Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Samhällskunskap B Moment: Samhällets ekonomi Oskar Walther
Marknadsekonomi eller planekonomi?
1. Varför finns det pengar?
Samhällsekonomi 2.
Följ med oss på resan in i Det nya arbetslivet
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
1.
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
Föreningen för Förvaltningsinformation
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Vår plats/andra platser
Bo Dahlbom 1 Professor vid IT-universitetet i Göteborg Forskningschef på Sustainable Innovation Medlem av Regeringens IT-råd Senaste bok: Sveriges framtid,
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Bo Dahlbom Professor vid IT-universitetet i Göteborg Forskningschef på Sustainable Innovation Medlem av Regeringens IT-råd Senaste bok: Sveriges framtid,
Bo Dahlbom Professor och forskningschef Sveriges framtid (2007) Aktivera dina medarbetare (2011)
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
Centrala innehåll och kunskapskrav
Orsaker Effektiviseringen av jordbruket.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Stora additionstabellen
Utmaningsdriven innovation
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
1.
Handel i världen - varför då?
Årsbokslut för svensk turism 2013
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Bo Dahlbom 1 Samhället är alltid öppet.
Mattis Bergquist
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Thore Sahlin Ordförande Svensk Fjärrvärme
Bo Dahlbom 2003 — siti.se Chef för Svenska IT-institutet —
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Reseproduktion och försäljning
Industriella revolutionen
Professor och forskningschef bodahlbom.se aktivering.se sust.se Staying Alive Bo Dahlbom.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Välkomna till Kompetens för Tillväxt!. Vad påverkar oss i länet?  Övergripande trender  Fortsatt globalisering, ökad integrering inom EU  Stark befolkningstillväxt.
Att forska om tjänster.
Industriella revolutionen
Stora subtraktionstabellen
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
1 Kursens Mål Allmänbildning “Att kunna läsa tidningarnas ekonomisidor etc.” Att lära ut redskap (modeller) som kan användas för att göra en självständig.
Geografi Vad är geografi? Varför ska vi läsa geografi?
BNP i fasta priser.
Günther Mårder, vd Företagarna Hur mår Sveriges företag idag och hur ser trenden ut framöver? Günther Mårder Vd Företagarna Fler framgångsrika företagare!
Globalisering och innovationer i skogsindustrin Seminarium 12 april 2011 Marianne Svensén.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Förutsättningar för diktatur.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Geografi / samhällskunskap
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
HANDEL I VÄRLDEN.
Produktion, handel och transport
Presentationens avskrift:

Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden, Liber

Bo Dahlbom 2 En fantastisk  Teknikexplosion

Bo Dahlbom 3 Den globala femkampen •Globalisering: världen växer samman •Automatisering: arbetet automatiseras •Kommersialisering: marknaden tar över •Systemisering: samhället blir ett system •Rationalisering: kunskap och konkurrens

Bo Dahlbom 4 Globalisering •Världen växer samman, skillnader reduceras •En marknad, en kultur, ett samhälle •En global marknad, avreglering, konkurrens •Lokalsamhällets upplösning, ökad rörlighet

Bo Dahlbom 5 Automatisering •Maskinerna tömde landsbygden, gav jobb i fabrikerna i städerna •Datorerna tömde fabrikerna, gav jobb på kontoren •IT tömmer kontoren, ger oss alla jobb på marknaden

Bo Dahlbom 6 Samhället förändras

Bo Dahlbom 7 Från fabrik till marknad •Den tekniska utvecklingen har fört oss från produktion till administration till tjänster, service och försäljning •En fantastisk förmåga till produktion tvingar oss nu att fokusera på försäljning, tjänster, design och marknadsföring

Bo Dahlbom 8 Det gamla företaget •Ett samhälle i samhällets utkant, ett välorganiserat centrum för produktion, en fabrik •En väl avgränsad, självständig organisation, med egna mål, värderingar, kontroll och mått på kvalitet

Bo Dahlbom 9 Det nya företaget •En löst sammanhängande, distribuerad och mobil säljorganisation, med en website •En serviceinrättning som hela tiden anpassas till kundernas sätt att organisera sig och till kundernas krav och önskemål

Bo Dahlbom 10 Kommersialisering •Från produktion till handel •Säljare, förmedlare, rådgivare •Marknad, media, mötesplatser •Från kvalitet till avtal och affärer

Bo Dahlbom 11 Systemisering •Internet och samhället som system •Då: system för företagstyrning (MIS) •Nu: system för samhälle och marknad (GIS) •System för handel, logistik, arbete, råvaror, energi, sjukvård, utbildning, försvar, säkerhet, bistånd, miljö, media, turism, politik

Bo Dahlbom 12 Ett industrialiserat tjänstesamhälle •Ett automatiserat system med paketerade tjänster och självbetjäning för administration, kommunikation och information •Mobil och distribuerad, personlig tjänsteutövning för service, utveckling och försäljning

Bo Dahlbom 13 Tjänstesamhället byggs med IT •Internet som mötesplats, marknadsplats •Kunskapsarbete med Internet •Automatiserad myndighetsutövning •Försvar, polis, service som nätverkande •Utbildning och vård som tjänstepaket

Bo Dahlbom 14 Skolan börjar Sitt i bänken!

Bo Dahlbom 15 Rationalisering •Marknad, konkurrens och kunskap •Omvärldsbevakning, benchmarking •Effektivisering, förnyelse och mångfald •Resultat, större krav, högre tempo

Bo Dahlbom 16

Bo Dahlbom 17

Bo Dahlbom 18 Det globala Sverige •Sverige på den globala marknaden •Sverige i världen •Sverige som mötesplats •Från folkhem till företag

Bo Dahlbom 19 Livet är ett cocktail-party

Bo Dahlbom 20 Tempot ökar Marknaden ger oss ett samhälle där den tekniska utvecklingen och konkurrensen tvingar oss att producera allt effektivare, hela tiden öka vår konsumtion, och därför springa allt fortare för att hinna producera och konsumera

Bo Dahlbom 21 Marknadens krav •Paketering: välintegrerad •Adaptering: verklighetsanpassad •Fokusering: kostnadseffektiv •Automatisering: självgående

Bo Dahlbom 22 Fördelning och tillväxt •Tillväxt viktigare än fördelning •Livet som företag, som företagare •Investeringar och planering •Från arbetare till kapitalist

Bo Dahlbom 23 Projekt för förändring •Att ta makten över framtiden •Att göra det tillsammans •Att lämna det förflutna bakom oss •Att ta sikte på framtiden

Bo Dahlbom 24 Expedition 2020 •Livet är en resa •Välj ressällskap och utrustning väl •Och glöm inte kartan •Men, vilket är vårt uppdrag?

Bo Dahlbom 25 Makten över  Framtiden