Hur blir NyföretagarCentrum en attraktiv partner? Björn Stenvad Sponsoranalytiker 08-556 990 52 073-938 51 81 bjorn@sponsi.se
Sponsor Insight Oberoende analysföretag specialiserade inom sponsring och evenemang Vi erbjuder: Validerade kvalitativa och kvantitativa mätningar Mediebevakning Värdering Faktabaserad rådgivning Verksamhet i Sverige, Norge, Finland och Danmark Egen forskningsverksamhet – Hans Mathias Thjømøe, Handelshögskolan BI i Oslo Sponsor Insight AB Copyright 2006
Sponsor Insight Sponsorer Andra byråer Rättighetsinnehavare Sponsor Insight AB Copyright 2006
vad är sponsring? ”Sponsorerna sviker” ”Sponsorerna ställer inte upp” ”Vi behöver nu mer stöd” TV4 säger ju inte att annonsörerna sviker. Annonsörerna ställer inte upp. Det funkar inte så. Sponsor Insight AB Copyright 2006
vad är sponsring? Sponsring är ett samarbete på affärsmässiga grunder till ömsesidig nytta för två eller flera parter. Den sponsrade ger vissa förmåner till sponsorn och får som motprestation kontanta medel, varor eller tjänster. Har inga krav på motprestation avtalats är det inte sponsring utan fråga om gåva eller donation. Uppsala Universitet Sponsring är associationsmarknadsföring; en affärsmässig metod för kommunikation, marknadsföring och försäljning. Sponsring bygger på ett kommersiellt avtal mellan (normalt) två parter där ett företag betalar för kommersiella rättigheter att utnyttja en association (med t.ex. ett evenemang, en person, organisation, ett projekt) Sponsrings- och eventföreningen Kommunikation via människors passioner Sponsor Insight Sponsor Insight AB Copyright 2006
Källa: Sponsor Navigator 2008, Sponsor Insight jag blir mer positiv till företag som sponsrar… 8 av 10 svenskar 7 av 10 svenskar 7 av 10 svenskar Källa: Sponsor Navigator 2008, Sponsor Insight Sponsor Insight AB Copyright 2006
Källa: QuickWise, på uppdrag av Annonsörföreningen, april 2005 marknadsföring vi tycker om Källa: QuickWise, på uppdrag av Annonsörföreningen, april 2005 Sponsor Insight AB Copyright 2006
utveckling Sverige Sponsringskakan: +89 procent Reklamkakan: +41 procent *Andel av reklamkakan Källa: IRM Sponsor Insight AB Copyright 2006
TV-reklam vs. Sponsring MSEK Sponsor Insight AB Copyright 2006
varför ökar sponsring? Högre krav på etik och samhällsansvar Möjlighet till möten och associationer – produkterna blir mer och mer lika Idrotten blir mer och mer kommersiell Mer idrott i TV De sociala organisationerna blir mer och mer professionella Kan öka ännu mer om… Mediebyråerna tar till sig sponsringen till fullo Rättighetsinnehavarna lär sig räkna Utveckling av kanaliseringen Kom ihåg kalmar och rosenborg
sponsringens villkor Involvement with 1) Sponsor Category 2) Object Category ,16 Attitude towards Sponsorship ,38 ,19 Sponsor Sincerity ,14 Effect for sponsor ,49 ,14 Fit ,29 ,51 ,20 ,28 Effect for sponsor object Attitude towards Sponsor Object Wisma och Red Bull! Attitude towards Sponsor ,19 Sponsor Insight AB Copyright 2006
ICA är stolt sponsor till ge sponsorn beröm ICA är stolt sponsor till Med hjälp av kunde vi under 2006 hjälpa 2 853 barn med bromsmedicin mot HIV. Stort tack för ert stöd. Sponsor Insight AB Copyright 2006
ge sponsorn beröm
Källa: Peter Viklund, Sponsorships Trends, TEMO, Sverige, 2005 hur viktiga är följande mål och syften för ert sponsorskap? Topp-10 Här kan vi utläsa en mängd intressanta saker. I frågeställningen har vi bett respondenten att tänka på ett speciellt sponsorprojekt och ange vilket område det projektet hamnar. Att kunna uppvisa ett socialt ansvarstagande ligger i topp. Frågan är om det alltid varit så eller om det är en trend som följer sin tid. (det vet vi inte idag) Det svaret ges oftast om ansvaret för S&E ligger på VD/Info/Personal. Andra viktiga motiv för just denna grupp är personalvård och S&E för att underlätta rekrytering och då främst ute i landet. När marknadsavdelningen bestämmer utgör Associationen till objektet det främsta skälet. Att vårda personalen är logiskt sett mer prioriterat i stora företag och inom B2B. Om S&E är ett prioriterat område så är associationen viktig och om budgeten är av betydande storlek ökar också kraven på avkastning i form av ökad försäljning och stärkt preference till varumärket. Källa: Peter Viklund, Sponsorships Trends, TEMO, Sverige, 2005 Sponsor Insight AB Copyright 2006
Källa: Peter Viklund, Sponsorships Trends, TEMO, Sverige, 2005 hur viktiga är följande mål och syften för ert sponsorskap? Sista 10 Här kan vi utläsa en mängd intressanta saker. I frågeställningen har vi bett respondenten att tänka på ett speciellt sponsorprojekt och ange vilket område det projektet hamnar. Att kunna uppvisa ett socialt ansvarstagande ligger i topp. Frågan är om det alltid varit så eller om det är en trend som följer sin tid. (det vet vi inte idag) Det svaret ges oftast om ansvaret för S&E ligger på VD/Info/Personal. Andra viktiga motiv för just denna grupp är personalvård och S&E för att underlätta rekrytering och då främst ute i landet. När marknadsavdelningen bestämmer utgör Associationen till objektet det främsta skälet. Att vårda personalen är logiskt sett mer prioriterat i stora företag och inom B2B. Om S&E är ett prioriterat område så är associationen viktig och om budgeten är av betydande storlek ökar också kraven på avkastning i form av ökad försäljning och stärkt preference till varumärket. Källa: Peter Viklund, Sponsorships Trends, TEMO, Sverige, 2005 Sponsor Insight AB Copyright 2006
Rättighet Målgrupp Kanaler Försäljning Varumärke Analys Affärsnätverk Samhälls-ansvar
målgrupp Entreprenörsinriktade människor Entreprenörer med en idé Svenska folket Nyföretagare Sponsor Insight AB Copyright 2006
kanaler vs. Webb 4 000 000 intresserade (nr 2) 400 000 medlemmar 20 MSEK omsättning sponsring 860 000 räckvidd 340 000 upplaga 1 200 MSEK omsättning annonser Sponsor Insight AB Copyright 2006
kanaler
kanaler Sponsor Insight AB Copyright 2006
kanaler Sponsor Insight AB Copyright 2006
kanaler Sponsor Insight AB Copyright 2006
kanaler Sponsor Insight AB Copyright 2006
kanaler
samhällsansvar 88 % uppger att de kommer söka sig till arbetsgivare vars engagemang i CSR-frågor speglar deras egna värderingar. 86 % kan tänka sig att lämna en arbetsgivare som inte längre uppfyller CSR-kraven. Källa: Öhrlings PricewaterhouseCoopers, 4 200 ungdomar i hela världen
samhällsansvar Sponsorpengar Erfarenheter Insikt Glädje Sällskap Snittålder 89 år, danvikshem. U-lag, damlag och herrlag har varit och besökt danvikshem. Spelat pingis, fikat, haft fysträning på området, osv. 5 h per år. Handbollslaget känner enorm glädje och stolthet efter att dem varit och besökt dem äldre! Sällskap Livsglädje Ungdomlighet
samhällsansvar
samhällsansvar Varje område tillsynsvandras 2 ggr per månad. Totalt 64 vandringar på ett år. fch = fastighetsägare centrala hisingen.
analys Erinran Effekt Aktivering Sponsorerinran Reaktion Lojalitet
analys - brand relation Tack vare sponsorskapet! (denna korrelation ser vi inte bland de nya sponsorerna utan endast bland vissa av dem som varit med och visat långsiktighet.)
- top-of-mind – Ishockey VM 2008 analys - top-of-mind – Ishockey VM 2008 Fråga: Om jag ber dig att tänka på ett ölmärke, vilket är det första ölmärke du tänker på då? Målgruppen = sett minst 3 matcher av hockey-VM 2008
Jag skulle sakna sponsor X om de slutade sponsra Nyföretagarcentrum… analys Jag skulle sakna sponsor X om de slutade sponsra Nyföretagarcentrum…
Stort tack! Björn Stenvad Sponsoranalytiker 08-556 990 52 073-938 51 81 bjorn@sponsi.se