Myndigheters försäljning av nödvändig information – vad krävs för en väl fungerande konkurrens och ökad konsumentnytta? Stockholms Handelskammare Den 11.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konkurrensbegränsande Offentlig säljverksamhet Förbud 1 januari 2010
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Europeiska kommissionens förslag till:
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Tidsplan för införande av Basel 2 i Sverige
Nödvändiga perspektivskiften
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Branschorganisationer och konkurrensreglerna
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
PSI-direktivet i svensk e-förvaltning
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Valfrihet inom primärvården K onkurrensneutralitet mellan landstingets enheter och privata aktörer Seminarium den 28 januari 2009 Landstingshuset i Luleå.
Det allmännas skadeståndsansvar. Allmänt om det allmännas ansvar En viktig förändring gentemot tidigare i 1972 års lag var att “det allmänna” enligt de.
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Funktionshinderspolitiken
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Strandskydd och miljöpolitik
Att få rätt saker att hända
Om utformningen av statlig tillsyn
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Handläggning enligt SoL
Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Lantmäteriets informationsförsäljning
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Finansdepartementet Ny lag skapar sund marknad för offentlig information Dan Ericsson Finansdepartementet.
Stockholm 11 december 2008 Mobilising Private Sector Action Rolf Nordqvist.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
Konkurrens och samarbete –
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
PBL 2 kap 6§ Ny bebyggelse skall lokaliseras till mark som är lämpad….hänsyn till… översvämningar och erosion.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Betydelsen av transparens för tillväxt i Europa Lars Oxelheim, Institutet för Näringslivsforskning och Lunds Universitet Presentation vid seminariet Sambandet.
Offentlighet och sekretess
Interna konsekvenser Caj Skoglund Vårdval – interna konsekvenser Ökad krav på långsiktighet i beslut som rör primärvården –Ändrad ersättning,
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
NEA Seminarium 7 december 2004
LAGSTIFTNINGS- PROCESSEN
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
SOI:s årskonferens 1 april 2008 Örebro ”Hur befrämjas konkurrensen av nya LOU?” Ulrica Dyrke Företagarna.
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Finansdepartementet Använda myndigheters information - vad får man och vad har man rätt till? Mikael Vall Finansdepartementet.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Riksrevisionen Effektivitetsrevision - Oförbrukade forskningsbidrag HfR Tammsvik november 2010 Nina Gustafsson Åberg
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Kapitel 28 ”Controlling Market Power. Anti-trust and Regulation” Regleringar av marknader. – Naturliga monopol – Konkurrensbegränsningslagstiftning – Avreglering.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Enhetlig myndighetsutövning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Myndigheters försäljning av nödvändig information – vad krävs för en väl fungerande konkurrens och ökad konsumentnytta? Stockholms Handelskammare Den 11 december 2008 Per-Arne Sundbom

Konkurrens – ett medel för effektivare resursanvändning och ökad konsumentnytta •Konkurrens mellan företag medför - press nedåt på kostnader och priser - ett differentierat produktutbud - ökade incitament för att ta fram nya produkter (innovativ verksamhet) •Dessa positiva effekter förutsätter att ”den som är bäst får vinna” men då får ingen aktör ges särskilda fördelar, t.ex. ett offentligt stöd, så att konkurrensen snedvrids

Vad anser regeringen och riksdagen? •Öka den konkurrensutsatta delen av ekonomin •Utveckla upphandlingsmodellen i offentlig sektor •Små företag är viktiga för att öka konkurrensen •”När offentliga aktörer agerar på konkurrensmarknader får det inte ske så att det privata företagandet hämmas” _______________________________________________ Dessa frågor behandlas i prop. 1992/93:56; prop. 1999/2000:140; bet. 2000/01:NU4, rskr. 2000/01:16 samt 2002/03:NU10 och 2004/05:NU16

Konkurrensverket får många klagomål • Vad företag, bl.a. tidigare monopolföretag, gör mot andra företag (leveransvägran, underprissättning m.m.) • Höga avgifter/priser – främst riktas kritik mot aktörer med monopol eller marknadsdominans • Myndigheter missgynnar enskilda företag när man tillämpar olika regelverk (LOU, PBL m.fl.) • Offentliga aktörer konkurrerar med privata företag – främst har små företag drabbats

Reglerna för offentliga aktörers försäljning på konkurrensmarknader är inte ändamålsenliga •Förvaltningspolitiska riktlinjer; principförbud för myndigheter att konkurrera med privata företag men som har fått dåligt genomslag •Kommunallagen; d:o principförbud men berörda regler har inte följts så bra av kommuner och deras företag •Konkurrenslagstiftningen; kan inte nöjaktigt lösa problemen

Riktlinjer för statsförvaltningen •Statliga myndigheter ska koncentrera sig på kärnverksamheten eller det statliga åtagandet •Konkurrensutsatt verksamhet bör inte drivas i myndighetsform •Konkurrensutsatt verksamhet bör avvecklas, bolagiseras eller överlämnas till annan huvudman B udskap: Myndigheter ska inte riskera sin trovärdighet och allmänna medel genom att konkurrera med andra aktörer (se bl.a. regeringens prop.1997/98:136)

Statliga myndigheters försäljning på konkurrensmarknader •119 myndigheter omsatte miljarder 2006 •Försäljningen kan hindra etablering och medföra undanträngningseffekter för privata företag •Myndigheter är tyvärr inte alltid medvetna om dessa effekter _______________________________ Se Statskontorets rapport Konkurrensutsatt eller inte? (2008:1) och promemoria Konkurrensutsatt verksamhet 2, dnr 2008/74-5

Statliga myndigheters försäljning av nödvändig information •Lantmäteriverket, SCB, Skatteverket och SMHI säljer tillsammans för drygt 1 miljard kronor •Det är säkert fråga om betydligt större intäkter då det finns fler säljande myndigheter på området •IT-utvecklingen ger fler produkter än vad staten prioriterat utifrån politiska skäl (kraftig tillväxtpotential) ___________________________________ Se ITPS-rapporten PSI-direktivet – politik och potential, november 2008, dnr

Exempel på ifrågasatta myndigheter utifrån utredningar och statsmakternas riktlinjer •Arbetarskyddsstyrelsen, Arkeologiämbetet, Banverket, Jordbruksverket, Lantmäteriet, SCB, Sjöfartsverket, Skogsvårdsorganisationen, SMHI och Vägverket •Det kan skada förtroendet för myndigheten om denna, utöver myndighetsuppgifter, bedriver affärsverksamhet •”Renodling” av myndigheter eller avveckling av affärsverksamhet har hittills skett undantagsvis, t.ex. Statens Pensionsverk

Bolagisering av statlig verksamhet m.m. •Banverkets och Vägverkets produktions- och konsultenheter ska bolagiseras (prop. 2008/09:23) •Större delen av Sjöfartsverkets näringsverksamhet avvecklas om regeringen genomför förslagen i betänkandet Styra rätt! (SOU 2008:53) Dessa förslag förutsätter att staten satsar på en effektiv beställarfunktion hos dessa myndigheter för att klara det statliga åtagandet på berörda områden

Varför har myndigheter börjat konkurrera med privata företag? •Ledig kapacitet på grund av minskade budgetanslag •Lätt att via myndighetsrollen öka inkomsterna - myndighetsuppgifterna ses som en ”ingång” till externa uppdrag och intäkter - möjlighet att subventionera verksamheten - myndigheter kan ta stora affärsrisker •Myndigheters redovisade ”katastrofscenario” om deras konkurrensutsatta verksamhet avvecklas har som regel vunnit gehör hos berörda departement

Myndigheter kan subventionera sin konkurrensutsatta uppdragsverksamhet •Myndighetsuppgifter/myndighetsutövning, t.ex. tillsyn och uppföljning av olika regler, förenas med uppdrags- verksamhet med koppling till förstnämnda uppgifter •Myndighetens uppdragsverksamhet kan subventioneras med allmänna medel som avser finansiera myndighetsuppgifter (korssubventionering) •Det finns inga regler som effektivt hindrar att en myndighets uppdragsverksamhet subventioneras

Svårt att upptäcka (och hindra) att myndigheten subventionerar sin konkurrensutsatta verksamhet •Myndigheten har informationsövertag om kostnader och prissättning för den konkurrensutsatta verksamheten •Grannlaga för en extern aktör, till och med för en tillsynsmyndighet på området, att kontrollera om myndighetens priser motsvarar kostnaderna Slutsats: Svårt att bedöma om myndighetens priser är skäliga eller motsvarar en effektiv resursanvändning

Myndigheters försäljning av nödvändig information – kostnader och priser •Osäkert i vilken grad kostnaderna för myndighetens upparbetning av basdata och kompetens, som finansierats med allmänna medel, medtas vid prissättning vid konkurrens med privata företag •En minskad osäkerhet kräver en öppen redovisning av kostnaderna för att ta fram resp. förädla grunddata •Företag kan på olika sätt vara beroende av en myndighet som i fallet med PSI. Myndighetsrollen kan även ge ”överskottsinformation” om konkurrenter

Öka transparensen kring myndighetens försäljning och priser som rör PSI-området •Ange grunderna för myndighetens prissättning, vilken information som ska lämnas ut och formerna för denna •Ge företag som berörs av myndighetens beslut att få detta prövat i domstol utifrån givna regler

Stärk den statliga tillsynen för PSI-området •Utse en myndighet som svarar för tillsyn, uppföljning och utvärdering av ett nytt regelverk •Ge tillsynsmyndigheten rätt att initiera prövning i domstol av allvarliga överträdelser av reglerna och principiellt viktiga ärenden för att skapa rättspraxis •Tillåt inte myndigheter att förädla grunddata i syfte att bli en aktör på en konkurrensmarknad

Underlag för ett nytt regelverk •ITPS-rapporten PSI-direktivet – politik och potential, november 2008 (regeringsuppdrag) •Statskontorets promemoria Fritt fram för att avtala om offentlig information; dnr 2005/100-5 (regeringsuppdrag) •The Commercial Use of Public information, Office of Fair Trading, december 2006 •Konkurrensverkets rapporter Åtgärder för bättre konkurrens (2008:4), Myndigheter och marknader (2004:4) och Vårda och skapa konkurrens (2002:2)

Myndigheter och konkurrens – pågående aktiviteter •Förslag om nya regler i konkurrenslagen för att lösa problemen vid konkurrens mellan offentliga och privata aktörer; Näringsdepartementets promemoria med dnr N2008/4625/MK som nyligen har remissbehandlats •Förvaltningskommittén (dir. 2006:123) ska se över statsförvaltningens uppgifter och organisation och - granska och ompröva statliga myndigheters konkurrensutsatta verksamheter Utredningen ska vara klar senast den 31 dec. 2008

Förslag om nya regler för att lösa problem vid konkurrens mellan offentliga och privata aktörer* • Stockholms tingsrätt får – på talan av Konkurrensverket – förbjuda en offentlig aktör att driva närings- verksamhet eller tillämpa ett visst förfarande • Ett förbud kräver att verksamheten eller förfarandet hämmar eller snedvrider konkurrensen • Förbud kan inte meddelas om verksamheter eller förfaranden är försvarbara från allmän synpunkt _____________________________ *Departementspromemoria N2008/4625/MK

Prövning av försvarbarhet av offentlig säljverksamhet •Det ska beaktas om verksamheten eller förfarandet strider mot lag, annan författning eller annat bindande direktiv •Om försvarbarhet saknas ska förbud kunna meddelas •Om Konkurrensverket beslutar att inte väcka talan får detta göras av företag som berörs av verksamheten eller förfarandet, s.k. subsidiär talerätt

Är det möjligt att hindra att offentlig näringsverksamhet subventioneras? •Svårt att upptäcka subventionering av konkurrensutsatt offentlig näringsverksamhet •Krav på särredovisning av sådan verksamhet är resurskrävande att följa upp •Hur ska man åtgärda en (kors)subventionering inom myndigheten? •Den bästa lösningen är att myndigheter upphör att bedriva verksamhet på marknader med fungerande konkurrens

Tack för att ni lyssnade!