCentrum en attraktiv partner?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Advertisements

1 Aktuella SBUF-projekt Betongfeber 2009 Ruben Aronsson © Copyright, SBUF 18 november 2009.
Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Allmänheten om inköp av hjälp till hemmet T Målaremästarna:Tina Thorsell Synovate Temo: Arne Modig Datum:
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Idrottslärare om astma
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Vad vet du om världen? Källa ”Blir världen bättre?”, Staffan Landin.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
RAPPORT Hur går det för kunderna – en uppföljande mätning Juli 2012 Kund: NyföretagarCentrum Sverige Kontaktperson: Harry Goldman, Daniel Dworetsky Kontakt.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Försök med hemleverans. Ansvar för det som säljs. Ansvar för att motverka alkoholens negativa effekter. Ansvar för en bra service. Systembolagets roll:
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Cannabis-appen - ett preventionsverktyg i vår tid 3 april 2013.
Christian Zittenbaum Utbildningsansvarig Bisnode information
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Hur kan vi påverka dem som styr?
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Journalister har ofta kontakt med forskare
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
RESULTAT FÖR INKUBATORN Antal idéer som kommit in under
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
+ Företagssatsning 2013 Företagsgåva - Företagsvän - Samarbetspartner.
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
Förberedelser inför mötet med kommunen Ha ett internt möte - föreningens styrelse, konsulent/verksamhetschef och andra nyckelpersoner före uppvaktningen/mötet.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Mobillån i Sverige Myter och verklighet. Snap shot Grundades 20 mars anställda varav 7 timanställda Affärsidé: Att ge svenska folket möjlighet.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
INFORMATÖRENS YRKESETIK
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
NGO for the Safe Final Storage of Radioactive Waste Kenneth Gunnarsson Kenneth Gunnarsson – Höstträffen, Skellefteå 30 Sept 2012.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
NyföretagarCentrum Resultat 2009 Rådgivning Företagsstarter Nätverk Finansiering.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Epidemiologi Resistensproblematik Råd Information
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
Svenska Akupunkturförbundet Traditionell Kinesisk Medicin TCM
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Marknadskommunikation och mediaval
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Sammanfattning av varumärkesundersökning
C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning.
1 Interreg IV A Öresund-Kattegat-Skagerrak Maria Korner Region Skåne
Marknadsföring av Projekt X
Fråga 1: Om ledamöter i ALF- kommittén har haft personlig fördel avs kommitténs bedömning av deras ansökningar? Fråga 2: Om kvinnliga & manliga ledamöter.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Presentationens avskrift:

Hur blir NyföretagarCentrum en attraktiv partner? Björn Stenvad Sponsoranalytiker 08-556 990 52 073-938 51 81 bjorn@sponsi.se

Sponsor Insight Oberoende analysföretag specialiserade inom sponsring och evenemang Vi erbjuder: Validerade kvalitativa och kvantitativa mätningar Mediebevakning Värdering Faktabaserad rådgivning Verksamhet i Sverige, Norge, Finland och Danmark Egen forskningsverksamhet – Hans Mathias Thjømøe, Handelshögskolan BI i Oslo Sponsor Insight AB Copyright 2006

Sponsor Insight Sponsorer Andra byråer Rättighetsinnehavare Sponsor Insight AB Copyright 2006

vad är sponsring? ”Sponsorerna sviker” ”Sponsorerna ställer inte upp” ”Vi behöver nu mer stöd” TV4 säger ju inte att annonsörerna sviker. Annonsörerna ställer inte upp. Det funkar inte så. Sponsor Insight AB Copyright 2006

vad är sponsring? Sponsring är ett samarbete på affärsmässiga grunder till ömsesidig nytta för två eller flera parter. Den sponsrade ger vissa förmåner till sponsorn och får som motprestation kontanta medel, varor eller tjänster. Har inga krav på motprestation avtalats är det inte sponsring utan fråga om gåva eller donation. Uppsala Universitet Sponsring är associationsmarknadsföring; en affärsmässig metod för kommunikation, marknadsföring och försäljning. Sponsring bygger på ett kommersiellt avtal mellan (normalt) två parter där ett företag betalar för kommersiella rättigheter att utnyttja en association (med t.ex. ett evenemang, en person, organisation, ett projekt) Sponsrings- och eventföreningen Kommunikation via människors passioner Sponsor Insight Sponsor Insight AB Copyright 2006

Källa: Sponsor Navigator 2008, Sponsor Insight jag blir mer positiv till företag som sponsrar… 8 av 10 svenskar 7 av 10 svenskar 7 av 10 svenskar Källa: Sponsor Navigator 2008, Sponsor Insight Sponsor Insight AB Copyright 2006

Källa: QuickWise, på uppdrag av Annonsörföreningen, april 2005 marknadsföring vi tycker om Källa: QuickWise, på uppdrag av Annonsörföreningen, april 2005 Sponsor Insight AB Copyright 2006

utveckling Sverige Sponsringskakan: +89 procent Reklamkakan: +41 procent *Andel av reklamkakan Källa: IRM Sponsor Insight AB Copyright 2006

TV-reklam vs. Sponsring MSEK Sponsor Insight AB Copyright 2006

varför ökar sponsring? Högre krav på etik och samhällsansvar Möjlighet till möten och associationer – produkterna blir mer och mer lika Idrotten blir mer och mer kommersiell Mer idrott i TV De sociala organisationerna blir mer och mer professionella Kan öka ännu mer om… Mediebyråerna tar till sig sponsringen till fullo Rättighetsinnehavarna lär sig räkna Utveckling av kanaliseringen Kom ihåg kalmar och rosenborg

sponsringens villkor Involvement with 1) Sponsor Category 2) Object Category ,16 Attitude towards Sponsorship ,38 ,19 Sponsor Sincerity ,14 Effect for sponsor ,49 ,14 Fit ,29 ,51 ,20 ,28 Effect for sponsor object Attitude towards Sponsor Object Wisma och Red Bull! Attitude towards Sponsor ,19 Sponsor Insight AB Copyright 2006

ICA är stolt sponsor till ge sponsorn beröm ICA är stolt sponsor till Med hjälp av kunde vi under 2006 hjälpa 2 853 barn med bromsmedicin mot HIV. Stort tack för ert stöd. Sponsor Insight AB Copyright 2006

ge sponsorn beröm

Källa: Peter Viklund, Sponsorships Trends, TEMO, Sverige, 2005 hur viktiga är följande mål och syften för ert sponsorskap? Topp-10 Här kan vi utläsa en mängd intressanta saker. I frågeställningen har vi bett respondenten att tänka på ett speciellt sponsorprojekt och ange vilket område det projektet hamnar. Att kunna uppvisa ett socialt ansvarstagande ligger i topp. Frågan är om det alltid varit så eller om det är en trend som följer sin tid. (det vet vi inte idag) Det svaret ges oftast om ansvaret för S&E ligger på VD/Info/Personal. Andra viktiga motiv för just denna grupp är personalvård och S&E för att underlätta rekrytering och då främst ute i landet. När marknadsavdelningen bestämmer utgör Associationen till objektet det främsta skälet. Att vårda personalen är logiskt sett mer prioriterat i stora företag och inom B2B. Om S&E är ett prioriterat område så är associationen viktig och om budgeten är av betydande storlek ökar också kraven på avkastning i form av ökad försäljning och stärkt preference till varumärket. Källa: Peter Viklund, Sponsorships Trends, TEMO, Sverige, 2005 Sponsor Insight AB Copyright 2006

Källa: Peter Viklund, Sponsorships Trends, TEMO, Sverige, 2005 hur viktiga är följande mål och syften för ert sponsorskap? Sista 10 Här kan vi utläsa en mängd intressanta saker. I frågeställningen har vi bett respondenten att tänka på ett speciellt sponsorprojekt och ange vilket område det projektet hamnar. Att kunna uppvisa ett socialt ansvarstagande ligger i topp. Frågan är om det alltid varit så eller om det är en trend som följer sin tid. (det vet vi inte idag) Det svaret ges oftast om ansvaret för S&E ligger på VD/Info/Personal. Andra viktiga motiv för just denna grupp är personalvård och S&E för att underlätta rekrytering och då främst ute i landet. När marknadsavdelningen bestämmer utgör Associationen till objektet det främsta skälet. Att vårda personalen är logiskt sett mer prioriterat i stora företag och inom B2B. Om S&E är ett prioriterat område så är associationen viktig och om budgeten är av betydande storlek ökar också kraven på avkastning i form av ökad försäljning och stärkt preference till varumärket. Källa: Peter Viklund, Sponsorships Trends, TEMO, Sverige, 2005 Sponsor Insight AB Copyright 2006

Rättighet Målgrupp Kanaler Försäljning Varumärke Analys Affärsnätverk Samhälls-ansvar

målgrupp Entreprenörsinriktade människor Entreprenörer med en idé Svenska folket Nyföretagare Sponsor Insight AB Copyright 2006

kanaler vs. Webb 4 000 000 intresserade (nr 2) 400 000 medlemmar 20 MSEK omsättning sponsring 860 000 räckvidd 340 000 upplaga 1 200 MSEK omsättning annonser Sponsor Insight AB Copyright 2006

kanaler

kanaler Sponsor Insight AB Copyright 2006

kanaler Sponsor Insight AB Copyright 2006

kanaler Sponsor Insight AB Copyright 2006

kanaler Sponsor Insight AB Copyright 2006

kanaler

samhällsansvar 88 % uppger att de kommer söka sig till arbetsgivare vars engagemang i CSR-frågor speglar deras egna värderingar. 86 % kan tänka sig att lämna en arbetsgivare som inte längre uppfyller CSR-kraven. Källa: Öhrlings PricewaterhouseCoopers, 4 200 ungdomar i hela världen

samhällsansvar Sponsorpengar Erfarenheter Insikt Glädje Sällskap Snittålder 89 år, danvikshem. U-lag, damlag och herrlag har varit och besökt danvikshem. Spelat pingis, fikat, haft fysträning på området, osv. 5 h per år. Handbollslaget känner enorm glädje och stolthet efter att dem varit och besökt dem äldre! Sällskap Livsglädje Ungdomlighet

samhällsansvar

samhällsansvar Varje område tillsynsvandras 2 ggr per månad. Totalt 64 vandringar på ett år. fch = fastighetsägare centrala hisingen.

analys Erinran Effekt Aktivering Sponsorerinran Reaktion Lojalitet

analys - brand relation Tack vare sponsorskapet! (denna korrelation ser vi inte bland de nya sponsorerna utan endast bland vissa av dem som varit med och visat långsiktighet.)

- top-of-mind – Ishockey VM 2008 analys - top-of-mind – Ishockey VM 2008 Fråga: Om jag ber dig att tänka på ett ölmärke, vilket är det första ölmärke du tänker på då? Målgruppen = sett minst 3 matcher av hockey-VM 2008

Jag skulle sakna sponsor X om de slutade sponsra Nyföretagarcentrum… analys Jag skulle sakna sponsor X om de slutade sponsra Nyföretagarcentrum…

Stort tack! Björn Stenvad Sponsoranalytiker 08-556 990 52 073-938 51 81 bjorn@sponsi.se